Vanhan korjaus vai uusi?

mitä mieltä?

14-vuotta vanhasta hybridistäni on puola irtipoikki etuvanteesta, penkki repeytynyt ja muutenkin pienen huollon tarpeessa ammattilaisella. Paljon ajettu pyörä kyseessä. Kannattaako enää korjauttaa vai ostaakko uusi pyörä. Nykyiseen tarpeeseeni riittää nexus 3 tai 7 vaihteinen peruspyörä. Saa hyvän n.500 euroon.

10

1806

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissansilmä

      Pieniä ovat pyöräsi viat. Miksi tarvitset ammattilaisen?

      • aloittaja4

        ammattilaisen korjaajan lähinnä pinnan uusintaan ja kiristykseen. Ehkä korjautan kuitenkin vanhan vielä tälle kesälle.


    • lindi

      Pinna maksaa 25 centtiä, satula Lidlistä 15 euroa, kannattaako ostaa uusi pyörä ? !
      Mistä näitä idiootteja oikein sikiää ?

      • Ei kannattaisi aliarvioida hintaa. Yksittäin ostettuna saattavat matksaa 2e/kpl. Tai toisaalta sillä hinnalla voi saada paremmankin kuin "tavallisen" 2mm paksun puolan.

        Sopiva satula on yksilöllinen ja toisille 20e satula on parempi kuin 50e (tai kalliimpi). Istuinluiden leveys olisi syytä tietää satulaa ostaessa. Sen voi mitata itsekin istumalla esim aaltopahvin päälle... (googlaamalla tarkemmat tiedot).

        Sanotaanko että jos pyörän myy ilman korjaamista, niin joku saa edullisilla huolloilla toimivan pyörän...


    • Minä korjaisin itse

      Tässä on kysymys myös omasta elämänfilosofiasta. Joillakin on tapana käyttää vanhoja loputtomiin ja toiset tykkäävät hankkia uutta.

      Väärää valintaa ei siis ole. Pääasia, että henkilö itse on tyytyväinen.

    • Vanhat ja väsyneet

      Hommassahan pätee nyrkkisääntö: riippuu siitä, paljonko vanhan kunnostaminen vaatii rahaa. Jos samalla tai melkein samalla rahalla saa uuden, niin turhaa on vanhaa lähtee tekohengittelee.
      Pyörät ovat vajaassa 20 vuodessa kehittyneet niin paljon, että sellaseen noin 15 vuotta vanhaan ei saa välttämättä osiakaan mistään. Maantiepyörissä ainakin ohjainlaakerit on muuttuneet ihan toisiksi siitä mitä ne oli silloin 1990-luvun lopussa. Mitoitukset muuttuneet.
      Joissakin pyörissä on jarruosat niin vanhaa mallia, että tänäpäivänä uutta vastaavaa ei saa muuten kuin että valmistaa itse, koneistamalla, uudet palikat.
      Mulla on vuosmallin 1999 Crescent. Muuten on hyvä, paitsi että ohjainkannatin on hapettunut jumiin. Irroitettua ei saa millään ponnistuksilla, muuten repee alumiini. Takana on Campagnolon rataspakka, missä niitä lehtiä on sellanen lukumäärä, ettei sellaista ole ollut enää vuosiin. En muista monta on, enkä ny jaksa lähtee kattelee tota varastokomeroa.
      Kyllä se vaan niin on, että välineet on päivitettävä muutaman vuoden välein. Tulee kaikennäkösiä uudistuksia ja vanhaan et saa uutta osaa, sitten joskus 10 vuoden kuluttua, kun alat jotain tarviin.
      Viime vuonna ostin uuden pyörän. Sillä ajelen nyt vielä muutaman kesän ja sitten ostan uuden. Sitä paitsi: jos samalla pyörällä meinaa ajella kovin pitkään, niin johan niihin huoltoihin ja varaosiin alkaa hupenee rahamääriä, millä ostasit jo uutta ja ehompaa. Esim. 10 päällirengasta kustantaa muutaman satasen. Mutta, kukin tyylillään.
      Toisaalta - kyllähän niissä nostalgiavehkeissä on jotain herkkää.

      • www1

        "Vanhat ja väsyneet"

        Kyllä noihin vanhoihin osia saa ja jos ei ihan alkuperäistä niin vastaavan ja usein paremman.

        Rakensin justiinsa vanhasta 99 vuoden mtb rungosta kesäpyörän ja kaikki osat sai"heittämällä" kiinni. Vanhat laakerikupit jumissa ohjausakselissa mutta crc:llä liuottamalla ja naputtelemalla irtosivat..tuumakoko11/8 maastopyörissä etuhaarukassa vielä tänäkin päivänä.

        Kun osat oli hankittu niin ei tarvinnut kuin ruuvata kiinni. Osia kyllä saa mutta täytyy tietää "termistöt" että löytää oikean.


      • pyörä kuntoon
        www1 kirjoitti:

        "Vanhat ja väsyneet"

        Kyllä noihin vanhoihin osia saa ja jos ei ihan alkuperäistä niin vastaavan ja usein paremman.

        Rakensin justiinsa vanhasta 99 vuoden mtb rungosta kesäpyörän ja kaikki osat sai"heittämällä" kiinni. Vanhat laakerikupit jumissa ohjausakselissa mutta crc:llä liuottamalla ja naputtelemalla irtosivat..tuumakoko11/8 maastopyörissä etuhaarukassa vielä tänäkin päivänä.

        Kun osat oli hankittu niin ei tarvinnut kuin ruuvata kiinni. Osia kyllä saa mutta täytyy tietää "termistöt" että löytää oikean.

        Mulla on edelleen käytössä 90-luvun lopun maastopyörä. Painon puolesta sen käyttö ei ole ongelma. Varaosiakin on saanut, mitä nyt matkan varrella on joutunut hiukan päivittään uudempaan vaihdevivut (ja jotain muuta kuluvaa). Uudempi olisi varmaan ihan paikallaan, joskin tuollakin pääsee maastoon -- edelleen. Toistaiseksi huoltokulut on ollut niin pieniä ettei sillä ole voinut perustella uuteen vaihtoa.

        Paremmat jarrut ja parempi jousitus voisi sellainen olla??? Mutta se ei ole enää huoltamiskysymys.


    • Urhopetteripesusieni

      Onko niitä niinkin vanahoja hybriittejä olemasa? Luulin, että Hybridit ovat tulleet vasta joskus 2005 tienoilla, mutta että vuonna 2000....

      Rippuu pitkälti mikä pyörä sulla on. Jos se on joku halapa bilteeman pyörä, niin silloin kannattee vaihtaa uuteen. Jos se taas on joku tosi hyvä pyörä, niin kannattaa nähhä vähän vaivaa sen kunnostamiseen. Parree, jos ihe pystyy laittaa pyörää. Voit kyssyy pyöränkorjaajalta, paljoko maksaa, jos laittais sen kuntoon. Ihan hirveitä ei noin vanahan pyörän huoltamisesta kannate maksaa. Jos kunnostus on kynnyskysymys, voit myyvä pyöräsi jolleki pyöränrassaajalle. Ennen myymistä vaihat vain eturattaan uuteen... Rikkinäisenä pyörästäsi ei makseta mittään, vaan joutuisit luopuu siitä ihka ilimatteeksi.

      • www1

        Hybriittejä alko tulemaan 90-luvun lopussa ja olen Urhon kanssa samaa mieltä että se runko kyllä määrittää kanssa että kannattaako laitella. jos haluat siitä vielä hyvän niin työmaata usein riittää kuten nuo rattaat eteen ja taakse esimerkiksi. Pyörän pinna ei ole kallis mutta vanne täytyy aika varmasti rihdata kanssa.

        Mites tuo laitteen yleiskunto..onko vanteet hirveän kuluneet jarrupinnoiltaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1712
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1538
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      1003
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      826
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe