ammuksen lentomatka

kari

jos kanuunalla ampuu tarkalleen vasten maan pyörimisliikettä lentääkö ammus saman matkan kuin se ammuttaisiin tarkalleen maan pyörimisliikkeen suuntaan? vastatuulta tai muita satunnaisia vastuksia ei oteta huomioon.
toinen juttu: mikä on maan pyörimisnopeus maan pinnasta mitattuna verrattuna avaruuden tyhjiöön?

7

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • late

      Matka ei riipu ampumasuunnasta verrattuna pyörimissuuntaan. Kuulan alkunopeus maan pintaan verrattuna on molemmissa tapauksissa sama. Lentomatka maan pintaa pitkin mitattuna on sama molemmissa tapauksissa. Jos taas koordinaatisto kiinnitettäisiin jonnekin avaruuteen maan ulkopuolelle, lentäisi kuula pitemmälle pyörimissuuntaan ammuttuna. Samalla liikkuisi tosin kanuunakin sinne kuulan perään.

    • Maan pyörimisen aiheuttama nopeus päiväntasaajalla on 465,1 m/s, maan keskimääräinen ratanopeus auringon ympäri on 29,8 km/s, aurinkokunnan nopeus Linnunradan ympäri on 250 km/s jne. Esineen absoluuttinen nopeus avaruudessa riippuu aivan siitä, mihin koordinaatisto on siellä kiinnitetty.

    • moomoo

      Mitään ei voi mitata suhteessa tyhjiöön. Ennen suhteellisuusteoriaa olivat vallalla erilaiset eetteriteoriat, jotka yrittivät juuri tätä.

      Mutta tyhjiössä ei nyt kuitenkaan ole mitään (edes eetteriä), jonka suhteen mitata yhtään mitään.

      • kari

        siis ei ole mitään pintaa mihin nähden maapallo pyörisi. mutta missä on se rajakohta jonka toisella puolella maapallo pyörimisiliike vaikuttaa ja toisella puolella on tyhjiö,onko sellainen rajapinta olemassa.onko se ilmakehän uloin osa ,pyöriikö se maapallon mukana?


      • kari kirjoitti:

        siis ei ole mitään pintaa mihin nähden maapallo pyörisi. mutta missä on se rajakohta jonka toisella puolella maapallo pyörimisiliike vaikuttaa ja toisella puolella on tyhjiö,onko sellainen rajapinta olemassa.onko se ilmakehän uloin osa ,pyöriikö se maapallon mukana?

        Ilmakehä vain harvenee ylöspäin mentäessä ja sen paine vähenee, ks. esim.

        http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0090.shtml

        Ja kyllä ilmakehä pyörii maapallon mukana, koska mikä sitä siellä avaruuden tyhjiössä jarruttelisi.


      • jopi
        Jäärä kirjoitti:

        Ilmakehä vain harvenee ylöspäin mentäessä ja sen paine vähenee, ks. esim.

        http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0090.shtml

        Ja kyllä ilmakehä pyörii maapallon mukana, koska mikä sitä siellä avaruuden tyhjiössä jarruttelisi.

        Miksi noissa kuvaajissa loppuu aina toi asteikko juuri kun lämpötila on nousemassa ties mihin... miten jatkuu tuosta tilanteesta vielä ylöspäin mentäessä? Jossain vaiheessahan taas alkaa kylmenemään reippassti!?
        http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0090.s html


      • jopi kirjoitti:

        Miksi noissa kuvaajissa loppuu aina toi asteikko juuri kun lämpötila on nousemassa ties mihin... miten jatkuu tuosta tilanteesta vielä ylöspäin mentäessä? Jossain vaiheessahan taas alkaa kylmenemään reippassti!?
        http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0090.s html

        Kyseessä on kaasun kineettinen lämpötila, joka aiheutuu erittäin nopeista kaasumolekyyleistä ja joka voi nousta huomattavan korkealle, muistaakseni jopa tuhansiin asteisiin. Mutta näitä molekyylejä on tuolla yläilmakehässä niin harvassa, etteivät ne saa aikaan minkäänlaista lämmönsiirtoa. Ja vilpoistahan siellä avaruudessa varsinkin varjossa on, normaali lämpömittari on varmasti tosi tukevasti pakkaslukemilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe