ruokasana

weerees

Mitä oikeastaan tarkoittaa reseptien yms. ruoanlaittoon liittyvien juttujen yhteydessä adjektiivi "ruokaisa"?

Tarkoittaako se esimerkiksi hyvänmakuista tai sellaista, joka pitää kauan nälkää tai sellaista, joka on tervellistä vai mitä se tarkoittaa?

Minun korviini se kuulostaa ruoanlaittobuumin myötä keksityltä höttösanalta, ilman mitään kunnon merkitystä.

Mielipiteitä?

5

1722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanojen merkityksiä voi katsoa sanakirjoista. ”Ruokaisa” esiintyy jo Nykysuomen sanakirjassa, joka kuvaa lähinnä 1930- ja 1940-luvun suomea, joten mistään ruoanlaittobuumin myötä keksitystä höttösanasta ei ole kyse

      Sanan vanhat merkitykset ovat lähinnä ’sellainen, mistä saa ruokaa’ (esimerkiksi ”ruokaisa palveluspaikka”; synonyymi: ”ruokainen”) ja ’täyttävä, ravitseva’, siis suunnilleen sama kuin kysymyksessä mainittu ’sellainen, joka pitää kauan nälkää’. Edellinen merkitys lienee koko lailla hävinnyt nykyisestä yleiskielestä. Jälkimmäinen elää ja voi hyvin. Käytännössä se on aiemmin viitannut etenkin ruuan energiapitoisuuteen (”kaloreihin”); nykyisin painotukset saattavat olla osittain toiset.

      Esimerkiksi ”ruokaisa salaatti” tarkoittaa nykyisin ilmeisesti lähinnä sitä, että salaatissa on muutakin kuin kasviksia, esimerkiksi viljatuotteita, lihaa tms.

      • Kiven lukija

        Mitä sanoo sanakirja sanasta särvittää?


      • Syömämies
        Kiven lukija kirjoitti:

        Mitä sanoo sanakirja sanasta särvittää?

        ”Hänenpä suustansa kaikui kerran lause, joka vieläkin eleskelee naurettavana kansan huulilla Jukolan ja Toukolan tienoilla. Eräänä päivänä, koska hän havutukin ääressä veisteli pienellä veistinkirveellänsä leipälapiota Venlalle ja väki atrioitsi, harjallinen pöytyri sianmurennusta edessään, muistutti hän kaikkia yhteisesti: »kun panee hyvin pikkuisen sianmurennusta leivän päälle, niin se särvittää niin»”

        Särvin voi sanakirjan mukaan tarkoittaa ruoka-ainesta tai juomaa, jolla täydennetään ateriaa.

        http://www.suomisanakirja.fi/särvin

        Täydentävästä ruoka-aineesta käytetään myös nimeä höyste. Sana höystö lienee varattu puolestaan tietyntyyppisten ruokalajien nimikkeistöön (esim. hirvihöystö lienee kuutioitua hirvenlihaa kastikkeessa, mahdollisesti erilaisilla muilla aineksilla terästettynä).

        Ehkäpä tuo Simeonin ”särvittäminen” tarkoittaa sitä, että leivän päällystäminen possulla tekee syötävästä maukkaamman ja ravitsevamman, siis ”ruokaisamman”.


      • Kiven lukija
        Syömämies kirjoitti:

        ”Hänenpä suustansa kaikui kerran lause, joka vieläkin eleskelee naurettavana kansan huulilla Jukolan ja Toukolan tienoilla. Eräänä päivänä, koska hän havutukin ääressä veisteli pienellä veistinkirveellänsä leipälapiota Venlalle ja väki atrioitsi, harjallinen pöytyri sianmurennusta edessään, muistutti hän kaikkia yhteisesti: »kun panee hyvin pikkuisen sianmurennusta leivän päälle, niin se särvittää niin»”

        Särvin voi sanakirjan mukaan tarkoittaa ruoka-ainesta tai juomaa, jolla täydennetään ateriaa.

        http://www.suomisanakirja.fi/särvin

        Täydentävästä ruoka-aineesta käytetään myös nimeä höyste. Sana höystö lienee varattu puolestaan tietyntyyppisten ruokalajien nimikkeistöön (esim. hirvihöystö lienee kuutioitua hirvenlihaa kastikkeessa, mahdollisesti erilaisilla muilla aineksilla terästettynä).

        Ehkäpä tuo Simeonin ”särvittäminen” tarkoittaa sitä, että leivän päällystäminen possulla tekee syötävästä maukkaamman ja ravitsevamman, siis ”ruokaisamman”.

        Aivan, jumalisella Simeoni-paralla oli pitelemistä lihan nautintojen kanssa. Keho hekumoi, mutta uskonnollinen mieli pisti hanttiin.


    • nyt kun mainitsit

      Vaikka kuinka on vanha sana, täytyy myöntää, että se vähän ärsyttää!

      Ruokaisa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      114
      1148
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      689
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      664
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      82
      629
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      94
      465
    Aihe