en halua olla enää lestadiolainen

...

Olen 15 - vuotias tyttö ja olen koko ikäni ollut lestadiolainen . Olen kumminkin jo kauan tiennyt etten halua elää loppuelämäni tällä tavalla. En ymmärrä lestadiolaisten sääntöjä ja muutenkaan en edes usko jumalaan. Haluaisin kertoa asiasta vanhemmilleni mutta pelkään miten he reagoivat. Tämä tilanne ahdistaa minua mutta en vaa uskalla kertoo tästä paljo kellekään. Veljelleni oon kertonu, hänkin erosi lahkosta vuosi sitten. Hän on kannustanut mua kertomaan vanhemmille mutta mulla ei vaa oo tarpeeks rohkeutta!
Osaisiko joku auttaa?

172

5060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskotellaan

En halua minäkään, penskana oli pakko olla tai olla olevinaan, eihän alaikäinen oikeastaan ole minkään sortin uskis, jos ja kun ei ymmärrä mitään uskonosta tai muustakaan, kun ei ole nähnyt ja kokenut vielä mitään mualimassa yleensä, on uskovinaan kun

• 16 v

Olen 16 v poika ja minä olin samassa tilanteessa noin vuosi sitten. Tilanne oli ahdistava ja päätin lopulta kertoa vanhemmilleni ja sisaruksille. Siitä on nyt noin puoli vuotta aikaa. Mun vanhemmat sanoivat jo tienneensä sen jo pitemmän aikaa. Sanoivat vain, etteivät halua pakottaa minua uskomaan niinkuin he itse uskovat. Ja sanoivat vielä että minä osaan jo itse päättää miten haluan elää. Olen nyt tosi helpottunut ja onnellinen. Muuten minun elämä ei ole muuttunut.

• ...
        16 v kirjoitti:

Olen 16 v poika ja minä olin samassa tilanteessa noin vuosi sitten. Tilanne oli ahdistava ja päätin lopulta kertoa vanhemmilleni ja sisaruksille. Siitä on nyt noin puoli vuotta aikaa. Mun vanhemmat sanoivat jo tienneensä sen jo pitemmän aikaa. Sanoivat vain, etteivät halua pakottaa minua uskomaan niinkuin he itse uskovat. Ja sanoivat vielä että minä osaan jo itse päättää miten haluan elää. Olen nyt tosi helpottunut ja onnellinen. Muuten minun elämä ei ole muuttunut.

Hyvä et sä uskalsit kertoo vanhemmillesi ja sisaruksille . Mua vaa pelottaa kauheesti et mitä kaikki ajattelee sit ku kerron tästä..
        Ahdistavaa oikeesti ku ei tiiä mitä tekis.

• ...

Niinpä...

• rastafaari
        16 v kirjoitti:

Olet onnenpoika. Sinulla on hyvät vanhemmat.

• puupappi
        ... kirjoitti:

Hyvä et sä uskalsit kertoo vanhemmillesi ja sisaruksille . Mua vaa pelottaa kauheesti et mitä kaikki ajattelee sit ku kerron tästä..

Niin olen suuresti otettu siitä, että vl-pakko-oppi antaa väärän kuvan Jumalasta ja uskosta sekä kun samaan aikaan opettaa, että kaikki muut menee helvettiin niin ihminen on suljettu ja hyvin vaihtoehdoton.

Suosittelen kuitenkin menemään ennemmin vapaa- tai hellutaiseurakuntien tilaisuuksiin tai kuin syntielämään, mikä on paholaisen tapa tuhota ihminen.

Elävä usko Jeesukseen on kaikka muuta kuin pakkopaidassa ja pelottelun alla oloa.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

• Tsemppiä
        rastafaari kirjoitti:

Olet onnenpoika. Sinulla on hyvät vanhemmat.

Oikeesti fiksut.

• bjjj
        ... kirjoitti:

Kkv

• Anonyymi

Olette vaan normi kirkossa jäseniä johtuu että kaste Jeesukseen on ikuisen elämän perus asia mutta mikään lahko ei pelasta joten jos eroaa lahkoista mutta pysyy kirkossa amen.

• Anonyymi
        puupappi kirjoitti:

Niin olen suuresti otettu siitä, että vl-pakko-oppi antaa väärän kuvan Jumalasta ja uskosta sekä kun samaan aikaan opettaa, että kaikki muut menee helvettiin niin ihminen on suljettu ja hyvin vaihtoehdoton.

Suosittelen kuitenkin menemään ennemmin vapaa- tai hellutaiseurakuntien tilaisuuksiin tai kuin syntielämään, mikä on paholaisen tapa tuhota ihminen.

Elävä usko Jeesukseen on kaikka muuta kuin pakkopaidassa ja pelottelun alla oloa.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=4524

Älä mene hellareihin älä Hypi lahkoista toiseen vaan pysy normi kirkossa ilman lahkoja ei vapaamuurareita vaan tavallisesti. Evankeliumin joulua.

• saa ottaa

Eli teitä ei kiinnosta Jumalan suunnitelma ihmiseen nähden `?

Uskotte mieluummin että ihminen on kehittynyt keltasesta klöntistä 199,999 miljardin vuoden aikana, vai oliko se 8 se viimenen numero en muista tarkalleen.

miten olisi jos ottaisitte ihan ite selvää mitä Raamatussa on sisällä.

• älkää olko tyhmiä

Mailma on syntynyt alku räjähdyksestä eikä mikään iso parta jatkä ole luonut sitä! Pitää olla aika tyhmä että uskoo että täysin kuviteltu "jumala" olisi luonut mailman

• no ei olla
        älkää olko tyhmiä kirjoitti:

Mailma on syntynyt alku räjähdyksestä eikä mikään iso parta jatkä ole luonut sitä! Pitää olla aika tyhmä että uskoo että täysin kuviteltu "jumala" olisi luonut mailman

Alkujysäystä ei ole kirjattu muistiin niikuin Jumalan luomistyö.

• Melperi jaksaa

Melperi se jaksaa feikata ja vastata

• Tiedoksi vl-PUUPÄÄLLE: Tämä on minun ensimmäinen kommentti tässä ketjussa.

Avaajalle:

"muutenkaan en edes usko jumalaan."

On ikävää, että et usko Jumalaan. Mutta sielunvihollinen käyttää rakasta yhteistyökumppaniaan vanhoillislestadiolaista herätysliikettä erottaakseen ihmiset uskosta Jumalaan.

Sanon sinulle:

Jos suinkin pystyt eroamaan vl-herätysliikkeestä, niin EROA! Mutta suosittelen sinulle uskoa rakastavaan Jumalaan.

1. Joh. 4:8

"8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."

• Melperi1 kirjoitti:

Tiedoksi vl-PUUPÄÄLLE: Tämä on minun ensimmäinen kommentti tässä ketjussa.

Avaajalle:

On ikävää, että et usko Jumalaan. Mutta sielunvihollinen käyttää rakasta yhteistyökumppaniaan vanhoillislestadiolaista herätysliikettä erottaakseen ihmiset uskosta Jumalaan.

Sanon sinulle:

Jos suinkin pystyt eroamaan vl-herätysliikkeestä, niin EROA! Mutta suosittelen sinulle uskoa rakastavaan Jumalaan.

Melperi. Millainen on sielunvihollinen? Mikä on sielu ja miten tämä vihollinen vaikuttaa siihen ja miksi? Onko sulla jokin fakta että näin todella tapahtuu?
        Kuka on jumalasi Melperi? Mikä se nimi on?

• ...
        Melperi1 kirjoitti:

Tiedoksi vl-PUUPÄÄLLE: Tämä on minun ensimmäinen kommentti tässä ketjussa.

Avaajalle:

Sanon sinulle:

No jos en usko jumalaan nii en mä sille mitään voi.
        Ja se tästä eroaminen ei oo nii helppoa ku monet kuvittelee. Pelko siitä et mitä kaikki ajattelee yms...
        mun elämä on ollut yhtä helvettiä koko ajan. Vanhemmat arvostelee mun kavereita ja en saa liikkua "epäuskovaisten" kavereiden kaa missään. Ja elämä on muutenki kaikilla säännöillä pilattu!

• Ateistityttö
        ... kirjoitti:

No jos en usko jumalaan nii en mä sille mitään voi.
        Ja se tästä eroaminen ei oo nii helppoa ku monet kuvittelee. Pelko siitä et mitä kaikki ajattelee yms...
        mun elämä on ollut yhtä helvettiä koko ajan. Vanhemmat arvostelee mun kavereita ja en saa liikkua "epäuskovaisten" kavereiden kaa missään. Ja elämä on muutenki kaikilla säännöillä pilattu!

Olen pahoillani puolestasi että vanhempasi eivät ole ymmärtäneet vastuutaan olla sinulle kunnon isä ja äiti ja hyväksyä sinun omat ajatukset.

Uskonnossa pitää lapsilla tietenkin olla aina uskonnonvapaus, joka tarkoittaa että on vapaus myös olla uskomatta mihinkään jumaliin.

Tämä on turvattu jo Suomen perustuslaissa että jokaisella on uskonnonvapaus. Vanhemmilla ei ole oikeutta määrätä perheessä lastensa uskonnosta.

ikävä kyllä lain mukaan et pääse irtaantumaan kirkon jäsenyydestä ennen kuin olet täysi-ikäinen eli täyttänyt 18 vuotta.

Vanhempien suostumuksella voi 15–17-vuotias erota itse kirkosta vaikka vanhemmat olisikin kirkossa. eroilmoitukseen.

• Esim. kirkkohäät
        Ateistityttö kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi että vanhempasi eivät ole ymmärtäneet vastuutaan olla sinulle kunnon isä ja äiti ja hyväksyä sinun omat ajatukset.

Uskonnossa pitää lapsilla tietenkin olla aina uskonnonvapaus, joka tarkoittaa että on vapaus myös olla uskomatta mihinkään jumaliin.

Tämä on turvattu jo Suomen perustuslaissa että jokaisella on uskonnonvapaus. Vanhemmilla ei ole oikeutta määrätä perheessä lastensa uskonnosta.

ikävä kyllä lain mukaan et pääse irtaantumaan kirkon jäsenyydestä ennen kuin olet täysi-ikäinen eli täyttänyt 18 vuotta.

Vanhempien suostumuksella voi 15–17-vuotias erota itse kirkosta vaikka vanhemmat olisikin kirkossa. eroilmoitukseen.

Tuskin avaaja haluaa kirkosta erota!

• ...
        Esim. kirkkohäät kirjoitti:

Tuskin avaaja haluaa kirkosta erota!

No juu en mä kirkosta oo eroamassa!

• ...?
        ... kirjoitti:

Jos et usko Jumalaan niin miksi haluat kirkossa pysyä?

• ...
        ...? kirjoitti:

No kyllä mä varmaan silti jollain tavalla uskon Jumalaan, mutta lestadiolaisuus on saanu kaikki mun käsitykset muuttuun uskomiseen liittyen. Kaikki ne puheet siitä et muut paitsi lestat joutuu helvettiin, on alkanu vituttaa mua ja muutenkaan en enää jaksa ajatella et on sellanen Jumala joka hyväksyy kaikki kristityt niinku raamatussa sanotaan...

• Mitä Jumala tekee?
        ... kirjoitti:

No kyllä mä varmaan silti jollain tavalla uskon Jumalaan, mutta lestadiolaisuus on saanu kaikki mun käsitykset muuttuun uskomiseen liittyen. Kaikki ne puheet siitä et muut paitsi lestat joutuu helvettiin, on alkanu vituttaa mua ja muutenkaan en enää jaksa ajatella et on sellanen Jumala joka hyväksyy kaikki kristityt niinku raamatussa sanotaan...

Hyväksyykö se Jumala kuitenkin sinun mielestä aivan kaikki kristityt, niinkuin ortodoksit, katolilaiset, reformoidut, anglikaanit, vapaakirkkoihin kuuluvat, kuten adventistit, helluntailaiset, afrikkalaiset kopti-kristityt, Venäjän vanhauskoiset jne? Kristittyjä on kaikkiaan yli 3 miljardia ihmistä maailmassa tätä nykyä.

Oletko sitä mieltä, että se Jumala ei kuitenkaan hyväksy muita uskovia kuin kristityt? Eli arveletko että Jumala heittää tuliseen järveen kaikki juutalaiset, muslimit, hindut, buddhalaiset, mormoonit, jehovan todistajat, bahai-liikkeen jäsenet, kungfutselaiset, shintolaiset, sikhiläiset, taolaiset, animistisiin uskontoihin kuuluvat, karhu-kansan uskontoon liittyneet ja mitä uskontoja sitä vielä onkaan olemassa.

• Anonyymi
        ... kirjoitti:

Lahkoista voi pysyä erossa mutta pysyy kirkossa. Ettei eksy Ristillä on kuitenkin tie armo rauha.

• Anonyymi
        ...? kirjoitti:

Kyllä JUMALAN POIKA JEESUS NASARETILAINEN SOVITTI KAIKKIEN SYNNIT.

• Anonyymi
        lappix kirjoitti:

Melperi. Millainen on sielunvihollinen? Mikä on sielu ja miten tämä vihollinen vaikuttaa siihen ja miksi? Onko sulla jokin fakta että näin todella tapahtuu?
        Kuka on jumalasi Melperi? Mikä se nimi on?

Vieläkö lappis mahtaa maata tallata vai jokoon päässyt haluamaansa paikkaan @

• hauska ketju....

Minäkin olen suunnitellut lahkosta lähtemistä .
      Olen jo 3 vuotta vanha ja olen pitkään pohtinut tätä asiaa....

• jhuygtfr

Asiallinen keskustelu vanhempian kanssa asiasta on paikallaan. Suomen Perustuslain mukaan sinua on kohdeltava ihmisenä jolla on oikeus ja Lain suoma turva:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

Suomen perustuslaki
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

11 §
      Uskonnon ja omantunnon vapaus
      Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
      Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Suosittelen, että jos et uskalla asiaa ottaa esiin vanhempiesi kanssa, niin otat tukea perheeseen kuulumattomasta puolueettomista henkilöistä jotka toimivat samalla todistajana. Keskustelun ei tule olla riitelyä siitä että "kuka on oikeassa ja kuka väärässä" vaan päätösestäsi irtaantua järjestöstä johon et ITSE TUNNE KUULUVASI.

Ehkä, toivottavasti vanhempasi ymmärtävät jos osoitat Lain tekstit heille.. toivon todella niin.....

• ...

Niin.. pitäis vaan rohkaistua ja ottaa asia puheeksi. Veli on kyllä tosi paljon tukenut mua tässä asiassa onneks...
        toivotaan et porukat hyväksyy mun päätöksen...

• kjhuy
        ... kirjoitti:

Niin.. pitäis vaan rohkaistua ja ottaa asia puheeksi. Veli on kyllä tosi paljon tukenut mua tässä asiassa onneks...
        toivotaan et porukat hyväksyy mun päätöksen...

Ehkä veljesi voisi olla mukana...
        Ei kannattaisi riitelemällä.. järkevä asiallinen keskustelu ilman huutelemisia ja toisten haukkumisia...
        Menestystä asioiden suhteen ja muutenkin...

• ...
        kjhuy kirjoitti:

Ehkä veljesi voisi olla mukana...
        Ei kannattaisi riitelemällä.. järkevä asiallinen keskustelu ilman huutelemisia ja toisten haukkumisia...
        Menestystä asioiden suhteen ja muutenkin...

Niin oon ajatellutkin pyytää hänet sit mukaan. Jep.
        Kiitos :)

• 15-wee vl-kimuli

En nauti masturboinnista. Tutkailen kyllä omaa kehoani sormin, mutta itsetyydytys saa minut voimaan pahoin. En pysty nauttimaan omasta sormestani, se on ällöttävää. En myöskään nauti, kun poikaystäväni sormettaa minua. Suuseksistä nautin kyllä, se on ihanaa!

• ...

Okkei

• Htt24-1

Olin suunnilleen ikäisesi kun tulin siihen johtopäätökseen, että tämä SRKlainen oppi ei ole sitä Raamatun tarkoittamaan uskoa ja sen toteutusta. Uskoo kuka mihin haluaa, mutta minun uskoni on erilainen kuin seuroissa opetettu. Siispä sanoin vanhemmilleni, että en enää käy seuroissa. Vanhempani kyllä yrittivät saada minua tullemaaa vielä "juttelemaan veljien" kanssa. Mutta tiesinhän minä, että siitä keskustelusta ei yhtenä kappaleena pois pääse, ellen peru aikeitani. Siispä en mennyt. Minulla oli eräs sukulainen tukena.

Toivon että sinullekin on veljestäsi tukea. Elämässä pitää muutenkin tehdä joskus hyvin hyvin vaikeita ratkaisuja.

Monia lähtijöitä yhdistää huono omatunto lähtemisestä. Miksi? Siihenhän on täysi oikeus. On oikeus uskoa ja ajatella kuten parhaalta tuntuu. Huono omatunto johtuu syyllistävästä opetuksesta. Itse ainakin sain voimia kun ymmärsin tämän. Kyllä syyllistäjiä löytyy lähtemisen jälkeen, mutta heistä ei pidä välittää. Jokainen syyllistäjä kokee pelkoa "oman joukon" hupenemisesta.

Nyt olen ollut pois monta vuotta ja hetkeä en ole katunut.

• ...

Niin .. mun ei oo nii helppo mennä puhuun vanhemmille tästä ku ne on tosi tiukkoja kaikista näistä säännöistä ja muutenkin niille usko on kauheen tärkeetä..
        Mut täytyy koittaa puhuu niille tästä. Veli on kyllä niin ihana ku jaksaa tukee mua tässä!

• Varaudu hyvin
        ... kirjoitti:

Niin .. mun ei oo nii helppo mennä puhuun vanhemmille tästä ku ne on tosi tiukkoja kaikista näistä säännöistä ja muutenkin niille usko on kauheen tärkeetä..
        Mut täytyy koittaa puhuu niille tästä. Veli on kyllä niin ihana ku jaksaa tukee mua tässä!

Taatusti ei ole mikään helppo hetki. Suosittelen että varustaudut tilanteeseen niin että sinulla jo on ei-lestadiolaisia kavereita, joilta voit saada tukea jos seuraamukset ovat pahat.

Muutenkkin on hyvä valmistautua kohtaamaan seuraamukset, ja sitä varten on hyviä neuvoja täällä:

"Askeleet irti SRK-lestadiolaisuudesta"
        http://www.hakomaja.net/sekalaista/askeleet-irti-srksta

Olisiko siitä apua että veljesi olisi paikalla kun kerrot vanhemmille tilanteesi. Sun ei tarvitsisi kohdata heidän reaktiotaan yksin sillä se voi käydä liian raskaaksi.

• ...
        Varaudu hyvin kirjoitti:

Taatusti ei ole mikään helppo hetki. Suosittelen että varustaudut tilanteeseen niin että sinulla jo on ei-lestadiolaisia kavereita, joilta voit saada tukea jos seuraamukset ovat pahat.

Muutenkkin on hyvä valmistautua kohtaamaan seuraamukset, ja sitä varten on hyviä neuvoja täällä:

"Askeleet irti SRK-lestadiolaisuudesta"
        http://www.hakomaja.net/sekalaista/askeleet-irti-srksta

Olisiko siitä apua että veljesi olisi paikalla kun kerrot vanhemmille tilanteesi. Sun ei tarvitsisi kohdata heidän reaktiotaan yksin sillä se voi käydä liian raskaaksi.

No ei varmasti ole helppo hetki kyllä !
        Okei käyn kattoo ton sivun :)
        Veli varmaan tuleekin sit mun mukaan ku kerron vanhemmille, eli eiköhän tää tästä !

• Tältäpuolen
        ... kirjoitti:

Juuri niin kuin "varaudu hyvin " kirjoittaa, hanki valmiiksi tukea itsellesi ymmärtäväisistä ihmisistä. Minullakin oli pelko väkivallasta kun kerroin eroavani, mutta ilmeisesti vanhempani tiesivät mitä siitä taas seuraisi. Tiukka mutta lempeä asenne ja vankkumaton sinnikkyys auttaa. Ja ne ystävät!

Voimaa sinulle!

• ...
        Tältäpuolen kirjoitti:

Juuri niin kuin "varaudu hyvin " kirjoittaa, hanki valmiiksi tukea itsellesi ymmärtäväisistä ihmisistä. Minullakin oli pelko väkivallasta kun kerroin eroavani, mutta ilmeisesti vanhempani tiesivät mitä siitä taas seuraisi. Tiukka mutta lempeä asenne ja vankkumaton sinnikkyys auttaa. Ja ne ystävät!

Voimaa sinulle!

Juu! :)
        kiitos vastauksesta!

• mieti vähän

Sanoisin avaajalle,että olet koko ikäsi kulkenut lestadiolaisten mukana,mutta
      et ole ymmärtänyt lestadiolaisuutta.Sinua on pidetty lestadiolaisena,koska van-
      hempasi ovat.

• ...

Niinhän se on. En oo koskaan varmaan edes uskonut mitään niistä puheista seuroissa..
        Tää on ollu enemmänkin sellasta et tästä on tullu tapa elää...

• mieti vähän
        ... kirjoitti:

Niinhän se on. En oo koskaan varmaan edes uskonut mitään niistä puheista seuroissa..
        Tää on ollu enemmänkin sellasta et tästä on tullu tapa elää...

Jos olit avaaja,niin olit rehellinen.

• ...
        mieti vähän kirjoitti:

Jos olit avaaja,niin olit rehellinen.

Kyllä olen avaaja.
        Kai tähän paskaan on alkanu tottuun jotenki nii eläny vaa sit niitten tapojen mukaan miten kaikki muut lestat ...

• onnellinen vl
        ... kirjoitti:

Kyllä olen avaaja.
        Kai tähän paskaan on alkanu tottuun jotenki nii eläny vaa sit niitten tapojen mukaan miten kaikki muut lestat ...

Ei tässä uskossa tavat ole tärkeintä, vaan sydämen usko.
        Rukoile Jumalaa, että kirkastais Sinulle uskon ytimen.

Kaikkea hyvää elämääsi!

• ...
        onnellinen vl kirjoitti:

Kaikkea hyvää elämääsi!

Tiedän etten sydämestäni usko.
        Ja en mä haluu olla edes lestadiolainen ku tää ei tunnu mun mielestä oikealta.
        Haluun elämältäni jotai aivan muuta ku turhia sääntöjä ja ahdistusta jota koen lestadiolaisuuteni takia!

• Kobetuslapsi
        ... kirjoitti:

Haluun elämältäni jotai aivan muuta ku turhia sääntöjä ja ahdistusta jota koen lestadiolaisuuteni takia!

Minä tiedän sydämessäni, että et ole menettänyt uskoasi. Tilanteesi elämässä vain ahdistaa sinua.

Olet tulossa siihen ikään missä alat kaivata vapautta.

Raamattu sanoo:
        "Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on säilyttää ja aika viskata pois.
        Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.
        Aika on rakastaa ja aika vihata. Aika on sodalla ja aika rauhalla.
        Mitä hyötyä on työntekijällä siitä, mistä hän näkee vaivaa? "

Mitä hyötyä vanhemmillesi on yrittää pysäyttää ajan kulumista? Raamatun mukaan ei ole mitään parempaa, kuin ihminen iloitsee teostansa, sillä se on hänen osansa.

Tarkoitan tällä sitä, että vaikka tekisimme mitä emme voi pysäyttää sitä, että on aika rakastaa on aika vihata. Siinä mielessä elämä ei ole reilua. Voimme vain iloita osastamme aina kun voimme, mutta emme estää aikaa kulumasta.

• mieti vähän
        ... kirjoitti:

Kaikesta huolimatta kannattaa ajatella vähän pidemmälle.Jokainen meistä
        kipuilee jossakin elämänsä vaiheessa, varsinkin nuorena.Elämässä on paljon
        houkuttelevia asioita,jotka vetävät puoleensa ja etäännyttävät raamatun ope-
        tuksista. Ajallinen elämä kaikkine maailman houkutuksineen on kiehtovaa
        ja mukaansa tempaavaa, mutta kun ikää karttuu ,niin mielikin kypsyy ja näkee
        eteenpäin ja ajatukset kulkevat miettimään elämän kulkua ja sen tarkoitusta.
        Tärkeää on muistaa raaamatun opetukset ihmisen elämästä ja ennen kaikkea
        iänkaikkisuudesta. Jos vähänkin uskot raamattuun ja siihen,miten ihmisen tu-
        lee elää välttääkseen iänkaikkisen kadotuksen,niin älä luovu uskostasi vaan
        pyri vahvistamaan sitä.En ymmärä miksi suhtaudut niin kielteisesti siihen
        uskoon,jota vanhempasi edustavat,lestadiolaisuuteen.Jos luovut uskostasi,
        niin elämä saattaa maistua makealta ja koet olevasi vapaa.Näinhän se saat-
        taa olla, mutta pitää muistaa,että ajallinen elämä on kuitenkin lyhyt verrattuna
        iänkaikkisuuteen, jolla ei ole loppua.Harkitse vielä.Rukoile apua Jumalalta.

• ...
        Kobetuslapsi kirjoitti:

Minä tiedän sydämessäni, että et ole menettänyt uskoasi. Tilanteesi elämässä vain ahdistaa sinua.

Raamattu sanoo:
        Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.

Mitä hyötyä vanhemmillesi on yrittää pysäyttää ajan kulumista? Raamatun mukaan ei ole mitään parempaa, kuin ihminen iloitsee teostansa, sillä se on hänen osansa.

Tarkoitan tällä sitä, että vaikka tekisimme mitä emme voi pysäyttää sitä, että on aika rakastaa on aika vihata. Siinä mielessä elämä ei ole reilua. Voimme vain iloita osastamme aina kun voimme, mutta emme estää aikaa kulumasta.

Juu no mua ei vaa yksinkertaisesti enää kiinnosta tää paska !

• ...
        mieti vähän kirjoitti:

taa olla, mutta pitää muistaa,että ajallinen elämä on kuitenkin lyhyt verrattuna

En tartte tällasta saarnaa vaan neuvoja miten pääsen eroon tästä

• mieti vähän
        ... kirjoitti:

Sorry vaan.Mikä estää sinua kertomasta vanhemmillesi,jos kerran olet niin päät-
        tänyt.Epäröintisi osoitaa epävarmuutta.

• lkjiuyut
        Kobetuslapsi kirjoitti:

Raamattu sanoo:

Se, mitä paavalis-luterilaisuuden väärennetty raamattu sanoo on satoja miljoonia ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden herra jumalien oppeja!

mutta

Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
        Jäljellä olevaa Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan tietoa (osittain väärennettynä) löydät raamatun UT:n:
        -Matteuksen evankeliumista
        -Markuksen evankeliumista
        -Luukkaan evankeliumista
        -Johanneksen evankeliumista

Siis kaikki ei vielä kokonaan Jeesuksen opetuksistas ole hukassa!!!

• lkjhg
        ... kirjoitti:

Sinulla on oikeuksia...

Suomen Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

• lkjhugy

kirjoitat rikollisen kristinuskon historiasta. siellähän se saatana palvelijoineen reuhaa...

• kjhjhg
        mieti vähän kirjoitti:

älä yritä manipuloida

• ...
        mieti vähän kirjoitti:

No lähinnä pelkään sitä miten ne reagoi. Ja miten kaikki kaverit ottaa tän...

• Jahvemeister
        lkjhugy kirjoitti:

kirjoitat rikollisen kristinuskon historiasta. siellähän se saatana palvelijoineen reuhaa...

"kirjoitat rikollisen kristinuskon historiasta. siellähän se saatana palvelijoineen reuhaa... "

Saatanan synnit ovat seuraavat:

Tyhmyys (on satanismin kaikkein suurin perisynti)
        Teeskentely
        Solipsismi (eli usko siihen, että joku muu kuin sinä itse tekee päätelmät ja havainnot puolestasi)
        Itsepetos
        Laumaan mukautuminen
        Perspektiivin puute
        Entisten oppien unohtaminen
        Haitallinen ylpeys

On hyväksyttävää taipua jonkun muun toiveisiin, jos se loppujen lopuksi hyödyttää sinua itseäsi. Mutta vain hölmöt seuraavat laumaa antaen persoonattoman kokonaisuuden määrätä tekemisistään. Avainasia on valita hallitsijansa viisaasti sen sijaan, että tulee monien eri ihmisten päähänpistojen orjuuttamaksi. Ihmiset eivät anna armoa heikoille eivätkä tyhmille julistaessaan päähänpistojaan.
        Estetiikan puute

Satanistin tärkein juhlapäivä on hänen oma syntymäpäivänsä.

• Vinkkiä eroamiseen

• ...
        lkjhg kirjoitti:

Sinulla on oikeuksia...

Suomen Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

Jep !

• Tapojala
        onnellinen vl kirjoitti:

Kaikkea hyvää elämääsi!

*Ei tässä uskossa tavat ole tärkeintä, vaan sydämen usko.*

vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa ne vaan ovat sama asia. Ilman toista ei ole toista. Jos et noudata sääntöjä ja tapoja et ole uskovainen. Jos olet uskovainen, tulee sinun noudattaa sääntöjä ja tapoja. Vaikka näitä sääntöjä ja tapoja ei mainita Raamatussa.

Moni pois lähtenyt haluaa edelleen uskoaa Jumalaan, mutta ei halua noudattaa vl-sääntöjä.

• ...
        Tapojala kirjoitti:

*Ei tässä uskossa tavat ole tärkeintä, vaan sydämen usko.*

vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa ne vaan ovat sama asia. Ilman toista ei ole toista. Jos et noudata sääntöjä ja tapoja et ole uskovainen. Jos olet uskovainen, tulee sinun noudattaa sääntöjä ja tapoja. Vaikka näitä sääntöjä ja tapoja ei mainita Raamatussa.

Moni pois lähtenyt haluaa edelleen uskoaa Jumalaan, mutta ei halua noudattaa vl-sääntöjä.

Niinpä... nää säännöt on niin ahdistavia ja rajoittaa elämää nii paljo ettei tällasta kukaan jaksa!

• hupsista!
        mieti vähän kirjoitti:

Onko koskaan juolahtanut mieleen, että ehkä raamattu ei ole totta? Ehkä voit olla väärässä? Ihmisten pelottelu omiin uskomuksiin pohjautuen on vastuutonta. Entä jos sinun pitäisikin uskoa Aku Ankkaan pelastuaksesi iankaikkiselta helvetiltä? Tai, ehkä sitä helvettiäkään ei oikeasti edes ole...

• ....
        ... kirjoitti:

Pakkaa kamasi ja lähde se on niin yksinkertaista. Mene sijaisperheeseen joka asuu toisella paikkakunnalla. Käy sunnuntaisin kirkossa saat kasteen luterilaisen uskonnon mukaan. Näin pääset lahkosta pois.

• Anonyymi
        Kobetuslapsi kirjoitti:

Raamattu sanoo:

Vapaamuurari siteeraa kuningas Salomon pelletarinaa vanhan liiton HAPATUKSESTA ulkokultaisuudesta ja Salomo kuoli kleopatroineen muissa jumalissa jos viitsi oleskella senkin loppuun asti. KRISTITTYJÄ EI SIIHEN AIKAAN OLLUT VIELÄ VASTA UUSI TESTAMENTTI ALKAA JEESUKSEN AJAN HÄNEN SYNTYMÄSTÄ. OLETTE KYLLÄ HELVETIN SEKAISIN.

• Anonyymi
        lkjiuyut kirjoitti:

Se, mitä paavalis-luterilaisuuden väärennetty raamattu sanoo on satoja miljoonia ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden herra jumalien oppeja!

mutta

Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
        Jäljellä olevaa Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan tietoa (osittain väärennettynä) löydät raamatun UT:n:
        -Matteuksen evankeliumista
        -Markuksen evankeliumista
        -Luukkaan evankeliumista
        -Johanneksen evankeliumista

Siis kaikki ei vielä kokonaan Jeesuksen opetuksistas ole hukassa!!!

No lapsia tappoi historiassa jo eri rikolliset ryhmät

• Rohkeus=Jeesus

Kehuskelet perkeleuskollasi,
      ihan kuin siulla olisi todisteita.
      No mene minne haluttaa.
      Itkeekö Jeesus pahuuttasi.
      Katsohan sinäkin,
      se on Raamatun sanoma,
      että pahat eivät ymmärrä
      pahuuttaan.
      No sinä ilmeisesti olet
      niin kiinni Jeesuksessa,
      että ymmärrät että Jeesus
      on paha ja sinä hyvä.
      Vai miten se nyt oli.
      On niin helvetin sekava olo,
      kun vain kuuntelee noiden
      helvettiin uskovien supatuksia...

Kerron tässä salaisuuden.
      Perkeleet voivat saada tietoa
      toisen ihmisen maallisesta ihmisestä.
      Se on Evankeliumeissa mainittu.
      Mutta jotta en estäisi, heitä menemästä
      pohjimmaisiin ihmisviisauden helvetteihin,
      en sitä todista.
      Koska ei se heihin vaikuta.
      He ovat muka niin miehiä, että
      menevät helvetteihin ihan rohkeudesta.

Joo oon niin
      Rohkee, kun tiiän Jeesuksen
      Jumalaksi.
      Ja poroisännät raukoiksi.
      Niin se on.
      Ei ole poroisännissä kuin
      miesten raukkamaisuutta.
      Jos rohkeita olisivat,
      niin hyvään mieheen suhtautuisivat
      ystävyydellä.
      He ovat perkeleitä enkelin
      kaavussa.

• erttkkl

Israelin historia on todistus Jumalan oilemassaolosta, joka on ylöskirjoitettu Raamattuun!

• ttkkl

Ei TV:n katseleminen autuaaksi tee! Autuaaksi pääsee vain Jeesuksen sovintotyöhön uskomalla!

• Pöydän takaa

Autuaaksi ei tee myöskään syöminen, juominen tai seuroissa istuminen. Eikä mikään näistä ole syntiä, Ei edes TV:n katsominen.

• kivikova ateisti

Sun tilanne vaikuttaa paremmalta jos veli on myös eronnut. Kysy vaikka siltä neuvoa.
      Ja näille hihhulikommentoijille sen verran, että jos joku ei usko jumalaan niin silloin teidän jumalan tyrkyttely menee suoraan roskiin. Eli tuhlasitte taas aikaanne. Eikä kristinuskon opetuksien mukaan kukaan ihminen voi päättää kuka menee taivaaseen ja kuka helvettiin vaan se on jumalan päätös (jota ei ole)

Ja jos tämmösillä asioilla olisi muka merkitystä: Paavi on sanonut, että ateistit pääsee taivaaseen, jos elävät hyvin.

Eli kaikki tulee järjestymään. Kuunnelkoon itseään eikä jotain hulluja.

• Virallinen Kanta

"Ja jos tämmösillä asioilla olisi muka merkitystä: Paavi on sanonut, että ateistit pääsee taivaaseen, jos elävät hyvin."

Jos tarkkoja ollaan Katollisen kristinuskon virallinen kanta on, että synnittömästi eläneet ateistit, joiden ainoa synti on jumalan kieltäminen päätyvät helvetin ylimmälle tasolle ja heidän ainoa rangaistuksensa on ikuinen jumalan rakkauden kaipuu.

Sama pätee kastamattomina eli viattomina kuolleisiin lapsiin ja ihmisiin, jotka eivät ikinä ole kuulleet kristinuskosta ja ovat eläneet synnissä sen takia.

• ...

Kiitti vastauksesta :)
        jep veli on luvannut auttaa, ja puhuin eilen myös asiasta siskolleni joka on myös eronnut.
        Hänkin lupasi auttaa, eli kyllä kai mää pian uskallan porukoille kertoo :)

• ejekfickr

Millä leirillä käyt/kävit riparin, ja numero. Jos iltaa samalle leirille satuttu :D

• ...

Kävin Kalliossa. 2 leiri

• tsemppiä

Olet selavästi miettinyt asiaa ja huomannut jotain tärkeää itsessäsi. Sinulla on vankka näkemys ja mielipide asiasta. Pidä se.

Minusta on hienoa kun pohdit miten vanhempasi ottavat asian. Ilmeisesti välität heistä silti. Sekin on hienoa. Mutta ethän luovu näkemyksestäsi sen takia ja uhraudu. Sillä käytännössä kaikki vanhemmat kyllä hyväksyvät lapsensa valinnan. Vain Jehovan todistajan hartaimmat tapaukset hylkäävät lapsensa.

Niin karu kuin se on, niin tuskin vanhempien hylkäämäksi joutuminenkaanon niin rankkaa kuin elää koko elämänsä jonkun perinteen mukaan ja alla, jota pitää vahingollisena.

Rohkaisen sinua ottamaan asian esille rauhallisessa ja miellyttävässä tilanteessa. Ja aina parempi jos läsnä on useampia ihmisiä. Etenkin ulkopuoliset yleensä rauhoittavat jopa vanhempia ihmisiä. Kun kerrot asian, niin kerro se ilman huutoa tai rumia sanoja. Silloin vanhempasi uskovat sinua kerrasta, kun kerrot asian rauhallisena. Muuten voivat ajatella sinun olevan vain tuohduksissasi ja siksi sanovat heidän mielestään ikäviä asioita.

Onnea matkaan ja muista pitää haaveistasi kiinni!

• ...

Kiitos todella kannustavasta vastauksesta! :)
        olen kyllä miettinyt asiaa jo todella pitkään, ja tullut aina siihen tulokseen että näin en halua elää. Aion kyllä varmasti pitää näkemykseni asiasta enkä antaa periksi!
        Nyt vaan rohkeasti kohti tulevaa nii enköhän mä uskalla ottaa asian puheeksi :)

• 1+1

Niinhän se on, ettei vanhemmat voi antaa uskoa lapsilleen perinnöksi. Jokaisen on itse kuljettava tie Vapahtajan luo.

Tullet huomaamaan kuinka ihmiskunnan suurin ongelma ei ole uskon asia vaan on jokaisen nähtävillä: Ihminen on itsekeskeinen ja ahne olento, kiinnostuneempi omasta hyvinvoinnistaan kuin naapurin kohtalosta ja surmannut mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla toisia ihmisiä koko historiansa ajan.

Vasta Jumalan armon kohtaaminen muuttaa ihmisen.

• ...

Jeps...

• hihiigug
        ... kirjoitti:

Jeps...

Kun isosisko kielsi uskosa ni alussa oli vähän kankeaa mutta Sitte palautu normaaliin uomiinsa. Kuulin itseasiassa ku Se kerto sen ja ei siinä mitään huutoa ollu, tietty vanhemmat yritti kääntää pään mutta ei siinä mitään draamaa ollu. En voi suositella, riskipeliä pelaat, mutta jos sun vanhemmat ei tue sua aina ni jo on ihmevanhemmat. Ei satuttu samalle leirille

• hckgkg
        hihiigug kirjoitti:

Kun isosisko kielsi uskosa ni alussa oli vähän kankeaa mutta Sitte palautu normaaliin uomiinsa. Kuulin itseasiassa ku Se kerto sen ja ei siinä mitään huutoa ollu, tietty vanhemmat yritti kääntää pään mutta ei siinä mitään draamaa ollu. En voi suositella, riskipeliä pelaat, mutta jos sun vanhemmat ei tue sua aina ni jo on ihmevanhemmat. Ei satuttu samalle leirille

Hmm jäi kaivertamaan, siis riskipeliä pelaat jos kiellät uskosi ei Se jos kerrot vanhemmillesi eli tuota niin että toivottasti oot oikeassa

• ...
        hckgkg kirjoitti:

Hmm jäi kaivertamaan, siis riskipeliä pelaat jos kiellät uskosi ei Se jos kerrot vanhemmillesi eli tuota niin että toivottasti oot oikeassa

Okeei

• A teist one

-Vasta Jumalan armon kohtaaminen muuttaa ihmisen. -

Niinhän ne sanovat. Mutta en ole tavannut yhtäkään, joka oikeasti olisi Jumalan kohdannut. Kaikilla on vain se oma sisäinen kokemus. Ja se kokemuksen on poikkeuksetta luonut jokin yhteisö.

• neuvoja1

Odota että pääset kotoa pois.

• ...

No en jaksa oottaa siihen asti..

• Avaajalle

Ihana ketju ja kaikki kirjoitettu on tietenni niiiiiiiiiin totta !
      Minullakin on 25 sisarusta ja he kaikki haluaa päästä eroon tästä lahkosta.
      Kun itse täytän 6 vuotta, niin minäkin lähden lahkosta.

Avaajalle:
      Lestadiolaisuuden sisällä kasvaneet eivät taatusti käytä tästä liikkeestä lahko -sanaa....
      Olehan seuraavalla kerralla tarkempi feikkauksessa, että se olisi mahdollisimman uskottava, nyt se ei ole sitä lainkaan, monestakin syystä :)

• xjfidkdj

Tuo avaaja on joku trolli, löysin sun vanhoja viestejä eikä niitä oo kirjottanu 14v tötö. Menin lankaan, ärsyttäviä nää trollit

• ...

No mistä vitusta sä tiedät kuka käyttää lahko-sanaa ja kuka ei? :DD mä ainaki käytän ja koko elämäni oon eläny lestaperheessä...
        en oo mikää feikki todellakaan! Kaikki mitä oon kirjottanu tänne on totta mut se on sun asia et uskotko sen.

• Luterilainen
        ... kirjoitti:

No mistä vitusta sä tiedät kuka käyttää lahko-sanaa ja kuka ei? :DD mä ainaki käytän ja koko elämäni oon eläny lestaperheessä...
        en oo mikää feikki todellakaan! Kaikki mitä oon kirjottanu tänne on totta mut se on sun asia et uskotko sen.

Lukemalla tietenkin osaan lukea rivien välistä toisen tekstin arvaan jo ennekö edes kerkiän loppuun asti lukee tai nään kuvan arvaan melkein siitä mitä missä.
        Noi asiat mitä olet kirjoittanut on kyllä aikalailla tosiasiota. Minä olen elänyt koko ikäni luterilaisena jatkan myös elämäni loppuun asti luterilaisena.

• nklnkjlnlkj
    • mor535sff

Eihän sun tarvi elääkkään sllä tavalla, monet lestat elävät yhtä maailmmallisesti kun ei-uskovaiset vaikka kuuluvat lahkoon. Eikä sun tarvitse noudattaa niitä "sääntöjä"

• ...

Juu mut mitä järkee olla eroomatta siitä ku mua ei yksinkertasesti kiinnosta kuuluu siihen enää ???

• Ateistityttö
        ... kirjoitti:

Juu mut mitä järkee olla eroomatta siitä ku mua ei yksinkertasesti kiinnosta kuuluu siihen enää ???

Olet tasan oikeassa.
        Muu ei kannata kuin rehellisesti eläminen. Todellakaan! On vaan tämä yksi elämä ja sitä ei kannata tuhlata teeskentelyyn!

• ...
        Ateistityttö kirjoitti:

Olet tasan oikeassa.
        Muu ei kannata kuin rehellisesti eläminen. Todellakaan! On vaan tämä yksi elämä ja sitä ei kannata tuhlata teeskentelyyn!

No niinpä! Ei mitää järkee elää tällasta paskaa lessun elämää ku ei saa edes tehdä mitään niitten "sääntöjen" takii!

• Luterilainen
        ... kirjoitti:

Mitä sitten vaivaat suotta päätäs ?

• aloittajalle

Minun on vaikea ymmärtää näin ulkopuolelta tulleena, että pidät
      mittaamattoman arvokasta uskon lahjaa näin halpana.

Toisaalta taas ymmärrän, sillä nyt eletään Raamatussa mainittua
      luopumuksen aikaa. Liittyy siis lopun aikoihin.

• ...

Jos mä en sydämestäni usko nii mitä vittuu mä sille voin??? Ja sori vaa mut oon sanonu jo aika monesti et en haluu enää jatkaa elämääni tällä tavalla. On vaa yks elämä nii sitä en kyl tuhlaa tällaseen vitun paskaan!

• ei fiksua
        ... kirjoitti:

Jos mä en sydämestäni usko nii mitä vittuu mä sille voin??? Ja sori vaa mut oon sanonu jo aika monesti et en haluu enää jatkaa elämääni tällä tavalla. On vaa yks elämä nii sitä en kyl tuhlaa tällaseen vitun paskaan!

Kun aloittaja vastaat,niin jätä kirosanat pois. Luuletko niiden nostavan vastauk-
        siesi arvoa?

• Huines

Lopun ajan propagandaa on julistettu muutaman tuhatta vuotta. Mutta vielä odotellaan edelleen. Myös tuota "mittaamattoman arvokas" propagandaa. Miksi ei joku toinen oppi voi olla yhtä arvokas tai arvokkaampi? Kukas sen sanoo? Jokainen kehuu vain omaansa.

Jokaista jäävää harmittaa oikeasti, että taas on meitä yksi vähemmän. Sen takiahan ihmiset kuuluvat joukkoon, että he tuntevat turvaa. Mutta jokainen epäilijä luo epävarmuutta. Siksi heistä ei tykätä.

Oikeastihan tuollaisten joukkojen anti on tunnelmassa ja turvallisuuden tunteessa. Itse oppi on elämäntapa. Uskotaan itseluotuihin sääntöihin. Toistellaan tärkeyttä, ihanuutta, autuutta, ainokaisuutta, jne.

• ...
        ei fiksua kirjoitti:

Kun aloittaja vastaat,niin jätä kirosanat pois. Luuletko niiden nostavan vastauk-
        siesi arvoa?

No tällä hetkellä vaa vituttaa ku elämä on tällasta paskaa !

• ...
        Huines kirjoitti:

Lopun ajan propagandaa on julistettu muutaman tuhatta vuotta. Mutta vielä odotellaan edelleen. Myös tuota "mittaamattoman arvokas" propagandaa. Miksi ei joku toinen oppi voi olla yhtä arvokas tai arvokkaampi? Kukas sen sanoo? Jokainen kehuu vain omaansa.

Jokaista jäävää harmittaa oikeasti, että taas on meitä yksi vähemmän. Sen takiahan ihmiset kuuluvat joukkoon, että he tuntevat turvaa. Mutta jokainen epäilijä luo epävarmuutta. Siksi heistä ei tykätä.

Oikeastihan tuollaisten joukkojen anti on tunnelmassa ja turvallisuuden tunteessa. Itse oppi on elämäntapa. Uskotaan itseluotuihin sääntöihin. Toistellaan tärkeyttä, ihanuutta, autuutta, ainokaisuutta, jne.

Niin

• 2765
        ... kirjoitti:

Niin

Oot varmaan jo sydämessäs luopunut, niin päättelen. Uskohan on
        henkilökohtanen, ei voi kenenkään puolesta uskoa.

Täältä löytyy kyllä ymmärtäjiä, he ovat kilpaa vetämässä sinua uskosta pois.

• Kalossinkuva
        2765 kirjoitti:

Ei uskosta vaan opista. Usko on henkilökohtainen, eikä siitä voi vetää pois. Toisin kuin teillä opetetaan. Teillä SRK:n oppi ja säännöt on usko. Jos et noudata sääntöjä, et ole uskovainen ja sinut potkitaan pois. Asia on näin, vaikka te tälläkin palstalla väärää totuutta kerrotte.

• ...
        2765 kirjoitti:

No niin oonkin jo luopunut uskosta, ei mua enää vaa kiinnosta tää..

• 2765
        ... kirjoitti:

No niin oonkin jo luopunut uskosta, ei mua enää vaa kiinnosta tää..

Ei sit mitään, asiahan on sitten selvä. On vain hyvä muistaa, että täältä
        on helppo lähteä, mutta takaisin tulosta päättää Jumala.

Kaikesta huolimatta hyvää jatkoa Sinulle!

• ...
        2765 kirjoitti:

Nii.. Kiitos samoin!

• Kuultu on tuo.
        2765 kirjoitti:

...ja ovet katuja vastaan suljetaan ja kaikkea muuta sellaista, että jos nyt lähdet, takaisin ei ole tulemista, kadotukseen joudut -uhkauksia.

Kyllä oli voimia antavaa kuunnella noita uhkauksia silloin kun lähdin porukasta pois. Alimpaan h...ttiin toivottivat, mutta erilaisia kiertoilmauksia käyttäen.

Mutta minäpä erosin vanhoillislestadiolaisuudesta, en uskosta. Sitä he eivät itseriittoisuudessaan kykene ymmärtämään.

• ...
        Kuultu on tuo. kirjoitti:

...ja ovet katuja vastaan suljetaan ja kaikkea muuta sellaista, että jos nyt lähdet, takaisin ei ole tulemista, kadotukseen joudut -uhkauksia.

Kyllä oli voimia antavaa kuunnella noita uhkauksia silloin kun lähdin porukasta pois. Alimpaan h...ttiin toivottivat, mutta erilaisia kiertoilmauksia käyttäen.

Mutta minäpä erosin vanhoillislestadiolaisuudesta, en uskosta. Sitä he eivät itseriittoisuudessaan kykene ymmärtämään.

Nii kaikkia uhkailuja ja helvettiin toivotteluja mäkin varmasti saan kuulla sit kun kerron.. Siinäpä uhkailevat jos muuta eivät keksi!

• Palnjetti
        ... kirjoitti:

Nii kaikkia uhkailuja ja helvettiin toivotteluja mäkin varmasti saan kuulla sit kun kerron.. Siinäpä uhkailevat jos muuta eivät keksi!

Hyvä, juuri näin.
        Siinäpä se mitataan, mitä kukin uskovainen on. Haluaako itsekkäästi ajatella olevansa ainoassa oikeassa, vai jättääkö yläkerran päätettäväksi sen, kuka mihinkin joutuu ja pääsee. Haluaako tältä pohjalta kampittaa muita, vai onko rakastava lähimmäinen ja on tukena. Noista asioista voit päätellä hyvin paljon.

• ...
        Palnjetti kirjoitti:

Hyvä, juuri näin.
        Siinäpä se mitataan, mitä kukin uskovainen on. Haluaako itsekkäästi ajatella olevansa ainoassa oikeassa, vai jättääkö yläkerran päätettäväksi sen, kuka mihinkin joutuu ja pääsee. Haluaako tältä pohjalta kampittaa muita, vai onko rakastava lähimmäinen ja on tukena. Noista asioista voit päätellä hyvin paljon.

Näinhän se on..

• Helvetillä
        ... kirjoitti:

uhkaajille voit sanoa, että milloin ihmiselle on annettu oikeus uhkailla toista helvetillä, voi ollakin niin, että uhkaaja itse on matkalla sinne.

• ...
        Helvetillä kirjoitti:

uhkaajille voit sanoa, että milloin ihmiselle on annettu oikeus uhkailla toista helvetillä, voi ollakin niin, että uhkaaja itse on matkalla sinne.

No lestat sinne helvettiin ainaki on matkalla jos jotku

• Vl jäi minultakin <3

Mittaamattoman arvokas uskon lahja???

Usko Jumalaan, joka heittää kadotukseen vl-liikkeeseen kuulumattomat.
        Usko Jumalaan joka heittää kadotukseen ne, jotka eivät usko johonkin tarinaan tai näkymättömään. Ei usko ole "uskomista" joihinkin asioihin vaan määrittelemättömän "Jumalan" hyvyyden rakastamista ja etsimistä.

• Markku Koskela
        ... kirjoitti:

No saatanaako sinä rähjäät siinä? Vittu ei todellakaan ole meidän uskovaisten vika että olet noin helvetin typerä? Oletko sinä oikeasti noin perkeleen taukki että haluat ikuiseen kiiras tuleen missä sattuu aivan vitusti?? Vittu sun kanssas, juuri ttollasia mokkakikkelin kipeitä pikku huoria tommoset jo hengellisesti persettään maailmalle jakaneet pikku paskat saatana...

Jumalanterve vaan kaikille sydämmestään uskovaisille veljille ja sisarille. Ensi viikonloppuna on Jämsän maakunnalliset seurat joten siellä näemme kaikki yhdessä. Toivoisin aloittajankin tulevan paikalle jolloin pidämme hellän mutta kovan keskustelun puhujien sakastissa. Juotamme ehtoollisviiniä ja sitten katsotaan mihin keskuselu johtaa ;). Voisimme kokeilla mikä tarkoittaa saarnaajan ja uskonsisaren pyhä yhteys ;).

• Anonyymi
        Helvetillä kirjoitti:

Kyllähän se on niin jos joku ryhmä sanoo että ovat matkalla paratiisiin, on tuomitsemista, raamatun mukaan synti,lain mukaan rikos,rasismia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän se on niin jos joku ryhmä sanoo että ovat matkalla paratiisiin, on tuomitsemista, raamatun mukaan synti,lain mukaan rikos,rasismia

Rasismista voisi langettaa kuolemantuomion.

• Totuus777

Jeesus on ainoa tie taivaaseen, ei uskonto. Hyvää elämänkevättä sinulle.

• ...

Kiitos samoin

• entinen-veeällö

Kuuleppa Hyvä tyttö Minä Olen xv-vanhoillinen. Kerroa vaan rohkeasti vanhemmillesi oma tilanteesi ei se ole niin kauheta kuin etukäteen voisi luulla. ja jokainen Ihminen saa uskoa mihin Haluaa. haluaisin tietää sen miksi sitten jos Jumala tietää etukäteen asiat ja näkee Jos meiltä lähtee yksi hius päästä. niin minkä takia Hän olisi luomiskertomuksessa antanut eevan langeta pahan tiedon puun hedelmään. miksi hän olisi edes luonut sitä puuta??? ja jos hän rakastaa jokaista ihmistä Niin kuin omaa lastaan, niin miksi jumala haluaisi että Joku syntinen muka joutuu Ikuisesti Helvetin tuleen. Raamatussa on monessa kohtaa sellaisia kohtia jotka ei mitenkään loogisesti ajateltuna toimi. Järkipäähän Jumala on rakastaa kaikkia ihmisiä eikä hän ole tuomion Jumala. Kaikki pääsevät taivaaseen. myös pahat ihmiset. anteeksi virheet tekstissäni

• ...

Nii toivotaan et porukoille kertominen sujuu hyvin!
        Näinhän se on

• lähtemisen armo

Joo, rohkeutta vaan kertomiseen. :) Noillä fiiliksillä mitkä sinulla on kirjoitustesi mukaan ei kannata jäädä roikkumaan yhtään pitemmäksi aikaa. Teet vain itsellesi vahinkoa. Itse erosin muutama kuukausi sitten ja kerroin siitä heti vanhemmille ja kaikille kavereille. Ei ollut edes vaikeeta vaikka olen meidän 8-lapsisen perheen vanhin ja ensimmäinen eroaja. Olen sitä mieltä, että kannattaa kertoa heti kaikille läheisille ja kavereille. Se on sitten selvää ja helpotus kaikille. Ja lisäksi välttyy inhottavilta juoruilta ja takanapuhumisilta kun kertoo itse. Sinun tilanteesi on helpompi kuin minun oli, koska sinun veli ja sisko ovat eronneet. Heistähän sinä jo näet ja tiedät mikä muuttui ja miten heidän kohdallaan.

Tsemppiä ja onnea ja siunausta elämääsi!

• ...

Kiitos! :) okei. Mun vanhemmat vaa on tosi uskovaisii nii ne oli aika järkyttyneitä ja vihasii sillon ku veli kerto niille.. senkin takia vähän pelottaa, mutta kiitos kumminki hyvästä vastauksesta!

• Nelpoko
        ... kirjoitti:

Kiitos! :) okei. Mun vanhemmat vaa on tosi uskovaisii nii ne oli aika järkyttyneitä ja vihasii sillon ku veli kerto niille.. senkin takia vähän pelottaa, mutta kiitos kumminki hyvästä vastauksesta!

He ovat järkyttyneitä ja vihaisia sen vuoksi, että heidän omat lapset eivät jaa heidän ajatus- ja arvomaailmaansa enää. Se on heille luopumista ja se tekee kipeää. Mutta millaista rakkautta se on, että ollaan vihaisia. Joko uskot niinkuin minä sanon tai sitten olen sinulle vihainen. Ei Raamattu niin opeta toimimaan. Mutta vl-piireissä sellainen on yleistä. Muunlaista ajattelua ei sallita.

• ...
        Nelpoko kirjoitti:

He ovat järkyttyneitä ja vihaisia sen vuoksi, että heidän omat lapset eivät jaa heidän ajatus- ja arvomaailmaansa enää. Se on heille luopumista ja se tekee kipeää. Mutta millaista rakkautta se on, että ollaan vihaisia. Joko uskot niinkuin minä sanon tai sitten olen sinulle vihainen. Ei Raamattu niin opeta toimimaan. Mutta vl-piireissä sellainen on yleistä. Muunlaista ajattelua ei sallita.

Jep...

• kysymysmerkkinä
        Nelpoko kirjoitti:

"Joko uskot niinkuin minä sanon tai sitten olen sinulle vihainen. Ei Raamattu niin opeta toimimaan. Mutta vl-piireissä sellainen on yleistä. Muunlaista ajattelua ei sallita."

Ei pidä paikkaansa. Kyllä muunlainen ajattelu sallitaan, se vaan on surullista kun joku perheenjäsen taiystävä luopuu uskostaan. Aika harvassa on sellaiset uskovaiset, jotka eivät SALLISI muunlaista ajattelua. Mistä sinäkin tuon olet repäissyt? Ihmettelen vaan, kun kirjotellaan kun mikäkin tietäjä, mutta kokemusta ei taida olla...!

• ...
        kysymysmerkkinä kirjoitti:

"Joko uskot niinkuin minä sanon tai sitten olen sinulle vihainen. Ei Raamattu niin opeta toimimaan. Mutta vl-piireissä sellainen on yleistä. Muunlaista ajattelua ei sallita."

Ei pidä paikkaansa. Kyllä muunlainen ajattelu sallitaan, se vaan on surullista kun joku perheenjäsen taiystävä luopuu uskostaan. Aika harvassa on sellaiset uskovaiset, jotka eivät SALLISI muunlaista ajattelua. Mistä sinäkin tuon olet repäissyt? Ihmettelen vaan, kun kirjotellaan kun mikäkin tietäjä, mutta kokemusta ei taida olla...!

No kyllä se vaan on totta et lestat eivät oikeestaan hyväksy mitään muuta ajattelua ja kaikki muu ajattelu on heidän mielestään väärin.. Nii kyllä tuossa ainakin osa on totta. Lestat vaa ei voi hyväksyä sitä et toiset ihmiset uskoo erilailla

• Ei vl-liikkeestä ero
        kysymysmerkkinä kirjoitti:

tarkoita sitä, että luopuu uskosta. Sellainen ihminen eroaa vain ihmisten luomasta yhteisöstä eli vanhoillislestadiolaisuudesta. Se on täysin eri asia kuin uskosta luopumisesta.

Sitä aidompaa ja rehellisempää uskoa löytyy kyllä vl-lahkon ulkopuolelta.

VL-lahkossa se ns. uskominen on sidottu monilta osin yhteisön laatimiin sääntöihin, jotka eivät millään tavalla perustu Raamattuun - se on puhdasta ihmisoppia ja sen myötä pitkälti harhaoppia.

• ...
        Ei vl-liikkeestä ero kirjoitti:

tarkoita sitä, että luopuu uskosta. Sellainen ihminen eroaa vain ihmisten luomasta yhteisöstä eli vanhoillislestadiolaisuudesta. Se on täysin eri asia kuin uskosta luopumisesta.

Sitä aidompaa ja rehellisempää uskoa löytyy kyllä vl-lahkon ulkopuolelta.

VL-lahkossa se ns. uskominen on sidottu monilta osin yhteisön laatimiin sääntöihin, jotka eivät millään tavalla perustu Raamattuun - se on puhdasta ihmisoppia ja sen myötä pitkälti harhaoppia.

Niin.. joo melkeen mitää näistä säännöistä ei oo mainittukaan raamatussa nii miks vitussa sellasii pitää keksii rajottaan ihmisten elämää? Eli ei oo ihme jos ihmisii ei kiinnosta olla vl

• tee et tee
        ... kirjoitti:

Niin.. joo melkeen mitää näistä säännöistä ei oo mainittukaan raamatussa nii miks vitussa sellasii pitää keksii rajottaan ihmisten elämää? Eli ei oo ihme jos ihmisii ei kiinnosta olla vl

Himmaa vähän ja muista kuinka paljon yhteiskunta rajoittaa ihmisten elämää.

• ...
        tee et tee kirjoitti:

Himmaa vähän ja muista kuinka paljon yhteiskunta rajoittaa ihmisten elämää.

No juu mut miks lestadiolaisten pitää noudattaa sellasia sääntöjä joita ei oo edes raamatussa mainittu? Miten ne liittyy uskomiseen ? Ku kyllähän voi olla uskovainen vaikkei oo mitää tollasii keksittyjä sääntöjä !

• sä et ilmeisesti
        ... kirjoitti:

No kyllä se vaan on totta et lestat eivät oikeestaan hyväksy mitään muuta ajattelua ja kaikki muu ajattelu on heidän mielestään väärin.. Nii kyllä tuossa ainakin osa on totta. Lestat vaa ei voi hyväksyä sitä et toiset ihmiset uskoo erilailla

Ole ollut koskaan edes seuroissa jos väität tollasta! Vaikka haluat eroon lastadiolaisuudeta, ei tarvii alkaa puhumaan perättömiä! Kuin usein seuroissa on sanottu "Jos käy niin, että teidän lapsenne joskus luopuvat uskosta, tukekaa häntä, älkää syyllistäkö." Saat tehä ihan mitä tykkäät uskos kans, mutta elä mollaa lestadiolaisuutta tollasilla valheilla.

• ...
        sä et ilmeisesti kirjoitti:

Ole ollut koskaan edes seuroissa jos väität tollasta! Vaikka haluat eroon lastadiolaisuudeta, ei tarvii alkaa puhumaan perättömiä! Kuin usein seuroissa on sanottu "Jos käy niin, että teidän lapsenne joskus luopuvat uskosta, tukekaa häntä, älkää syyllistäkö." Saat tehä ihan mitä tykkäät uskos kans, mutta elä mollaa lestadiolaisuutta tollasilla valheilla.

Mä oon kuule ollu seurois vaikka kuinka monesti.. ja vaan sen takia koska porukat pakottaa lähtee sinne. Jos sanon et en lähde nii ne sanoo et sit tulee kotiarestii enkä saa rahaa pitkään aikaa yms...
        ja en puhunu perättömiä äsken, toi on totta.
        Seuroissa aina puhutaan et mikää muu usko ei oo oikeen ja kaikki muut paitsi lestat joutuu helvettiin.. ja lestat haukkuu muita uskontoja ja niiden opetuksia.
        Jos lestat vaa antais kaikkien uskoo niinku haluu nii sit kaikki ois ok , mutta miks vitussa ne ei anna muiden olla rauhassa??
        uskookoot ite miten haluu mut ei silti tarvii pakottaa lapsiaan uskomaan näitä paskapuheita ! Eiks Suomessa oo kumminkin uskonnonvapaus?!

• Se on kyllä
        ... kirjoitti:

Mä oon kuule ollu seurois vaikka kuinka monesti.. ja vaan sen takia koska porukat pakottaa lähtee sinne. Jos sanon et en lähde nii ne sanoo et sit tulee kotiarestii enkä saa rahaa pitkään aikaa yms...
        ja en puhunu perättömiä äsken, toi on totta.
        Seuroissa aina puhutaan et mikää muu usko ei oo oikeen ja kaikki muut paitsi lestat joutuu helvettiin.. ja lestat haukkuu muita uskontoja ja niiden opetuksia.
        Jos lestat vaa antais kaikkien uskoo niinku haluu nii sit kaikki ois ok , mutta miks vitussa ne ei anna muiden olla rauhassa??
        uskookoot ite miten haluu mut ei silti tarvii pakottaa lapsiaan uskomaan näitä paskapuheita ! Eiks Suomessa oo kumminkin uskonnonvapaus?!

Väärin jos pakotetaan. En tiedä kuinka teidän perheessä muutkin asiat ajatellaan, mutta itse ainakin olen kuullut monesti kun seuroissa sanotaan että pitää juurikin tukea lapsiaan jos luopuvat uskosta.
        Ei uskon lahjaa ole suotu kaikille , sille ei voi mitään. Parempi se on sitten erota herätysliikkeestä niinkuin sinä teet. Toivon sinulle kaikkea hyvää kuitenkin.

• ...
        Se on kyllä kirjoitti:

Väärin jos pakotetaan. En tiedä kuinka teidän perheessä muutkin asiat ajatellaan, mutta itse ainakin olen kuullut monesti kun seuroissa sanotaan että pitää juurikin tukea lapsiaan jos luopuvat uskosta.
        Ei uskon lahjaa ole suotu kaikille , sille ei voi mitään. Parempi se on sitten erota herätysliikkeestä niinkuin sinä teet. Toivon sinulle kaikkea hyvää kuitenkin.

Niinhän se onki väärin. Meidän porukat ei ainakaan tukenu mun veljee ku se eros.
        Olivat vaa vihasii eivätkä vieläkään hyväksy veljen päätöstä...
        Kiitos !

• Raamatun sanoma

Raamatun sanoma-

Tim: "Ei ole muuta välimiestä, kuin Jeesus kristus
      Jumalan poika " jne.

Eli vl välimiehiä ei ole. vaikka mukamas vl kaikki ovat
      välimiehiä, syntien poispanijana.

Eli oppi on vääristynyt sadassa vuodessa, kukin ottakoon
      oman suunnan elämälle---------- vai Raamatun lisälehdistä saarnaajille??????

• vl.

No Jeesus on varsinainen syntien sovittaja, me vain saaarnaamme
        parannusta ja syntien anteeksi antamusta Jeesuksen käskyn mukaan.

• ...
        vl. kirjoitti:

No Jeesus on varsinainen syntien sovittaja, me vain saaarnaamme
        parannusta ja syntien anteeksi antamusta Jeesuksen käskyn mukaan.

Paskaa te kaikki lestat puhutte!
        eiks se ois vaa paljon kivempaa nauttii elämästä eikä tuhlata sitä siihen et elää iha vitun rajoitettua elämää josta kaikki hauskuus on viety! Itse en enää jaksa esittää et mua kiinnostaa tää... Säälin niitä lapsia jotka joutuu viel kestää kaiken tän paskan ja menettää nuoruutensa lestadiolaisuuden takii!

• karkeaa tekstii
        ... kirjoitti:

Paskaa te kaikki lestat puhutte!
        eiks se ois vaa paljon kivempaa nauttii elämästä eikä tuhlata sitä siihen et elää iha vitun rajoitettua elämää josta kaikki hauskuus on viety! Itse en enää jaksa esittää et mua kiinnostaa tää... Säälin niitä lapsia jotka joutuu viel kestää kaiken tän paskan ja menettää nuoruutensa lestadiolaisuuden takii!

Käyttämäsi kielen perusteella et sinä enää mikään lestadiolainen olekaan.
        Miten ritoloitten otto voi ottaa noin koville?

• Peijhuuna
        karkeaa tekstii kirjoitti:

Jos kielenkäytöllä mitataan lestadiolaisuutta, alle puolet vl-nuorista ei ole vllliä.

• ...
        karkeaa tekstii kirjoitti:

No mun vanhemmat varmaan luulee viel et mua kiinnostaa olla lesta, eli sen takii tästä puhuminen niille pelottaa. Ku ei tiedä yhtään miten ne reagoi ja ne itse on nii uskovaisia et ne ei saata hyväksyy mun päätöstä..
        Ku veli kerto niille et eroo lestadiolaisuudesta nii vanhemmat yritti saada sen viel kääntyy takas uskoon ja yrittää vieläkin.. eikä ne ymmärrä sitä et veli ei haluu enää olla lesta...

• entinen veeällö

vl Kielenkäytttöä, Turkanen,Perse,Voe halavattu Vitsi, Hitsi,Kersa, Olen nimittäin kuullu Lestadiolais perheen Äidin Huutavan kurkku suorana Lapsillensa. Keittiös Että . -VOI PERSE KUN MINÄ SAAN SINUT KIINNI NIIN. ja sama peli sen perheen isällä. Lisäksi Perheessä Lyödään nyrkillä. isä lyö lapsia olkapäähän joskus osuu naamaan. ja sitten kun on Mustelma otassa tai kasvoissa. tai silmä mustana. se kuitataan sanomalla että minä kaaduin/kompastuin portaissa. tai vanhemmat vähättelee ja sanoo vaan että. no missä lie kompuroinu.

• D poika

• ...

No ei meidän perheessä ainakaan koskaan oo ketään lyöty.. en tiedä käytetäänkö muissa vl-perheissä väkivaltaa mut ei meidän perheessä ainakaan! Mun vanhemmat kyllä rakastaa lapsiaan ja pitää meistä huolta mut näiden uskonasioiden kanssa he painostaa uskomaan, mutta väkivaltaa ei oo koskaan ollu ja toivon et ei koskaan olekaan!

• Tee pian

Etkö tehnyt lastensuojeluilmoitusta?

• ...
        Tee pian kirjoitti:

Etkö tehnyt lastensuojeluilmoitusta?

Mitä lastensuojeluilmoitusta?

• Mikä ihme VLpapa

Mikä ihme, ett kuljetaan Lapin papan sukunimenjäljillä.

Eiks riitä, että Jumala ja Jeesus sovitti syntimme.

Raamattu sen niin sadoissa paikoissa ilmoittaa.

Ja Raamattu- tehty n. 2000 v. sitten- ei tienny edes Suomen
      maata- saati "LAPIN PAPPIA".

Voinee sit kysyä, että Joulupukkiin uskominen on sama asia
      verrannollistaa "liittämään yhteen Lapin papin Lestan
      kanssa"

Jes, Jes.

Saanee kysyä- Maailmassa on Miljoonia uskontoja- toiset menee- toisia tulee. Ja kaikki on oikeassa-- Niin Oikeassa.

• ki896nmh

Eroa rohkeasti, jätät vain sen seura addiktion ja olet vapaa!!

• ...

Niinpä... Kerroin tänään tästä toiselle siskolle joka on lestadiolainen edelleen.
        Hän otti sen melko hyvin ja sanoi ettei mun tarvi elää näin jos en halua. Ja sanoi myös et auttaa mua porukoille kertomisessa jos vaa haluun apua :)

• Jumala kutsuu

Kenenkään ei ole pakko olla uskovainen.
      Kukaan ei pakota, Suomessa on uskon vapaus.
      Mutta sielun autuuden tähden moni on saanut rauhan vain tässä joukossa.

• Sillas

Minä sain rauhan vasta pois lähdettyäni. Rauhaa, onnellista ja vapaata elämää on kestänyt nyt vuosia.

• Siilas*
        Sillas kirjoitti:

Minä sain rauhan vasta pois lähdettyäni. Rauhaa, onnellista ja vapaata elämää on kestänyt nyt vuosia.

Tunnistatko ,onko se rauhaa ja vapautta Jumalalta vai paatumuksen rauhaa ja vapautta paholaiselta.

• ...

No voitko sit kertoa et miks vl-vanhemmat PAKOTTAA lapsensa seuroihin??! Ja tiedän kyllä et meidän perhe ei oo ainoo missä näin tehdään. Monen kaverin perheissä on just sama juttu. Kiristämistä ja uhkailua jos ei haluis lähtee seuroihin...
        Nii ei tää mun mielestä kyl oo oikeen et monelta viedään nuoruus sellasen asian takia joka ei vois vähempää kiinnostaa!

• hepokatti1
        ... kirjoitti:

No voitko sit kertoa et miks vl-vanhemmat PAKOTTAA lapsensa seuroihin??! Ja tiedän kyllä et meidän perhe ei oo ainoo missä näin tehdään. Monen kaverin perheissä on just sama juttu. Kiristämistä ja uhkailua jos ei haluis lähtee seuroihin...
        Nii ei tää mun mielestä kyl oo oikeen et monelta viedään nuoruus sellasen asian takia joka ei vois vähempää kiinnostaa!

No hyvä että kyselet miksi. No vanhemmat kyllä ajattelee tai luulee ajattelevansa lapsen parasta, mutta eipä sitä kyllä ihan pakottaa saisi, että ihan väkisin sinne seuroihin

• ...
        hepokatti1 kirjoitti:

No hyvä että kyselet miksi. No vanhemmat kyllä ajattelee tai luulee ajattelevansa lapsen parasta, mutta eipä sitä kyllä ihan pakottaa saisi, että ihan väkisin sinne seuroihin

Niinpä, mutta ne pakottaa silti..
        Alkanu kyl vituttaa tää homma nii paljo et kauaa en enää tätä jaksa!

• ...?
        ... kirjoitti:

Niinpä, mutta ne pakottaa silti..
        Alkanu kyl vituttaa tää homma nii paljo et kauaa en enää tätä jaksa!

Sä oot tääl jo kauan sanonut "en jaksa tätä paskaa" ni Miks et sit vaan eroa? Kyllä sun vanhemmat ymmärtää jos selität niille Miks et. haluu olla enää lestadiolaine. Mun kaverikin eros ni sen vanhemmat otti sen iha hyvin, oli vaan surullisia, muttei kuitenkaan ragennu.

• ...
        ...? kirjoitti:

Sä oot tääl jo kauan sanonut "en jaksa tätä paskaa" ni Miks et sit vaan eroa? Kyllä sun vanhemmat ymmärtää jos selität niille Miks et. haluu olla enää lestadiolaine. Mun kaverikin eros ni sen vanhemmat otti sen iha hyvin, oli vaan surullisia, muttei kuitenkaan ragennu.

Koska mä ihan oikeesti pelkään porukoiden reaktioo . Mut kyl mä aion kohta niille kertoo...

• sama tilanne
        ... kirjoitti:

Koska mä ihan oikeesti pelkään porukoiden reaktioo . Mut kyl mä aion kohta niille kertoo...

Joko olet kertonut? Itsellänikin sama tilanne kuin sinulla. Olen kohta 15v poika ja olen miettinyt jo pitkään miten kertoa... yhdelle serkulle olen kertonut, hänkin erosi tässä kevään aikana. En edes muista milloin olisin ollut "uskovainen". En edes tiedä miltä silloin tuntui. En tiedä olenko koskaan ollutkaan... olen ainakin viimeiset 3vuotta vaan esittänyt "uskovaista". Pitäisi varmaan keroa mutta en uskalla kun en tiedä miten vanhemmat suhtautuvat ja oikeastaan kaikki kaverini ovat lestoja. Joskus ollaan lähdössä seuroihin niin sitte kieltäydyn enkä lähde ja vanhempani sanovat että ei voi pakottaa mutta eivät kysele mitään ja varmaan luulevat että olen yhä "uskovainen" pitäisi varmaan kertoa...??

• ...
        sama tilanne kirjoitti:

Joko olet kertonut? Itsellänikin sama tilanne kuin sinulla. Olen kohta 15v poika ja olen miettinyt jo pitkään miten kertoa... yhdelle serkulle olen kertonut, hänkin erosi tässä kevään aikana. En edes muista milloin olisin ollut "uskovainen". En edes tiedä miltä silloin tuntui. En tiedä olenko koskaan ollutkaan... olen ainakin viimeiset 3vuotta vaan esittänyt "uskovaista". Pitäisi varmaan keroa mutta en uskalla kun en tiedä miten vanhemmat suhtautuvat ja oikeastaan kaikki kaverini ovat lestoja. Joskus ollaan lähdössä seuroihin niin sitte kieltäydyn enkä lähde ja vanhempani sanovat että ei voi pakottaa mutta eivät kysele mitään ja varmaan luulevat että olen yhä "uskovainen" pitäisi varmaan kertoa...??

En ole vanhemmille viel uskaltanut kertoa..
        Pari sisarusta ja serkkua kyllä tietää etten haluu olla enää vl. En itsekään oo varmaan koskaan ollut lesta, enkä oo koskaan uskonu niinku vl uskoo... oon vaa esittänyt uskovaista ku pelkään nii kauheesti vanhempien, sisarusten, isovanhempien, muiden sukulaisten ja kavereiden reaktioo....
        Mut pakko kai se on kohta kertoa, ku ei tätä vaa jaksa enää...

• sama tilanne
        ... kirjoitti:

En ole vanhemmille viel uskaltanut kertoa..
        Pari sisarusta ja serkkua kyllä tietää etten haluu olla enää vl. En itsekään oo varmaan koskaan ollut lesta, enkä oo koskaan uskonu niinku vl uskoo... oon vaa esittänyt uskovaista ku pelkään nii kauheesti vanhempien, sisarusten, isovanhempien, muiden sukulaisten ja kavereiden reaktioo....
        Mut pakko kai se on kohta kertoa, ku ei tätä vaa jaksa enää...

Meetkö suviksiin?

• ...
        sama tilanne kirjoitti:

Meetkö suviksiin?

Juu oon mä tääl ollu jo pari päivää..

• sama tilanne
        ... kirjoitti:

Juu oon mä tääl ollu jo pari päivää..

Okei. Itekki oon ollu jo 2päivää :D

• ikeessä

Vapaus on olla myös ei-vapaa.

• sama tilanne

Joko olet kertonut? :)

• ...
        sama tilanne kirjoitti:

Joko olet kertonut? :)

No en oo kertonu viel... mun porukoilla on muutenki tällä hetkellä tosi vaikeeta ja meiä perheessä on tapahtunu kaikkee kauheeta eli vanhemmilla ei mee kovin hyvin.. Sen takii en nyt viittis kertoo niille.. mut pakko kai se silti on! :p

• valoonvaloon

Itse en uskaltanut puhua kun noin vuosi sitten erosin, joten keksin toisen keinon: värjäsin hiukset :--D tietenkään se ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, äiti tuli sisään kun väri oli päässä.. uh se oli niin helvetin pelottavaa. Sitten tuli ne kaikki kauniit kirjeet siskoilta joiden sanoma tiivistettynä oli ''kaikilla on hankalaa mutta kannattaa uskoa niin pääsee taivaaseen'' Sisko eros aikasemmin ja tiesin että vanhemmat oli sen kanssa paljon keskustelleet, ja veli myöskin myöhemmin, mutta eipä ne mulle mitään sanoneet. Silloin tällöin tuli äitiltä jotain typeriä kommenteja mutta mutta. Ja kuilu kaikkien välille. Siitä mä tiesin jo alunperinkin, ei erityisemmin ollut vl-ystäviä muutenkaan eikä erityisen läheinen perheen kanssa moneen vuoteen, niin ei niin haitannut. Oli vapauttavaa päästä irti mutta masennus senkun paheni.

Sitten löysin fruitarismin ja Eckhart Tollen. Löysin oikean ilon. Vähitellen tässä siirryn pimeästä valoon. Näin sitä vaihetaan aihetta mihin juurtua ja josta fanaattisesti höpöttää. hemmetin sokeauskosen geenit.

• Calling Elvis

Minä ainakin puhun lahkosta ja lestoista, vaikka olen syntynyt ja elänyt vl -perheessäni lapsuuden ja nuoruusiän. Miksi en kutsuisi, koska aika kaukana se touhu on normi kristillisestä opista. Miksi vl:t höpisee elävänsä edelleen raamatun mukaisesti? En tiedä onko siellä kirjassa kohtaa joka kieltää esim. korvakorut tai hiusten värjäämisen, meikeistä puhumattakaan. Enpä usko että löytyy sellaista.
        Lahkolaisuutta on myös hyljeksiminen ja nuiva kohtelu perheiden ja sukulaisten kesken eronnutta kohtaan.
        Itse luulin vielä 15 vuotiaana, että olen jotenkin sairas tai viallinen kun en ymmärrä vl-jargonia tai nitä tyhmiä syntejä ym. Asääntöjä.
        I

• ...

Okeei.. :D mä en varmaa uskalla hiuksii värjätä yhtäkkii :D mut hyvä jos joku on noi rohkee ku sä!

• ...
        Calling Elvis kirjoitti:

Minä ainakin puhun lahkosta ja lestoista, vaikka olen syntynyt ja elänyt vl -perheessäni lapsuuden ja nuoruusiän. Miksi en kutsuisi, koska aika kaukana se touhu on normi kristillisestä opista. Miksi vl:t höpisee elävänsä edelleen raamatun mukaisesti? En tiedä onko siellä kirjassa kohtaa joka kieltää esim. korvakorut tai hiusten värjäämisen, meikeistä puhumattakaan. Enpä usko että löytyy sellaista.
        Lahkolaisuutta on myös hyljeksiminen ja nuiva kohtelu perheiden ja sukulaisten kesken eronnutta kohtaan.
        Itse luulin vielä 15 vuotiaana, että olen jotenkin sairas tai viallinen kun en ymmärrä vl-jargonia tai nitä tyhmiä syntejä ym. Asääntöjä.
        I

Jep.. lestat on keksiny ite varmaa melkee kaikki ne säännöt eikä niitä mainita missään kohtaa raamattua... mä oon sitä mieltä et kaikki lestat on oikeesti iha sekasi eikä ymmärrä mistään mitään..

• ex-vl-liikeläinen

Minä en kyllä puhunu lahkosta, lestoista puhuin. Liike on ennemminkin mitä ihmiset näyttää käyttävän. Vl-liike.
      ex-lesta siis tässä.

• yazyy

Aloittaja// joko olet kertonut vanhemmillesi?

Minulla oli aivan sama tilanne reilut vuosi sitten kun kerroin vanhemmilleni. Sitä ennen harkinnut päätöstä ainakin 5 vuotta :D
        Helpottaa kummasti kertomisen jälkeen, tulee vapaa olo. Älä mieti liikaa sitä miltä vanhemmista tuntuu, ei voi elää vanhempien takia uskossa. Asun kotona ja välillä on vähän nihkeää mutta kaikki on mennyt hyvin (minun vanhemmat myös todella vanhoillisia ja sekaisin tästä uskosta) ja olen nyt onnellinen! Jaksamisia ja uskallusta :)

• ...
        yazyy kirjoitti:

Minulla oli aivan sama tilanne reilut vuosi sitten kun kerroin vanhemmilleni. Sitä ennen harkinnut päätöstä ainakin 5 vuotta :D
        Helpottaa kummasti kertomisen jälkeen, tulee vapaa olo. Älä mieti liikaa sitä miltä vanhemmista tuntuu, ei voi elää vanhempien takia uskossa. Asun kotona ja välillä on vähän nihkeää mutta kaikki on mennyt hyvin (minun vanhemmat myös todella vanhoillisia ja sekaisin tästä uskosta) ja olen nyt onnellinen! Jaksamisia ja uskallusta :)

Jep :) en ole vanhemmille kertonut, mut melkeen kaikille sisaruksille kyllä. Ja mun siskot sano, et jos en ite uskalla kertoo nii ne kertoo vanhemmille, eli mun ei ois pakko edes olla sillon siellä kun vanhemmille kerrotaan. Varmaan iha lähiaikoina siskot kertoo siis.. Toivotaan et vanhemmat ymmärtää!:)

• Anonyymi
        yazyy kirjoitti:

Luulen etet tiedä yhtään mitään mistää onnellisuuksista,olet pelkkä lapsi ja ajatuksesi sama tasoa.
        Ja saman verran tiedät jostain mitä muka haluat elämältä, et tiedä sellaisesta mitään!

Jospa kasvaisit vähän ensiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen etet tiedä yhtään mitään mistää onnellisuuksista,olet pelkkä lapsi ja ajatuksesi sama tasoa.
        Ja saman verran tiedät jostain mitä muka haluat elämältä, et tiedä sellaisesta mitään!

Jospa kasvaisit vähän ensiksi.

Mitä aikaisemmin lähtee, sen paremmin pääsee irti.

• Anonyymi

Minulla on täysin sama asia kuin sinulla olen kylläkin vasta 12/010 mutta en halua enää elää näin. Minulla ei tule rohkeutta muutenkaan niin ihan niinkuin tulisi muka tähän. Minulla on viisi sisarusta ja jo neljä heistä on niin sanotusti "kieltänyt uskon" vai miten se nyt sanotaankaan niin en uskalla koska minua pelottaa vanhempieni reaktio ja että he pettyisivät koska ne on ollut niin surullisia kun niin moni on jo "kieltänyt uskon"....

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6106
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3982
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3343
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2858
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2282
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2277
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162