Haluaisin tietää, montako lasta on perheessä, jossa yksi lapsista sanoo: "perheessämme meitä on 2 veljestä ja 3 sisarusta". Ensimmäseksi ajattelisin että lapsia on 3, koska sisarus tarkoittaa sekä veljiä että siskoja, mutta luulen kuitenkin henkilön tarkoittaneen, että lapsia on 5. Pitäisikö silloin sanoa "2 veljestä ja 3 siskosta"?
sisarukset = siskokset ?
16
2559
Vastaukset
- eiolevaiketa
Mainitsemassassi perheessä kaikkiaan 5 sisarusta: 2 poikaa ja 3 tytärtä. Sisaruksiin sisältyvät sekä tyttäret että pojat.
- sisarus
Jos mieshenkilö sanoo "minä ja veljeni olemme veljekset" niin miten naishenkilö sanoo "minä ja sisareni olemme ___". Sisko/siskokset ei kai ole oikein kirjakieltä.
sisarus kirjoitti:
Jos mieshenkilö sanoo "minä ja veljeni olemme veljekset" niin miten naishenkilö sanoo "minä ja sisareni olemme ___". Sisko/siskokset ei kai ole oikein kirjakieltä.
Nainen on varmaan tarpeeksi fiksu ollakseen sanomatta mitään niin sisällötöntä kuin ”minä ja sisareni olemme siskokset”. ☺
Mutta siskoksista voi hyvin puhua. Edes Nykysuomen sanakirja ei leimaa sitä arkikieliseksi, vaikka muuten antaa sellaisen leiman aika herkästi. Se myös mainitsee harvinaisen synonyymin ”sisarekset”.- pokke
Mutta jos esimerkiksi kirjoittaisin keskustelupalstalle perheestäni eikä ole keskustelun aiheen kannalta oleellista, onko minulla kaksi veljeä, kaksi siskoa, vai sisko ja veli, niin voisinko siis sanoa, että minulla on kaksi sisarusta riippumatta heidän sukupuolestaan?
- Sisarukseton
pokke kirjoitti:
Mutta jos esimerkiksi kirjoittaisin keskustelupalstalle perheestäni eikä ole keskustelun aiheen kannalta oleellista, onko minulla kaksi veljeä, kaksi siskoa, vai sisko ja veli, niin voisinko siis sanoa, että minulla on kaksi sisarusta riippumatta heidän sukupuolestaan?
Kyllä voit, "sisarus" voi tarkoittaa joko veljiä tai siskoja.
- toinen sisarus
"Sisar" taipuu "sisaria", ja "sisarus" taipuu "sisaruksia".
Esim. "Nuo tytöt ovat sisaria" ja "tuo tyttö ja tuo poika ovat sisaruksia".- sisarus
Ymmärrän että lauseen "olemme veljiä/veljet" vastine on "olemme sisaria/sisaret". Samoin voidaan sanoa, että "meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta". Mutta ilmeisestikään sanalle "veljekset" ei todellakaan ole vastinetta muuta kuin puhekielinen "siskokset".
- Ilvekset
sisarus kirjoitti:
Ymmärrän että lauseen "olemme veljiä/veljet" vastine on "olemme sisaria/sisaret". Samoin voidaan sanoa, että "meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta". Mutta ilmeisestikään sanalle "veljekset" ei todellakaan ole vastinetta muuta kuin puhekielinen "siskokset".
Kaikenlaista voidaan sanoa. Ehkäpä Aleksis Kiven tunnetuimman teoksen nimeksikin muutetaan ”Seitsemän veljeä”.
”Meitä on 2 veljeä ja 3 sisarta" on kuitenkin osoitus suomen kielen osaamattomuudesta. - sisarus
Mielestäni ei näin. Jos näet sanotaan "Nuo tytöt ovat sisaria" tai "Nuo pojat ovat veljiä" niin silloin kyllä tarkoitetaan, että he ovat esim. jonkin uskonnollisen järjestön tai jonkin ammattikunnan jäseniä. Pitää sanoa: "Nuo pojat ovat veljeksiä" tai "Nuo tytöt ovat sisareksia".
- toinen sisarus
sisarus kirjoitti:
Mielestäni ei näin. Jos näet sanotaan "Nuo tytöt ovat sisaria" tai "Nuo pojat ovat veljiä" niin silloin kyllä tarkoitetaan, että he ovat esim. jonkin uskonnollisen järjestön tai jonkin ammattikunnan jäseniä. Pitää sanoa: "Nuo pojat ovat veljeksiä" tai "Nuo tytöt ovat sisareksia".
"Veljes" ja "sisko" ovat suunnilleen yhtä käypiä ilmaisuja. Niistä jommankumman näkeminen puhekielisempänä ei perustu olemassa oleviin suosituksiin tai kielen vanhoihin käytänteisiin. "Sisarekset" sen sijaan on vanhahtava tai murteellinen muoto, eikä se juuri esiinny yleiskielessä.
Voit tietenkin vapaasti valita mielipiteesi, mutta huomannet itsekin, etteivät ne vastaa todellisuutta. Ja eipä siinä mitään, trollailuhan on ihan mukava ja kehittävä harrastus.
- sisarus
On siis sanottava näin: Matti ja Pekka Virtanen ovat Virtasen veljekset. Maija ja Pirjo Virtanen ovat Virtasen sisarEkset. Matti, Pekka, Maija ja Pirjo Virtanen ovat Virtasen sisarUkset.
- Näin se menee
"Sisarekset" ei ole ainakaan enää normaalia kieltä. Suomeksi sanotaan "Me olemme veljeksiä, he ovat siskoksia, ja me kaikki olemme sisaruksia".
- sisarus
Näin se menee kirjoitti:
"Sisarekset" ei ole ainakaan enää normaalia kieltä. Suomeksi sanotaan "Me olemme veljeksiä, he ovat siskoksia, ja me kaikki olemme sisaruksia".
Näin ei kylläkään voi sanoa virallisissa yhteyksissä, koska "sisko" on todellakin puhekieltä. Esim. lakitekstissä tms. täytyy sanoa "sisar" eikä "sisko".
- Saucisse
sisarus kirjoitti:
Näin ei kylläkään voi sanoa virallisissa yhteyksissä, koska "sisko" on todellakin puhekieltä. Esim. lakitekstissä tms. täytyy sanoa "sisar" eikä "sisko".
Mikäs se olikaan siskonmakkaran vastine maskuliiniosastolla?
- vastaus..
Saucisse kirjoitti:
Tietenkin veljenmakkara! :-)
Saucisse kirjoitti:
Makkaroista en tiedä, mutta sisko-sanan maskuliinivastine on veikko. Sisko on säilynyt jokapäiväisessä käytässö, veikko on jäänyt runokieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24914351Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1483827PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283722Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1651513Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3691464En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O151424Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn481263Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81041Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45938En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔93783