LATINAA: Manere frotis

jossukka201

Mitä tarkoittaa suomeksi?

11

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossukka201

      Siis MANERE FORTIS :D kirjoitusvirhe!

      • Clarissimus

        Nimellisesti se tarkoittaa 'pysyä vahvana'.

        Googlailu tuolla fraasilla johtaa sellaisille sivuille kuin "Super short strength quote or saying for a tattoo...". Tästä ja muusta kontekstista (siis siitä, että kontekstia ei kerrottu) voidaan jokseenkin varmasti päätellä, että todellinen merkitys on suunnilleen 'olen peelo, joka halusi coolin tatskan hianolla kiälellä, jota ei ymmärrä pätkääkään'.


    • ---

      Pysykää vahvoina.

      • KEHOTUS VAHVUUTEEN

        Tai tietysti myös "Pysy vahvana" tms.


    • jossukka201

      no jos totta puhutaan jonkin verran osaan latinaa, toisin sairaalasanastoa, mutta silti ;D tatska ei kyseessä :)

      Mutta mitä tuo peelo sitte tarkoittaa?

    • jossukka201

      Okei olen peelo käytän liikaa hymiöitä :)

    • Langage

      Haluan tähän lisätä sen, että latinan adjektiivi fortis, -e tarkoittaa: rohkea, urhea eli henkisesti vahva (vaikka romaanisissa kielissä vastaava sana tarkoittaa usein juuri fyysistä vahvuutta). Siksi voidaan kääntää myös rohkeana tai urheana pysymiseksi.

      • Fortissimus

        Katsopa uudestaan latinan sanakirjasta. Kirjoitit pehmoisia.


      • Fortissimus kirjoitti:

        Katsopa uudestaan latinan sanakirjasta. Kirjoitit pehmoisia.

        No ei nyt niinkään pehmoisia:

        ”strong, powerful.
        I. Physically (rare; “syn.: firmus, strenuus, incolumis, animosus): ecquid fortis visa est (mulier),” powerful
        – –
        II. Mentally, strong, powerful, vigorous, firm, steadfast, stout, courageous, brave, manly, etc., answering to the Gr. ἀνδρεῖος (very freq. in all periods and sorts of composition).”

        http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.04.0059:entry=fortis

        Mutta kuten joku jo kommentoi, ”manere” on infinitiivi, ei imperatiivi. Toisaalta, jos kyse on latinaa osaamattoman kehittämästä ”tunnuslauseesta” tai jostain kopioiduista sanoista, joista tehdään vaikkapa tatuointi, niin on varmaan ihan hyvä, että se on vähän pig Latin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe