Kertymäfunktion arvo

hämmästelijämies

Mulla on kaksi taulukkokirja, joista toinen antaa N(0,1)-normaalijakauman kertymäfunktion arvoksi kohdassa 2,92 tulokseksi 0,9982 ja toinen 0,9983. Tarkistin asian Wolfram alphalla, ja tosiaan arvo näyttäisi olevan tasan 0,99825. Miten tuon arvo 0,99825 voi todistaa, kun kertymäfunktiota ei voi ilmoittaa suljetussa muodossa?

3

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästelijämies

      Hmm. Sage antoi arvoksi 0.99824984... Siten MAOL-taulukoissa näyttäisi olevan virhe.

    • kjaqq4i

      Erikoisfunktioiden arvojen tarkkuus vaihtelee eri laskimissa ja tietokoneohjelmissa riippuen siitä miten huolellista approksimointi ja ohjelmointi on ollut. Tavallisen käyttäjän on vaikea kontrolloida tulosten todellista tarkkuutta paitsi joissakin erikoistapauksissa.
      Esimerkiksi (sin x)^2 (cos x)^2 = 1 ym identiteetit.

      Voidaan vain toivoa, että sellaiset tunnetut ja vakiintuneet ohjelmistot kuten Wolfram alpha, sekä muiden tunnettujen valmistajien ohjelmistot antavat kutakuinkin virheettömiä tuloksia luvatun tarkkuuden rajoissa.

      Tarkkuutta voi tietysti yrittää tarkistaa ohjelmoimalla funktioiden Taylor-sarjat. Silloin tarvitaan useinkin monta termiä, jolloin pyöristysvirheet alkavat vaikuttaa. Lähellä nollaa olevilla arvoilla sarjakehitelmät suppenevat nopeammin, joten näitä arvoja voisi käyttää tarkistuksissa.

    • Arvo ei toki ole tasan 0,99825, joka on vain tarkempi likiarvo. Likiarvo 0,9983 on virheellinen; se on ehkä saatu pyöristämällä 0,99825 ylöspäin pyöristyksen säännön mukaan. Jos näin on, niin on tehty virhe, koska pyöristämisessä pitää lähtökohtana olla riittävän tarkka arvo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe