Kyselisin neuvoa pyörän ostoon. Olen katsellut hybrid pyöriä ja kun tarjontaa tuntuu olevan niin mahdottomasti ja mitään en ymmärrä mistään, niin olisi mukava saada neuvoja hankintaan asiasta tietäviltä.
Eli olen 173cm pitkä mies. Onko sopiva hybrid koko silloin 52? Tarkoitus olisi tehdä kuntoilulenkkejä n. 10-20km muutaman kerran viikossa ja tehdä mahdollisesti myös yksi tai kaksi pidempää reissua kesän aikana. Osa ajosta kaupungissa, osa maantiellä. Pyörä tulisi vain kesäkäyttöön eli huhtikuusta syyskuun loppuun. Budjettia olisi max. 700€. Minkä pyörän ostan? Saa laittaa suoria linkkejä ja vinkkejä pyörän hankintaa.
Ensimmäinen pyörä hybrid?
18
415
Vastaukset
- alkup.tuna
Hybridi kuin hybridi sopii. Olennaisia eroja ei paljon ole. Alle 2000 euron hybridi kannattaa ostaa lman pomppukeppiä. Varustelutasolle kannattaa antaa painoarvoa, ei sitten tarvitse ostaa kaikkea, esim lokasuojia, erikseen.
Kokoa ei voi varmuudella sanoa tietämättä tarkalleen pyörän geometrian ja mitoituksen. Lisäksi on tiedettävä minimissään käyttäjän paino, pituus ja jalan sisäpituus.
Itse olen 175 cm lyhytjalkainen tuhdissa kunnossa oleva mies. Omistamalleni pyörälle sopiva koko on 47cm/M.- alkup.tuna
Mikäs noin harmittaa, että pitää nimimerkki varastaa?
- alkup.tuna
alkup.tuna kirjoitti:
Mikäs noin harmittaa, että pitää nimimerkki varastaa?
On törkeää käyttää nimimerkkiä, jota toinen keskustelija on jo käyttänyt samassa keskustelunavauksessa.
Rekisteröimättömiä nimimerkkejä ei "omista" kukaan, ne ovat kaikkien käytettävissä. - alkup.alkup.tuna
alkup.tuna kirjoitti:
On törkeää käyttää nimimerkkiä, jota toinen keskustelija on jo käyttänyt samassa keskustelunavauksessa.
Rekisteröimättömiä nimimerkkejä ei "omista" kukaan, ne ovat kaikkien käytettävissä.Ihan miten vain haluat.. Voisit silti opetella hyviä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista.
alkup.alkup.tuna kirjoitti:
Ihan miten vain haluat.. Voisit silti opetella hyviä käytöstapoja ja toisten huomioon ottamista.
Ihan hyvin olet tyyliäni kopioinut :-)
- alkup. tuna
alkup.tuna kirjoitti:
Ihan hyvin olet tyyliäni kopioinut :-)
Kyllä joku näkee vaivaa kiusantekoon, mutta suodaan hänelle siintä tuleva tyydytys ja jatketaan vanhaan malliin.
- kannattaa kokeilla..
elä elä oikeesti osta hybridiä ....voin kertoa 90 prossaisesti kuinka sulle käy! ostat hybridin ja huomaat että sillä on ihan ok ajaa ja pyöräily alkaa kiinnostaa enemmin...sitten huomaat kun cyclo miehet ja maantiepyöräilijät ajavat kovaa ja itse erehdyt kerran moisen koeajoon ja ei aikaakaan kun unohtuu hybridi ja tilalla on kevyt kovaa kulkeva lenkkipyörä...sanon tämän siksi koska minulle kävi juuri niin ....nykyisin hybridini on nurkassa pölyttymässä kun ajelen vain maantie pyörälläni ja cyclo crossarilla...usko huvikseen tämä ei ole mikään tsoukki!
- Alkup. Maantiepyöräi
Maantiepyörä on esittämääsi käyttöön paras vaintoehto.
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maantiepyorat/merida-ride-90-sora-maantiepyora/p/1097700_1_style
XXL kilpailee hinnoilla niin, että ero eurooppalaisiin nettikauppoihin pienenee koko ajan. En tunne tuota pyörää itse, mutta näyttää speksien mukaan ihan kelvolliselta hinnat alkaen pyöräksi. Itse satsaisin hieman enemmän.
Päädyt sitten fitness- tai maantiepyörään, niin muista että perus varusteet maksavat muutaman satasen pyörän päälle.
Tässä vanhassa kirjoituksessani on vähän listaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/7061657#comment-66497808
Ainoa, mitä lisäisin tuohon listaan pakollisena, ovat urheilulasit. Jos ei tarvitse vahvuuksilla, niin ne eivät maksa paljoa. - kananmunia taskussa
Mihin perustuu tämä ainainen suositus ilman "pomppukeppiä"?
Itsellä juurikin kesäpyöränä hybridi jäykällä etupäällä ja taajamassa saa hidastaa ja varoa ihan jokaisessa kadunkulmassa ja risteyksien ylityksissä. Vastaavasti ihan perus joustokeulalla (maastopyörässäni) saa rymäyttää samoissa paikoissa tunteetta menemään.- Alkup. Maantiepyöräi
Huono pomppukeppi on pintakovempi kuin keskinkertainen teräs- tai kuitukeula. Keula on vuosihuoltoa säännölllisesti vaativa kohta lisää, huollatko maasturisi keulan vuosittain? Viimeksimainittu on turvallisuustekijä! Lisäksi vähemmän tärkeitä asioita ovat: turha paino, tehon häviäminen ja hieman epätarkempi ohjaus.
Kevyemmällä keulalla opit myös helpommin ajamaan kanttarit oikein keventäen, vaikka kuntosi ja/pyöränkäsittelytaitosi ei olisi ihan hyvän maastopyöräilijän luokkaa. Eli keulaa nostetaan kanttariin, siihen ei törmätä, olit liikkeellä sitten maasto- tai maantiepyörällä.
Joustokeulan tarkoitus on pitää etupyörä kiinni pinnassa niin, että ohjattavuus säilyy maastoajossa. Oikeassa joustokeulassa on säädöt jouston eri vaiheille (alku - keski - loppu) niin, että se voidaan säätää ajajan painon ja ajotavan mukaiseksi. Noilla pomppukepeillä ei ole mitään tekemistä jostokeulojen kanssa.
Oikean joustokeulan huono puoli on sen hinta. Kunnollinen keula maksaa useita satoja euroja. Kun vaihdepyörän saa hyvällä tuurilla tonnilla, niin etujousitettu maasturi maksaa puolitoista. - sdfee
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Huono pomppukeppi on pintakovempi kuin keskinkertainen teräs- tai kuitukeula. Keula on vuosihuoltoa säännölllisesti vaativa kohta lisää, huollatko maasturisi keulan vuosittain? Viimeksimainittu on turvallisuustekijä! Lisäksi vähemmän tärkeitä asioita ovat: turha paino, tehon häviäminen ja hieman epätarkempi ohjaus.
Kevyemmällä keulalla opit myös helpommin ajamaan kanttarit oikein keventäen, vaikka kuntosi ja/pyöränkäsittelytaitosi ei olisi ihan hyvän maastopyöräilijän luokkaa. Eli keulaa nostetaan kanttariin, siihen ei törmätä, olit liikkeellä sitten maasto- tai maantiepyörällä.
Joustokeulan tarkoitus on pitää etupyörä kiinni pinnassa niin, että ohjattavuus säilyy maastoajossa. Oikeassa joustokeulassa on säädöt jouston eri vaiheille (alku - keski - loppu) niin, että se voidaan säätää ajajan painon ja ajotavan mukaiseksi. Noilla pomppukepeillä ei ole mitään tekemistä jostokeulojen kanssa.
Oikean joustokeulan huono puoli on sen hinta. Kunnollinen keula maksaa useita satoja euroja. Kun vaihdepyörän saa hyvällä tuurilla tonnilla, niin etujousitettu maasturi maksaa puolitoista.6 vuotta vanha hybridi halvalla joustokeulalla ajossa ja n 5500km/vuosi. Kertaakaan ei ole keulaa huollettu ja toimii moitteettomasti.
- kananmunia taskussa
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Huono pomppukeppi on pintakovempi kuin keskinkertainen teräs- tai kuitukeula. Keula on vuosihuoltoa säännölllisesti vaativa kohta lisää, huollatko maasturisi keulan vuosittain? Viimeksimainittu on turvallisuustekijä! Lisäksi vähemmän tärkeitä asioita ovat: turha paino, tehon häviäminen ja hieman epätarkempi ohjaus.
Kevyemmällä keulalla opit myös helpommin ajamaan kanttarit oikein keventäen, vaikka kuntosi ja/pyöränkäsittelytaitosi ei olisi ihan hyvän maastopyöräilijän luokkaa. Eli keulaa nostetaan kanttariin, siihen ei törmätä, olit liikkeellä sitten maasto- tai maantiepyörällä.
Joustokeulan tarkoitus on pitää etupyörä kiinni pinnassa niin, että ohjattavuus säilyy maastoajossa. Oikeassa joustokeulassa on säädöt jouston eri vaiheille (alku - keski - loppu) niin, että se voidaan säätää ajajan painon ja ajotavan mukaiseksi. Noilla pomppukepeillä ei ole mitään tekemistä jostokeulojen kanssa.
Oikean joustokeulan huono puoli on sen hinta. Kunnollinen keula maksaa useita satoja euroja. Kun vaihdepyörän saa hyvällä tuurilla tonnilla, niin etujousitettu maasturi maksaa puolitoista.Mulla on yli 15 vuotta vanha Bilteman alumiini-maasturi 24 vaihdetta ja siinä on tuo pomppukeppi. Yli 40 vuotta ajanut ilman apupyöriä, joten hassua että joku kertoo mulle keulan keventämisestä. Rataspakat vaihdettu kertaalleen, muuten ajettu kesät/talvet nykyään vain talvisin. Umpimetsässä, avohakkuita, mutaa ja louhikkoa
on tuo pyörä vuosien saatossa nähnyt.
Eli ei häävi vehje, (saa nauraa vapaasti) mutta ajaa asiansa ja kyllä tolla kivempi on epätasaisuuksia ylittää verrattuna kesäpyörääni, täysjäykkään hybridiin. Toimivuus kun perustuu omiin havaintoihin, ei niinkään yleisiin mielipiteisiin.
Siellä etupumpuissa ei ole kuin vaseliinit ja jouset. Niin, ja 14 kiloa painaa toi pyörä ja minä 99. - Jou jou joustoa
kananmunia taskussa kirjoitti:
Mulla on yli 15 vuotta vanha Bilteman alumiini-maasturi 24 vaihdetta ja siinä on tuo pomppukeppi. Yli 40 vuotta ajanut ilman apupyöriä, joten hassua että joku kertoo mulle keulan keventämisestä. Rataspakat vaihdettu kertaalleen, muuten ajettu kesät/talvet nykyään vain talvisin. Umpimetsässä, avohakkuita, mutaa ja louhikkoa
on tuo pyörä vuosien saatossa nähnyt.
Eli ei häävi vehje, (saa nauraa vapaasti) mutta ajaa asiansa ja kyllä tolla kivempi on epätasaisuuksia ylittää verrattuna kesäpyörääni, täysjäykkään hybridiin. Toimivuus kun perustuu omiin havaintoihin, ei niinkään yleisiin mielipiteisiin.
Siellä etupumpuissa ei ole kuin vaseliinit ja jouset. Niin, ja 14 kiloa painaa toi pyörä ja minä 99.Kuten jo havaittu, niin tuonimimerkki Alkup.maantiepyör ei tiedä mitään käytännön kautta, ainoastaan teoria on kaverilla hyvin opittu, kuten kunnon myyjällä pitääkin.
Minun halpa Santour merkkinen joustokeula "kakkos hybridissäni" on todellakin mielyttävämpi kuoppaisilla hiekkateillä ja kaupungissa, kuin ykkös hybridini jäykkä ja hinnaltaan nelinkertainen kuitukeula. Tuo Santour lukittunakin joustaa hieman terävässä kuopassa ja kadunreunassa ja hakkaa kalliin kuitukeulan mennen tullen. Sitten verrattuna painoa, niin tämä halpa Santour joustokeula painaa 600g enemmän, kuin hybriideissä vakiona oleva teräshaarukka, joten se siintä painohöpinästä. Jou jou joustoa kirjoitti:
Kuten jo havaittu, niin tuonimimerkki Alkup.maantiepyör ei tiedä mitään käytännön kautta, ainoastaan teoria on kaverilla hyvin opittu, kuten kunnon myyjällä pitääkin.
Minun halpa Santour merkkinen joustokeula "kakkos hybridissäni" on todellakin mielyttävämpi kuoppaisilla hiekkateillä ja kaupungissa, kuin ykkös hybridini jäykkä ja hinnaltaan nelinkertainen kuitukeula. Tuo Santour lukittunakin joustaa hieman terävässä kuopassa ja kadunreunassa ja hakkaa kalliin kuitukeulan mennen tullen. Sitten verrattuna painoa, niin tämä halpa Santour joustokeula painaa 600g enemmän, kuin hybriideissä vakiona oleva teräshaarukka, joten se siintä painohöpinästä.Millä tekniikalla jousto toimii keulassasi? Eipä ne hääppösiä olleet joustokeulat -90 luvulla, niin vaan Rock Shox indyllä painettiin tyytyväisenä menemään. Olihan siinä kierrejousi/elastomeeri vaimennus :-) Toimi kohtuullisesti asfaltillakin, eikä ollut lukituksia.
Itellä ei kokemusta näistä nykyisistä "halpiskeuloista", mutta kuulostavat kokeilemisen arvoisilta.- Alkup. Maantiepyöräi
alkup.tuna kirjoitti:
Millä tekniikalla jousto toimii keulassasi? Eipä ne hääppösiä olleet joustokeulat -90 luvulla, niin vaan Rock Shox indyllä painettiin tyytyväisenä menemään. Olihan siinä kierrejousi/elastomeeri vaimennus :-) Toimi kohtuullisesti asfaltillakin, eikä ollut lukituksia.
Itellä ei kokemusta näistä nykyisistä "halpiskeuloista", mutta kuulostavat kokeilemisen arvoisilta.Itselläni on kokemusta - valitettavasti. Ovat täyttä roskaa. Kun on kerran ajanut hyvällä keulalla, oli se sitten jousto-, teräs- tai kuitukeula, ei enää viitsi kituuttaa tuollaisella hyppykepillä. Ainoa, jotka noita hehkuttavat, ovat roskapyöriä myyvät kauppiaat.
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Itselläni on kokemusta - valitettavasti. Ovat täyttä roskaa. Kun on kerran ajanut hyvällä keulalla, oli se sitten jousto-, teräs- tai kuitukeula, ei enää viitsi kituuttaa tuollaisella hyppykepillä. Ainoa, jotka noita hehkuttavat, ovat roskapyöriä myyvät kauppiaat.
Miksi valitettavasti? Kokemus on aina hyvästä :-) Ajoitko -90 luvulla joustokeulaista, varmaan nykyisin luokittelet ne roskaksi, vaikka silloin edustivat uutta ja hienoa tekniikkaa. Niin se tekniikka kehittyy, mutta väitän, että esim. RockShox judy tasoinen keula nyky lukituksella riittää pyörätie/keskusta-ajoon. Tai oma huippukeula siltä ajalta, cannondalen headshok ilmakeula, toimisi hyvin nyky hybridissä. Maastoajoon noita tuskin huolisi enää kukaan :-)
Voihan sitä ajatella niinkin, että mitä järkeä on hankkia pyörätiekäyttöön "pyörän" hintaista huippukeulaa. Kun keulalta vaatii vain hiukan pehmennystä kuoppiin ja kanttareihin. Siinä menee hienot keulan vaimennus säätömahdollisuudet aika lailla hukkaan. Varsinkin kun ajonopeudet on maltillisia, "pomppukeppi" voi olla hyvä valinta. Toki asia on eri, kun aletaan ajamaan kovaa maastossa, silloin voi "pomppukepit" unohtaa, ihan oman turvallisuudenkin takia.
- Jou jou joustoa
"Millä tekniikalla jousto toimii keulassasi?"
Tohon en osaa muuten vastata, kuin fillari kuusi vuotias Nishiki ja Santourin lukittava joustokeula, jonka luulen palstan asiantuntijoiden mukaan kuuluvan halpaan kuraan. Ajoin tuolla Niskillä neljä vuotta, kesät talvet ilman mitään keulahuoltoa tai ongelmia, asfaltilla lukitus päällä ja hiekalla pois. Kilometrejä tuolla halvalla kuralla takana noin 20 tuhatta suurin piirtein. Kuten ylempänä totesin, uudessa Fitnes Hybridissäni kallis kuitukeula, joka on aivan helvatisti kovempi, kuin halpa kura.
Mitä vielä tuohon paino eroon tulee, onko väliä, jos joustokeula painaa muutaman sata grammaa jäykkää enemmän?? Voi vaikka kuski laihduttaa tuon saman grammamäärän;=)
Hyvä juttu, kun vakipalstalaiset alkavat rekisteröimään nimmarinsa, ei tuu sekaannuksia, hyvä hyvä.Eipä se paino hyötykäytössä niin tarkkaa ole. Aika harva hyötypolkija huomaa ajossa eroa, jos pyörä painaa 13kg tai 13,5kg. Tietysti kun mennään" hifi" puolelle, niin alan harrastaja kyllä huomaa ajossa pienetkin erot esim. kiekkojen painossa tai pyörän kokonaispainossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232