sisarukset = siskokset ?

sisarus

Haluaisin tietää, montako lasta on perheessä, jossa yksi lapsista sanoo: "perheessämme meitä on 2 veljestä ja 3 sisarusta". Ensimmäseksi ajattelisin että lapsia on 3, koska sisarus tarkoittaa sekä veljiä että siskoja, mutta luulen kuitenkin henkilön tarkoittaneen, että lapsia on 5. Pitäisikö silloin sanoa "2 veljestä ja 3 siskosta"?

16

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiolevaiketa

      Mainitsemassassi perheessä kaikkiaan 5 sisarusta: 2 poikaa ja 3 tytärtä. Sisaruksiin sisältyvät sekä tyttäret että pojat.

      • sisarus

        Jos mieshenkilö sanoo "minä ja veljeni olemme veljekset" niin miten naishenkilö sanoo "minä ja sisareni olemme ___". Sisko/siskokset ei kai ole oikein kirjakieltä.


      • Yucca
        sisarus kirjoitti:

        Jos mieshenkilö sanoo "minä ja veljeni olemme veljekset" niin miten naishenkilö sanoo "minä ja sisareni olemme ___". Sisko/siskokset ei kai ole oikein kirjakieltä.

        Nainen on varmaan tarpeeksi fiksu ollakseen sanomatta mitään niin sisällötöntä kuin ”minä ja sisareni olemme siskokset”. ☺

        Mutta siskoksista voi hyvin puhua. Edes Nykysuomen sanakirja ei leimaa sitä arkikieliseksi, vaikka muuten antaa sellaisen leiman aika herkästi. Se myös mainitsee harvinaisen synonyymin ”sisarekset”.


      • pokke

        Mutta jos esimerkiksi kirjoittaisin keskustelupalstalle perheestäni eikä ole keskustelun aiheen kannalta oleellista, onko minulla kaksi veljeä, kaksi siskoa, vai sisko ja veli, niin voisinko siis sanoa, että minulla on kaksi sisarusta riippumatta heidän sukupuolestaan?


      • Sisarukseton
        pokke kirjoitti:

        Mutta jos esimerkiksi kirjoittaisin keskustelupalstalle perheestäni eikä ole keskustelun aiheen kannalta oleellista, onko minulla kaksi veljeä, kaksi siskoa, vai sisko ja veli, niin voisinko siis sanoa, että minulla on kaksi sisarusta riippumatta heidän sukupuolestaan?

        Kyllä voit, "sisarus" voi tarkoittaa joko veljiä tai siskoja.


    • toinen sisarus

      "Sisar" taipuu "sisaria", ja "sisarus" taipuu "sisaruksia".

      Esim. "Nuo tytöt ovat sisaria" ja "tuo tyttö ja tuo poika ovat sisaruksia".

      • sisarus

        Ymmärrän että lauseen "olemme veljiä/veljet" vastine on "olemme sisaria/sisaret". Samoin voidaan sanoa, että "meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta". Mutta ilmeisestikään sanalle "veljekset" ei todellakaan ole vastinetta muuta kuin puhekielinen "siskokset".


      • Ilvekset
        sisarus kirjoitti:

        Ymmärrän että lauseen "olemme veljiä/veljet" vastine on "olemme sisaria/sisaret". Samoin voidaan sanoa, että "meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta". Mutta ilmeisestikään sanalle "veljekset" ei todellakaan ole vastinetta muuta kuin puhekielinen "siskokset".

        Kaikenlaista voidaan sanoa. Ehkäpä Aleksis Kiven tunnetuimman teoksen nimeksikin muutetaan ”Seitsemän veljeä”.

        ”Meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta" on kuitenkin osoitus suomen kielen osaamattomuudesta.


      • sisarus

        Mielestäni ei näin. Jos näet sanotaan "Nuo tytöt ovat sisaria" tai "Nuo pojat ovat veljiä" niin silloin kyllä tarkoitetaan, että he ovat esim. jonkin uskonnollisen järjestön tai jonkin ammattikunnan jäseniä. Pitää sanoa: "Nuo pojat ovat veljeksiä" tai "Nuo tytöt ovat sisareksia".


      • toinen sisarus
        sisarus kirjoitti:

        Mielestäni ei näin. Jos näet sanotaan "Nuo tytöt ovat sisaria" tai "Nuo pojat ovat veljiä" niin silloin kyllä tarkoitetaan, että he ovat esim. jonkin uskonnollisen järjestön tai jonkin ammattikunnan jäseniä. Pitää sanoa: "Nuo pojat ovat veljeksiä" tai "Nuo tytöt ovat sisareksia".

        "Veljes" ja "sisko" ovat suunnilleen yhtä käypiä ilmaisuja. Niistä jommankumman näkeminen puhekielisempänä ei perustu olemassa oleviin suosituksiin tai kielen vanhoihin käytänteisiin. "Sisarekset" sen sijaan on vanhahtava tai murteellinen muoto, eikä se juuri esiinny yleiskielessä.

        Voit tietenkin vapaasti valita mielipiteesi, mutta huomannet itsekin, etteivät ne vastaa todellisuutta. Ja eipä siinä mitään, trollailuhan on ihan mukava ja kehittävä harrastus.


    • sisarus

      On siis sanottava näin: Matti ja Pekka Virtanen ovat Virtasen veljekset. Maija ja Pirjo Virtanen ovat Virtasen sisarEkset. Matti, Pekka, Maija ja Pirjo Virtanen ovat Virtasen sisarUkset.

      • Näin se menee

        "Sisarekset" ei ole ainakaan enää normaalia kieltä. Suomeksi sanotaan "Me olemme veljeksiä, he ovat siskoksia, ja me kaikki olemme sisaruksia".


      • sisarus
        Näin se menee kirjoitti:

        "Sisarekset" ei ole ainakaan enää normaalia kieltä. Suomeksi sanotaan "Me olemme veljeksiä, he ovat siskoksia, ja me kaikki olemme sisaruksia".

        Näin ei kylläkään voi sanoa virallisissa yhteyksissä, koska "sisko" on todellakin puhekieltä. Esim. lakitekstissä tms. täytyy sanoa "sisar" eikä "sisko".


      • Saucisse
        sisarus kirjoitti:

        Näin ei kylläkään voi sanoa virallisissa yhteyksissä, koska "sisko" on todellakin puhekieltä. Esim. lakitekstissä tms. täytyy sanoa "sisar" eikä "sisko".

        Mikäs se olikaan siskonmakkaran vastine maskuliiniosastolla?


      • vastaus..
        Saucisse kirjoitti:

        Mikäs se olikaan siskonmakkaran vastine maskuliiniosastolla?

        Tietenkin veljenmakkara! :-)


      • Saucisse kirjoitti:

        Mikäs se olikaan siskonmakkaran vastine maskuliiniosastolla?

        Makkaroista en tiedä, mutta sisko-sanan maskuliinivastine on veikko. Sisko on säilynyt jokapäiväisessä käytässö, veikko on jäänyt runokieleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe