Vilkun käyttö risteyksessä?

Unohtunut

Autokouluajoilta muistan että jos kääntyy risteyksessä ja ajaa kaistaa pitkin jota ei pääse ajamaan suoraan, vaan ainoastaan kääntymään, ei tarvitse käyttää vilkkua. Mutta mites liikennevaloissa joissa on nuoli kääntyville? Tarvitseeko nuolivalossa käyttää vilkkua?

25

6733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      Olen käsittänyt autokoulun oppien mukaan, että aina pitäisi kääntyessä käyttää vilkkua paitsi liikenneympyrään liityttäessä.

      • alkup.

        hmm, sitten meille on opetettu eri lailla koska muistan selkeästi tuon kaista-jutun, että jos kaistalta ei pääse kuin kääntymään, ei tarvitse käyttää vilkkua. hassua jos autokoulut opettavat oppilaitaan eri lailla!


      • Anonyymi
        alkup. kirjoitti:

        hmm, sitten meille on opetettu eri lailla koska muistan selkeästi tuon kaista-jutun, että jos kaistalta ei pääse kuin kääntymään, ei tarvitse käyttää vilkkua. hassua jos autokoulut opettavat oppilaitaan eri lailla!

        miten luulet että vastakkaisesta suunnasta, tai oikealta/vasemmalta tuleva tietää että käännyt ennen kuin olet kääntynyt jollet käytä vilkkua, nyt on yleisesti että uusissa autoissa ei vilkku toimi ennen kuin etupyörät ovat kääntyneet tai sitten ei ollenkaan, yleisesti on niissä rakkineissa joissa ei ole pakoputkia, työsuhteella saatuja kumipyöriä


    • Höppe

      Jos käännyt risteyksestä, on vilkkua käytettävä AINA. Riippumatta siitä, onko kaista ryhmitetty pelkästään kääntyville vai ei ja onko liikennevaloa vai ei(nuolivalo tai normaali). Aina siis vilkku päälle.

      Vasta sitten, jos yksi kaista eroaa muusta tiestä aivan kokonaan, jolloin kääntymiskohdalla on vain mutka eikä risteys, niin silloin ei vilkkua tarvita, niin kuin ei muissakaan mutkissa. Mutta jos kääntyminen tapahtuu siis risteyksestä, niin silloin on kyllä vilkkua käytettävä.

      • helpotus

        eiks se oo paljo helpompaa heittää vaan vilkku redesti päälle ja ajaa, ku miettiä funtsaa kauheesti että tarviiks tässä.
        jää sitten enämpi varaa päähän ajatella niitä tärkeempiä kuvioita.
        mun mielestä ainaki.


      • Anonyymi

        voi sitä vilkkua käyttää ei sähkö käyttämällä lopu


    • Myrrysmies

      Miksi pitäisi erikseen muistella missä tarvitsee näyttää vilkkua ja missä ei? Eikö ole parempi jos vilkkua näyttää silloin kun kääntyy/vaihtaa kaistaa? Ei se vilkku siitä kulu. Vilkun käyttäminen kunniaan!

      • alkup.

        itse käytän vilkkua aina kun käännyn, mutta autokoulussa minulle opetettiin että "kääntyvältä kaistalta" ei tarvitse käyttää vilkkua. kaverin kanssa juteltiin ja hän oli sitä mieltä että sama sääntö pätee myös nuolivaloihin, ja sitä kyselen että onko asia näin.

        kyse siis ainoastaan teoriasta, ei käytännöstä.


      • Anonyymi
        alkup. kirjoitti:

        itse käytän vilkkua aina kun käännyn, mutta autokoulussa minulle opetettiin että "kääntyvältä kaistalta" ei tarvitse käyttää vilkkua. kaverin kanssa juteltiin ja hän oli sitä mieltä että sama sääntö pätee myös nuolivaloihin, ja sitä kyselen että onko asia näin.

        kyse siis ainoastaan teoriasta, ei käytännöstä.

        Näin minulle valisti tutvokin vuonna 1969, mutta sanoi, ettei se vilkuttaminen ole kiellettyäkään. Siispä vilkutan aina kun se vähänkin selventäää aikomuksiani muille.

        Kiertoliittymistä poistumisen vilkuttaminen tuntuu olevan kaikista heikointataajamissa, joissa on paljon maahan muuttaneita. Louhela ja Martinlaakso Vantaalla ovat paikkoja, missä se vilkku tuntuu olevan rikki monella.


    • Ope

      Ohessa pätkä tieliikennelaista ja siinä mainitaan, että aina kun siirretään ajoneuvoa sivusuunnassa, tulisi käyttää suuntamerkkiä (vilkkua)!


      35§

      Suuntamerkki

      Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

      Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

    • rattijehu

      Teoriakirjoista ei löydy suuntamerkin antamisesta vapauttavia merkintöjä nuolivalojen, kaistamerkintöjen, ajosuuntanuolien tms. perusteella.
      Eli teoria, ja siis säädökset eivät anna lupaa kääntyä ilman vilkkua.
      Vilkkua on käytettävä jopa T-risteykseen ajettaessa ja käännettäessä tilanteessa, jossa ei voi ajaa suoraan, risteävä tie on yksisuuntainen, eli toiseen suuntaan kääntäminen on esim. liikennemerkillä kielletty.

      Asiaperusteluista suuntamerkin näytön kokonaisvaltaiseen vaatimukseen ei liene vähin se, että muista suunnista tulevat eivät näe niitä liikennemerkkejä, ajoratamerkintöjä tai liikennevaloja, joita kääntyjä itse näkee omasta suunnastaan, ja siksi vilkuttamattoman ajoneuvon kääntyminen on osalle risteysajajia mahdoton ennustaa ja joskus aikamoinen yllätys.

      • alkup.

        onpa kummallista sitten että autokoulussa näin opetetaan. luulisi että autokoulun opit olisi yhteneväiset tieliikennelain kanssa mutta näin ei sitten varmaankaan ole.


      • Nitro
        alkup. kirjoitti:

        onpa kummallista sitten että autokoulussa näin opetetaan. luulisi että autokoulun opit olisi yhteneväiset tieliikennelain kanssa mutta näin ei sitten varmaankaan ole.

        vuosisadalla olet koulusi käynyt?


      • alkup.
        Nitro kirjoitti:

        vuosisadalla olet koulusi käynyt?

        v 1997


    • Luna

      En lukenu aiempia vastauksia joten en tiiä onko asia jo sanottu mutta....
      Vasta kysyin asiaa autokoulussa ja vaikka kaistalta ei muualle pääse kääntymään vilkkua pitää näyttää koska esim. vastaantulijat eivät näe suuntanuolta etc.

    • tosikko

      Hei. Ilman muuta pitää vilkuttaa, se ei ole vain takanasi olevalle autolle merkiksi, vaan kaikille, myös kävelijöille. Jalankulkijat ja toiselta puolelta tulevat eivät näe ryhmítysmerkkejä, ja esim. lapset eivät edes ymmärtäisi niitä. Vilkun merkityksen kyllä yleensä tajuavat.

      Eli aina vilkkua kun käännyt (jollei tie käänny) tai liikut sivusuunnassa auton leveyden verran.

      • tosikko

        Tämä tieto on peräisin autokoulusta.


    • Jepjop

      Vilkkuahan kannattaa käyttää aina silloin, kun on joku toinen näköpiirissä. Jopa jalankulkijat ja pyöräilijät saattavat hyötyä siitä. Esimerkiksi liittymissä, eli risteyksissä saattaa olla sen verran korkeuseroja, ettei huomaa onko kääntyvä autoilija kääntyvien kaistalla vai ajamassa suoraan. Kivempi olisi jatkaa matkaa pysähtymättä eikä odotella väistämistä, jota ei edes tapahdu. Puhumattakaan rekkakuskeista, jotka ovat todella huonossa asemassa esimerkiksi kantateillä, johtuen kiihdytyskaistojen puutteista ynnä muista. Eli huomatessani rekkakuskin lähestyvän risteystä ja olen kääntymässä, niin laitan vilkun jopa 500 m ennen naputtamaan. Ehkä se johtuu ammattiautoilijakokemuksestani.
      Nuolivaloissahan sillä ei varsinaista merkitystä ole, vilkuttaako vai ei. Jos muita saa kääntyä yhtäaikaa, niin sitten ehkä. Mutta sittenkin se on ehkä hieman turhaa.

      Maalaisjärjen käyttö on sallittua.

      • alkup.

        kysehän oli tosiaan vaan säännöistä eikä käytännöstä, itse käytän vilkkua aktiivisesti koska olen aktiivinen jalankulkija ja autoilija joten ymmärrän kyllä molemmista näkökulmista vilkun käytön tarpeellisuuden.

        vielä täsmennyksenä mitä autokoulussa opetettiin, nuolivalo-risteyksessä kääntyvä kaista rinnastetaan mutkaan tiessä eli kyseessä ei siis ole risteys vaan sillä kaistalla tie kääntyy valon osoittamaan suuntaan eikä vilkkua tarvita. sama tilanne siis kun ajaisit mutkittelevaa tietä, mutkassa ei käytetä vilkkua. veikkaan että monessa autokoulussa opetetaan tämä sama koska aika harva käyttää nuolivaloristeyksessä vilkkua, näin ainakin helsingissä.


      • Anonyymi
        alkup. kirjoitti:

        kysehän oli tosiaan vaan säännöistä eikä käytännöstä, itse käytän vilkkua aktiivisesti koska olen aktiivinen jalankulkija ja autoilija joten ymmärrän kyllä molemmista näkökulmista vilkun käytön tarpeellisuuden.

        vielä täsmennyksenä mitä autokoulussa opetettiin, nuolivalo-risteyksessä kääntyvä kaista rinnastetaan mutkaan tiessä eli kyseessä ei siis ole risteys vaan sillä kaistalla tie kääntyy valon osoittamaan suuntaan eikä vilkkua tarvita. sama tilanne siis kun ajaisit mutkittelevaa tietä, mutkassa ei käytetä vilkkua. veikkaan että monessa autokoulussa opetetaan tämä sama koska aika harva käyttää nuolivaloristeyksessä vilkkua, näin ainakin helsingissä.

        sepä se ne perässä roikkujat ei välitä vilkun käytöstä eikä mistään muista liikenne säännöistä. viimeiset 20 vuotta sinä aikana välinpitämättömyys liikenteessä on järkyttävästi lisääntynyt itse ajanut 3,5 miljoonaa km


    • Nimetön

      vilkku annetaan ennen kaikkea muille tiellä liikkuville, jotka ovat edesämme, vasemmalla tai oikealle puolellamme vtulosuunnassa. He eivät voi tietää aikeitamme. eivätkä meidän näkemiämme merkkejämme, eivätkä aina tunne lakejakaan. Siis vilkut. t. Heino Wahlsten, liikenneopettaja (HAOKK 1997), rikospoliisi evp,kolaritutkija etc. autojoukkojen sotilasmestari evp, näyttötutkintomestari(HAMK 2003, Hki.

    • kortti5vuotta

      mä en käytä ikinä vilkkua koska ei kiinnosta

    • Anonyymi

      48 §
      Suuntamerkki

      Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

      1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
      2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
      3) vaihdettaessa ajokaistaa;
      4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
      5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

      Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan.


      Kuten voi todeta, niin lain mukaan sanotaan, että pitää vilkuttaa, käännyttäessä risteyksessä tai tiellä. Sillä ei ole mitään väliä, että mihin siitä pääsee. Jos kääntyy, risteyksessä, niin pitää vilkuttaa, vaikka siltä kaistalta pääsee vain kääntymään.

    • Anonyymi

      Vilkun käytöstä sen verran että kun vilun käyttö on rapautunut, eli joko vilkkua ei käytetä tai se laitetaan liian myöhään niin siitä on seurannut se ettei väistämisvelvollinen enään tiedä onko ajoneuvo kääntymässä vai muuten vain hidastelee.
      Meidän paikkakunnllakin on eräs risteys joka on pirun tukkoinen ja siihen kun joutuu arvailemaan että meneekö nyt se auto suoraan vai kääntyykö niin syntyy virhearvioita.
      Eli itsekkin joudun vain arvailemaan ja monesti tuuppaan autoni sitten tielle ja huomaan että eipä se auto kääntynytkään ja sitten se jarruttaa siinä takanani.

      Eli juurikin tämän vilkun käytön takia tullaan vasemmalta ja kolioiden ja stopmerkkien takaa eteen, tästä on valiteltu jo useita vuosia mutta vain huonompaan suuntaan menee vilkun käyttö.

      Sama juttu liikenneympyröissä, ei edes viitsitä vaihtaa kaistaa saatikaan etä laitetaan vilkku ajoissa, useita vaaratilanetista tullut kun olen tullut liikenneympyrään ja todennut että 1. ketään ei aja kaistalla jolle liityn, 2. kukaan ei ole vaihtamassa kaistaa.
      Eli liikennesääntöjen mukaan saan ajaa liikenneympyrään, sitten siitä nokan edestä ampaisee sisäkaistalta auto ulos liikenneympyrästä.
      Vieläkin harmittaa kun en mällännyt sen viimeisenpäälle laitetun jenkkiletukan kylkeen kun teki sellaisen 90 asteen käännöksen sisäkaistalta suoraan eteeni ollen matkalla ulos liikenneympyrästä, itselläni oli alla sellainen ruosteinen paku.
      Myös näitä kaahaajia löytyy liikenneympyröissä jotka leikkaavat sisäkaarteen kautta ulkokaarteeseen ajaen ikäänkuin liikenneympyrän läpi, ei vilkkuja ei ryhmittymisiä.

      Arvailu liikenteessä ei edistä turvallisuutta.
      Eikä sen vilkun käyttö nyt niin paljoa sitä kättä rasita etteikö voisi laittaa ajoissa päälle tai ylipäätään käyttää sitä vilkkua.
      Enkä tiedä että poliisi olisi sakottanut ketään siitä että on käyttänyt vilkkua vaikkei olisi tarvinnut, itse laitan joskus vilkun päälle kun käännyn omasta pihatieltä päätielle, se nyt kun on automaattinen refleksi.

    • Anonyymi

      Vilkku on viestintäväline. Sillä pitää ilmoittaa muille tilanteessa oleville omat aikeet selkeällä tavalla. Kun tämän ymmärtää, niin vilkuttaminen ei ole vaikeaa.

      Annetaanko ajo-oikeus sitten sellaisille, joilla ei tarpeeksi aivokapasiteettiä ole ymmärtämään omat velvollisuutensa, vai miksi eivät osaa toimia oikein liikenteessä, niin sitä ei sitten tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      248
      6419
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      196
      5966
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      19
      5521
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      121
      4283
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      143
      3533
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3353
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3046
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2512
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      263
      2464
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      134
      2322
    Aihe