Alakouluikäinen lapseni keitti perunoita ja vettä pois kattilasta kaataessaan kaatoi kuumaa vettä päälleen. Onneksi ei käynyt pahemmin. Mutta nyt meillä täällä kotona käy keskustelu kuumana mikä meni pieleen: miehelläni ja minulla on eri näkemys, siitä miten vedet kuuluu kaataa pois perunakattilasta. Kädet suoraksi, kattila ilmassa, katse pois päin kuumaa höyryä välttäen ja kaato itseen päin? Vai kaato itsestä pois päin ikään kuin kainalon alta? Entä kun kokkaaja on lyhyt (kuten lapset ovat 130cm on kokkaajan pituus) mikä on lyhyelle ihmiselle paras, kätevä ja turvallinen tapa tehdä veden kaato pois isosta kattilasta kun tiskipöytä on kuitenkin normaalikorkeudella?
Kokit huomio! Miten tämä tehdään!
21
2333
Vastaukset
- ...
Luonnollisesti kattilaa kallistetaan itseen päin, jolloin höyry ei tule naamalle ja käsille. Alakouluikäinen lapsi ei kylläkään ole tuohon hommaan riittävän vanha. Jos noinkin nuori kaataa perunoista vedet pois, hän voisi käyttää lävikköä. Syystä että kattilan kansi voi hyvinkin luiskahtaa käsistä.
nimimerkki: *itsekin sormensa polttanut*- Tekemällä oppii
En tiedä sitten mikä on "riittävän vanha" tekemään mitäkin, mutta kyllä minä alakouluiässä käyttelin sujuvasti puukkoa, kaasuhellaa, keittelin perunoita, leivoin, lämmittelin puusaunaa ja tein tulet takkaan, käyttelin käsivaivaisen isäni apuna porakoneita ja kolveja... Toki tämä kaikki tapahtui aina aikuisen läsnäollessa ja valvovan silmän alla. Välillä sattui ja tapahtui, mutta sitten haettiin laastaria ja jatkettiin hommia. Yläasteikäisenä toimet sujuivat jo luontevasti ilman aikuisiakin.
Kaikki on toki suhteellista. Nykyään ei 10 vuotias lapsi ole tarpeeksi vanha voitelemaan omaa leipäänsä tai kuorimaan omia perunoitaan, saati sitten noudattamaan kohteliaita käytöstapoja. Jos lasta pyytää osallistumaan kotitöihin, saa varmaan syytteen lapsityövoiman käytöstä.
Enkä minä ole mikään muinaisten sotien veteraani. Elin oman varhaislapsuuteni 80-luvulla. Siihen aikaan ei onneksi maailma ollut yhtä ylihysteerinen kun nykyään. - aremotität
Tekemällä oppii kirjoitti:
En tiedä sitten mikä on "riittävän vanha" tekemään mitäkin, mutta kyllä minä alakouluiässä käyttelin sujuvasti puukkoa, kaasuhellaa, keittelin perunoita, leivoin, lämmittelin puusaunaa ja tein tulet takkaan, käyttelin käsivaivaisen isäni apuna porakoneita ja kolveja... Toki tämä kaikki tapahtui aina aikuisen läsnäollessa ja valvovan silmän alla. Välillä sattui ja tapahtui, mutta sitten haettiin laastaria ja jatkettiin hommia. Yläasteikäisenä toimet sujuivat jo luontevasti ilman aikuisiakin.
Kaikki on toki suhteellista. Nykyään ei 10 vuotias lapsi ole tarpeeksi vanha voitelemaan omaa leipäänsä tai kuorimaan omia perunoitaan, saati sitten noudattamaan kohteliaita käytöstapoja. Jos lasta pyytää osallistumaan kotitöihin, saa varmaan syytteen lapsityövoiman käytöstä.
Enkä minä ole mikään muinaisten sotien veteraani. Elin oman varhaislapsuuteni 80-luvulla. Siihen aikaan ei onneksi maailma ollut yhtä ylihysteerinen kun nykyään.Yleensä monissa käyttöohjeissa on maininta tyyliin, että laitetta saavat käyttää ilman valvontaa vain henkilöt, joidet ikä ja suorituskyky mahdollistavat laitteen turvallisen käytön. Tämän voi varmaankin soveltaa myös kattilalliseen kuumaa vettä ja perunoita.
Aikuisissakin ihmisissä on suorituskyvyltään (henkiset tai ruumiilliset ominaisuudet) sellaisia, joilta perunoiden keittäminen ei ehkä turvallisesti onnistu itsenäisesti, kuten aivohalvauksesta kuntoutuvat, päihtyneet tai akuutista psykoosista kärsivät. Sinänsä se, mitä itse osasit kersana tehdä, ei anna mitään vastausta siihen kysymykseen, miten asiat kuuluisi tehdä, tai osaako joku muu ne asiat tehdä. Yksi pieni aivoverenkierron häiriö, ja et ehkä osaa enää solmia kengännauhojasi sen jälkeen. - Tekemällä oppii
aremotität kirjoitti:
Yleensä monissa käyttöohjeissa on maininta tyyliin, että laitetta saavat käyttää ilman valvontaa vain henkilöt, joidet ikä ja suorituskyky mahdollistavat laitteen turvallisen käytön. Tämän voi varmaankin soveltaa myös kattilalliseen kuumaa vettä ja perunoita.
Aikuisissakin ihmisissä on suorituskyvyltään (henkiset tai ruumiilliset ominaisuudet) sellaisia, joilta perunoiden keittäminen ei ehkä turvallisesti onnistu itsenäisesti, kuten aivohalvauksesta kuntoutuvat, päihtyneet tai akuutista psykoosista kärsivät. Sinänsä se, mitä itse osasit kersana tehdä, ei anna mitään vastausta siihen kysymykseen, miten asiat kuuluisi tehdä, tai osaako joku muu ne asiat tehdä. Yksi pieni aivoverenkierron häiriö, ja et ehkä osaa enää solmia kengännauhojasi sen jälkeen.Miten ihmeessä tästä nyt päästiin aivoverenkiertoon ja sen häiriöihin?
Johan minäkin sanoin opetelleeni asioita _aikuisten kanssa ja valvonnassa_. Ei tässä nyt siitä ollut kyse, että pistetään ekaluokkalainen yksinään kokkaamaan illallinen koko perheelle sillä aikaa, kun äiskä ja iskä kattoo telkkaria toisessa huoneessa. En minäkään niin tehnyt.
Minusta on hienoa, jos vanhemmilla on aikaa, viitseliäisyyttä ja kärsivällisyyttä tehdä lastensa kanssa näitä arjen pieniä asioita. Yleensä lapset vaan ajetaan pois jaloista "tekemään jotain lasten juttuja". Kaikki lapset (tai aikuiset...) eivät halua, tai kykene, tekemään asioita samalla tavalla, mutta ne jotka haluavat ja kykenevät, ovat mielestäni ansainneet mahdollisuuden kokeilla ja opetella, vaikka ovatkin vielä nuoria.
PS: Ketjusta löytyy kyllä jo hyviä vinkkejä lapsen perunankeittoon kokeiltavaksi.
- perunamyysi
Lävikkö tiskialtaaseen ja sit vapaavalintaisella tyylillä. Kukaan ei pala. Mä oon tosin vasta 46v, joten elämää nähneemmät voi neuvoo.
- peruna on pyöreä
Perunat voi keittää höyryttämällä tai vielä parempi jättää syömättä
- Kellokalle
Kauanko menee aikaa tavallisen kokoisten perunoiden höyryttämällä kypsentämiseen?
- aremotität
Kellokalle kirjoitti:
Kauanko menee aikaa tavallisen kokoisten perunoiden höyryttämällä kypsentämiseen?
Ei sen niin tavattoman hidasta ole. Siis aikaa ei kulu moninkertaisesti. Vähän enemmän, muttei kohtuuttomasti. Ravinteet säilyvät paremmin, joten jos syö paljon perunaa, suosittelen höyrykeittämistä. Mitäpä jos testaisit asian?
- Kellokalle
aremotität kirjoitti:
Ei sen niin tavattoman hidasta ole. Siis aikaa ei kulu moninkertaisesti. Vähän enemmän, muttei kohtuuttomasti. Ravinteet säilyvät paremmin, joten jos syö paljon perunaa, suosittelen höyrykeittämistä. Mitäpä jos testaisit asian?
Ajattelin, että joku muu olisi jo tehnyt sen...
Vihannesten kypsytykseen on höyrystin ja, kun vedessä pakastepussin kypsentämiseen menee 2 min, niin höyrystämällä kuluu 4-5 min.
Jossain tutkimuksessa oli, että vihannesten joutuessa kypsennyksessä veden kanssa tekemisiin, niin vitamiineista jopa 70% liukenee veteen.
Ei ole aivan merkityksetöntä.
Perunan merkitykselliset lähinnä C-vitamiini, kalium ja magnesium
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28955&lang=fi
- Jaana62
http://www.keittiovaline.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Hopia/Products/1723&ViewAction=ViewProduct
Tuommoista käytetään meillä ja hyvin menee. Niitä on kai muovisiakin mutta eikö metalli ole aina kestävämpi, - No miksi se
kuumavesi kattilasta pitää kaataa itseään päin voihan se kaataa itsestään poispäin ja tiskialtaan pohjalla pitää kattilaa.
- Kukin tyylillään
Eipä ole koskaan tullu edes mietittyä koko asiaa. Sormet on kyllä pari kertaa palaneet ja joskus tyhmyyksissään saanu kuumaa höyryäkin naamalle. Kai se kattila on mulla jotenki sivuttain ja patakintaat kädessä, toinen käsi suorana ja toinen koukussa. Kattila "lepää" siinä tiskialtaiden väliseinän päällä ja siitä sitte kallistaa... En tosiaan osaa tarkkaan sanoa, vaikka just äsken perunaveden kaadoin pois :D Kai tämä on sitten se "alta kainalon" tyyli?
Jos nyt oikein haluaa ottaa varman päälle, niin nostelee ne perunat sieltä vedestä lautaselle vaikka spagettikauhalla ja kaataa veden sitte vasta pois ku on jäähtynyt.
Tyyli on vapaa mutta pakollinen. Sama se on miten homma hoituu, kunhan se hoituu. Yritysten ja erehdysten kautta löytyy se oma tyyli häärätä keittiössä. Välillä siinä näpit saattaa palaa, mutta se on elämää. Minä ja mieheni esimerkiksi teemme jauhelihakastikkeen kummatkin ihan eri välineillä ja eri tavalla. Kummastakin versiosta tulee oikein hyvää syötävää. Kovasti selkävaivaisena ihmisenä on joutunut käyttämään paljon luovuutta keittiössä. Joskus pelkkä makaronilaatikon nostamisen uuniin/uunista voi olla yllättävän vaikea suoritus.
Hienoa että muksua kiinnostaa kokkaaminen! Eiköhän se oma tyyli löydy vuosien saatossa, kun kokeilee eri tekniikoita. Ei tuollaisiin asioihin ole yhtä oikeata vastausta. - vanha vaari
Eikö vois tehdä niin että nostaa kattilan liedeltä ja panee sen tiskialtaan pohjalle. Nostelee sieltä perunat johonkin astiaan ja kumoaa sitten vain kattilan altaaseen. Tai kumoaa heti kattilan sinne altaan pohjalle ja nostelee sieltä ne perunat. Desinfioituu allaskin samalla kiehuvalla vedellä!
- poispäin
Tämä on melkeen yhtä eeppinen dilemma kun kysymys siitä pyyhtikö seisaaltaan vai istualtaan kakilla käytyäsi.
No minä kaadan aina itsestä poispäin, patalaput kädessä ja kansi osittain kattilan päällä niin että potut ei tipu tiskialtaaseen.- diu diu
Jep, ja ei sen pään tarvitse olla kattilan päällä, käsiä oikealle, päätä vasemmalle tai toisin päin, miten voi veden kaataminen olla noin vaikeaa, ite opin ensi kerrasta ja sen jälkeen en ole höyryjä naamalle saanut, prkl.
- kättä päivää
diu diu kirjoitti:
Jep, ja ei sen pään tarvitse olla kattilan päällä, käsiä oikealle, päätä vasemmalle tai toisin päin, miten voi veden kaataminen olla noin vaikeaa, ite opin ensi kerrasta ja sen jälkeen en ole höyryjä naamalle saanut, prkl.
Siis aloittajan vedenkaataja oli 130 cm pitkä. Kyllä siinä väkiselläkin kuuma höyry tulee niin lyhyen henkilön kasvoille jos tiskipenkin korkeus on se normaali 90cm.
Diu diu itsellesi - diu diu
kättä päivää kirjoitti:
Siis aloittajan vedenkaataja oli 130 cm pitkä. Kyllä siinä väkiselläkin kuuma höyry tulee niin lyhyen henkilön kasvoille jos tiskipenkin korkeus on se normaali 90cm.
Diu diu itsellesiJep, tuon kokoisena kloppina itsekkin opin ja voit samalla vetää vitun päähäs tai kätees.
- että osaa
yksinkertainen asia sitten vaikea
- aremotität
Itse olen reippaat puolitoista metriä ja keski-ikäinen hentorakenteinen nainen. En ole koskaan analysoinut, miten kaadan perunoista (tai makaronista) veden, mutta teen sen aina varoen ja vähän peläten, etenkin jos keitän enemmän kuin pari perunaa pikkukasarissa.
Vedenkaatajan koko ja voimat on otettava huomioon. Jos vedenkaato on vaikeaa pienelle aikuiselle, niin voi se olla vielä pienemmälle lapsellekin. Eli miehesi tai edes sinun tyyliä ei voi suoraan soveltaa lapseen.
Vaihtoehtoja on varmaan monia: jo ehdotettu perunoiden keittäminen höyryttämällä, siinä säilyy paremmin vitamiinitkin. Jos opetetaan lapselle kokkaustaitoja, niin ehkä ei tarvitse valmistaa koko perheen perunoita, vaan voi harjoitella keittämällä pari perunaa pikkukasarissa?
Itse teen koko kaatamisen tiskialtaassa, (tiskipöydän ja tiskialtaan on oltava siistit). Tällöin en onnistu kaatamaan koko kattilallista päälleni, vaan saan korkeintaan roiskeita tai kuumaa höyryä päälleni. Annan kattilan levätä osittain omalla painollaan altaan pohjalla, kallistan siitä sen verran vettä pois, kun saan. Nostan vasta ilmaan siinä vaiheessa, kun vettä ei saa kallistamalla tai perunoita pudottamatta pois.
Mietitte kuitenkin hyvää kysymystä, kunhan teette sen toisianne syyttelemättä ja asioita vähän laajemmin katsoen. Eli kyseessä oleva ilmiö on nimeltään turvallisuus. Kannattaa laajemminkin pohtia, mitä ja miten opettaa lapselle, ja etenkin mitä hän voi tehdä ollessaan yksin lieden äärellä. Nyt on hyvä sauma opettaa myös ensisammutus (sammutusliinan käyttö, jauhesammuttimen käyttö, rasvapalon tukahdutus kannella ym.) ensiavun perusjuttuja (verenvuodon tyrehdyttäminen, palovamman viilennys, sähkötapaturmassa toimiminen) sekä tietysti hätänumeroon soittaminen. - -ap-
Tänään tällä konstilla. Perunakattila tiskialtaaseen, sieltä haarukalla suoraan kattilasta nosteltiin perunat tarjoiluastiaan. Pisara kuumaa vettä tippui haarukasta kädelle ja lapsi keksi siitä lisätä hanasta kattilaan kylmää vettä, tarpeeksi kun vettä lisäili niin perunakattilan vesi oli enää vain lämmintä, ei enää palovamman riskiä:) Hyvä idea tuo höyrytys myös. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1303089EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje392949- 1051331
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1351057Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621047Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661037- 60977
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373949- 41777
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne22753