LUOTSI

haveriton

Millaiset lienevät Suomi24.fi palstoilla toimivien "luotsien" pätevyys kuten aiemmin toimineitten sheriffien, jotka toimivat "ylläpidon alaisina.
Ylläpito taas toimii johdon ohjeiden mukaan
Luotsi on ammattinimike.
Siihen vaaditaan merikapteenin tutkinnon ja kokemuksen lisäksi mm.
"Ammatin vaatimukset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Luotseilta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, jatkuvaa tarkkaavaisuutta, vastuuntuntoa ja huolellisuutta. Epäsäännölliset luotsausajat vaativat myös samanlaista soveltuvuutta kuin maapuolen vuorotyössä vaaditaan, sillä luotsin työvuoron alkuajat voivat sattua keskelle yötä sekä luotsauksen kesto ja seuraavalle levolle pääsy voivat vaihdella hyvinkin huomattavasti esim. laivan miehistöstä ja alueen liikennetilanteesta riippuen. Lisäksi kielitaito (yleensä ruotsi ja englanti) on välttämätön.

Virheetön väriaisti ja hyvä näköaisti ovat luotsiksi pääsemisen ehdoton edellytys. Näköaisti ja fyysinen kunto testataan kahden vuoden väliajoin merimieslääkärin tarkastuksessa."
/Wikipedia

33

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kippari pähkähullu

Palstan toimivuuden kannalta oli todella hyvä,että meillä oli luotsi,joka ohjaili keskustelupurttamme karikoiden ohi.
      Eihän se purtemme mikään lemmenlaiva ollut,mutta en olisi sen noin pian suonut uppoavan.

Olisiko kuitenkin niin,että upottajina toimivat entiset palstavahdit?Niin tai näin,mielestäni Luotsi hoiti hommansa,aivankuin K kauppias.

• capt. cöpenick

Minunkin mielestäni hoiti hommansa ainakin alkuun hyvin. Palstapalautteistaan saattoi olla aistivinaan luotsin ajattelevan, että tämähän oikea p-duuni.
        Kerta kaikkiaan, sanoisi SuomiFilmin pehtoorikin. Niin juuri lisäisi vielä Markus Rautio, p-duuni ellei vieläkin työläämpi hoidettava.

Luotsi fundsija kirjoitti hienon lyyrisen kirjoituksen tykökuvineen syntymäkylästään Sodankylästä. Me sontakärpäset tahrasimme sen haukkumalla ja miinuksilla.

Kirjoittajat odottavat luotsista enkeli gabrielia jokaista kirjoituspökälettämme kehumaan mestarin kynästä lähteneeksi. Minun pökäleeni lensivät virtuaaliseen kompostiin muhimaan vikkelään. Ja oikeinhan se oli.

Luulempa luotsia me wanhat kääkät tarvitsemme siinä vaiheessa kun henki on jättämäisillään reumankyhmyisen kroppamme ja anomme suorastaan nousua ilmavoimiin.

• kuopus
        capt. cöpenick kirjoitti:

Minunkin mielestäni hoiti hommansa ainakin alkuun hyvin. Palstapalautteistaan saattoi olla aistivinaan luotsin ajattelevan, että tämähän oikea p-duuni.
        Kerta kaikkiaan, sanoisi SuomiFilmin pehtoorikin. Niin juuri lisäisi vielä Markus Rautio, p-duuni ellei vieläkin työläämpi hoidettava.

Luotsi fundsija kirjoitti hienon lyyrisen kirjoituksen tykökuvineen syntymäkylästään Sodankylästä. Me sontakärpäset tahrasimme sen haukkumalla ja miinuksilla.

Kirjoittajat odottavat luotsista enkeli gabrielia jokaista kirjoituspökälettämme kehumaan mestarin kynästä lähteneeksi. Minun pökäleeni lensivät virtuaaliseen kompostiin muhimaan vikkelään. Ja oikeinhan se oli.

Luulempa luotsia me wanhat kääkät tarvitsemme siinä vaiheessa kun henki on jättämäisillään reumankyhmyisen kroppamme ja anomme suorastaan nousua ilmavoimiin.

Capt. C.
        Minustakin on mukava muistella.
        Sodankylässä oli kenttärovastina yli puolisataa vuotta sitten huonekaverinani ollut
        miellyttävä pappi.Hänen äitinsä muistan myös kun kävimme onnittelukäynnillä
        Suolahdessa . Hän toimi tuolloin 1965 kansanopiston rehtorina.
        Sodankylän vanha kirkko on harvoja sodan aikaan polttamatta jäänyt.

• ....

Sen kus painat Ilmoita asiaton viesti-kohtaa, saat esiin Haluatko tämän palstan luotsiksi?

Jos olet rekattu, sieltä näet mitä vaaditaan.
      Mitä tätä Luotsi-asia pitää hautoa?

• haverit on?

Hautova kana?
        Koettaisitte edes laittaa viestinne rekatulla nikillä julkisin yhteystiesdoin.

• ylle pitoon
        haverit on? kirjoitti:

Hautova kana?
        Koettaisitte edes laittaa viestinne rekatulla nikillä julkisin yhteystiesdoin.

REKATUTKIN
        kirjoittelee puskista törkeyksiään.
        Luotsia on turha huudella kun sivustoilla ei ole ollut ainoatakaan eikä ylläpitokaan vastaa tiedusteluihin.
        Kirjautumisongelmista kysellään, minäkin.
        Milloinkaan ei saa vastausta.
        Luotsista on nytkin esillä useita ketjuja.
        Mainoksien sijaan asiaa toivoisin!

• mutmut

Erästä on rajoitettu niin siitä tämä kampanjointi. Assii on hänelle tärkee sen näkee näistä aloituksista ja syiden vierittämisestä luotsin kontolle.

Tietysti voisi ajatella että jos moninilkki tekee useita aloituksia riitelee ja parhaassa tapahuksessa saa jonku suuttumaan jollon siinä sitä on hänelle tärkeää "asiaa" mutmut, onko se hyvää keskustelua.

• ikävä totuus ,

Ilmiselvästi ei ole minkäänlaista pätevyyttä, joku luonnevikanen on halunnu välttämättä päästä luotsiksi,
      joka ei tiedä lakipykälistä höläyksenpöläystä,
      minä itte tyyppi siis narsisti luonne,

• sivuraide

Oletko kuinka korkesti koulutettu psygoloogisesti,kun voi noin tostavaan diagnoosin heittää esille.
        Luotsi oli mielestäni tehtäviensä tasolla,kun halutaan ampua viestintuoja,ennenkuin viesti on edes mennyt perille.Ruuneperiläiseen ajatusten viestintään olemme niin tottuneita,ettemme osaa ajatella omilla aivoilamme.

Meillä kaikilla on uskomme,messiaamme,tällä palstalla Ruuneperi on nostettu jalustalle,jolle hän ei todellakaan kuulu

• capt. cöpenick
        sivuraide kirjoitti:

Oletko kuinka korkesti koulutettu psygoloogisesti,kun voi noin tostavaan diagnoosin heittää esille.
        Luotsi oli mielestäni tehtäviensä tasolla,kun halutaan ampua viestintuoja,ennenkuin viesti on edes mennyt perille.Ruuneperiläiseen ajatusten viestintään olemme niin tottuneita,ettemme osaa ajatella omilla aivoilamme.

Meillä kaikilla on uskomme,messiaamme,tällä palstalla Ruuneperi on nostettu jalustalle,jolle hän ei todellakaan kuulu

sivuiraide

Myös viimeisesta lauseesta samaa mieltä.

• *Kukkahame*
        capt. cöpenick kirjoitti:

sivuiraide

Myös viimeisesta lauseesta samaa mieltä.

Myönnän että överiks meni!
        Kunhan piruuttani kirjoitin mitä sattuu, kunhan ei todella tapahdu niin.

Kornilla hjyymorilla, no enhän minäkään ole kuin ihminen.

• solmunokka

Narsistinen, ajan kärreistä pudonnut oli luotsi. Hyvä kun sai lähteä.

• nimetöine

On sanottu, että luotsin toimi on palkatonta talkootyötä. Itse saa alkaa ja itse lopettaa epäkiitollisen homman. Aikani eikä motiivini moiseen riitä.
        Silti hyvä olisi sellainen olemassa. Ei minua toppuuttelut tai viestien poistot mitenkään rassanneet.

• En rupeisi vaikka

paljonkin maksettaisiin!
      Silloin en ole käynyt vielä täällä, kun Ruuneperi on ollut seriffinä,
      mutta sen seuraavan bussikuskin muistan.
      Ja silloin tulin siihen tulokseen, että tuo olisi se viimeinen virka, mihin kukaan ikinä voisi haluta.

• mahdoton tehtävä

Bussikuski oli kyllä hyvä. Kyselin jotain solmuista. B-kuski vastasi jotain ylimalkaisesti en saanut selvää. Kielimiehenäkin esiintyi.
        Juutuupin kääntöpalvelusta pisti jotain näyttävää ranskalista tekstiä tälle palstalle. Eihän se mene täällä läpi kun on osaaviakin kieliä hallitsevia ihmisiä.

Pitää olla erikoinen luonne jos täällä joku luotsi yksinään vois ylläpitäjän palkkaamanakaan järjestystä pitää.

• Toisilla on näkevämmät silmät ja ymmärrys. Kyllä luotsimmekin parhaansa yritti, voineeko jo sanoa menneessä aikamuodossa. Ymmärsi hyvin, mistä palstan sekavuustila johtui, ´näkevien´ silmät ovat nähneet yhden, siis yhden röyhkeän täyttävän palstan erinikkisillä kirjoituksillaan, tavallaan itsensä kanssa keskustellen. Oveluutensa on ehtymätön ja palstallaolonsa lähes kokovuorokautista. Tämä ´nikkimestari´ ei todellakaan haluaisi luotsia takaisin, näkeehän senkin törkeistä huomautuksista, joita hän YKSIN tekee monilla nikeillään.
      Häntä ei voitane edes edesvastuuseen saattaa, koska hän ei itse edes ymmärrä tekemisiään. Tätä kirjoittamaani ei voi sanoa henkilökohtaiseksi osoitteluksi, koska vakinaisen nikkinsä käyttöä välttää, joskus vain silloin tällöin kuin eri persoonana.

Ei hullukaan tälle palstalle luotsiksi tulisi, niin tympeää on työ täällä. Ja vain yhden sekavuudesta nauttivan takia. Hän ilmeisesti kuvittelee ´ hallitsevansa´ palstaa. Voisi tässä sanoa kovempiakin sanoja hänestä, mutta siihen en kuitenkaan haksahda.
      Luotsi on inhimillinen ihminen ihan tavallisine ihmiselle kuuluvine onnistumisineen tai mokineen. Ja ilmeisesti herkkätuntoinen ihminen, se ei varmasti ole pahe. Mutta tarpeekseen sai hänkin tästä vain yhden aiheuttamasta sotkusta, johon tuntuu olevan mahdotonta puuttua. Juuri siksi on spontaani kirjoittelukin täällä hävinnyt. Monet näkevät, ja jotkut ovat sokeita.

Hyvää kesän tuloa sinullekin fundsija!

Tähän edellä kirjoittamiseeni on varmasti turhaa jatkoja ruveta kirjoittelemaan. Tulipahan tällainen väliaikatiedotus kirjoitettua.....

• kauan sitten tajusin

Mahtoiko luotsi tajuta, mistä on kyse, ei moni muukaan palstalla tunnu tajuavan. Tai sitten katsoo läpi sormien.
      Tämän verran vastaan pyramidille, vaikka et vastausta kaivannut.
      Monen ennen aktiivisen kirjoitushalut ovat melkoisen lopussa, sen näkee valitettavana tosiasiana.

• fundsija 1

Ruune on tehnyt moninaisia avauksia luennoitsijana ja pitänyt itseään pistämättömänä asiantuntijana. Toivon hänen kirjoittavan aisiantuntijan ottein myös aiheesta nimeltä nettiriippuvuus.

• kaupunkilainen

Jos joku alkaa palstalle tarkkailijaksi, eli ottaa seriffin/luotsin viran vapaaehtoiseksi toimeksensa, se osoittaa ilman laakärin lausuntoa ettei henkil ainakaan vihaa roikkumista netissä!

Tuntuu, että hänellä on siihen jopa himo!

• Nettiriippuvuus,aivan on mahdollisesti Ruuneperin perisynti.
        Kun haluaa olla kuningas,palstanvaltija,siitä saa varmaankin jotain endrofiinisia tunnetiloja,jotka korvaavat kaikki muut konktaktit,yhteydet lähipiiriin,yhteydet luontoon,yhteydet kirjallisuuteen jne...
        Riippuvuussuhde onko se nautintoaineisiin,peleihin,tai niinkuin tähän nettiin,on sairaus,joka vaatii hoitoa.
        Kannustamalla hänen kirjoitelmiaan,lisäämme vain riippuvuussuhdetta ja sairaus etenee.

• joku vaan
        rituliini_38 kirjoitti:

Nettiriippuvuus,aivan on mahdollisesti Ruuneperin perisynti.
        Kun haluaa olla kuningas,palstanvaltija,siitä saa varmaankin jotain endrofiinisia tunnetiloja,jotka korvaavat kaikki muut konktaktit,yhteydet lähipiiriin,yhteydet luontoon,yhteydet kirjallisuuteen jne...
        Riippuvuussuhde onko se nautintoaineisiin,peleihin,tai niinkuin tähän nettiin,on sairaus,joka vaatii hoitoa.
        Kannustamalla hänen kirjoitelmiaan,lisäämme vain riippuvuussuhdetta ja sairaus etenee.

Sitä halusi fundsijakin ottaessaan luotsin tehtävät ja olikin perin tunnollisesti mukana kärkevillä mielipiteillään jokaisessa ketjussa, riippuvuutta parhaimmillaan, siinä olet oikeassa.

Miksi me kannamme huolta muiden riippuvuudesta, kun silloin tällöin itsekin täällä roikumme.

Ei tämä nyrkki kenenkään silmään osu, vaikka täällä palstoilla asuisin.

Jää monta pahaa tekemättä moneltakin kun roikkuu tuolla chatissa täällä kirjoituspalstoilla.

Ei nyt oteta silti ketään tikun nokkaan, riippukoot kukin vaikka hirttoköydessä, omahan on jokaisen valinta, niin Sinun, kuin minunkin ja jokaisen joa palstat avaa, kukaan ei pakota mukaa, eikä voi käskeä sulkemaan konetta.

Entinekin akka
        pudotti verkot veteen, kun kysyivät millä sinä nyt ne ylös otat kun ei kohoja ollut.

Kalioillehan ne on tarkoitettukin.

Sama se täällä, ihmisille nämä keskustelupalstat on tarkoitettu, ei henkinä liikkuville.

• joku vaan kirjoitti:

Sitä halusi fundsijakin ottaessaan luotsin tehtävät ja olikin perin tunnollisesti mukana kärkevillä mielipiteillään jokaisessa ketjussa, riippuvuutta parhaimmillaan, siinä olet oikeassa.

Miksi me kannamme huolta muiden riippuvuudesta, kun silloin tällöin itsekin täällä roikumme.

Ei tämä nyrkki kenenkään silmään osu, vaikka täällä palstoilla asuisin.

Jää monta pahaa tekemättä moneltakin kun roikkuu tuolla chatissa täällä kirjoituspalstoilla.

Ei nyt oteta silti ketään tikun nokkaan, riippukoot kukin vaikka hirttoköydessä, omahan on jokaisen valinta, niin Sinun, kuin minunkin ja jokaisen joa palstat avaa, kukaan ei pakota mukaa, eikä voi käskeä sulkemaan konetta.

Entinekin akka
        pudotti verkot veteen, kun kysyivät millä sinä nyt ne ylös otat kun ei kohoja ollut.

Kalioillehan ne on tarkoitettukin.

Sama se täällä, ihmisille nämä keskustelupalstat on tarkoitettu, ei henkinä liikkuville.

Onko se todella niin vaikeaa kertoa,että olen mielestäni sitämieltä ja so what?
        Olet puolustuksellapuheenvuoro kategoriaan kuuluva,mutta minkätähden piiloleikkissä mukana,en ymmärrä.

Jos ja kun minä pelaan avoiminkortein,mikset sinäkin?
        Vanhana kalastajana ymmärrän kyllä jujun,mutta en sen kauaskantoisuutta,tässä taas ammutaan viestintuoja,
        tottakai,koska hän on nainen.
        Naisellahan monen miehen mielestä aivot ovat jopa surkastuneet.
        Mieheni kysyi,kun tota asuntovaunu remppaa tein,että miten pärjäsit,vastasin,kun voima loppui käytin aivoja,että sillei

• Joku vaan
        rituliini_38 kirjoitti:

Onko se todella niin vaikeaa kertoa,että olen mielestäni sitämieltä ja so what?
        Olet puolustuksellapuheenvuoro kategoriaan kuuluva,mutta minkätähden piiloleikkissä mukana,en ymmärrä.

Jos ja kun minä pelaan avoiminkortein,mikset sinäkin?
        Vanhana kalastajana ymmärrän kyllä jujun,mutta en sen kauaskantoisuutta,tässä taas ammutaan viestintuoja,
        tottakai,koska hän on nainen.
        Naisellahan monen miehen mielestä aivot ovat jopa surkastuneet.
        Mieheni kysyi,kun tota asuntovaunu remppaa tein,että miten pärjäsit,vastasin,kun voima loppui käytin aivoja,että sillei

Rituliini.

Joku vaan on kyllä nainen.
        Just saunaa pestessäni, kun hikoilin, riisuin puseron pois ja kas, rintaliivit sieltä alta paljastuivat, joten se siitä.

Olen sitä mieltä, että ei oteta ketään hampaisiin.

Moitinko jotenkin sinua?

Minun mieheni ei koskaan aliarvioinut minua, teimme sitten miesten tai naisten töitä, koska niitä ei meillä aidalla eroteltu, yhteisiä ovat, kun kerran yhteinen sänkykin.

Ole vain rauhassa, sinua en moittinut, enkä sormellakaan osoittanut, mutta taisi olla hikisen urakkasi jälkeinen kahvihetki ja et kerinnyt oikein miettimään mita se nyt tuokin taas tarkoitti.

Ps. Kalastan itekin Puulalla.

• Joku vaan kirjoitti:

Rituliini.

Joku vaan on kyllä nainen.
        Just saunaa pestessäni, kun hikoilin, riisuin puseron pois ja kas, rintaliivit sieltä alta paljastuivat, joten se siitä.

Olen sitä mieltä, että ei oteta ketään hampaisiin.

Moitinko jotenkin sinua?

Minun mieheni ei koskaan aliarvioinut minua, teimme sitten miesten tai naisten töitä, koska niitä ei meillä aidalla eroteltu, yhteisiä ovat, kun kerran yhteinen sänkykin.

Ole vain rauhassa, sinua en moittinut, enkä sormellakaan osoittanut, mutta taisi olla hikisen urakkasi jälkeinen kahvihetki ja et kerinnyt oikein miettimään mita se nyt tuokin taas tarkoitti.

Ps. Kalastan itekin Puulalla.

Vietä päivä omaishoitajana,remonttireiskana,roskakalanpyytäjänä,ehkä maailmankuvasi avartuu.Minä en kalasta Puulavedellä,vaikka tämä käpykylä kohta jääkin muistojen joukkioon,niin miten toi Puula,lähes saastunut lätäkkö on ylitse muiden,kysyn vain?
        Kalasta vain itekin Puulalla ja ei minun vuokseni ole tarvis riisuuntua

• Samalla kylällä
        rituliini_38 kirjoitti:

Vietä päivä omaishoitajana,remonttireiskana,roskakalanpyytäjänä,ehkä maailmankuvasi avartuu.Minä en kalasta Puulavedellä,vaikka tämä käpykylä kohta jääkin muistojen joukkioon,niin miten toi Puula,lähes saastunut lätäkkö on ylitse muiden,kysyn vain?
        Kalasta vain itekin Puulalla ja ei minun vuokseni ole tarvis riisuuntua

Kangasniemellä ei oikeastaan voi kalastaa muutoin kuin Puulaveteen kuuluvilla järvillä. Hokan suuntaankin Puula ylettyy.

• Samalla kylällä kirjoitti:

Kangasniemellä ei oikeastaan voi kalastaa muutoin kuin Puulaveteen kuuluvilla järvillä. Hokan suuntaankin Puula ylettyy.

Hetkinen,nyt poikettiin aloituksesta pahenmankerran,eihän toi uudistunut Länsi-Puula hanke tuskin aloitusta koske milläänlailla.

• Kykenetkö vastaamaan rekatulla nhikillä ihan asiallisesti!
      Epäilen ettei sinulla ole kykyä edes siihen.
      Ei ole ainakaan dokumentoitua tietoa minulla.
      Ruuneperi ei ole ainakaan osoittanut milloinkaan vv. 2002-2014 aikana.

• Tunnustan kirjoittaneeni edelläolevan avauksen.

• 0000 8

Ja jos kuka niin Pilmari.
      On rekattuja tiedossa kymmenen, rekkaamattomia ??

Kuka tietää vastatkoon.

• OOOO 8

Aina tuo mv ampuu yli.

Joku nimike täälläkin on paikallaan että ,järjestäjä, tiedetään.

• aito lahti

Aito luomu
        saattaisi maistua?

• luotsinko?

Aitolahdella
      taisi olla joku "emäntäkoulu"?
      Täällä on joku laittanut nikkiinsäkin jotain luomua?

• Puskasuleima

Jaa että luamuu!
        Täälhäm miä olen ihal luamupajukos.
        Emäntäkouluu em ok käynny, mut oli meitil koulus ekalta viirenteen saakka kaks tuntii viikos kotitaloutta.
        Ensimmäsel luakal se kerhonevvoja pisti minut heti kynii kanoi.
        Arvakka, olenk siit lähren inhonnu kanojen kynimistä!
        # Meitil oli sen eukon kans kakspualine inhoominen. Vitosen se taitais mulle antaa. Onneks seuraavaina vuasina oli pätevä opettaja. Se sano aina vaa, et ei tarvi kysyy, kylhä siä osaat, ku äitiskin on kontiittori. Ja numerron se tuplas. Olin niin kovasti tykästyny siihen opettajaan, et aina yritin parhaani
        sekä ruokaa laittaessani ja leipoessani.

Nii et terveisii vaa täältä puskast.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      257
      1878
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      15
      1428
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      210
      1287
    4. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1135
    5. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      69
      978
    6. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      933
    7. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      904
    8. Tunnisteita kaipaajille

Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      846
    9. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      820
    10. Mä tuun aina rakastamaan sua J

Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      813
    Aihe