Formatointi

Avuton

Voisiko joku kertoa miten tietokone formatoidaan kunnolla. En itse onnistu formatoimaan, mutta olen vain koittanut asentaa windowsia uudelleen... Tarvitsisin tätä tietoa nopeasti, niin voisiko joku ystävällisesti kertoa.

13

4932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...format c:
      Jos ei onnistu niin lyö lekalla paskas ja ala ottaa bissee...

      • Teme

        laita windowsin (oletan ettet käytä linuxia kun kysyt tällaista) asennuslevy koneeseen ja käynnistä se uudelleen, jos saat sen koneesi käynnistymään levyltä, niin seurailet ohjeita, sieltä löytyy levyn alustus.


    • Avuton

      Oon koittanu kirjota Tilariville ja Suorita-ikkunaan "format c:". Saan vastaukseksi: "Alustamista ei voi suorittaa, koska toinen prosessi käyttää asemaa. Alustaminen voidaan suorittaa, jos tämä asema poistetaan ensin käytöstä." Mut miten ihmees mä voisin poistaa C-aseman pois käytöstä? Toinen mitä oon koittanu, on Omassa tietokoneessa klikannu C:tä hiiren kakkosnapilla ja sieltä alusta. Silloin tulee ilmoitus: "Tätä asemaa ei voi alustaa. Lopeta kaikki levyapuuohjelmat tai muut ohjelmat, jotka käyttävät tätä asemaa, ja varmista, että mikään ikkuna ei näytä aseman sisältöä. Yritä sitten alustamista uudelleen." Ei näistä ota selvää.

      • Reiska

        kokeillu käynnistää konetta käynnistyslevykeellä
        ja sitten poistaa format:c


    • mickeysoft winhotus

      Ilmeisesti kyseessä Windows kone ? Microsoft on tehnyt siitä nykyisin hieman hankalaa, et kertonut millainen kone... jos kannettava niin "palautus CD" saattaa tehdä sen automaattisesti, mutta varminta kun hankit jostain käynnistyslevykkeen (esim. win98) ja poistat osiot levyltä fdiskillä (win98 ei osaa formatoida NTFS partitiota mutta poistaa ne kyllä). Asennusohjelmalla onnistuu sitten partitioiden uudelleen luonti ja formatointi. Jostain syystä Microsoft on uusimmissa Windowseissa tehnyt tuon levyn kunnollisen putsauksen hankalaksi :( ....Periaatteessa puhdasta asennusta varten ei tarvisi kuin poistaa "winnt", "program files" ja "documents and settings" hakemistot (win2000 englanninkielinen... XP lienee samat, suomenkielisessä hieman erinimillä) mutta milläs poistat kun ei ole erillistä buuttilevyä, windows ei anna poistaa itseään...

      En muista oliko asennus CD:llä joitain työkaluja joilla tuo onnistuisi ?

      P:S: Win2000 asennettuna VFAT tiedostojärjestelmään ko. hakemistot saa poistettua win98 buuttilevyn avulla...

      • Avuton

        Tein sen MS-DOS käynnistyslevykkeen ja boottasin sen kanssa. Koitin laittaa siinä sitten format c:, mutta "Bad command or filename". Kyseessä on siis pöytäkone ja Windows XP.


      • jope
        Avuton kirjoitti:

        Tein sen MS-DOS käynnistyslevykkeen ja boottasin sen kanssa. Koitin laittaa siinä sitten format c:, mutta "Bad command or filename". Kyseessä on siis pöytäkone ja Windows XP.

        Laita nyt kiltisti se xp:n cd levy siihen koneeseen ja käynnista kone uudelleen, kone kysyy käynnistetäänkö cd levyltä, painat jotain nappia, valitset sitten asennuksen sieltä, sitten se kyselee haluatko alustaa levyn. Eli voit sieltä formatoida sen, et tartte mitään boottikorppua, sitä paitsi xp tekee muistaakseni 5 boottikorppua, joten ei niillä kannata pelleillä.


      • Jake-Jammer
        jope kirjoitti:

        Laita nyt kiltisti se xp:n cd levy siihen koneeseen ja käynnista kone uudelleen, kone kysyy käynnistetäänkö cd levyltä, painat jotain nappia, valitset sitten asennuksen sieltä, sitten se kyselee haluatko alustaa levyn. Eli voit sieltä formatoida sen, et tartte mitään boottikorppua, sitä paitsi xp tekee muistaakseni 5 boottikorppua, joten ei niillä kannata pelleillä.

        Xp ei tee yhtään bootti-korppua.


      • Rami
        jope kirjoitti:

        Laita nyt kiltisti se xp:n cd levy siihen koneeseen ja käynnista kone uudelleen, kone kysyy käynnistetäänkö cd levyltä, painat jotain nappia, valitset sitten asennuksen sieltä, sitten se kyselee haluatko alustaa levyn. Eli voit sieltä formatoida sen, et tartte mitään boottikorppua, sitä paitsi xp tekee muistaakseni 5 boottikorppua, joten ei niillä kannata pelleillä.

        WinXP:n asennuksen käynnistyslevykkeitä käytetään asennusohjelman suorittamiseen tietokoneissa, joissa ei voi käynnistää CD-asemasta.

        Tuolla lisätietoja:

        http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;FI;310994


    • Halojaa!! :)
      Voiskohan olla? Aattelin vaa et yhellä kaverilla on tasan sama ongelma.

    • XP:n formatonti

      Kun sinulla on XP käyttöjärjestelmä niin sitä ei tarvitse erikseen formatoida!
      XP:n asennus CD-rompulla on myös formatointi ohjelma,
      voit XP:n käyttiksen uudelleen asennuksen aikana formatoida kovalevyltäsi haluamasi osiot tai vaikka koko kovalevyn täysin tyhjäksi jolloin sinne ei jää mitää vanhoja tiedostoja ja voit myös osioida kovelevysi haluamallasi tavalla.

      XP:n asennuksen aikana näet erittäin selkeät ohjeet.

      Jos sinulla on joku merkkikone ja olet saanut sen mukana ainoastaan windows XP Rescovery CD-rompun, niin sitä on koneesi valmistaja muutellut ja sillä ei uudelleen asennus ja formatointi toimi kuten toimii alkuperäisissä windows XP Cd-rompuilla,jos sinulla on vain tuo windows XP Rescovery CD-romppu, niin sinun pitää kysyä koneesi myyjältä miten uudelleen asennus ja formatointi sillä tehdään ja onko se edes mahdollista.

      • tietoa

        Kun sinulla on XP käyttöjärjestelmä niin sitä ei tarvitse erikseen formatoida!
        XP:n asennus CD-rompulla on myös formatointi ohjelma,
        voit XP:n käyttiksen uudelleen asennuksen aikana formatoida kovalevyltäsi haluamasi osiot tai vaikka koko kovalevyn täysin tyhjäksi jolloin sinne ei jää mitää vanhoja tiedostoja ja voit myös osioida kovelevysi haluamallasi tavalla.

        XP:n asennuksen aikana näet erittäin selkeät ohjeet.

        Jos sinulla on joku merkkikone ja olet saanut sen mukana ainoastaan windows XP Rescovery CD-rompun, niin sitä on koneesi valmistaja muutellut ja sillä ei uudelleen asennus ja formatointi toimi kuten toimii alkuperäisissä windows XP Cd-rompuilla,jos sinulla on vain tuo windows XP Rescovery CD-romppu, niin sinun pitää kysyä koneesi myyjältä miten uudelleen asennus ja formatointi sillä tehdään ja onko se edes mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe