Yksineläjän niksit

siili1

Millaisia niksejä olette keksineet yksineläjän ainaiseen pilaantumisongelmaan? Olisi kiva varioida ruokavaliota, mutta aina tulee vastaan se, että avatut purkit tulee käyttää mahdollisimman pian pois. Mausteet on yksi ikuinen ongelma - niitä kuluu todella vähän eivätkä nekään säily ikuisesti, ainakaan maukkaina.

Tykkään käyttää valkosipulimurskaa purkista moniin ruokiin. Sekään ei säily avattuna pitkään, joten olen pakastanut sitä pienissä kelmunyyteissä, joissa on aina yhteen ruokaan sopiva määrä. Samoin oliiveista, jotka säilyvät avattuna vain muutaman päivän, olen heittänyt loppupurkin pakastimeen. Ne on helppo sulattaa nopeasti salaattiin juoksevan veden alla.

Kertokaa ihmeessä, jos teillä on hyviä niksejä!

114

6776

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikamies 25v

Käy ulkona syömässä, ei pilaannu mitään.

• sinkkumirri

Banaani päivässä pitää mielen pirteänä.

• sinkku 21v

Juurikin näin säästää myös ruokalaskussa.
        Lounas buffetissa 9e, mitä saat kaupasta 9e? Eipä paljon mitään.
        Iltapalaksi pizza 8e tai burgeri 5,5e eipä saa kaupasta oikein mitään 14-17e.

Pullo kaljaa yöpalaksi, siinä poikamiehen meny, ei pilaannu mitään.

• asdadasdad
        sinkku 21v kirjoitti:

Tuolla määrällähän saisi helposti ainekset esim. isoon määrään jauhelihakastiketta, lihapullia, jauheliha-/makkarakeittoa, possun ulkofilleepihvejä lisäkkeineen, ainekset omatekoiseen pizzaan tai burgereihin...

• ukkomies 56v
        asdadasdad kirjoitti:

Tuolla määrällähän saisi helposti ainekset esim. isoon määrään jauhelihakastiketta, lihapullia, jauheliha-/makkarakeittoa, possun ulkofilleepihvejä lisäkkeineen, ainekset omatekoiseen pizzaan tai burgereihin...

Ei saa K-kaupasta eikä Prismasta ainakaan järvenpäässä, litukasta saa mutta silloinhan jää taas jotain pilaantuvaa, mikä aloittajalla oli ongelma.
        Vastaus hänen ongelmaansa samoin monen sinkun ateria ongelmiin on:

Käykää ulkona syömässä, säästyy sivukuluja roimasti.

• jjxjfkfkfjfkffkfkfkf
        sinkku 21v kirjoitti:

Juu, tuo on totta että yksineläjän ei rahan takia kannata ruokaa itse tehdä. On paikkoja, joissa jopa vain vitosella saa kunkon safkat. Tai jos tekee ja on pakastin, tekee kerralla valmiita mikrotettavia aterioita. Laatikkoruokiakin on helppo tehdä sarjana, esim lihaperunalaatikko, silakkalaatikko, kaalilaatikko jne. Jokaista vaikka 3kpl niin menee kerralla uuniin.

• * * * * *
        sinkku 21v kirjoitti:

9 eurollahan syö monta päivää jos niikseen tulee.

Entäs sitten burgeri 5.5 euroa? Yksi suupala, josta ei lähde edes pieni nälkä, ja kaupasta raaka-aineet ostamalla syö hyvinkin pari päivää.

Vaikkapa paketti täysjyväspastaa, purkki paseerattuja tomaatteja, 1 sipuli ja mausteita kaapista, niin varmasti syöt päivän. Ostat toisen purkin tuota tomaattijustkaa ja sipulin, niin taas menee päivä. Kahden päivän safkalla ei siis saa edes yhtä burgeria.

No tietty joka päivä nyt ei spagettia jaksa syödä, mutta tuossa nyt esimerkki.

• 11+11
        * * * * * kirjoitti:

9 eurollahan syö monta päivää jos niikseen tulee.

Entäs sitten burgeri 5.5 euroa? Yksi suupala, josta ei lähde edes pieni nälkä, ja kaupasta raaka-aineet ostamalla syö hyvinkin pari päivää.

Vaikkapa paketti täysjyväspastaa, purkki paseerattuja tomaatteja, 1 sipuli ja mausteita kaapista, niin varmasti syöt päivän. Ostat toisen purkin tuota tomaattijustkaa ja sipulin, niin taas menee päivä. Kahden päivän safkalla ei siis saa edes yhtä burgeria.

No tietty joka päivä nyt ei spagettia jaksa syödä, mutta tuossa nyt esimerkki.

Missä proteiinit? Missä vitamiinit? Missä rasvat? Tuollaisella ruokavaliolla syöt itsesi hengiltä hyvin nopeasti.

• Pöh
        sinkku 21v kirjoitti:

Jaa, me saatiin viimeeks n. 8 eurolla kahdelle ihmiselle kahden päivän ateria. Tuli ostettua perunaa, vihanneksia, papuja, iso pullo vettä, mehua ja jälkkärit.

• pömppö
        sinkku 21v kirjoitti:

9 eurolla saa tehtyä moneks päivää kotiruokaa, esim. perunat ja jauhelihakastike, makaronilaatikko...Makaronilaatikkoakin kun pakastaa ni ei tarvi viikkoa syödä samaa ruokaa. Enedes muista milloin oon viimeks syöny hampurilaista tai pitsaa, saatikka sitten lounasbuffetissa, liian kallista. Oma tekemä ruoka on hyvää eikä tarvi jonotella...

• dsaewftgyh
        sinkku 21v kirjoitti:

Niinpä niin. Roskaruokaa ja kaljaa vaan naamariin joka päivä. Sillä pääseekin kyllä siihen ennenaikaiseen hautaan.

• Mss9
        sinkku 21v kirjoitti:

Ja terrveellistä!

• ajatteleva ihminen
        asdadasdad kirjoitti:

Ei listaamasi lihamättö ole mikään ongelma esim kotona pakastaa, mutta en ainakaan itse halua pilata terveyttäni tuollaisella moskalla, sitten on eettiset ongelmatkin, kun ruoka edellyttää saatananmoista tapporuletin pyörittämistä teurastamoissa.

Terveellisen, maukkaan ja monipuolisen aterian salaatteineen saa monesti halvemmalla jostakin ruokapaikasta ja nämä ruoka-aineet on vaikea säilyttää kotona tuoreina.

• dilda1
        sinkkumirri kirjoitti:

Banaani päivässä pitää mielen pirteänä.

Kuvan banaani johti minut hieman harhaan "yksineläjän nikseissä"

• 234234234234
        sinkku 21v kirjoitti:

Hohhoh :O
        Meillä on 2 hengen talous ja ruokaan menee tuo 15 e joka toinen päivä.
        Ja tuohon sun "9 eurolla ei saa mitään":

4 purkkia jogurttia - 1e
        400 g paketti jauhelihaa - 2,5e
        1 kg perunoita - 0,7e
        1 pss ruisleipää - 1,3 e
        1 prk maitoa - 1e
        1 kg omenoita - 1,3e
        12 kpl munia - 1,5e
        1 pss pakastevihanneksia - 0,5e

Nämä kaikki ovat yhteensä 8,8e.. ja ruokaa riittä vaikka pariksi päiväksi kun tekee ison jauhelihakeiton ja syö kananmunaleipiä, hedelmiä ja jogurttia!

• skeptikkoakka
        ajatteleva ihminen kirjoitti:

Ei listaamasi lihamättö ole mikään ongelma esim kotona pakastaa, mutta en ainakaan itse halua pilata terveyttäni tuollaisella moskalla, sitten on eettiset ongelmatkin, kun ruoka edellyttää saatananmoista tapporuletin pyörittämistä teurastamoissa.

Terveellisen, maukkaan ja monipuolisen aterian salaatteineen saa monesti halvemmalla jostakin ruokapaikasta ja nämä ruoka-aineet on vaikea säilyttää kotona tuoreina.

Ajattelevalta ihmiseltä on näköjään jäänyt matematiikan ensiopinnot unohduksiin viimeisen tekstikappaleen perusteella....

• 11111212
        11+11 kirjoitti:

Missä proteiinit? Missä vitamiinit? Missä rasvat? Tuollaisella ruokavaliolla syöt itsesi hengiltä hyvin nopeasti.

Vitamiineja on varmasti enemmän kuin siinä burgerissa, mutta proteiineista olisin kyllä huolissani... Mutta toisaalta, missä siinä burgerissa on kuidut?

• Sannnnnnni

Luulen että jääkaappisi on liian lämmin jos saat noin outoja säilymisaikoja -kyllä meillä avatut lasipurkkioliivit ja valkosipulit säilyvät viikkotolkulla.

• täti

Käytä AINA puhdasta lusikkaa kun kauhot purkista.

• hygieniaapeliin

Erittäin hyvä neuvo, sillä monet tseffeistäkään eivät noudata sitä vaan noukkivat paskaisilla sormillaan einekset purkista ja jättävät ne purkit huonelämpöön.

Pahinta tekee kun näkee tseffin ripottelevan öljyä raaka-salaatin päälle paskainen sormi pullon suulla ja eikun öljypullo takaisin huoneenlämpöön ja auringonvaloon - tästä ne ruokamyrkytykset lähtevät.

Kaikkea voi ennaltaehkäistä, mutta tseffien tavoilla jokainen meistä ripuloi usein.

• siili1
        hygieniaapeliin kirjoitti:

Erittäin hyvä neuvo, sillä monet tseffeistäkään eivät noudata sitä vaan noukkivat paskaisilla sormillaan einekset purkista ja jättävät ne purkit huonelämpöön.

Pahinta tekee kun näkee tseffin ripottelevan öljyä raaka-salaatin päälle paskainen sormi pullon suulla ja eikun öljypullo takaisin huoneenlämpöön ja auringonvaloon - tästä ne ruokamyrkytykset lähtevät.

Kaikkea voi ennaltaehkäistä, mutta tseffien tavoilla jokainen meistä ripuloi usein.

Luulen että suurtalouskeittiöissä noudatetaan paljon tarkempaa hygieniaa, mikä tietysti on sinänsä ymmärrettävää, että kun ruokaa säilytetään lämpimässä pitkään, alkaa olla jo ihmisten henki kyseessä.

Pienkeittiöiden kokeilla on tosiaan ällöttävät tavat. Ruokaa maistetaankin välillä sormin kaivamalla tai kauhasta, jolla tyytyväisenä jatketaan sekoittelua. Kaikkea läperöidään paljain käsin, ensin raakaa lihaa ja sen perään salaattia, enintään vähän pyyhitään käsiä esiliinaan tai housuihin välissä. Välillä hangataan tietysti silmää.

Ei tee kyllä mieli mennä ravintolaan syömään, kun on näiden TV-kokkien touhuja hetken katsellut. Tuollaisista tavoista olisi nuorena Heselläkin saanut tukkapöllyä, hygienia oli tosi tarkkaa eri tarkoituksiin värikoodattuja siivousliinoja myöten.

• huvittunut
        hygieniaapeliin kirjoitti:

Lässyn lässyn sinä ja sinun pas*aisuutesi!

Käsin ruoka on aina tehty. Jos on noin kammoinen, saa toistuvaa ripulia varmaan pelkästä psyykkisestä stressistä eikä ruoasta!

• Bon appetit
        siili1 kirjoitti:

Luulen että suurtalouskeittiöissä noudatetaan paljon tarkempaa hygieniaa, mikä tietysti on sinänsä ymmärrettävää, että kun ruokaa säilytetään lämpimässä pitkään, alkaa olla jo ihmisten henki kyseessä.

Pienkeittiöiden kokeilla on tosiaan ällöttävät tavat. Ruokaa maistetaankin välillä sormin kaivamalla tai kauhasta, jolla tyytyväisenä jatketaan sekoittelua. Kaikkea läperöidään paljain käsin, ensin raakaa lihaa ja sen perään salaattia, enintään vähän pyyhitään käsiä esiliinaan tai housuihin välissä. Välillä hangataan tietysti silmää.

Ei tee kyllä mieli mennä ravintolaan syömään, kun on näiden TV-kokkien touhuja hetken katsellut. Tuollaisista tavoista olisi nuorena Heselläkin saanut tukkapöllyä, hygienia oli tosi tarkkaa eri tarkoituksiin värikoodattuja siivousliinoja myöten.

Olin yksi kesä tarjoilijana Helsingin keskustan ravintolassa. Kyllä ällötti vierestä seurata. Esim. Hiukset tulee peittää lain mukaan. No jätkät päätteli että kun pään ajaa puliksi ei tarvitse päätä peitellä. Siellä kuumassa keittiössä sitten hiki kaljusta tippui lautasille, ja kaikki muu töhnä mitä päänahasta löytyy.

• Puhdas ruoka
        Bon appetit kirjoitti:

Olin yksi kesä tarjoilijana Helsingin keskustan ravintolassa. Kyllä ällötti vierestä seurata. Esim. Hiukset tulee peittää lain mukaan. No jätkät päätteli että kun pään ajaa puliksi ei tarvitse päätä peitellä. Siellä kuumassa keittiössä sitten hiki kaljusta tippui lautasille, ja kaikki muu töhnä mitä päänahasta löytyy.

Olen nähnyt samaa ja todella ällöttävää. Kokkien tulee käyttää käsineitä, kasvosuojainta, kokkitakkia sekä vaalia puhtautta. Jos hygienia on petuperällä kuten sormusten pitäminen kokkailussa kuten tv:ssa on nähty minta kertaa. ällöttää. En arvosta niitä "ammakkikokkeja" jotka rikkovat ihan niitä perussääntöjä.

Jos tv-ohjelmassa ammattilaiskokkina joku esiintyy ja käyttää sormuksia, käännän kanavaa. Mielenkiintoni lopahtaa hetkessä jos kokilla tai jollakin apurilla joka osallistuu ruuantekoon, on sormus tai useampi. Käsineet tulisi olla ainakin käsissä, mielummin ilman sormuksia.

Käsineet kädessä ja ilman sormuksia on ammattilaiskokkien suositus. Huippu ravintoloissa kokeilla on kaikki mahdollinen käytössä. Annan suuresti arvoa sille että ruoka on myös puhdasta ja olen valmis maksamaan siitä myös enemmän. Ei näitä Suomalaisravintoloita kiinnosta valmistaa puhdasta ruokaa, se on nähty.

• :-)
        huvittunut kirjoitti:

Käsin ruoka on aina tehty. Jos on noin kammoinen, saa toistuvaa ripulia varmaan pelkästä psyykkisestä stressistä eikä ruoasta!

Kyllä näin on. Liika hygieenisyys on sairauksien pahin kasvualusta. Suurtalouskeittiöt nyt ovat vähän eri asia, etenkin jos safkoja tehdään pidempään säilytykseen, mutta hei c'mon, eikö oo yllättävää ettei ihmiskunta (ja eläinkunta tietysti samalla) ole kuollut sukupuuttoon jo aikaa sitten.

• Nälkä lähtee syömäll
        Puhdas ruoka kirjoitti:

Olen nähnyt samaa ja todella ällöttävää. Kokkien tulee käyttää käsineitä, kasvosuojainta, kokkitakkia sekä vaalia puhtautta. Jos hygienia on petuperällä kuten sormusten pitäminen kokkailussa kuten tv:ssa on nähty minta kertaa. ällöttää. En arvosta niitä "ammakkikokkeja" jotka rikkovat ihan niitä perussääntöjä.

Jos tv-ohjelmassa ammattilaiskokkina joku esiintyy ja käyttää sormuksia, käännän kanavaa. Mielenkiintoni lopahtaa hetkessä jos kokilla tai jollakin apurilla joka osallistuu ruuantekoon, on sormus tai useampi. Käsineet tulisi olla ainakin käsissä, mielummin ilman sormuksia.

Käsineet kädessä ja ilman sormuksia on ammattilaiskokkien suositus. Huippu ravintoloissa kokeilla on kaikki mahdollinen käytössä. Annan suuresti arvoa sille että ruoka on myös puhdasta ja olen valmis maksamaan siitä myös enemmän. Ei näitä Suomalaisravintoloita kiinnosta valmistaa puhdasta ruokaa, se on nähty.

¨Tai laastari "a La Sara" - ruokahalu menee välittömästi.
        Jos, tehdään tuorreruokia pitäs olla ehdottomasti hanska laastarin lisäksi.
        Itelle voi tehdä miten tahtoo, mutta toissille tehdessä ei.

• Itse tehty -parempaa
        huvittunut kirjoitti:

Mun lekuri ei syö koskaan ravintolassa, koska sen mielestä jotkut kokit ovat siivottomia ihmisiä. Pitäisi olla salin puolella valvontakamerat, että näkisi miten oma annos valmistuu. :D

• siili1

"Luulen että jääkaappisi on liian lämmin jos saat noin outoja säilymisaikoja"

Kyllä niissä ihan itse purkeissa sanotaan, että "säilyy avattuna jääkaapissa 3-4 päivää". Toki käytän kaikkea aina niin kauan kuin se käyttökelpoiselta tuoksuu ja näyttää, mutta ei kai noita ilmoitettuja aikojakaan ihan tyhjästä ole reväisty?

Joku maustevalmistaja saisi kyllä kehittää sellaisia pikkupussukoita yhtenä pakkaustapana. Ei sen väliä, vaikka hintaakin olisi suhteessa enemmän, kaikkein ikävintä minusta on joutua heittämään tuotteita pois. Olisi kiva voida kokeilla huoletta erilaisia mausteita eikä aina mennä sillä samalla suola-pippuri-yrttisekoitus-linjalla.

Sama on kahvin kanssa - itse kun en juo kahvia, mutta vieraille tarjoan, niin joudun lykkäämään aina koko lopun paketin lähtevien vieraiden mukaan, ettei se mene hukkaan kun vieraita käy harvoin.

• täti

Kahvi sopii erinomaisen hyvin säilytettäväksi pakasteessa.

• kylmämua
        täti kirjoitti:

Kahvi sopii erinomaisen hyvin säilytettäväksi pakasteessa.

Kahvin pakastaminen toimii hyvin - itsekin käytän sitä käyttäessäni vähiä määriä ja olen pois paikalta jonkun aikaa pakkauksen avattuani.

Mutta että oliivit omassa liemessään muka pilaantuvaisivat muutamassa päivässä - sitä en usko, tosin oliivi-öljy härskiintyy noin kahdessa kuukaudessa riippuen tosin missä lämpötilassa sitä säilötään ja onko se valolle alttiina

Mausteitakin voi pitää pakkasessa - näin niiden käyttöaikaan saa lisää aikaa, mutta silti niitäkään ei voi pitää kylmyydessä ikuisesti vaan kohtuullisen ajan riippuen mausteen säilyvyydestä.

Yleensä ilmatiivis pakkaus ja pakastaminen lisää tuotteen käytettävyyttä.

• nuuka520kktyötön

Minä en paljoa noteeraa pakkauksien päiväyksiä kun olen työtön sinkku. Kahvipaketissanikin on nyt vuodelle 2011 merkattu päiväys mutta käytän sitä enkä ole maussa tai hajussa huomannu mitään erikoista. jauhotkin ovat noin 2 vuotta vanhalla päiväyksellä. Haistelen ja maistelen ja sen mukaan katson onko se sopivaa ravinnoksi tai juomaksi. Viimeaikoina olen yllättyny kun maito säilyy ainaki 5pv päiväyksen jälkeen ennen pidettiin rajana 3 pv.

• vai nuuka
        nuuka520kktyötön kirjoitti:

Minä en paljoa noteeraa pakkauksien päiväyksiä kun olen työtön sinkku. Kahvipaketissanikin on nyt vuodelle 2011 merkattu päiväys mutta käytän sitä enkä ole maussa tai hajussa huomannu mitään erikoista. jauhotkin ovat noin 2 vuotta vanhalla päiväyksellä. Haistelen ja maistelen ja sen mukaan katson onko se sopivaa ravinnoksi tai juomaksi. Viimeaikoina olen yllättyny kun maito säilyy ainaki 5pv päiväyksen jälkeen ennen pidettiin rajana 3 pv.

Jos sinulla on 2-3 vuotta vanhoja elintarvikkeita kaapissa, sinulla on ollut varaa syödä ulkona.

• Sinkkutyttö

Tuotteissa on parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä -merkintöjä. Jälkimmäistä ei tule ylittää, mutta ensimmäinen on yleensä vain valmistajan tapa välttää vastuu, jos tuotetta käyttää päivämäärän jälkeen eikä se olekaan enää kunnossa. Yleensä nuo tuotteet kuitenkin säilyvät vallan käyttökelpoisina pitkään päivämäärän jälkeen. En lähes koskaan joudu heittämään pois vanhentuneita tuotteita, oliivit säilyy kuukausitolkulla, samoin jugurtit, kuivamuona ja monet pakasteet pitkään parasta ennen -päivän jälkeen. Kannattaa muuten suunnitella etukäteen ja käyttää kauppalistaa. Ei tule hävikkiä.

• Maustemies.

Mikäs estää ostamasta pikupurkkeja ja sitten täyttöpakkauksia. Täyttöpakkaukset säilytetään tietysti pimeässä ja viileässä (eikä hellan päällä olevassa maustekaapissa, joka on huonoin mahdollinen säilytyspaikka mausteille).

No itse kyllä käytän sen verran runsaasti mausteita, ettei ne pahemmin ehdi menettää makuaan.

• tuunaajaa
        Sinkkutyttö kirjoitti:

Tuotteissa on parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä -merkintöjä. Jälkimmäistä ei tule ylittää, mutta ensimmäinen on yleensä vain valmistajan tapa välttää vastuu, jos tuotetta käyttää päivämäärän jälkeen eikä se olekaan enää kunnossa. Yleensä nuo tuotteet kuitenkin säilyvät vallan käyttökelpoisina pitkään päivämäärän jälkeen. En lähes koskaan joudu heittämään pois vanhentuneita tuotteita, oliivit säilyy kuukausitolkulla, samoin jugurtit, kuivamuona ja monet pakasteet pitkään parasta ennen -päivän jälkeen. Kannattaa muuten suunnitella etukäteen ja käyttää kauppalistaa. Ei tule hävikkiä.

sinkkuruokiani:

-hernekeitto, suoraan purkista leivän päälle...
        -tomaattimurska, kylmänä keittona
        - muusijauhe ja kinkkusuikaleet lämmitetään kattilass, valmista minuutiss
        -nakit ja muusi, ranskalaiset myös
        -nuudelit
        -makarooniloota
        -maksaloota
        -lihapiirkkaa täytettynä munalla, ja pihvillä
        -ja tortillat, jos niitä jää säilyvät jääkaapin vihanneslokeross, vaikka
        muovikassi päälle.
        - kaikki suikalelihat, keitetyt perunat
        jne..jne..ja ei maksa kuin 2 e pv
        -

• Aromit tallella
        kylmämua kirjoitti:

Kahvin pakastaminen toimii hyvin - itsekin käytän sitä käyttäessäni vähiä määriä ja olen pois paikalta jonkun aikaa pakkauksen avattuani.

Mutta että oliivit omassa liemessään muka pilaantuvaisivat muutamassa päivässä - sitä en usko, tosin oliivi-öljy härskiintyy noin kahdessa kuukaudessa riippuen tosin missä lämpötilassa sitä säilötään ja onko se valolle alttiina

Mausteitakin voi pitää pakkasessa - näin niiden käyttöaikaan saa lisää aikaa, mutta silti niitäkään ei voi pitää kylmyydessä ikuisesti vaan kohtuullisen ajan riippuen mausteen säilyvyydestä.

Yleensä ilmatiivis pakkaus ja pakastaminen lisää tuotteen käytettävyyttä.

Kahvista: Avattu paketti olisi hyvä säilyttää jääkaapissa tiiviisti kiini silloin ei rasvat härskiinny....jos juo harvoin silloin pakastimeen. Tämän neuvon olen saanut kahviammttilaiselta....

• haistele
        Sinkkutyttö kirjoitti:

Hapanmaitotuotteet säilyvät kuukausia viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Myös moni muu. Ainoastaan tuoreen lihan ja kalan kanssa pitää olla varovainen. Mutta kyllä siis heti hajusta huomaa, onko liha / kala ok.

• Kahvi pakastimeen
        Aromit tallella kirjoitti:

Kahvista: Avattu paketti olisi hyvä säilyttää jääkaapissa tiiviisti kiini silloin ei rasvat härskiinny....jos juo harvoin silloin pakastimeen. Tämän neuvon olen saanut kahviammttilaiselta....

Jos kahvia keitetään vain vieraille, kannattaa se ehdottomasti säilyttää pakastimessa. Jos vieraita käy harvoin, ei se säily juomakelpoisena jääkaapissakaan. Siellä yksinasuvan kahvinjuojan kannattaa se säilyttää, vaikka joisi kupillisen päivässä.

Kahvi on täysin kuivaa ja se säilyttää irtonaisen olomuotonsa myös pakastettaessa. Siksi sitä voi mitata suodattimeen suoraan pakastusastiasta tai minigrippiin laitetusta alkuperäispakkauksesta tarvittavat mitalliset. Kahvi on todella pahaa, jos se on säilytetty lämpimässä, kaadettu pois alkuperäispakkauksestaan (jolloin porojen väliin pääsee ilmaa) ja on yli-ikäistä.

Tuolla aikaisemmassa viestissä vielä vuoden 2011 kahvia juova ja vanhaa ruokaa syövä kirjoittaja taitaa olla ketjupolttaja ja alkoholisti, joka on pilannut makuaistinsa em. tavoilla. Ei terve ihminen voi noin tehdä. Kahvi sisältää öljyjä ja ne eltaantuvat nopeasti.

• nyt nokitetaan
        vai nuuka kirjoitti:

Jos sinulla on 2-3 vuotta vanhoja elintarvikkeita kaapissa, sinulla on ollut varaa syödä ulkona.

Jo vuosikymmeniä sitten pidin mökillä maitoja kylmässä ( 5 - - 5) ulkoeteisessä, missä maito säilyy viikon yli myyntipäivän. Pitää kyllä avattuna juoda samana päivänä.
        Mulla on iso kanelisokeripurkki, missä on päiväyksenä 5/98 . Eihän siinä enää ole jäljellä alkuperäistä, vaan moneen kertaan lisättyjä ainesosia, Makukin on vähän valju, mutta ei se vieläkään piloilla ole. Eli melko pitkään säilyy mausteet.

• sinkku 2
        tuunaajaa kirjoitti:

sinkkuruokiani:

-hernekeitto, suoraan purkista leivän päälle...
        -tomaattimurska, kylmänä keittona
        - muusijauhe ja kinkkusuikaleet lämmitetään kattilass, valmista minuutiss
        -nakit ja muusi, ranskalaiset myös
        -nuudelit
        -makarooniloota
        -maksaloota
        -lihapiirkkaa täytettynä munalla, ja pihvillä
        -ja tortillat, jos niitä jää säilyvät jääkaapin vihanneslokeross, vaikka
        muovikassi päälle.
        - kaikki suikalelihat, keitetyt perunat
        jne..jne..ja ei maksa kuin 2 e pv
        -

Mun listalta löytyy:

- munakasta eri höysteillä tilanteen mukaan, myös lättypannulla paistettuna
        - keittoja joissa on mm. perunaa, porkkanaa, makkaraa tai paahdettua jauhelihaa tai broilerinsuikaleita kypsinä, mausteeksi pippurisekoitusta ja karkeaa suolaa
        - nuudeleita
        - karjalanpiirakoita pakastealtaasta
        - uunikasvikset (mm. peruna, porkkana, paprika, palsternakka, kesäkurpitsa)
        - sitruunakalaleikkeet pakastealtaasta
        - luonnonjogurtti marjojen tai hedelmien kera
        - leipä

Älä osta kerralla kuin kolmen päivän menekin mukaan huonosti säilyviä tuotteita, ei kerkee pilaantua. Mieti kaupassa, mitä ihan oikeasti tarvitset seuraavina päivinä. Ja käy välillä ulkona syömäss, mukavaa!

• dirli

Luulen että kahvinkin voi pakastaa, vaikka pienemmissä erissä. Ainakin joitakin kahveja myydään pienemmissä pakkauksissa.
      Minä käytän pakastinta kaikkeen. Oliivit voi ottaa purkista ja pakastaa kertakäyttöisiin nyssyköihin. Pakastan myös esim. salsakastikkeet, juustoraasteet, homejuuston.
      Golden Star maustepussit joita myy ainakin Tokmanni ovat mielestäni aika pieniä.
      Leivät pakastan niin että kun ostan tuoreen leivän pakastan siitä kaiken mikä jää yli yhden päivän käytöstä.

• tässämuutamakikka

Muutama kikka - mausteet kannattaa ostaa kokonaisina (säilyvät pitempään) ja kannattaa ostaa vain pieniä määriä kerrallaan.

Pakastaminen on oiva keino lisätä tarvikkeiden elinikää - esim. inkivääri sopii pakastamiseen ja on käytettävissä suoraan pakkasesta. Se säilyy noin pari kuukautta fressinä siellä.

Valkosipulia kyllä käyttäisin vain tuoreena ja sehän säilyy kaapissa valolta suojattuna useamman kuukauden. Oliivit kyllä säilyvät jääkaapissa kauankin, jos ne ovat omassa liemessään - ainakin oliiviöljyyn ja etikkaan säilötyt, suolaliemessä kelluvista en tiedä.

• kuivalihaa??

aina puhutaan pakastamisesta... mä olen kuivattanut partsilla esim. chili-paprikat kovassa auringon paisteessa yhdessä päivässä,lisännyt sitten keittoon jne. täytyy kokeilla valkosipulia,jos murskaisi ja kuivattaisi rouheeksi...

• Nippeli1

Osta jonkun sinkkukaverisi kanssa muutama pussi mausteita yhdessä. Nämä sitten kristillisesti puolitatte. Tyhjät maustepurkit on toivottavasti pesty ja säästetty. Jos ei-tyhjiä pilttipurkkeja: saattaa löytää kirppareilta.
      Itsellä oli mausteitten kanssa sama ongelma aiemmin.
      Kerman voi kaataa jääpalapusseihin,joita voi sitten tipauttaa kastikkeeseen aina tarpeen mukaan.
      Kirpparilla näkee aina joskus leipäkoneita. Säästät tällä hankinnalla pitkän pennin. Viipaloi leipä jähtyneenä kokonaan ja ota pakastimesta tarpeen mukaan.
      Jos saat vieraita, on leipäkoneleipä silloinkin mukava ja edullinen tarjottava. Ja se tuoksu..

• Mukiotus

Vihannekset ja hedelmät ja yrtit jne sopivina komboina tehosekoittimeen, valmiisiin sossoihin vetta tarpeen mukaan, kaada lasiin tai kuppiin, se pakkaseen. Joka aamu on valmis muki; ottaa sen vaan illalla pois pakkasesta. Vitamiinit katoaa, mutta ne on jumalattoman hyvia, energiapitoisia, eikä kamat mee vanhaks.

• Mausteista

Kuivatut mausteet säilyvät vaikka kuinka kauan ! Vuosia !
      Käytän paljon erilaisia mausteita,
      Joku pussi on saattanut jäädä yli vuodeksikin huomaamatta (kun olen ostanut uuden, kun kaupassa en ole muistanut, onko ko. maustetta varastossani) Se vanhakin mauste on täysin hyvä. Talvella käytin loppuun kuivatun tillin kahden vuoden takaa. Aromit senkun tiivistyvät.
      Muista säilyttää mausteet kuivassa paikassa. Ihan tavallinen keittiön kaappi on yleensä sellainen.

• mammavanha

Tosta kuivamausteiden säilytyksestä on varmaan useempaakin koulukuntaa, joku neuvoo että viileässä kuivassa paikassa joku taas että jääkaapissa hyvin tiiviisti suljetussa pussissa. Joku että pimeessä laatikossa jne.
        Yleensä siinä hellan yläpuolella on maustehyllykkö, joka on mun mielestä huono paikka kuivamausteille, nehän siinä menettää arominsa..Kumminkin kokatessa niitä höyryjä tulee, vaik olis mimmottiset liesituulettimet.
        Ja kun ei nykytaloissa enää ole sellasta ruokakomeroa, siis keittiön ulkoseinää vasten rakennettua (ei talon ulkopuolella), jossa olis enemmän viileyttä. Kuin voi olla tämä suomen kieli näin vaikeeta:))))

Jääkaappi on hyvä kahvin säilytykseen, kahvissa on rasvaa, joka eltaantuu jos sitä säilytetään huoneenlämmössä. Ja mikä ihana kahvintuoksu tuleekaan, kun avaa paketin, kokeilkaa.

Kun jotain ruokaa pakastaa, niin siinä oleva neste tietysti jäätyy ja saattaa tulla huurretta, jolloin se pitäisi käyttää nopsaan.
        Tietenkään kaikkee ei kannata pakastaa, jos satsia on parille päivälle niin säilyyhän se jääkaapissakin.

• satokaudesta toiseen

nyrkkisääntö kaikelle ! Köksätunnilla jo taottiin kantapään kautta.

• kuivakäntty

Itseasiassa kuivatut mausteet säilyvät vain muutaman vuoden - ei niistä vaarallisia tule, mutta maut ovat karanneet pois. Jotkut mausteet muuttuvat jopa maultaan vanhentuaan kuten paprikajauhe, josta tuli jotain käsittämätöntä hajultaan ja maultaan. Laakerinlehti taas muuttui täysin mauttomaksi vaikka miten kuumassa vedessä liotti. Kuivattu chili säilyy noin kaksi vuotta tietysti säilytyksestä riippuen.

Kaksi vuotta on se maksimi minun mielestäni.

• 13+13

Joskus kun teen keittoja, patoja tai laatikoita ja pakastan niitä kerta-annoksiin, saan halutessani valmista vaihtelua ruokapöytään pakkasesta, ei tarvitse joka päivä ruokaa laittaa.
      Leipää voi pakata pienempinä annoksina pakasteeseen.
      Viipaloidusta leivästä saa helposti irti siivun kerrallaan.
      Otan illalla sulamaan seuraavan päivän leivän.
      Oliiveja ym. myydään myös irtotiskiltä, ei tosin joka paikassa, mutta voi ostaa pikku purkkeja. Olen syönyt viikkoja sitten avatuista purkeista oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia jne. Suolaisessa liemessä tai öljyssä ei ne miksikään mene.
      Mausteet eivät mene huonoksi - no ehkä viidessä vuodessa tai ei silloinkaan ?

• Mahtava kampe

Hanki ihmeessä vakuumipakkauslaite! Tuskin tarvitsee kertoa mihin sitä käytetään. Katso vinkkejä ja käyttökokemuksia youtubesta tms. Hakusanoja esim. vacuum food sealer

• Mahtava kampe

Minulla on tämä laite ja pirun tyytyväinen ostokseeni! OBH Nordica Food Sealer tyhjiöpakkauslaite 7951 ( http://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/keittion-pienkoneet/OBH7951/obh-nordica-food-sealer-tyhjiopakkauslaite-7951 )

• Toimii.

• toimii.
        Toimii. kirjoitti:

Minulla ollut ainakin 10v hyvä on...Lihakin marinoituu nopeasti ilmatiiviissä pussissa.
        Samoin muukin safka.

Kuori valkosipulit laita sitten purkkiin ja öljyä päälle... kyllä säilyy.

• BioMan

Säilön makkarat anaalissa, herneet nenässä ja perunat suussa.

• Korjaus...

Säilön jauhot suussa.

• hehee..hahaa :)

hehee..hahaa :)

• Kastikke

Itse kutsun aina kavereita syömään kun jotain ruoka-aineita pitäisi saada käytettyä. Teen niistä jotain hyvää isolle porukalle ja vastineeksi saan itse kutsuja muiden luo syömään.

• hyvin säilyy

Kaikki pakastimeen.

• pakastin paras 1

Kunnollinen pakastin on jopa tärkeämpi varuste, kun lapsiperheessä!

Itse lisäksi marjastan ja sienestän, eli tämänkin vuoksi pakastin on ehdoton. Jääpakastinkaapin lisäksi minulla on erillinen säiliöpakastin. Kun tämä alkaa kevään tullen tyhjentyä marjoista, otan sen pariksi kk pois päältä. Tulee samalla sulatettua ja siivottua jääkiteet pois seinistä.

Oleellisinta on tuo, että käyttää aina puhtaita lusikoita ja haarukoita, kun niistä purkeista kaivelee tavaraa, on se sitten hilloa tai oliiveja.

Tee isompia satseja ruokaa kerralla ja pakasta kerta-annoksiin. Kun joku on menossa huonoksi, mieti mitä siitä voisi valmistaa ja ostat ne puuttuvat elementit.

Harrastan myös ruokabileitä muiden sinkkujen ja eronneiden kanssa. Tämä on oikeasti hauskaa ja säästää rahaa. Jokainen ruokakunta tekee yhden ruokalajin, menu sovitaan etukäteen. Vuoro kiertää ja aina sen luona missä kokoonnutaan, emäntä/isäntä tekee pääruuan.
      Lisäksi yhteisellä aterialla on kiva päivittää kuulumiset ja syödä pitää kuitenkin, se sopii kiireiseenkin menoon.

• asiantuntija.

Hahha, vai ruokabileitä. Voisitte harrastaa differentiaali- ja integraalilaskentabileitä.

• asiantuntija. kirjoitti:

Hahha, vai ruokabileitä. Voisitte harrastaa differentiaali- ja integraalilaskentabileitä.

Ai, integraalilaskentabileet varsinkin olisi ihanat! Pidin integraalilaskennasta vielä enemmän kuin differentiaalista. Pitäisi vaan kerrata säännöt.

• Hybrid Network
        femnerd kirjoitti:

Ai, integraalilaskentabileet varsinkin olisi ihanat! Pidin integraalilaskennasta vielä enemmän kuin differentiaalista. Pitäisi vaan kerrata säännöt.

Oispa ihanaa jos vielä joku osaisi keskustella neuroverkoista ja geneettisistä algoritmeistä hyvän ruoan ohessa.

• no mutta!
        femnerd kirjoitti:

mites ois vertigaaliset bileet eka ja myöhemmin,ku jengii väsyttää,nii horisontaaliset bileet :) diudiu

• asiantuntemus hukas
        asiantuntija. kirjoitti:

niin, aina on ihmisiä, joitkä ymmärtää bileinä vain ja ainoastaan kaljan kittaamisen, votkan ryyppäämisen tai baareissa hillumisen.
        Kun asuin tanskassa, siellä harrastettiin paljon mm. cyclopartyja.
        jos et tiedä mitä ne on, KVG!

• Vähemmistöille
        no mutta! kirjoitti:

mites ois vertigaaliset bileet eka ja myöhemmin,ku jengii väsyttää,nii horisontaaliset bileet :) diudiu

En ole niitä miehiä, mutta kun tästä nyt puhutaan, niin mitenkäs pelkät anaali bileet?

• apua!!!
        asiantuntemus hukas kirjoitti:

niin, aina on ihmisiä, joitkä ymmärtää bileinä vain ja ainoastaan kaljan kittaamisen, votkan ryyppäämisen tai baareissa hillumisen.
        Kun asuin tanskassa, siellä harrastettiin paljon mm. cyclopartyja.
        jos et tiedä mitä ne on, KVG!

ei löydy googlesta

• Hybrid Network kirjoitti:

Oispa ihanaa jos vielä joku osaisi keskustella neuroverkoista ja geneettisistä algoritmeistä hyvän ruoan ohessa.

En kyllä suosittele, neuroverkot eivät ole niin suosiossa enää. Kävin neuraalilaskennan perus- ja jatkokurssit TKK:ssa joskus 2000-luvun alussa, ja ne kurssit ovat sittemmin lopetettuja. Neuroverkot ovat ad-hoc menetelmiä, jotka eivät tuo oikeastaan paljon uutta näkemystä informaatiotieteeseen. Itse verkkoja yritetään siis opettaa datalla, jotta saataisiin jotakin uutta yleistävää tietoa opetusjoukon ylitse, mutta ongelmana on aina se ylisovitus sekä että pitää olla hyvin edustavaa dataa, neuroverkot ovat liian herkkiä datassa olevalle kohinalle, eikä tähän ole oikeastaan keksitty mitään hyvää ratkaisua.

On olemassa muitakin menetelmiä, jotka soveltuvat erilaisiin ongelmiin usein paremmin, ja ne ovat teoreettisesti katsottuina parempia menetelmiä, esim. SVM (support vector machine), sekä erityisesti tilastolliset Bayesiläiset menetelmät prioritietoineen. Näitä Bayesiläisiä menetelmiä taas vaivaa laskennallinen hankaluus.

Geneettiset algoritmit taas eivät myöskään ole mikään taikasana mihinkään. Siinä on ideana pitää erilaisia populaatioita osaratkaisujoukoista johonkin ongelmaan, ja yhdistellä näiden osajoukkoja keskenään, jotta niistä tulee parempia, ja suppenevat kohti haluttua ratkaisua.Tässä täytyy siis olla mitta hyvyydelle, joka voidaan aina laskea jostakin joukosta. Joskus algoritmi suppenee ratkaisuun asti, useimmiten taas ei, joten ei tuo varmaa ratkaisua mihinkään, voi jäädä kiinni johonkin lokaaliin minimiin, kuten muutkin vastaavat algoritmit.

SVM:llä on saatu esim. toteutettua hahmontunnistusjärjestelmä, joka kykenee tunnistamaan käsinkirjoitettuja kirjaimia vähemmillä virheillä kuin ihminen, ja toimii paremmin kuin vastaava neuroverkoilla toteutettu hahmontunnistus.

• asintuntemus hukas
        apua!!! kirjoitti:

ei löydy googlesta

Lisäinfoa:

Kahden pisteen vihje: ruotsiksi ja tanskaksi sana vääntyy myös muotoon "cykelfesten".

Yhden pisteen vihje: jotkut kutsuvat tapahtumaa myös termillä "dinner safari".

Tavistallaajat ainakin Tanskanmaalla puhuvat yleisesti "cyklopartyista".

Googlen linkkejä:

http://planeracykelfest.se/index.php?page=om_cykelfest
        http://www.partydags.se/
        http://livinggreen.se/upplevelser/31-upplev/88-cykelfest

Idea pääpiirteissään:

1) aperitiivi tai alkupalat
        2) pääruoka
        3) jälkiruoka
        4) bileet tai päätösmiitti

Jokainen ruokakunta tekee yhden aterioista ja lopulta kokoonnutaan yhteisiin bileisiin.
        Kohtia 1-4 voi olla paljon enemmänkin ja matkan varrella voi olla myös tehtäviä.
        Ikävää, ettei tämä oikeasti hauska tapa tavata uusia ihmisiä tai viettää aikaa ja syödä hyvin tuttujen/uusien naamojen kesken ole rantautunut Suomeen.
        Ja matkat taittuu siis ruokapöydästä toiseen aina fillarilla.

• Samat konstit

No pakastaminen on oiva keino eli jatka valitsemallasi tiellä.

• Raatimme suosittelee

yksineläjän ainaiseen pilaantumisongelmaan parisuhdetta.
      Tosin ongelmat saattavat siirtyä muonapuolesta ihan muualle.

• asiantuntija.

Vetyperoksidia kannattaa suihkauttaa ruokiin, 35 %:n liuoksena. Ei tarvitse paljoa laittaa, säilyy ruoat päiväkaupalla jääkaapissa. Maistuu myös hyvälle, hajoaa vedeksi ja hapeksi muutamassa päivässä.

• Perkkau

En ymmärrä - asun yksin enkä ole tälläiseen ongelmaan ikinä törmänny, vaikka oliiveja syönkin. ;)

• Uskomaton järkeily

Näin leipurina pesen tosi usein käsiäni, koska mikään toinen tuote ei saa maistua, saati tuoksua/haista kuin sille mitä ollaan tekemässä milloinkin, ja pestään huolella kaikki välineet seuraavaan "viineriin." Sama pätee kotonakin, jos olet leikannut lihaa ei sillä voi heti siivuta kääretorttua tai täytekakkua. Sama koskee säilykkeitä, ei samalla atraimella kosketa kaikkiin purkkeihin, ja avatut metallipurkit kannattaa tyhjentää ja laittaa vaikka kaupasta saataviin vihannes pussukoihín, eikä muuten metallipurkkeja edes kannata/ saa pakastaa..., johan sen ehkä pitäisi talonpoikais järjelläkin ajateltuna olla, ainakin opiskelijoille, jotka puurtavat yhteiskuntamme hyväksi, tai omaa napaa tuijottaen, jolloin pannaan vaikka hernekeitto purkit pakkaseen, siis ne joilla pakastus mahdollisuus on. Pakastettua omenaa, olutta, tonnikalapurkkeja jne. ja mieluiten avattuna kaikki... Haloo Helsinki, ja muut...

• chillipepperotooni

Mausteita ei olis huono idea laittaa itekkin kasvamaan ikkunaaudalle vaikk! Ois tuoretta sit saatavilla jja omat kasvit maistuu monesti parhauksilta!

• Olisi vain se kuuluisa joku, joka niitä muistaisi/ehtisi/viitsisi hoitaa…

• Tuoreuden säilöjä

Laita huoneenlämmössä säilytettävät tiiviisiin purkkeihin - aromit säilyvät huomattavasti paremmin ja samalla ehkäisee jauhomatojen siirtymisen paketista toiseen.

• Nöyproplem

Vai pilaantumisongelma!!!
      Olen yksineläjä, eikä minulla ole edes pakastinta, eikä mikroa, mutta ei se ole mikään ongelma. Tekee hyvän ruuan, jota syö itse parina päivänä ja ottaa vielä töihinkin evääksi. Eipä pääse pilaantumaan. Toinen vaihtoehto on pyytää joku ystävä/ystäviä ruualle, niin herkullinen ateria menee kyllä pohjia myöten.
      Ruisleipä säilyy viikon, eli just sopivasti, kun ei osta isoja paketteja. Välillä voi syödä näkkäriä, joka ei kovin helposti pilaannu. Maito/piimä/mehulitrasta riittää monelle päivälle, eikä nekään pilaannu. Hedelmiä ja kasviksia voi ostaa yhden kerrallaan, niin kuin monia muitakin ruokia. Kalatiskiltä vaikka yhden kalafileen.
      Pitääkö kaikesta tehdä ongelma?

• Hursti koiranmakkara

Kutsun aina hampuusit jonottamaan. Laupeudun työ velvoittaa.

• sinkku-mummo

ei muutakuin järki käteen, itse teen paljon keittoja, kahen päivän keiton saa helpolla ja halvalla, pussi pakaste kasvissuikaleita ja paketti nakkeja tai pari sataa grammaa jauhelihaa, vettä ja lihaliemi kuutio, tulee hyvää ja hinnaksi noin 3e !!! Toinen hyvä helppo ja halpa on nuudeli/broileri pata. mausteetkin mukana!!!Kaikkee oppii tekemään vähän kun miettii ja kokeilee,

• Niksi mies

No ensinnäkin valkosipulin kynnet kannattaa keittää kuorineen kuorimattomien pottujen kanssa niin saat valkosipulitahnaa kun puristat kuoresta ulos.

Lainaus: "Mausteet on yksi ikuinen ongelma - niitä kuluu todella vähän eivätkä nekään säily ikuisesti, ainakaan maukkaina."

Vastaus: Mausteet säilyy vähintäänkin eliniän jos ei nyt säilöntäaineisiin hukutetuista purkki kastikkeista ja soseista puhuta lukuun ottamatta valmiiksi jauhettuja eteerisiä öljyjä sisältäviä siemen tai pippuri mausteita jotka kannattaa ostaa kokonaisina sekä sitten jauhaa morttelissa.

Oliiveja saa muuten aika pienissä purkeissa mutta jos nyt mennään äärimmäisyyksiin nihilistiydessä niin leivo pitsapohja johon laitat oliivit ja päivän juusto, kala tai liha tähteet mukaan täytteeksi ja pakastat sitten pitsa perjantaita varten niin ei mene hukkaan?

• Näin itse

Tekee safkaa reilummin kerralla, jääkaappiin parin päivän ruoka-annokset ja loput satsista pakkaseen, mistä voipi sitten sulatella tarpeen mukaan annoksia käyttöön.
      Ja tietysti jos haluaa vaihtelua, niin tekee vaikka paria eri ruokalajia sit samantien (esim makaronilaatikkoa ja jauhelihasoppaa). Sit voi vuorotella, parina päivänä loodaa ja sit pari päivää soppaa. Sit kun ne on syöty niin uudet kokkaukset kehiin.
      Tuollaiseen yhdistelmäkaapin pakastelokeroonkin kuitenkin saa helposti viikonkin ateriat mahtumaan.
      Siinä nyt olis yks vinkki.
      Saa kuitenkin aineksia kulumaan kerralla enemmän(keittoakin voi tehdä sellaisen 5-6 litran satsin kerrasta), jolloin hävikki pienenee ainakin jonkin verran ja sit on kuitenkin lämpimät ateriat valmiina jemmassa useammaksi päiväksi kerrallaan.

• xxxx4

Aloittelijalle,että oot avuton älä käytä purkkijuttuja niissähän ei ole mitään muuta kuin säilöntäaineita. Siis valkosipuli purkista, anna mun kaikki kestää. Ja olivit säilyy pirun kauan lues mitä se liemi sisältää.Ette nuoret voi olla noin ääliöitä!!!
      Ostakaa tuoreita raaka-aineita mausteista lähtien. Eikö teidän äidit oo mitään teille opettanut???

• Nälkäpäivä

Osta kerralla koko viikon ruoat. Sitten vasta kauppaan kun ei ole mitään syötävää. Salaatit säilyvät vain muutaman päivän, voit joutua tekemään niiden takia ylimääräisen reissun. Leivät suoraan pakkaseen ja esim. loppuosa jauhelihapaketista. Tulee ostettua pakostakin säilyviä tuotteita kun käy kaupassa harvemmin.

• Juuri näin!

Tuo on hyvä neuvo, että syö jääkaappi tyhjäksi ja sitten vasta ruokakauppaan. Silloin jääkaappiin ei jää ajelemaan ja vanhenemaan ruokia, joista ei muista milloin ne on ostanut.

• Kallionorppa
        Juuri näin! kirjoitti:

Tuo on hyvä neuvo, että syö jääkaappi tyhjäksi ja sitten vasta ruokakauppaan. Silloin jääkaappiin ei jää ajelemaan ja vanhenemaan ruokia, joista ei muista milloin ne on ostanut.

Ja ostaa vain sen minkä syö.

• moneypennyli

Tosiaan, miksi valkosipuli purkista? Osta tuoretta. Valkosipuliletti säilyy tosi pitkään. Ja kai omistat pakastimen. Kannattaa sinkkuna tehdä isoja eriä - vaikka pataa, pastaa, lasagnea, lihapullia, sämpylää... Ja sitten pakastimesta - siis sieltä omasta voi ottaa sitä mikä maistuu. Säästyy kuule monet pennit.

• tyttö

Ymmärrän yskän. Harjoitus tekee t'ässäkin mestarin.

• Theo2013

Ota kuule Karpon Hannun vihjeet käyttöön,niin pääset helpolla.

• Puhtailla välineillä

Siirrän isossa lasipurkissa olevat oliivit sekä peltipurkissa olevan hapankaalin liemineen kannellisiin emaliastioihin, jotka voi aterialla siirtää jääkaapista suoraan pöytään. Tällä tavalla voin käyttää sinkkutaloudessakin koko isojen purkkien sisällön pilaantumatta. Oliivit pilaantuu emaliastiassakin varsin helposti, jos oliiveja onkii purkista vaikka lusikalla, jolla on juuri ottanut hapankaalta tai jugurttia jugurttipurkista. Ts. joka astialle omat ottimensa, jotta hapankaalin tai jugurtin hapatteet eivät siirry oliivien joukkoon jne. ja ne säilyvät freeseinä.

Ostan ruisleivät kokonaisina, annan leipien 'levätä' pari päivää muovipussissaan työpöydällä. Ruisleipä kuulema jatkaa 'kypsymistään', maukkaus lisääntyy ja kuori pehmenee. Sitten siivutan leivät ja panen muovipusseissa pakasteeseen. Ateriaa varten sieltä sitten pala tai kaksi pieneen muovipussiin sulamaan. Avaamattomia kahvipaketteja säilytän pakastealtaassa.

Kun marjat pakastaa noin puolen litran rasioissa, voi ottaa yhden kerrallaan jääkaappiin sulamaan. 'Tuorepuuroa' olen viimeaikoina syönyt jälkiruuaksi niin, että ripottelen marjarasiaan pari teelusikallista talkkunaa, päälle vähän juoksevaa puolukkahyytelöä kastikkeeksi ja vielä ehkä pari lusikkaa jugurttia - ja ai että on hyvää. Ei keittämisiä ja vitamiinit jokseenkin tallella.

Maito happanee jopa jääkaapissa, jos maitoa ryyppää suoraan purkista, jolloin huulista voi siirtyä vaikkapa homejuuston vahvaa aromia/hapatetta maitopurkin suulle. Siksi maito on kaadettava lasiin eikä sitä voi kaataa takaisin purkkiin, koska silloin muiden ruoka-aineiden aromit tai hapatteet ovat vaarassa siirtyä maitoon. Siksi eri ruuat on säilytettävä erossa toisistaan ja kutakin ruokalajia on otettava omalla puhtaalla lusikallaan tai haarukallaan. Silloin isommatkin oliivipurkilliset ym. säilyvät jääkaapissa pilaantumatta loppuun asti. Eli puhtailla välineillä ja toisiinsa sotkematta!

• Hexa

Yksineläjän pilaantumisongelmaan? There is no such a thing!

• En minäkään mausteista niin kauheasti huolestuisi, vaikka muutaman vuodenkin vanhoja ovat. Laittaa vähän enämpi, jos tuntuu, että maku on laimentunut. Samoin muut kuivatuotteet, kuten jauhot, riisit, pastat koen kyllä käyttökelpoisiksi vähän yli-ikäisinäkin (mutta ei ehkä kuitenkaan enää monen vuoden päästä).

Kahvin pakastusniksi oli minulle uusi, ja sille on kyllä käyttöä jatkossa, kiitoksia.

Oliiviöljyä säilytän jääkaapissa, missä se toki jähmettyy semmoiseksi, ettei tule pullosta ulos. Mutta olen ratkaissut ongelman laittamalla aina osan öljystä pieneen, laakeaan sillipurkkiin, mistä jähmettynyttäkin öljyä voi ottaa puhtaalla lusikalla helposti. Sitten kun öljy pikkupurkista loppuu, otan ison pullon huoneenlämpöön siksi aikaa että öljy sulaa, ja täytän pikkupurkin uudestaan.

• skördä

No voi saa ta nan saa ta na, silloinhan se jääkaappi pysyy järjestyksessä kun yksin asuu. Usean hengen talouksissa on jääkaapin sisältö ja päiväykset aina päin vit tu a

• hoppasuu

Minä kasvatan marsuja ja kaneja lihaksi kerrostalossa.Ei pääse pilaantumaan.

1.Väännä marsun niskat nurin
      2.Kalttaa tai nylje
      3.Suolesta
      4.Huuhtele marsu
      5.175 astetta noin 45-60min uunissa
      6.Tarjoile basmatiriisin ja perunan kanssa.

• 13+4

Loisto idea!! tosin en taida jaksaa itse nähdä vaivaa kokkaamiseen, kun on 2 kissaa jotka vesi kielellä odottavat marsupaistia ja hoitavat kyllä nuo kaikki vaiheet itse sen mukaan minkä tarpeelliseksi näkevät.

Kaupasta saa kyllä itselle ihan tarpeeksi tuoretta ruokaa.

• mirri mielessä
        13+4 kirjoitti:

Loisto idea!! tosin en taida jaksaa itse nähdä vaivaa kokkaamiseen, kun on 2 kissaa jotka vesi kielellä odottavat marsupaistia ja hoitavat kyllä nuo kaikki vaiheet itse sen mukaan minkä tarpeelliseksi näkevät.

Kaupasta saa kyllä itselle ihan tarpeeksi tuoretta ruokaa.

Sen verran pitää kuitenkin valvoa ainakin kollikissaa, ettei se villiinny marsujen feromoneista.Saattaa näet ensin raiskata marsun ja sitten vasta syödä.

• Uusi kallis niksi

Tuota sellainen laite on olemassa (vaikka vihaan ylimääräisiä vempaimia etenkin keittijössä) jolla voi vakuumipakata joitain elintarvikkeita nk.hapettomiksi tiiviiseen pakettiin suht.steriilisti.. siis melkein suunnilleen muttei ihan
      samalla systeemillä kun mitä elintarviketeollisuuskäyttää,, pitemmän säilyvyyden ja sopivan annoskoon ynnä aromien säilyttämiseksi.
      Näin moisen telkkarissa Ruotsalaiset kuppilat kuntoon ohjelmassa..

• Valmistan.

Aina ruuan itse, silloin ruokaa ei jää tähteeksi eikä puolitäysiä säilykepurkkeja. Murskaan valkosipulin kynsiä ruokaa valmistaessa, näin ei jää myöskään valkosipuli murskaa jääkaappiin.

• yksinäinen kokki

Mulla ei mene yksineläjänä yhtään elintarvikkeita / ruokaa roskiin ja teen kaikki ruoat itse. Syön monipuolisesti ja hyvin.

Teen 4-6 hengen annoksia erilaisia ruokia joista laitan pakkaseen sopivia annoksia lämmitettäväksi. Tällä hetkellä pakkasesta löytyy jauhelihakastiketta, makaronilaatikkoa, porsaan ulkofilettä, sienipiirakkaa, kinkkupiirakkaa, pizzaa ym. Lisäksi löytyy kilokaupalla ahvenfileitä (itse pyydetyistä kaloista), mustikoita, suppilovahveroita (itse kerättyjä), lisukkeiksi parsa- ja kukkakaalia ja lisäksi leipää jota sulatan pienen määrän kerrallaan.

Salaattia syön lisukkeena joka päivä, jääsalaatti säilyy rapeana useita päiviä oikein säilyttettynä, kurkku ja kirsikkatomaatit säilyy pitkään. Juurekset säilyy monta viikkoa.

Lähes aina avatut pakkaukset säilyy huomattavasti kauemmin kuin pakkauksessa mainitut 3-4 päivää. Esim. mehukeitto jota laitan aamupuuron joukkoon säilyy aivan kevyesti ainakin sen n. kaksi viikkoa kunnes purkki on tyhjentynyt. Samoin maitotuotteet ja kananmunat, leikkeleet ym. Kannattaa mieluummin haistaa ja maistaa eikä noudattaa orjallisesti pakkaustekstejä.

• O - O

Valkosipulimurskapurkille vaihtoehtoja:
      1-kyntisen, tuoreen valkosipulin käyttäminen,
      liemessä säilöttyjen valkosipulin kynsien käyttäminen,
      kaikista voi ottaa tarpeellisen määrän ja murskata tai leikata viipaleiksi.

Jotkut tuotteet voi kypsentää erä kerrallaan ja ne säilyvät yleensä hieman pitempään kypsennettynä.

Joitain voisi varmaan ostaa ja jakaa samantien kavereiden kanssa pienemmiksi eriksi.

• Eikö kenellekään ole mieleen juolahtanut semmoinen radikaali ajatus, että voisi käyttää ihan tavallista, monikyntistä tuoretta valkosipulia, josta voi ottaa kätevästi kynsi kerrallaan pienen määrän ja ehjät kynnet säilyy huoneenlämmössä ainakin viikkoja.

• Minäkin asun yksin.Olen gluteeniton/laktoositon monelle ruoka-aineelle allerginen.Suututtaa kun normaalia halpaa ruokaa syövät valittavat ruuan kalleutta.
      Minä en paljoa 9e:lla kaupasta saa.Pelkkä leipä maksaa tolkuttomasti.Maitotuotteet kalliimpia,valmisruuat ei käy..

• Voi aikoja voi tapoj

Miten voi tuollainen ongelma olla totta. Pakastin on tätä päivää - opettelun puutetta, ehkä sitä kuuluisaa uusavuttomuttakin. Minun ei ainakaan tarvitse käydä edes kaupassa joka päivä, eikä joka toinenkaan, silti syön hyvin ja monipuolisesti. Toki joskus pääsee leipä vanheneen, mutta jos oikein haluaa terästäytyä, siitäkin voisi vielä jotain, jopa herkkua valmistaa. Varsinkin vaalea leipä, korppujauhoksi, vanukkaaksi hillon kera. Järjen käyttö on sallittua ja oppia saa vaikka Martta-toiminnoista. Ei, en voi aloittajaa ymmärtää, enkä noita ulkonasyömisehdotuksiakaan. Tietysti jos on rahaa paljon ja voi sen käyttää tuhlarin tavoin, siitä vaan.

• siili1

Kysyin yksineläjän niksejä, enkä sitä ymmärrätkö sinä tilannetta vai et. Tuon kommenttisi anti tähän ketjuun oli aika köyhä. Jos olisit lukenut ajatuksella, olisit huomannut, että kerroin kyllä käyttäväni pakastinta. En käy kaupassa joka päivä, vaan pari kertaa viikossa. En myöskään heitä juuri mitään ruokaa roskikseen ja mieluiten olisin heittämättä senkin vähän, minkä joskus joutuu. Juuri siitä sain ajatuksen kysyä muiden keksimiä vinkkejä.

Syön kyllä monipuolisesti minäkin, mutta mitään vanukkaita tai hilloja en koe tarvitsevani. Leipäkään ei pääse vanhenemaan, kun otan sitä aina vain pari palaa kerrallaan pakastimesta.

Taisit lukea aloitukseni jo valmiiksi sillä asenteella, että joku äidin kultapossu se siellä miettii, söisikö välillä jotain muuta kuin einespitsoja.

Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille!

• Itselläni on parvekkeella komposti. Hyvin on toiminut - jos vain joskus vaivautuu sen tyhjentämään :)

• hyvää ruokaa

Miten käytätte vihanneksia. Ne ovat kalliita. myös laktoosittomat ovat kalliimpi kuin tavalliset tuotteet. pitäisi syödä monipuolisesti, terveellisesti. miten kun kaikki on niin kallista?

• Opiskelijaa

Itse käyn vetämässä aamulla eurolla kauraapuuron, mehun ja leivän. Sitten iltapäivällä 1,60 € niin myöhään kuin ruokaa on tarjolla käyn lopuksi vetämässä navan aivan piukaksi, niin että pääsee tuskin ylös pöydästä.

Iltapäivä nyt menee aivan helposti vedellä ja näkkärillä eikä nälkä lähelläkään. Koulussa saa todella hyvät ruuat ja lautaselle saa lapata niin paljon kuin tavraa mahtuu.

• ...kukin tavallaan

Kaurapuuronkin saat edullisimmin itse tekemällä, jos tarkoituksesi on säästää. Ei ole vaikeaa keittää se.

• ...kukin tavallaan

Itselläni on tosin erikoisruokavalio, mutta en ole kokenut sen suurempaa pilaantumisongelmaa, vaikka pakastimenkin ostin vasta tänä keväänä. Olen ehkä muutenkin sitä tyyppiä, joka syö yhtä ruokatyyppiä/ruokalajia pitkään, ja sitten vaihtaa muuksi. Tällöin keittiössä ei tarvitse olla joka lajin tilpehööriä yhtä aikaan. Huomioin, mitä mihinkin vuodenaikaan on tarjolla. Eli en tee ruokaostoksia reseptien mukaan, vaan sävellän ruuat tarjonnan mukaan. Kyseinen periaate vähentää myös hukkamuonaa.

Eri mieltä ulkonasyömisen edullisuudesta, etenkin jos on jotenkin erikoisruokavalio. Perusraaka-aineilla ainakin itse syön edullisimmin valmistamalla itse ruokani. Arkiruuan ei tarvitse olla monimutkaista. Muutama vuosikymmen sitten mausteet rajoittuivat suolaan ja pippuriin. Eli joka lajin mausteita ei ole pakko hankkia ja käyttää.

Mieti vaihtoehtoja. Valkosipulimurskan sijaan voit ostaa kokonaisia valkosipuleita. Oliiveitakin on pienissä paketeissa. Osassa tuotteista säilyvyysaika on todellisuudessa pidempi, kuin on ilmoitettu. Suklaassa säilyvyys on huono (heh heh), mutta esim. avattu pähkinälevite tai tahinipurkki on ollut jääkaapissani kuukausia, ja olen yhä uskaltanut sitä syödä.

• Kotikokki

Minä olen säätänyt jääkaappini melkein niin kylmälle kuin sen vain saa, eli lämpötila on alle 5. Ruoat säilyvät minulla erinomaisesti: Avattu maito 5 päivää, suolalla ja pippurilla maustettu uunipaisti 6-7 päivää, lihakastikkeet ja muut liharuoat ainakin 5 päivää, kala 3 päivää (varmaan enemmänkin, mutta varmuuden vuoksi pidän tätä rajana) perunat ja juurekset viikkokaupalla, juustot monta viikkoa jne. Ostan usein päiväysalennettuja lihoja, ja ne säilyvät pakkauksissaan kolmekin päivää päiväyksen jälkeen. Minulla ei ole koskaan ruokamyrkytyksiä tai edes vatsanpuruja.

Ja siis nämä ajat ovat sellaisia, mssä ei vielä maku- tai hajuhaittoja ole. Rakenne voi muuttua vähän kehnommaksi pitkässä säilytyksessä, mutta se nyt ei mitään haittaa. Mitä mausteisiin tulee, nekin säilyvät minulla pitkään, koska säilytän niitä lasipurkeissaan ja pidän korkkia auki vain välttämättömän ajan, ts. välittömästi käytön jälkeen korkki kiinni. Jauhot kyllä säilyvät helposti vuosiakin käyttökelpoisina. Jos niihin ei pääse kosteutta, parasta ennen-päivän jälkeen korkeintaan maku valjunee hieman ja saattaa esiintyä pientä paakkuuntumista.

Ylipäänsä parasta ennen- päiväyksissä ja etikettien säilytysohjeissa on siis pelattu varman päälle. Valmistaja laittaa päiväyksen mieluummin kaksi-kolme päivää liaan aikaiseksi kuin ottaa sen riskin, että tuotteet pilaantuisivat ennen päiväystä, mikä tarkoittaisi reklamaatioita ym. ikävyyksiä. Eli aistinvaraisella tarkastelulla pärjää ihan hyvin, vaikka päiväys olisikin mennyt.

Kahvia säilytän siten, että teippaan avatun kahvipussin kiinni ja laitan sen tiiviiseen kahvipurkkiin, minkä pistän jääkaappiin. Heti kahvin keittimeen mitattuani suljen sekä pussin että peltipurkin ja palautan jääkaappiin. Yksi paketti riittää minulle 30-45 päiväksi, ja pysyy tällä metodilla aivan tuoreena. Vasta aivan pussin lopuillaan ollessa voi joskus pientä härskiintymisen alkua.

Mitä hintaan tulee, syön monipuolisesti itse laittamiani pöperöitä, joissa aina on runsaasti kasviksia lihan ja perunan/riisin/makaronin kaverina. Lihana syön pääasiassa jauhelihaa, mutta myös paistia, kassleria, lapaa ja joskus maksaa/munuaisia. Lisäksi maitoa, puuroa, leipää jne. Ruokabudjettini on n. 20 euroa viikossa, koska katson vähän mitä ostan. Niin ja olen siis ihan aikuinen mies, joka syö kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan. Eli en kyllä tajua ollenkaan, miten joku voi väittää ulkona syömisen olevan halvempaa, saatika terveellisempää.

• iyguyfufy

Mikroaaltouunissa valmistaa kätevästi yhden ihmisen ruoka-annoksen.

Yleispätevä ohje:

Kuumenna ruokaa avonaisella lautasella ensin kolme minuuttia täydellä teholla, sitten 20 prosentin teholla kannen alla (lautanen) niin kauan kuin kuin kuumentaisit sitä liedelläkin, esim. perunalle riittää 10 min.

Eikä mennyt paljon sähköä eikä tullut paljon tiskattavaa

• iyguyfufy

Justiinsa valmistuu "lihakeittotiiviste" eli niukka lieminen lihakeitto josta on jätetty peruna pois. Tämä kohta pakastetaan suoraan keittolautasille annoksiksi.

Ja sitten kun otetaan pakkasesta syötäväksi, lisätään peruna ja kuumennetaan ja kypsennetään mikrossa.

• iyguyfufy
        iyguyfufy kirjoitti:

Justiinsa valmistuu "lihakeittotiiviste" eli niukka lieminen lihakeitto josta on jätetty peruna pois. Tämä kohta pakastetaan suoraan keittolautasille annoksiksi.

Ja sitten kun otetaan pakkasesta syötäväksi, lisätään peruna ja kuumennetaan ja kypsennetään mikrossa.

Vielä:
        keiton valmistuttua vasta lisätään vettä, soppa jäähtyy eikä sitten pala suu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2935
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1138
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe