eli miten teette lohkoperunat uunissa että ne olisivat rapeita(ja kypsiä)...
lohkoperunat uunissa
7
20336
Vastaukset
- eldu
marinoin lohkoperunat öljyssä ja timjamissa ja kyl on tähän asti tullu tosi hyvää
- raaka peruna
perunat?
- elli
raaka peruna kirjoitti:
perunat?
kunhan vaan harjaat hyvin puhtaiksi. tuo yllä mainittu resepti on tosi hyvä, käytän sitä itsekin. käytän aina rosamunda-perunoita ja hyvää tulee..
- vivian
elli kirjoitti:
kunhan vaan harjaat hyvin puhtaiksi. tuo yllä mainittu resepti on tosi hyvä, käytän sitä itsekin. käytän aina rosamunda-perunoita ja hyvää tulee..
Meillä lohkoperunat tehdään näin: (ohje on aikoinaan otettu Anna Bergenströmin keittokirjasta, joka on oikein hyvä keittokirja)
Perunat kuoritaan ja lohkotaan sopiviksi lohkoiksi. Sitten ne keitetään noin 5-7 minuuttia suolalla maustetussa vedessä. Sen jälkeen perunalohkot laitetaan uunipellille ja lorautetaan vähän öljyä joukkoon. Paistetaan 225-250 astetta noin puoli tuntia - tunti, riippuen uunista ja lohkojen koosta ja halutusta paistotulokisesta. Sitten vaan herkuttelemaan! Maistuvat paljon paremmilta kuin pelkästään uunissa paistetut perunat. Jos perunalohkoja jää tähteeksi, maistuvat ihan hyviltä seuraavana päivänä paistinpannulla tai mikroaaltouunissa lämmitettyinä.
- raaka peruna
molempia,suoraan pannulle ja esikeitettynä....
- Mössääjä
Olen tehnyt monesti seuraavaan tapaan:
Kuorimattomat, mutta huolellisesti pestyt perunat (mieluimmin hieman kananmunaa pienemmät halkaistaan kahtia siihen suuntaan, että puolikkaista tulee mahdollisimman pitkiä ja litteitä.
Puolikkaat uunipannulle halkaistu puoli ylöspäin. Leikkauspinta voidellaan ruokaöljyllä ja päälle ripotellaan Herbamare-yrttisuolaa (muutkin suolapitoiset mausteet, pelkkä suola tai suola mauste toki mahdollisia).
Uuniin hotua ehkä 225 °C (vähempikin voi riittää). Paistetaan, kunnes yläpinnat ovat osittain ruskistuneet (puolet tunmmaa ruskeaa, puolet vielä vaaleana). Pöytään.
Sopii lisukkeeksi moneen paikkaan. Syödään kuorineen. Perunoiden on siis hyvä olla pinnaltaan ensiluokkaisia, jotta ne saadaan harjattua kunnolla puhtaiksi eikä syödessä tule muitakaan estetiikkaongelmia. - Volitans
Perunalajike on syytä olla jauhoinen. Rosamunda tai Lapin Puikulat ovat parhaita.
Perunat pestään hyvin ja lohkotaan. Tämän jälkeen ne kuivataan. Vain kuivaan perunaan muodostuu kauniin värinen ja rapea pinta. Itse kuivaan ne pyyhkeellä ja jätän vielä hetkeksi kuivumaan.
Sitten perunat isoon pyöreäpohjaiseen astiaan. Reilusti hyvää oliiviöljy perään. Suolana olen käyttänyt vain hienoa merisuolaa tai Herbamarea. Mausteeksi sopii erinomaisesti kuivattu timjami. Myös paprikajauhetta tai grillausmaustetta voi käyttää (tällöin ei tarvita suolaa). Yleensä olen vielä lisännyt rouhittua mustaapippuriakin.
Ölynä voi myös käyttää maustettuja öljyjä, esim. valkosipuli tai chili.
Sitten vaan kaadetaan perunat uunipellille. Kun öljyä on reilusti ei ole väliä miten päin perunat pannulla ovat, koska ne ruskistuvat myös altakin öljyn ansiosta. Jos haluaa oikein tasaisen värin, niin perunoita on hyvä muutaman kerran käännellä paiston aikana.
Paiston jälkeen perunat nostetaan ritilälle valumaan - näin ylimääräinen rasva valuu pois.
Hyviä ja terveellisiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841