Istutanko, no henkisesti istutan. Monenakin aamuyönä on, onneksi, vielä tallella idealistisia ajatuksia. Tuokin omenapuun istuttaminen voi merkitä yhtä sun toista. Esimerkiksi sen, että vaikka tänäkin aamuyönä heräsin hyvinkin sekavin, ristiriitaisin ajatuksin, nousin jo pari tuntia sitten.Kaukana elämäninnosta.
Rauhallisin elein, joka-aamuisin rutiinein hiljalleen kokosin itseäni. Ulkona ei liikahda lehtikään, silloin minulla ei ole apua luonnon antamasta voimasta, energia ei kierrä. On siis kohennettava itse itseään, komennettava itse itseään. Otettava säilöstä niitä myönteisiä ajatuksia, joita on toki elämän varrella kertynyt. Ei menneitä muistellen, se ei ole minulle ominaista, vaan odotin, että aamu valkenee....aina. Tänään on tänään, eikä huomista tarvitsekaan miettiä.
Mitä jos ihan oikeasti kävisin jonain aamuyönä istuttamasta tuohon parvekkeeni alla olevalle nurmikolle pienen omanapuuntaimen, tai kaksikin. Kuinkahan moni huomaisi, että jotain uutta on yhdessä yössä kasvanut pihallemme. Voisimme vaalia niitä sitten yhdessä, jotain satoahan nekin sitten tuottaisivat. Ehkä eivät vielä meidän vanhimpien asukkaiden aikana, mutta tulevaisuuden toivoksi nuoremmille. Omenapuuihmeet, jotka kasvoivat yhdessä yössä.
Tänään istutan vielä omenapuun...
28
306
Vastaukset
Olet aivan oikeassa pyramiidi noine filofisine ajatuksinesi.
Meidän tulee kehittä henkisiä voimavarojamme hamaan loppuun saakka.
Siitähän tämä kauskantoinen ajatelma kertoo.
Olkoon se omenapuun istutus,olkoon se uusi harrastus tai mikä tansa luovuuden huipentuma.
Minä poisin roskakalaa (lahnaa) järvestä alkuviikosta kymmeniä kiloja,se oli minun luovuuteni huipentuma.Kiva, kun olit sillävälin vastaanottanut minut ajatuksin, kun kävin vielä nukahtamassa pienet unet. No nyt onkin pieni tuulenvire herännyt. Paras ihan kohtapuoliin laittaa noihin parvekelaatikoihin eilen torilta ostamani kukat, tänä vuonna pelakuita ja valkoisia päivänkakkaran näköisiä kukkia, en mie muista niitten nimee. Uusiutumista taas sekin sinänsä, tähän sakka olin aina itse kasvattanut ne krassit, vuodesta toiseen tään Tampereellaoloaikani. Voipi tänään vielä tulla hiostavakin päivä kuten eilen oli.
Hymyilyttää ihan miten ajatus jo voi tuoda hyvän mielen lukijallekin. Aamun kirkkaassa valossa kauhistelin rhodoni karvaista komeutta, kuin harsoontunut kummitus tuolla!
En huomanut ilalla suihkuttaa sitä puhtaaksi, no uusiksi on otettava.
Ilalla onkin jännitystä tiedossa jääkiekossa, Leijonien ottelu, finaali joka oli riemastuttava yllätys, ja eurovaalien tuloskin.
Mukava on tässä aamun viileydessä kahviansa nauttia:)
Rentoa hellepäivää toivottelen.No nyt ovat kukat laatikoissaan parvekkeella, valkoista ja sitä ´oikeaa´ karjalanpunaista vuorotellen, nätiltä näyttävät. Koivurouvatkin takanansa huoahtivat ihan että "ooh!" Hyräilin hiljakseen Jo Karjalan kunnailla....kukilleni ja Herran siunausta toivotin, kuten aina ennenkin kasvimaallani ollessa, kun siemenet oli kylvetty ja potut maassa.
- Katleija
Että taas tähänkin kesään olen päässyt näinkin hyväkuntoisena, siitä olen kiitollinen. Jonkin verran harmia tuottaa tuo yläselkään iskenyt noidannuoli, joka pisti lääkäriinkin menemään. Minä jonka ei ole tarvinnut kivuista kärsiä ihan avuttomaksi itseni tunsin pahimmassa vaiheessa.
Nyt haluan päästä noista vieroksumistani särkylääkkeistää eroon mahdollisimman pian. Varovaisesti selkäjumpalla koetan auttaa paranemista.
Omenapuista tulivat mieleen nämä minun lähialueeni omenapuut. Tässä omakotialueen laidalla minä kerrostaloasujakin saan ihailla omenapuiden runsasta kukintaa. Kelpaa kävelylenkkejä tehdä kun on kaunista silmänruokaa.
Kaupunki on vuosikymmenien kuluessa laajentunut ja näillä suduillakin on ollut haja-asutusta ja maanviljelyä. Niiltä ajoilta ovat peräisin omenapuuitat siellä ja täällä. Nyt kukinta-aikaan ne taas erottuvatkin hyvin maisemassa.
Kyllähän minä olen tutustunut niitten puitten hedelmiinkin syyspuolella. Mieliomppujani ovat Åkerö lajikkeen omenat. Läheisessä puistossa on pari isoa, vanhaa Åkerö omenapuuta, joiden hedelmiä hyödynnän. Vähän kauempana olevista Antonovka omenista tulee paras omenasose talven varalle. Kun Naantaliin poljen, matkan varrella on Kaneliomenoita.
Omenapuita on näin minulla riittävästi, ei tarvi lisää istuttaa. Kaupungille olen ehdottanut omenapuiden istuttamista eri puolille kaupunkia kaupunkilaisten iloksi, onhan meillä aurinkokukkapeltojakin joista saa kukkia poimia.
Jospa minä kasvatan elämäni jatkumisesta tutustumalla uusiin paikkoihin. Huomenna suuntana Purnun kesänäyttely, jossa en ole vielä ikinä käynyt ja käymällä lisäksi Visavuoressa sekä Pälkäneellä.
Aina uudet kokemukset ovat tervetulleita. Ei pie jääjä paikalleen makoilemaan.- pyramidi ek.
Tuo ajatus omenapuista ympäri kaupunkia, sinne tänne, olis hieno idea. Ja vielä se, että niistä vois ohimennessään vaikka pyötäilijäkin välipalan kopata. Mutta tiedämmehän, että byrokratia jyllää asiassa kuin asiassa, ensin ehdotuskomitea, mietintäkomitea, tiskit- ja hyötykomitea jne. Voihan olla, että joskus toteutuisi, näin yksinkertainen asia.
Kiva kun pääset kattelemaan maisemia, luontohan kauneimmillaan, Pälkäne on myös kaunista seutua.
Siinä entisessä paikassa asuessani, kävin minäkin aina syksyisin jonkin omakotitalon pihasta omenoita keräämässä, tietysti kysyin luvan. Olivat tyytyväisiä, kun ei tarvinnut jätteisiin laittaa. Voi tätä elintasoa, ei edes keksitä, mitä omalle omenasadolleen tekisivät. - sama p
pyramidi ek. kirjoitti:
Tuo ajatus omenapuista ympäri kaupunkia, sinne tänne, olis hieno idea. Ja vielä se, että niistä vois ohimennessään vaikka pyötäilijäkin välipalan kopata. Mutta tiedämmehän, että byrokratia jyllää asiassa kuin asiassa, ensin ehdotuskomitea, mietintäkomitea, tiskit- ja hyötykomitea jne. Voihan olla, että joskus toteutuisi, näin yksinkertainen asia.
Kiva kun pääset kattelemaan maisemia, luontohan kauneimmillaan, Pälkäne on myös kaunista seutua.
Siinä entisessä paikassa asuessani, kävin minäkin aina syksyisin jonkin omakotitalon pihasta omenoita keräämässä, tietysti kysyin luvan. Olivat tyytyväisiä, kun ei tarvinnut jätteisiin laittaa. Voi tätä elintasoa, ei edes keksitä, mitä omalle omenasadolleen tekisivät.no riskit tietysti, ei tiskit.
- Lorena*
sama p kirjoitti:
no riskit tietysti, ei tiskit.
Jospa olisin kaupungin puutarhuri, istuttaisin ehdottomasti tuhoutuneiden puiden tilalle hevoskastanjoita - on se niin komea puu, näin kesän alussa puu kukkii isoja pystypäisiä valkeita terttukukintoja:
http://www.youtube.com/watch?v=XcmLHkpDHK8
Käyn Tallinnassa yleensä toukokuun lopulla jolloin puistoissa hevoskastanjapuut ovat täydessä valkeassa kukkameressä. Hävittävät muuten kirvoja. joten varsin suositeltava kasvi. Tässä tamperelaiset ylväästi mainostavat puistopuitaan, napauta linkki auki.
- lohtua ja iloa -
palstalaisille,,,,
tässä on kaikki mitä minä tarvitsen--
http://www.youtube.com/watch?v=UC_6RR-IuSM - c c
Jos huomenna tietäisin kupsahtavani, istuttaisin vielä tänään hedelmäpuun. Noin'nikään kiinalainen Lin Jutang aikoinaan sulkakynällä kirjoitti.
Tiukka karpaasi jos tuon toteutti. Näin kirjastossa joskus L.J.n kirjoittaman teoksen, Maallinen onni. - päivä vain ja hetki-
kerrallaan,
kiitos herra lupauksestasi annat voiman sanan lähteestäsi,
jaksamme taivaltaa elämmme loppuun asti sinun voimastasi,
http://www.youtube.com/watch?v=0xf3VctNP3k - Muistoja
Varsin puhuttelevat sanat, esittäjä yksi parhaimmista kantrin laulajista.
http://www.youtube.com/watch?v=X8-08RAjtUA - *Kukkahame*
Hieno oivallus tuo omenapuun istuttaminen, olisi sekä näölle että pikku nälälle ohikulkijoille nautintoa.
Pitäähän kasvavien pensaidenkin ulkomuotoa siistiä, samassa menisi omenapuun typistuksetkin, vaa kun
Suomessa ollaan niin hemputin tarkkoja, pitää varmaan olla omenapuun leikkaaja erikseen ;-)).
Paljon se ei puistoissa vaadi, ollakseen ohikulkijoille iloksi.
Kansalaisadressin avaus voisi tuottaa lisätietoa ja voisi saada melkoisen suosion 'omenapuut puistoihin'.
Voisivathan ne kyllä sisältää kertymiä siitä sun tästä, mutta kulkeutuu kertymät toki kotitarhoihinkin.- Kolavan kotka
Hyvä idea:) Sisiliassa sai poimia appelsiineja kotipuutarhojen kaduille työntyviltä oksilta, samaten nespole nimisiä hedelmiä söin varmaan 10-20 päivässä, otin niitä oksista jotka työntyivät hotellin parvekkeelle ja myös puistojen puista.
Kyllä luonto pitää huolen omistaan, muistan kun lapsena 50-60luvun taitteessa kansakoulun kesäsiirtolassa, saaressa, kasvoi villinä komeita musta-ja punaherukkapensaita. - *Kukkahame*
Kolavan kotka kirjoitti:
Hyvä idea:) Sisiliassa sai poimia appelsiineja kotipuutarhojen kaduille työntyviltä oksilta, samaten nespole nimisiä hedelmiä söin varmaan 10-20 päivässä, otin niitä oksista jotka työntyivät hotellin parvekkeelle ja myös puistojen puista.
Kyllä luonto pitää huolen omistaan, muistan kun lapsena 50-60luvun taitteessa kansakoulun kesäsiirtolassa, saaressa, kasvoi villinä komeita musta-ja punaherukkapensaita.Kirjoituksestasi tuli mieleeni muutamat pienet saaret Kreikassa, joissa ruokapöydät oli puutarhassa.
Viinirypäle köynnökset antoivat aurigolta suojaa ja siinä ruokaa odotellessa käytiin selventämässä että vapaasti käytössä, jos vain maistuu.
Mandariinit, omenat, viikunat, päärynät kaikki käden ulottuvilla ja takuu tuoreita.
Turistimassoja ei paljon ollut vielä pienemmillä saarilla ja kai siksi olikin ihmiset siellä niin vieraanvaraisia.
Eräällä saarella olimme ensimmäinen suomalaisten ryhmä ja busuki-illan päätteeksi saimme hevosrattailla kyydin hotellille.
Näin jo vuosikymmeniä sitten, olisi aika jo meidänkin tarjota vastaavaa.
Meidän talon tontilla on 4 tai 5 omenapuuta, lapsille ei maistu me aikuiset hilloamme
niitä piirakkaan ja ai että ne talvella maistuu. - Lorena*
*Kukkahame* kirjoitti:
Kirjoituksestasi tuli mieleeni muutamat pienet saaret Kreikassa, joissa ruokapöydät oli puutarhassa.
Viinirypäle köynnökset antoivat aurigolta suojaa ja siinä ruokaa odotellessa käytiin selventämässä että vapaasti käytössä, jos vain maistuu.
Mandariinit, omenat, viikunat, päärynät kaikki käden ulottuvilla ja takuu tuoreita.
Turistimassoja ei paljon ollut vielä pienemmillä saarilla ja kai siksi olikin ihmiset siellä niin vieraanvaraisia.
Eräällä saarella olimme ensimmäinen suomalaisten ryhmä ja busuki-illan päätteeksi saimme hevosrattailla kyydin hotellille.
Näin jo vuosikymmeniä sitten, olisi aika jo meidänkin tarjota vastaavaa.
Meidän talon tontilla on 4 tai 5 omenapuuta, lapsille ei maistu me aikuiset hilloamme
niitä piirakkaan ja ai että ne talvella maistuu.Kreikasta. Olin lomailemassa Cyproksella joka on ollut varsin suosittu lomailukohde. Paljon oli "villejä" hedelmäpuita milloin missäkin, kuten hotellin ulkoilmaravintoloissa. Eipä tehnyt mieli kurkottaa hedelmiä viikunoita, luumuja ,raakoja omenoita sekä Johanneksen leipäpuun tarjoamia tuotoksia. Kissoja hyppi joka oksalla joten usein meni ruokahalut ulkoilma baarissa, oli siirryttävä sisätiloihin.
Kissoja, kissoja aina vain kissoja, kaiken värisiä sekarotuisia, voi sanoa puolivillejä. Kun istui ulkoilmaravintolassa pian oli kissa kiehnäämässä nilkoissa, oli oltava potkimatta, jos ne kissat olisi purreet vaarana saada Toxoplasmoosi kotiin tultua tuomisina.
Opas kertoi tarinaa, aikoinaan englantilaiset olivat tuoneet laivoissa kissoja saarelle, sehän on tiedossa miten nopeasti kissat lisääntyvät.
Jopa munkkiluostarin käytävillä, munkkien kaapujen helmoissa kissoja pyöri. Saaren sisäosissa kissoja ei paljon näkynyt.
Onpa näitä kissafaneja koti maassakin. Virkasisarella oli kesämökki ympärivuotisessa käytössä kissojen vuoksi. Kotikissoja oli noin yhden tiun=20kpl verran. Kaikilla nimi ja tuvan penkit kiersivät seinien ympärillä, jokaisella kisulilla oma makuupaikka penkillä, oikein nimellä merkattu.
Harrastus, kissat oli eläkepäivien ilo pariskunnalla. Ukko pyyti kaloja Saimaasta kissoille ja pariskunnalle ruuaksi. On meitä joka lähtöön ja osa jää vielä asemallekin. Pari omenapuuta on pihapiirissä kissojen kiipeilyä varten! - huooooh
Lorena* kirjoitti:
Kreikasta. Olin lomailemassa Cyproksella joka on ollut varsin suosittu lomailukohde. Paljon oli "villejä" hedelmäpuita milloin missäkin, kuten hotellin ulkoilmaravintoloissa. Eipä tehnyt mieli kurkottaa hedelmiä viikunoita, luumuja ,raakoja omenoita sekä Johanneksen leipäpuun tarjoamia tuotoksia. Kissoja hyppi joka oksalla joten usein meni ruokahalut ulkoilma baarissa, oli siirryttävä sisätiloihin.
Kissoja, kissoja aina vain kissoja, kaiken värisiä sekarotuisia, voi sanoa puolivillejä. Kun istui ulkoilmaravintolassa pian oli kissa kiehnäämässä nilkoissa, oli oltava potkimatta, jos ne kissat olisi purreet vaarana saada Toxoplasmoosi kotiin tultua tuomisina.
Opas kertoi tarinaa, aikoinaan englantilaiset olivat tuoneet laivoissa kissoja saarelle, sehän on tiedossa miten nopeasti kissat lisääntyvät.
Jopa munkkiluostarin käytävillä, munkkien kaapujen helmoissa kissoja pyöri. Saaren sisäosissa kissoja ei paljon näkynyt.
Onpa näitä kissafaneja koti maassakin. Virkasisarella oli kesämökki ympärivuotisessa käytössä kissojen vuoksi. Kotikissoja oli noin yhden tiun=20kpl verran. Kaikilla nimi ja tuvan penkit kiersivät seinien ympärillä, jokaisella kisulilla oma makuupaikka penkillä, oikein nimellä merkattu.
Harrastus, kissat oli eläkepäivien ilo pariskunnalla. Ukko pyyti kaloja Saimaasta kissoille ja pariskunnalle ruuaksi. On meitä joka lähtöön ja osa jää vielä asemallekin. Pari omenapuuta on pihapiirissä kissojen kiipeilyä varten!Ihminen voi saada toksoplasma-tartunnan kissalta ainoastaan syömällä juuri tartunnan saaneen kissan ulosteita. googlelta.
- Totta, ja on kissa
huooooh kirjoitti:
Ihminen voi saada toksoplasma-tartunnan kissalta ainoastaan syömällä juuri tartunnan saaneen kissan ulosteita. googlelta.
sentään siistimpi kotieläin
jos lemmikki on lapsilla oltava
kuin koira
on aivan kauheata nuo isot ulostekasat talojen pihoilla
ja teiden ja katujenkin varsilla
kärpäsiä alkaa lisääntyä kaupungeissakin
kun niiden munat kehittyvät juuri ulostekasoissa ! - leviävää
Totta, ja on kissa kirjoitti:
sentään siistimpi kotieläin
jos lemmikki on lapsilla oltava
kuin koira
on aivan kauheata nuo isot ulostekasat talojen pihoilla
ja teiden ja katujenkin varsilla
kärpäsiä alkaa lisääntyä kaupungeissakin
kun niiden munat kehittyvät juuri ulostekasoissa !Kun kärpänen tulee ihmisen ruokaan samoilla jaloilla millä on juuritalsinut paskaläjässä, nii siintä saa sitten!
Toista ja molempia.
- jjoutava
Siemenestä oli lähtenyt se mänty kasvamaan jonka näin kesällä v1990. Taimi oli alle 10 sm korkea ja vaarassa polkeutua, jäädä lumikolan runnomaksi, siksi laitoin kepin viereen merkiksi että itsekin muistaisin sitä varoa. Siemen oli lentänyt kauempaa kun vain lehtipuita oli lähistöllä.
Mänty on nyt kymmenmetrinen komea puu ja nyt onkin ilmaantunut parikin lähimmäistä jotka kertovat itse istuttaneensa sen puun siihen. Kannattaakin istuttaa uudet puut eikä miettiä ja kirjoittaa joistakin vanhoista puuntaimista.
Otetaan mallia Pyramidista ja mennään tulevaisuuteen päin uusilla puuntaimilla.- kristallipallo
Osoittaa luovuutta olevan taimen istuttajilla, pitää siinä olla mukana ripaus fantastisuuttaa uutta puun taimea istuttaessa. Männyt luonnossa puhdistavat ilmaa, jopa sanatoriumit aikoinaan rakennettiin mäntymetsäiselle alueella, juuri ilman puhtauden vuoksi. Mennyttä aikaa vai ei, mutta sama ilmaa puhdistava vaikutus männyillä on ja pysyy kauas tulevaisuuteen.
Tulevaisuutta ei voi ennustaa ainoastaan tulevaisuuden fantasioita voi mielikuvissa visioida joka on luuloa ja luulo ei ole koskaan totta.
Tulevaisuuden ennustaminen on usein ennustajien fantasiaa jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
- ...ja perunamaa
Se harmittaa kun emme istuttaneet luumupuita puutarhaan vaan vattua ja mansikkaa. Vattu piti hävittää kun se lähti ryöstäytymään tontille.
Hoitovirhe tietysti kyseessä.
Räkätit eivät jätä yhtään kypsää marjaa poimijalle ilman verkkokatoksen laittamista.
Herukkapensailla ja hedelmäpuilla oli hyvä kukintakausi.
Harmia niistäkin enemmän kuin hyötyä. Kaikki menevät sukulaisten ja tuttujen perheisiin. Marjat joutuu vielä itse poimimaan ja rastailta suojaamaan. Voi teiän kanssanne, kissoja ja kärpäsii ylt´ympäriinsä ja ´perunamaalta´ marjat ja hetelmät viiään heti maasta, kun kypsyyvät. Laita kyltti portille.....sukulaiset eivät tervetulleita, varsinkaan syssymmällä. Naurakaa nyt miun kanssa, mitäs me pienistä välitettään! Sie taiat ´perunamaa´ olla liian kiltti luonteeltas, helekattiiko niitä satojas kärkkyvät.
Nii, tuolla kissoista kirjoititte, että hirveesti on joissain maissa irtokissoja, niin on. Ja koiriakin. Virossakin oli ainakin silloin vielä, kun asuin, roskiksessakin asui joku kissa. Mut se irtokissojen ja koirien määrä johtui siellä kuulemani mukaan osaksi siitä, ettei yksinkertaisesti ollut varaa leikkauttaa kotieläimiään. No tietysti valistus myös, köyhemmissä maissahan näin yleensä on.- tulin koneelle
pyramidi
Istuta sinä omenapuu, mutta ei se yhdessä yössä kasvata satoa, mutta ethän sitä tarkoittanutkaan.
Minä ostin lapsenlapselleni (hän syntyi silloin) omenapuun taimen 10 vuotta sitten ja edelliskesänä tuli kolme omenaa. Nyt näyttäisi sato olevan jo parempi, mutta taas on iskä mennyt typistämään sitä maalikkona?
Oman isomman omenapuun hän leikkasi ja se kuoli? Onhan siinä nyt kiva kiipeilypuu lapsille.
Taimia olen istuttanut nuorena paljonkin, koska istutimme kuusen taimia määrätyille aloille talkoo hengellä ja se oli kai elämäni paras työpaikka.
Porukka oli tosi kiva ja se talkoohenki! Oli myös upeita ne heinätalkoot ja potun nostot, joita oli kylällämme usein. Voi niitä aikoja....
ps. No, se oli kyllä, sanoisinko, pirullinen homma, kun meidänkin mailla kasvatettiin niitä kuusentaimia! Niitä piti kitkeä ja "hoitaa"! Siskoni kanssa aina lusmuiltiin pois, jos yksikin pilvenhattara näkyi horisontissa. Pian tulee sade? Mukamas? - *Kukkahame*
Täällä on satanut jo muutaman tunnin ajan, silti tuossa räystäskourun alla olevassa astiassa on vain ohut kerros vettä?
Kunnon sadetta siis ei ainakaan vielä ole tälle alueelle joutanut, kaikkia kukkasia pitää kastella, rhodot´kin availevat nuppujaan jotain on tapahtunut joko minun muistille tai rhodon kukille, muistin ne oranssin värisiksi ja nyt puskee aivan Karjalan punaista.
Kyllä tuo omenapuukampanja tuntuu niin mielenkiintoiselta ettei sen pitäisi jäädä vain tänne sivulle, tee ihmeessä avaus tuonne adressisivulle, kansalaiset innostuvat ja ainakin jossain on joitain yhdistyksiä jotka saisivat ideasta tekoihin liikkeelle ihmisiä ja siinä se sitten olisi toteutettavaksi.
En taaskaan jaksa lukea tuo iskias piinaa jalassa on lopetettava vaikka juttua nyt tuntusisi riittävän.
Olisi monelle Eevalle mieleinen ele ojentaa omena Aatamilleen, somaa eikö? - anlis3ek
Omenan voimme ojentaa, sillä se on kotoinen hedelmä, ainakin eteläisessä Suomessa.
Muistaakseni Raamatussa mainitaan vain Hyvän ja Pahan tiedon puu, joka saattoi Paratiisissa olla jokin eksoottisempi hedelmä, vaikka viikuna, tai granaattiomena.
Joka tapauksessa syyllistäminen alkoi jo ammoisina aikoina: "Vaimo jonka minulle annoit", sanoi Aatami, ja Eeva sanoi: "Käärme petti minut".
Omenapuun istutus on miellyttävä ajatus, vaikka jäisi ajatuksen tasolle.
Kukahan se runoikikaan ;"Istuta vielä se omenapuu, vaikka tuli jo tukkaasi nuolee, vaikka saaste maahan laskeutuu ja aurinko taivaalla kuolee".
Jotenkin tuohon tapaan ainakin.
Juice Leskisen riimittelemä, jos en aivan väärin muista. - pyramidi ek.
Vielä pitää ennen petiin menemistä oikaista, tuo omenapuuidean äitihän on Katleija, joka jo kertoi tuolla aiempana ehdottaneensa Turun kaupungille omenapuitten istuttamista, minä vain siitä jatkoin. Hyvä ajatus minne hyvänsä.
Miten hyvää tekee ihmiselle jo lapsena nähdä viihtyisyyttä ja kauneutta ympäristössään. Vähällä vaivalla ja kustannuksilla sitä kerrostalokotiinkin voi kehittää. Tästä minun Hervanta-luonnonläheisyydestähän miltei haltioissain jo vuosi sitten kirjoitinkin. Nyt olen huomannut, että juuri tämä meidän pihamme on niitä Hervannan kauneimpia luonnollisella tavalla, sitäpaitsi isoimpia, koska tämä on neljän kerrostalon yhteinen sisäpiha talojen välissä.
Ilmankos täällä asuukin välittömiä, sopuisia, hymyileviä ihmisiä. Kaikensorttisia, toinen toisensa hyväksyen ja huomioonottaen.
Ai, onko sellainenkin kuin adressisivu, pitääpä huomenna katella, voishan sinne tämänkin omenapuuaatoksen lisätä.
Hyvää yötä ja makeita omppuja uniinne!- tsemppaava män
Vielä ehtii tänään istuttaa virtuaalisen hyvän teon puun, josta on hyötyä kanssaihmisille. Ikään kuin henkiselle suojelualueelle vapaasti käytettäväksi.
Meidän iässä se olisi jo suotavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.4332798IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk972080- 1651644
Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.921564Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten171506Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää4591248- 1471094
Vastuunkantoa
Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu521090Ruohonpolttoa Suomussalmella
Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla44952Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450932