Olen harrastanut ruoan laittoa jo vuosia ja olen siinä mielestäni kohtuullisen hyväkin. Tuossa joku vuosi taaksepäin "jouduin" alkaa matkustamaan työnipuolesta Italiassa ja ihmettelin aina kuinka lasagnen koostumus oli melkein aina sopivan kostea, kastiketta löytyi sopivasti ja lasselevyt olivat niin pehmeitä että pelkästään veitsen painolla veitsi meni läpi mutta ne eivät olleet kuitenkaan ylikypsiä. Juteltuani erää Italialaisen kollegan kanssa kuulin ensimmäistä kertaa että lasagnelevyt pitää esikeittää. Tämä oli itselle uusi juttu vaikkakin ihan järkeen käypä, makaronilevyt imevät itseensä paljon nestettä kypsyessään ja tästä syystä itsellä on joskus tullut kuivahko lasagne. No kokeilin kotiin päästyäni tuotakin, ja voin sanoa että jos et ole sellaista aiemmin tehnyt niin saatananmoinen lisätyö tulee tuosta ja pisteenä iin päälle ne tarttuvat hienosti toisiinsa kun alkavat olemaan kypsiä, näpit palaa ja hermo palaa myös. Eilen kun tein taasen lasagnea teinkin sekä juustokastiketta että tomaattikastiketta noin kolmanneksen reseptissä ilmoitettua enemmän ja heureka, nyt onnistui. Kastiketta oli sopivasti ja sain levyt pehmeiksi.
Monelle tämä ei varmasti ollut uusi juttu mutta ajattelin sen jakaa niiden kanssa jotka eivät asiaa tiedä.
Täydellinen Lasagne
6
2542
Vastaukset
- Oppi ikä
kaikki, jotkut vain harjoittelevat vuosikausia enenkun oppivat.
- joskusseskulaa
Reseptien määriin raaka-aineissa voi vain nauraa - niin kastikkeen, bechamelin kuin juustonkin suhteen. Itse aina tuplaan nämä ja annan lasagnen levätä kunnolla ennen tarjoilemista - näin se on sopivan kiinteää ja pehmeää syödä.
Jos esikeität kuivat pastalevyt ennen lasagnen tekoa, niin ne eivät enää ime kastikkeen makua sisäänsä ja jäävät hieman mauttomiksi - kuiva pasta taas imee sisäänsä kastikkeen maut nesteiden mukana ja on näin maukkaampaa.. Tee mieluimmin tuorepastaa, (jos pehmeyttä kaipaat) jonka levität ohuina levyinä kerroksien väliin tai sitten tee kastikkeesta nesteekkäämpää ja levitä se kuivien lasagne-levyjen päälle. Rakenna kerrokset ja päälle runsas kerros bechamelliä ja juustoraastetta, Uuniin noin 30 minuuttia 225 asteessa, kun pinta on kauniin ruskea lasagne on valmis. Ota se uunista ja anna levätä vähintään 15 minuuttia ja tarjoile hyvän salaatin kera. - aajaoo
Tarvitaan hyvälaatuiset levyt ja riittävän lyhyt paistoaika, 20 minuuttia max. Ja vetäytymistä päälle kymmenisen minuuttia. Pastaa ei pidä koskaan ylikypsentää.
- mamma miia
En tykkää raaasta pastasta. Kypsennän aina kunnolla, olipa kyse mistä tahansa pastaruoasta.
Tarpeiksi kastiketta ja tarpeiksi ohuet kastikkeet takaavat lasagnen mehevyyden.
Odotan taas kesää ja edullisia kotimaisia tomaatteja. Niistä kun tekee lasagnen niin se on maailman parasta! - mammavanha
Mitä eikö Italiassa esikeitetä pastalevyjä? Täällä kun ostaa paketin, niin siinä lukee: esikeitettyjä pastalevyjä ja säilyvyyttä taattu ainakin pari kolme vuotta.
Mutta mammahan siellä alkaa heti aamusta sen pastan teon, oli sitten nimi mikä tahansa ja on tuoretta. Tomaattien keitto seuraava vaihe, Niitä pitää olla runsaasti lasagnessa.
Minä olen saanut aikaseksi sopivan kosteaa ja mehukasta lasagnea näillä kuivatuilla levyillä, niksi on siinä, että soosit tarpeeksi veteliä ( ei liian). Olen kyllä jättänyt pois sen bechamelin (=hienon valkokastikkeen) ja useinkin korvannut sen sulatejuustoviipaleilla. Lopputulos on aivan yhtä hyvä ilman valkokastiketta ellei jopa parempi. Kehuttu on.
Kokeilkaa! - Lassemaakari
Jeps, samaa mieltä vetäytymisen suhteen. Samoin kokoamisvaiheessa on tärkeää, ettei painele lasagnelevyjä kovin paljoa, ettei tule liian tiivis lasagne. Näin soosit pysyy levyjen välissä ja lasagne on mehevää lämmitettynäkin.
Tämä näin muutaman sata kiloa lasagnea tehneen huomio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427