Ateistien mukaan, jos joku asia on tosi, siitä pitää olla tieteellinen ja objektiivinen todiste. Sen johdosta haluaisinkin esittää heille kysymyksen vastattavaksi:
Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?
Jos et pysty sitä antamaan, niin ateistien uskomuksen mukaan kyse on vain hallusinaatiosta.
Pähkinä ateisteille
93
397
Vastaukset
- ???
Entä mitä itse tekisit? Sanoisitko että jumala kertoi, että sinulla on päänsärky?
- kielletty
Minä sanoisin että minun kokemukseni mukaan päätäni särkee, mutta eihän omakohtainen kokemus ole vielä tieteellinen todiste...
kielletty kirjoitti:
Minä sanoisin että minun kokemukseni mukaan päätäni särkee, mutta eihän omakohtainen kokemus ole vielä tieteellinen todiste...
Juuri niin.
Esimerkiksi itse kun viimeksi tuosta aiheesta lääkärillä kävin, niin mitattiin verenpaine, käväistiin silmälääkärillä ja neurologilla. Lopputulemana saatiin objektiivinen tulos, jonka mukaan tarvitsin uudet lasit.
Ja yllätys, yllätys. Päänsäryt lakkasivat.
Ilman tutkimuksia, oltaisiin toki voitu mennä terveyskeskuslinjalla (päivä saikkua buranaa). Vähän kuin uskonnoissa. Uskotaan, että potilas on oikeasti vain dokannut liikaa viikonloppuna ja toimitaan sen perusteella. Mitä sitä tutkimaan. Ongelma ei toki poistu, mutta jatkuvat "päänsäryt" todistavat kyllä terveyskeskuslääkärille (ja mahdolliselle työnantajalle), että krapulasta se oikeasti johtuikin.- satanislord666
Aloittajalla oli kyllä vuosisadan paskin esimerkki :D
"Ateistien mukaan, jos joku asia on tosi, siitä pitää olla tieteellinen ja objektiivinen todiste"
Ei se mun mielestä mene näin.
Asia voi olla tosi, vaikka siitä ei olisi tieteellistä ja objektiivista todistetta.
Mutta sen pitäminen todeksi todistettuna ei onnistu ilman tieteellistä ja objektiivista todistetta. Ennen sitä se on vain hypoteesi.
"Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?
Jos et pysty sitä antamaan, niin ateistien uskomuksen mukaan kyse on vain hallusinaatiosta. "
Tämäkään ei mene näin.
Kokemusten todenperäisyyttä harva kiistää. Mutta kun kokemusten alkuperälle aletaan antaa selityksiä ilman tieteellisiä ja objektiivisia todisteita, niin silloin kyse on taas hypoteesista.
Minä en ole koskaan sanonut että esim. uskonnolliset kokemukset olisivat hallusinaatioita. Siitäkään ei ole välttämättä tieteellisiä todisteita, sen enempää kuin niiden jumalallisesta alkuperästä.
Oletan, että tämä asia on tähtäimessäsi, vaikka et sitä suoraan sano.xxxxx Kokemusten todenperäisyyttä harva kiistää. Mutta kun kokemusten alkuperälle aletaan antaa selityksiä ilman tieteellisiä ja objektiivisia todisteita, niin silloin kyse on taas hypoteesista xxxxx
Kuinka siis annat lääkärille päänsärkysi alkuperälle tieteellisen ja objektiivisen todisteen, ettei lääkäri tulkitse sitä pelkäksi hypoteesiksi ja hallusinaatioksi?Jaakob kirjoitti:
xxxxx Kokemusten todenperäisyyttä harva kiistää. Mutta kun kokemusten alkuperälle aletaan antaa selityksiä ilman tieteellisiä ja objektiivisia todisteita, niin silloin kyse on taas hypoteesista xxxxx
Kuinka siis annat lääkärille päänsärkysi alkuperälle tieteellisen ja objektiivisen todisteen, ettei lääkäri tulkitse sitä pelkäksi hypoteesiksi ja hallusinaatioksi?Ei lääkärille tarvitsekaan antaa mitään objektiivista näyttöä. Asia on lääkärin näkökulmasta hypoteesi, mutta ei hallusinaatio, koska sehän tarkoittaisi lääkärin uskomusta asiaan. Hypoteesia lääkäri alkaa sitten selvittämään ja tätä kautta siirrytään lähemmäs objektiivista totuutta.
Jaakob kirjoitti:
xxxxx Kokemusten todenperäisyyttä harva kiistää. Mutta kun kokemusten alkuperälle aletaan antaa selityksiä ilman tieteellisiä ja objektiivisia todisteita, niin silloin kyse on taas hypoteesista xxxxx
Kuinka siis annat lääkärille päänsärkysi alkuperälle tieteellisen ja objektiivisen todisteen, ettei lääkäri tulkitse sitä pelkäksi hypoteesiksi ja hallusinaatioksi?Kun mua särkee, niin kvun kokemus on tosi. Ihmisen kokemusta ei yleensä kiistetä. Kokemuksen alkuperästä voi olla eriäviä käsityksiä.
Esimerkki omasta elämästä:
Menin vuosi sitten lääkärin oikein pahan kivun vuoksi. Kipu oli vasemmassa olkapäässä. Menin pyytämään kipulääkettä olkapään särkyyn.
Mun ei tarvinnut todistaa lääkärille että mua sattui, eikä lääkäri kyseenalaistanut kipua.
Kivun alkuperästä meillä tosin oli eri käsitys. Mun hypoteesi ol että huonot työasennot ovat kipeyttäneet olkapään. Lääkäri tästä eri mieltä. Lääkäri tutki ja teki oman hypoteesin: sydänperäinen kipu.
Jouduin tutkimuksiin ja siellä varmistui, että lääkäri oli oikeassa. Sain diagnoosin ja lääkityksen sydänsairauteen. Ei oo enää kipua.
Kokemusta ei siis kiistetty, eikä mun tarvinnut todistaa kokemustani. Sen alkuperästä oli erimielisyys ja se selvisi tutkimalla, todisteilla.
Ja minun ei tarvinnut todistaa lääkärille mitään, tutkiva laboratorio todisti lääkärin hypoteesin oikeaksi.- drgd
Mielipidepankki kirjoitti:
Ei lääkärille tarvitsekaan antaa mitään objektiivista näyttöä. Asia on lääkärin näkökulmasta hypoteesi, mutta ei hallusinaatio, koska sehän tarkoittaisi lääkärin uskomusta asiaan. Hypoteesia lääkäri alkaa sitten selvittämään ja tätä kautta siirrytään lähemmäs objektiivista totuutta.
Erona on se että jos Jaakob menee lääkärille ja sanoo kuulevansa Jumalan ääniä päässänsä niin Jaakob saa pitkähihaisen paidan päällensä ja pääsee mukavan pehmustettuun huoneeseen.
drgd kirjoitti:
Erona on se että jos Jaakob menee lääkärille ja sanoo kuulevansa Jumalan ääniä päässänsä niin Jaakob saa pitkähihaisen paidan päällensä ja pääsee mukavan pehmustettuun huoneeseen.
Tai sitten lekuri on samaa mieltä Jaakobin kanssa ja he lähtevät kimpassa heittelemään Pride-kulkuetta kananmunilla. Mikään ei paranna hihhulin päänsärkyä kuin homojen ja naisten alistaminen. Itseasiassa hihhulin päänsärkynä ovat homot ja naiset.
Mielipidepankki kirjoitti:
Ei lääkärille tarvitsekaan antaa mitään objektiivista näyttöä. Asia on lääkärin näkökulmasta hypoteesi, mutta ei hallusinaatio, koska sehän tarkoittaisi lääkärin uskomusta asiaan. Hypoteesia lääkäri alkaa sitten selvittämään ja tätä kautta siirrytään lähemmäs objektiivista totuutta.
xxxxx Hypoteesia lääkäri alkaa sitten selvittämään ja tätä kautta siirrytään lähemmäs objektiivista totuutta xxxxx
Ei päänsärky ole mikään hypoteesi, vaan tosiasia. Sen tietää potilas ja sen uskoo lääkäri, ilman mitään objektiivista ja tieteellistä todistetta.
Samalla perusteella jokainen tervejärkinen ihminen tietää, että Jumala on olemassa, vaikka hänellä ei olisikaan esittää siitä mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta.Jaakob kirjoitti:
xxxxx Hypoteesia lääkäri alkaa sitten selvittämään ja tätä kautta siirrytään lähemmäs objektiivista totuutta xxxxx
Ei päänsärky ole mikään hypoteesi, vaan tosiasia. Sen tietää potilas ja sen uskoo lääkäri, ilman mitään objektiivista ja tieteellistä todistetta.
Samalla perusteella jokainen tervejärkinen ihminen tietää, että Jumala on olemassa, vaikka hänellä ei olisikaan esittää siitä mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta."Samalla perusteella jokainen tervejärkinen ihminen tietää, että Jumala on olemassa, vaikka hänellä ei olisikaan esittää siitä mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta. "
Väärin meni!
Tieteessäkin on hypoteesejä, olettamuksia ja teorioita. Ne kuuluvat olennaisena osana tieteelliseen keskusteluun ja faktojen muodostukseen. Esim. Einsteinin suppea ja yleinen suhteellisuusteoria olivat aluksi paljolti enemmän vain teorioita kuin nykyisin, koska niiden tueksi on löydetty paljonkin erilaista todistusaineistoa, mikä puoltaa näiden teorioiden paikkansapitävyyttä. Vieläkään ei olla perilla, vaan kyse on edelleen varmistamattomista teorioista, mutta niiden paikkansapitävyys on lähestynyt muutamasta prosentista kohden sataa prosenttia. Olennaista tässä on totuuden etsiminen eikä tyytyminen mihinkään uskomukseen. Osa teorioista on vääriä ja niiden osoittaminen vääräksi on yhtä lailla tieteessä tärkeää. Tieteellinen ja objektiivinen todiste on monessa kohdin määriteltävissä niin, että se on vaikkapa 95 %:n varmuudella sitä, mutaa sataan prosenttiin pääsemiseksi vaaditaan vielä lisää tutkimusta.
Päänsärkyesimerkissäsis on samalla tapaa alkuhypoteesi eli henkilön tuntemus siitä, että hänen päätään kivistää. Hänen menee sitten tuntoineen lääkäriin, joka alkaa selvittää tilannetta ja pystyy lääketieteen menetelmien avulla joko tukemaan potilaan väitettä, epäilemään sen paikkansapitävyyttä tai jopa kumoamanaan sen. Tällä lääketieteellisellä tutkimuksella saamme on paljon objektiivisemman kuvan siitä, mitä potilaan päässä tapahtuu. Toisinaan kyse on ohimenevästä ilmiöstä kuten vaikkapa krapulan aiheuttamasta päänsärystä, mutta kyse voi olla vakavammasta eli esim. aivoverenkierron häiriöstä tai kasvaimesta. Tätä voidaan tutkia niin pitkälle kuin se nykyisin menetelmin on mahdollista. Tutkiminen on nykyläketiteessä todettu tärkeäksi, koska se on tie sopivan hoidon määräämiseksi. Uskomusten vallassa olevat poppamiehet voivat taas diagnsioida tilanteen omien uskomusten vallassa ja tuskin usein osuvat oikeaan. He voivat sitten vain sanoa, että diagnisointi ja hoito onnistuivat, mutta potilas vaan kuoli ylempien voimien tahdosta.
Totuus ei ole monestikaan täydellistä. Mutta totuuden kannalta on olennaista se, onko jokin asia 99 %:n todennäköisyydellä tietyllä tavalla vai onko se pelkän uskomuksen varainen, jolloin todennäköisyys totuudelle on silloin lähellä nollaa.- Eräs ateisti
Kai tajuat.... ai niin unohdin kenelle vastaan, ethän sinä tietenkään tätä ole tajunnut.
Kipu on hermostollista ja sellaisena kivun tunteminen voidaan objektiivisesti osoittaa mittaamalla aivosähkökäyrä.
Ja ei, voidakseen mennä lääkärin vastaanotolle, ei potilaalla ole mitään velvollisuutta osoittaa sitä mikä häntä vaivaa. Sen sijaan lääkäriin mennään juuri siksi että kyseiset lääkärit ottaisivat selvää siitä mistä kulloinenkin vaiva johtuu.
Toisin sanoen lääkärin tutkimus on se millä mm: kipu pyritään osoittamaan ja on täysin mahdollista että kivun tunteminen on itsessään yksinomaan stressi-Ilmiä ja sellaisena todella tietynmuotoinen hallusinaatio.
Hyvä esimerkki tästä ovat amputaatiopotilaat jotka saattavat tuntea kipua raajassa jota heillä ei enää ole.xxxx Kai tajuat.... ai niin unohdin kenelle vastaan, ethän sinä tietenkään tätä ole tajunnut.
Kipu on hermostollista ja sellaisena kivun tunteminen voidaan objektiivisesti osoittaa mittaamalla aivosähkökäyrä. xxxxxx
Aivosähkökäyrällä ei ole kykyä tuntea kipua, joten se ei kerro onko potilaalla kipua vai ei. Ainoastaan potilas itse tietää onko hänellä kipua vai ei. Siksi lääkäri joutuukin sitä usein tiedustelemaan potilaalta. ja hän myös uskoo potilasta, vaikka tällä ei ole mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta esittää asiasta.
Samalla perusteella jokainen järkevä ihminen uskoo, että Jumala on olemassa, vaikka hänellä ei olisikaan esittää siitä mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta.
xxxxx Ja ei, voidakseen mennä lääkärin vastaanotolle, ei potilaalla ole mitään velvollisuutta osoittaa sitä mikä häntä vaivaa. Sen sijaan lääkäriin mennään juuri siksi että kyseiset lääkärit ottaisivat selvää siitä mistä kulloinenkin vaiva johtuu.
Toisin sanoen lääkärin tutkimus on se millä mm: kipu pyritään osoittamaan ja on täysin mahdollista että kivun tunteminen on itsessään yksinomaan stressi-Ilmiä ja sellaisena todella tietynmuotoinen hallusinaatio. xxxxxx
Lääkäri ei pysty päättelemään mistään, onko potilaalla kipua vai ei, ellei potilas sitä itse kerro lääkärille. Lääkärin ensimmäinen kysymys kuuluukin yleensä: "Mikä sinua vaivaa?" Potilas kertoo, että hänellä on kova päänsärky ja yleensä lääkäri uskoo sen. Hän ei lähde vaatimaan, että potilaan tulisi esittää kivustaan objektiivinen ja tieteellinen todiste.
Samoin on typerää vaatia tieteellistä ja objektiivista todistetta siitä, että Jumala on olemassa, koska se on jokaiselle tervejärkiselle ihmiselle itsestään selvä asia.
xxx Hyvä esimerkki tästä ovat amputaatiopotilaat jotka saattavat tuntea kipua raajassa jota heillä ei enää ole xxxxxx
Kukaan ei tietäisi amputaatiopotilaan kivuista mitään, ellei potilas itse niistä kertoisi. Kipu on todellinen, vaikka siitä ei olekaan esittää mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta.
Samoin Jumalan olemassaolo on todellisuutta, vaikka siitä ei olisikaan esittää mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta.
- Kyllästynyt
Vai sillä tavalla sinä olet asian oivaltanut. Todellisuus, Jaakob-kulta, ei riipu meidän tietämyksestämme, vaikka tietämyksemme tai tietämättömyytemme voivatkin vaikuttaa todellisuuteen. Kaarne sinulle hyvin yrittikin asiaa selventää, joskin ymmärrys on omasta tahdostasi kiinni.
Lääkäri on se, joka tutkii potilaansa. Potilaan ei tarvitse olla tehnyt pätevää diagnoosia todisteineen, eikä se ole potilaan tehtävä. Ymmärrän, että tämä alue on sinulle vieras, koska uskovana et lääkäriä tarvitse.xxxxx Lääkäri on se, joka tutkii potilaansa. Potilaan ei tarvitse olla tehnyt pätevää diagnoosia todisteineen, eikä se ole potilaan tehtävä. Ymmärrän, että tämä alue on sinulle vieras, koska uskovana et lääkäriä tarvitse xxxxxx
Lääkäri ei lähde edes tutkimaan potilasta, ellei hän ensin USKO, että potilas on sairas.
Sen hän saa tietää, vasta kun potilas kertoo siitä hänelle. Yleensä hän uskoo potilaan kertomukseen suoralta kädeltä, eikä lähde vaatimaan, että potilaan täytyy ensin esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hän on sairas.
Samoin jokainen järkevä ihminen uskoo siihen, että Jumala on olemassa eikä lähde vaatimaan, että ensin täytyy esittää joku objektiivinen tai tieteellinen todiste siitä. Niitä ei tarvita, koska kyse on itsestään selvästä asiasta.- Kyllästynyt
Jaakob kirjoitti:
xxxxx Lääkäri on se, joka tutkii potilaansa. Potilaan ei tarvitse olla tehnyt pätevää diagnoosia todisteineen, eikä se ole potilaan tehtävä. Ymmärrän, että tämä alue on sinulle vieras, koska uskovana et lääkäriä tarvitse xxxxxx
Lääkäri ei lähde edes tutkimaan potilasta, ellei hän ensin USKO, että potilas on sairas.
Sen hän saa tietää, vasta kun potilas kertoo siitä hänelle. Yleensä hän uskoo potilaan kertomukseen suoralta kädeltä, eikä lähde vaatimaan, että potilaan täytyy ensin esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hän on sairas.
Samoin jokainen järkevä ihminen uskoo siihen, että Jumala on olemassa eikä lähde vaatimaan, että ensin täytyy esittää joku objektiivinen tai tieteellinen todiste siitä. Niitä ei tarvita, koska kyse on itsestään selvästä asiasta.Ei lääkärin tarvitse uskoa, lääkärin tarvitsee tehdä työnsä. Sairaus voi näkyä päälle tai olla näkymättä. Mistä on kyse, sen selvittää lääkäri. Hän siis hoitaa sen tieteellisen todistamisen ja diagnosoi tilanteen.
Tämä on tosiaan sinulle vieras konsepti, sen huomaa erikoisesta käsityksestäsi.
Uskovaisethan tosiaan parantavat laittamalla kätensä sairaiden päälle, joten uskovaisella varmaan usko tähänkin tilanteeseen liittyy. Ette varmaan ryhdy parantamaan, jos ette usko sairaaksi.
Jumalan suhteen; jos sellainen olisi, osaisi se tehdä itsensä tiettäväksi, joten ei siinä sen kummoisempia todisteita tarvittaisikaan kun Jumala hoitaisi homman. Jos sellaista ei olisi, niin esimerkiksi sen Jumalan seuraajat eivät tekisi asioita, joita Jumala sanoi heidän tekevän. Tällainen epäkohta Jumalan sanomisen ja todellisuuden välillä olisi vahva todiste siitä, ettei sitä Jumalaa ole - tai sitten, ettei sitä Jumalaa seuraa yhtään kukaan.
- satunnainen ateisti
Jaakobin lempilääkäri taitaa olla Reinikainen, joka eräässä toisessa ketjussa osoitti, että ei edes tiedä asioita, jotka opetetaan nykyisin lukion biologian kursseilla.
- vwrvbwvb
Itse asiassa pää(aivot) ei tunne kipua, vaan aivot aistii kivun joka johtuu jossain kohtaa elimistössä olevasta vaivasta.
Pää siis voi aistia kipua vaikkapa elimistön nestehukasta johtuen, tai lapojen välisestä lihasjännityksestä, munuaisten vajaatoiminnasta johtuen etc.
Lapajännityksen vuoksi tulleesta pääkivusta pääsee eroon, kun sitä kohtaa hieroo.
ps. nestehukkaan ei kannata juoda alkoholia(kaljaa), se vain lisää nestehukkaa Jos sinun särkee päätä, menet apteekkiin ja ostat sieltä buranaa. Täällä tuskin on ketään kuka, ei tietäisi sen olevan särkylääke. Lääkärille ei siis ole tarve mennä.
Jos apteekin särkylääkkeet eivät tehoa, sitten menet lääkäriin, koska päässäsi on silloin jotain vialla. Vasta sitten voidaan lähettää kuvauksiin ja löytää jokin hävinnyt väriliitu tai lyijykynän pätkä Jaakobin pienestä päästä. Tietenkin lääkärin pitää kysymyksillä saada tietää, ettei potilas ole vain esimerkiksi unohtanut juoda vettä kokonaan, koska nestehukka aiheuttaa päänsärkyä.
Mikäs lääkäri se sellainen on, joka vähättelee tai ei usko potilaan oireisiin noinkin tavallaisessa tilanteessa?xxxx Mikäs lääkäri se sellainen on, joka vähättelee tai ei usko potilaan oireisiin noinkin tavallaisessa tilanteessa? xxxxx
Juuri se onkin asian pointti. Lääkäri yleensä uskoo potilasta suoralta kädeltä, eikä lähde vaatimaan, että potilaan tulee ensin esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste, että hänellä on päänsärky.
Samalla perusteella on vielä paljon typerämpää lähteä vaatimaan, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste, koska kyse on itsestään selvästä asiasta.- Kyllästynyt
Jaakob kirjoitti:
xxxx Mikäs lääkäri se sellainen on, joka vähättelee tai ei usko potilaan oireisiin noinkin tavallaisessa tilanteessa? xxxxx
Juuri se onkin asian pointti. Lääkäri yleensä uskoo potilasta suoralta kädeltä, eikä lähde vaatimaan, että potilaan tulee ensin esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste, että hänellä on päänsärky.
Samalla perusteella on vielä paljon typerämpää lähteä vaatimaan, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste, koska kyse on itsestään selvästä asiasta.No ei kyllä usko, Jaakob-kulta. Lääkäri tutkii. Ihmisillä ei ole useinkaan selkeää kuvaa omasta terveydestään. Itseään terveeksi luuleva voi olla sairas, itselleen syöpäkuolemaa odotteleva vai olla terve. Lääkäri siis ihan tutkii ja diagnosoi. Jännittävää, eikös?
"Ateistien mukaan, jos joku asia on tosi, siitä pitää olla tieteellinen ja objektiivinen todiste. Sen johdosta haluaisinkin esittää heille kysymyksen vastattavaksi:"
Ainakaan itse en ajattele noin. Mutta omasta puolestani olet vapaa näkemyksiisi.
"Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?"
Mikäli minulla on jo aikaisemmin todettu päänsärky. Voin esittää siitä tutkimustodisteet, sekä entisen reseptin mikäli vaiva vaatii isompia jatkotoimenpiteitä, vaikkapa lääkehoitoa tai ehkä peräti operaation.
Tai jos mikäli näitä ei ole esittää. Lääkäri voi turvautua tutkimuksissaan tavanomaisiin lääkärin tutkimusmenetelmiin vaivani havainnoimiseen, vaikkapa tutkimalla niskanikaminen liikkumista, selän asentoa jne. tai lähettää tarkempiin jatkotutkimuksiin.
"Jos et pysty sitä antamaan, niin ateistien uskomuksen mukaan kyse on vain hallusinaatiosta."
Oletko lääkäri kun kerta osaat jo tehdä diagnoosin, mikä päänsärky on ja mistä se johtuu?
Se on lääkärien tehtävä tutkia onko kyseessä lähimmin hallusinaatio vai ihan oikea vaiva. Ja kyllä. Tuollainenkin voidaan (ei välttämättä pelkän lääketieteen) avulla selvittää.- ONKO JUMALA OLEMASSA
Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan. Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?
- A.Mikkonen ( ei kirj.)
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan. Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?
Miltä mielestäsi ateistit kuvittelevat pelastuvansa?
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan. Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?
"Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan."
Tuossakaan en ole yhtä mieltä.
"Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?"
Riippuu mitä pelastuksella tarkoitat. Tuskin kaikkia sotia ja onglemia tieteen, tekniikan jne. avulla setvitään. Mutta ne ovat hyviä työkaluja ongelmien ratkaisemisissa useammin kuin uskonnot.- adf
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan. Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?
"Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan."
Teisteillä on sellainen ajatus että kaiken pitäisi junnata kristinuskon kultakaudella jolloin vääräuskoisia, väärään rotuun kuuluvia ja leskiä poltettiin roviolla niin että kirkko sai lisää omaisuutta.
"Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan? "
Sotaa ja hörhöilyynkö sitä pitäisi sitten teistien mukaan keskittyä? xxxxx Se on lääkärien tehtävä tutkia onko kyseessä lähimmin hallusinaatio vai ihan oikea vaiva. Ja kyllä. Tuollainenkin voidaan (ei välttämättä pelkän lääketieteen) avulla selvittää. xxxxx
Ennen kuin lääkäri edes lähtee tutkimaan potilasta, hänen tulee USKOA, potilaan kertomukseen, että hän on sairas. Yleensä hän uskoo potilasta suoralta kädeltä, vaikka potilaalla ei ole esittää mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta sairaudestaan. Sellaisten todisteiden vaatiminen olisi suurta typeryyttä.
Juuri sellaista typeryyttä ateistit osoittavat, kun vaativat, että Jumalan olemassaolosta pitäisi olla tieteellinen tai objektiivinen todiste, vaikka kyse on itsestään selvästä asiasta.Jaakob kirjoitti:
xxxxx Se on lääkärien tehtävä tutkia onko kyseessä lähimmin hallusinaatio vai ihan oikea vaiva. Ja kyllä. Tuollainenkin voidaan (ei välttämättä pelkän lääketieteen) avulla selvittää. xxxxx
Ennen kuin lääkäri edes lähtee tutkimaan potilasta, hänen tulee USKOA, potilaan kertomukseen, että hän on sairas. Yleensä hän uskoo potilasta suoralta kädeltä, vaikka potilaalla ei ole esittää mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta sairaudestaan. Sellaisten todisteiden vaatiminen olisi suurta typeryyttä.
Juuri sellaista typeryyttä ateistit osoittavat, kun vaativat, että Jumalan olemassaolosta pitäisi olla tieteellinen tai objektiivinen todiste, vaikka kyse on itsestään selvästä asiasta."Ennen kuin lääkäri edes lähtee tutkimaan potilasta, hänen tulee USKOA, potilaan kertomukseen, että hän on sairas. Yleensä hän uskoo potilasta suoralta kädeltä, vaikka potilaalla ei ole esittää mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta sairaudestaan. Sellaisten todisteiden vaatiminen olisi suurta typeryyttä."
Vaan kun ei. Lääkärihän voi nimenomaan tutkia potilaan kertomuksen pohjalta, mikä häntä vaivaa ja tehdä diagnoosi tältäpohjalta. Asia ei siis välttämättä vaadi minkäänlaista uskoa yhtikäs mihinkään. Vaan vain mielenkiintoa tutkia potilaan väittämät. (tämä jo kyllä selitin ylempänä).
Toki hän voi joissain tapauksissa uskoa potilaan kertomuksen suoriltakäsin. Mutta väittämäsi vain on liian naiivi siinäsuhteessa, ettei tutkiminen välttämättä aina tapahdu tuolla tavalla.
"Juuri sellaista typeryyttä ateistit osoittavat, kun vaativat, että Jumalan olemassaolosta pitäisi olla tieteellinen tai objektiivinen todiste, vaikka kyse on itsestään selvästä asiasta."
Vaan kun ei. Jumala kun ei ole pääkipua eikä mitään muutakaan maallista vaivaa vastaava tunnetila, toisekseen, itse enempi tivaan tieteellisiä todisteita tapauksissa, missä jumalan olemassaoloa pidetään joko itsestäänselvyytenä tai tieteellisesti todistettavissa olevana asiana. Ja miten niin on tältä lääkärileikki juttujesi pohjalta jumalasi olemassaolo on millään tavalla selvää?
Yhä ainakin minulle on oman jumalasi olemassaolo yhtä iso mysteeri, kuin sauantonttujen, Loch Nessin hirviön, Vishnun, Apollonin ja monen muun. Mutta mikäli sinulla on pääkipusi lisäksi jotain muuta tietoa, vaikkapa diagnoosia tästä jumalastasi antaa. Niin luen oikein mielelläni.
- JumaIa
Kuulehan Jaakob-bebis, minulle tuottaa suurta surua se, ettet usko varoituksiani vaan jatkat typerää ja omahyväistä itsekehuasi. Tässäkin ketjussa kuvittelet tietäväsi mitä ateistit ajattelevat, ja olet täydellisen väärässä. Katsos Jaakob-bebis, minä tunnen jokaisen ihmisen ajatukset ja sinun ajatuksesi pyörivät kokonaan sen ympärillä, miten kuvittelet saavasi ateistit uskomaan omaan omahyväiseen raamatuntulkintaasi. Ota siis vaarin sanoistani ja tutkistele itseäsi, hylkää ylpeytesi ja luovu raamatuntulkinnastasi ja ota vastaan rehellinen usko.
Jaakobin mukaan, olkiukko.
"Ateistien mukaan, jos joku asia on tosi, siitä pitää olla tieteellinen ja objektiivinen todiste. "
Ei, ateistien mukaan tieteellinen ja objektiivinen todiste ei ole välttämätön, pelkkä tieteellinen ja objektiivinen näyttö riittää.
"Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?"
Kyseisessä tilanteessa on runsaasti objektiivista näyttöä että minulla on kova päänsärky. Ensinnäkin miksi olisin lääkäriä tapaamassa jos minulla ei olisi kova päänsärky? On myöskin näyttöä siitä että ihmiset kärsivät kovista päänsäryistä.
Joten kaikin puolin lääkäri voi luottaa minulla olevan kova päänsärky.
"Jos et pysty sitä antamaan, niin ateistien uskomuksen mukaan kyse on vain hallusinaatiosta."
Mitä suurempi väite, sitä enemmän myös tarvitaan näyttöä. Kovan päänsäryn omaamisen väittäminen on hyvin pieni väite ja siten myös hyvin uskottava eikä tarvitse väitettä itseään enenpää todisteita tuekseen.
Mutta toisaalta jos menet lääkärille väittämään että sinulla on syöpä, luonnollisestikin lääkäri vaatii oikeasti todisteita siitä että sinulla on syöpä.xxxxx Ei, ateistien mukaan tieteellinen ja objektiivinen todiste ei ole välttämätön, pelkkä tieteellinen ja objektiivinen näyttö riittää. xxxxxx
Näyttö tai todiste on yksi ja sama asia. Mutta jos sinulla on päänsärky ja menet lääkärille, hän uskoo kyllä sinua, vaikka sinulla ei ole mitään objektiivista tai tieteellistä näyttöä tai todistetta, että sinulla on päänsärky.
Olisi typerää vaatiakin sellaista.
Vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta/näyttöä Jumalan olemassaolosta, koska kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo.Jaakob kirjoitti:
xxxxx Ei, ateistien mukaan tieteellinen ja objektiivinen todiste ei ole välttämätön, pelkkä tieteellinen ja objektiivinen näyttö riittää. xxxxxx
Näyttö tai todiste on yksi ja sama asia. Mutta jos sinulla on päänsärky ja menet lääkärille, hän uskoo kyllä sinua, vaikka sinulla ei ole mitään objektiivista tai tieteellistä näyttöä tai todistetta, että sinulla on päänsärky.
Olisi typerää vaatiakin sellaista.
Vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta/näyttöä Jumalan olemassaolosta, koska kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo.Miten se itsestäänselvyys ilmenee, mikäli ei huomioida noiden todellisten skottien havainnointitaitoja?
Jaakob kirjoitti:
xxxxx Ei, ateistien mukaan tieteellinen ja objektiivinen todiste ei ole välttämätön, pelkkä tieteellinen ja objektiivinen näyttö riittää. xxxxxx
Näyttö tai todiste on yksi ja sama asia. Mutta jos sinulla on päänsärky ja menet lääkärille, hän uskoo kyllä sinua, vaikka sinulla ei ole mitään objektiivista tai tieteellistä näyttöä tai todistetta, että sinulla on päänsärky.
Olisi typerää vaatiakin sellaista.
Vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta/näyttöä Jumalan olemassaolosta, koska kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo."Näyttö tai todiste on yksi ja sama asia."
Eivät ole sama, todiste on todiste, se kertoo jotain tiettyä jostain kun taas näyttö on aina vain jotain suuntaa antavaa.
"Mutta jos sinulla on päänsärky ja menet lääkärille, hän uskoo kyllä sinua, vaikka sinulla ei ole mitään objektiivista tai tieteellistä näyttöä tai todistetta, että sinulla on päänsärky."
Tämä siksi että lääkärillä on lähtökohtaisestikin kyseisessä tilanteessa paljon näyttöä jonka pohjalta luottaa minun sanomisiin. Todisteita hänellä ei ole siitä että minulla on päänsärky mutta runsaasti näyttöä siitä että minulla todennäköisimmin on päänsärky.
"Vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta/näyttöä Jumalan olemassaolosta, koska kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo."
Voi kuinka näkisit asian minun näkökulmastani ja näkisit kuinka sinun ja muidenkin kaltaistesi ihmisten kohdalla järkevyytenne on johtanut teitä harhaan.
Mitä itse teet kun päätä särkee?
- Atte Evokki
Jaska rukoilee ja kuolee sitten aivokasvaimeen.
Ei kai tuo oikeasti ole parasta mitä keksit? Tuskin. Onko Jaakob mahdollisesti menettämässä tatsinsa, kun aiemmin niin meheviä provoja uskonto- ja kreationismijutuissa tuottanut heppu sortuu moiseen simplismiin? Nyt panostusta kehiin, jaakob!!
- höh höh
Kyllä tämä on parasta mitä Jaakob keksii omasta päästään. Kaikki ne Jaakobin aloitukset, jotka vaikuttaa vähänkään järjellisiltä, on kopioitu jostain. Jaakob itse on tyhmä kuin vasemman jalan saapas.
Lääkäri ei vaadi tuollaista todistetta vaan lähtökohtaisesti uskoo potilaan kertomuksen ja kuvauksen vaivasta. Tämän oletuksen pohjalta lääkäri voi sitten tutkia päänsäryn syytä myös tieteellisesti ja löytää siihen syyn joka on objektiivisestikin todistettavissa.
xxxxx Lääkäri ei vaadi tuollaista todistetta vaan lähtökohtaisesti uskoo potilaan kertomuksen ja kuvauksen vaivasta. Tämän oletuksen pohjalta lääkäri voi sitten tutkia päänsäryn syytä myös tieteellisesti ja löytää siihen syyn joka on objektiivisestikin todistettavissa xxxxx
Lääkäri USKOO lähtökohtaisesti potilasta! Juuri niin! Olisikin typerää vaatia objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä
Samalla perusteella vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta Jumalan olemassaolosta, johon jokainen järkevä ihminen lähtökohtaisesti jo uskoo.Jaakob kirjoitti:
xxxxx Lääkäri ei vaadi tuollaista todistetta vaan lähtökohtaisesti uskoo potilaan kertomuksen ja kuvauksen vaivasta. Tämän oletuksen pohjalta lääkäri voi sitten tutkia päänsäryn syytä myös tieteellisesti ja löytää siihen syyn joka on objektiivisestikin todistettavissa xxxxx
Lääkäri USKOO lähtökohtaisesti potilasta! Juuri niin! Olisikin typerää vaatia objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä
Samalla perusteella vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta Jumalan olemassaolosta, johon jokainen järkevä ihminen lähtökohtaisesti jo uskoo.Jos lääkäri on epävarma päänsäryn syystä hän voi hakea sille tieteellisiä todisteita. Tutkitaan miksi tämän potilaan päätä särkee jos epäillään, että kyse on jostakin vakavammasta, pahimmassa tapauksessa vaikkapa kasvaimesta. Aivot voidaan vaikkapa kuvata josko niistä löytyisi jotakin poikkeavaa.
Ja vaikka potilas tällöin sanoisi, että hän uskoo Jumalaan ja Jumala kyllä parantaa hänet niin lääkäri sanoo kuitenkin, että jos nyt sivuutetaan uskosi ihmeparantumiseen tässä kohtaa ja otetaan ne kokeet :)
Lääkäri siis uskoo kyllä varmasti potilaan uskovan Jumalaan eikä sille todisteita kysele vaan päänsäryn syille hakee syyn ja todisteet sairaudesta eikä luota Jumalan kykyyn parantaa potilasta.- adf
Jaakob kirjoitti:
xxxxx Lääkäri ei vaadi tuollaista todistetta vaan lähtökohtaisesti uskoo potilaan kertomuksen ja kuvauksen vaivasta. Tämän oletuksen pohjalta lääkäri voi sitten tutkia päänsäryn syytä myös tieteellisesti ja löytää siihen syyn joka on objektiivisestikin todistettavissa xxxxx
Lääkäri USKOO lähtökohtaisesti potilasta! Juuri niin! Olisikin typerää vaatia objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä
Samalla perusteella vielä typerämpää on vaatia objektiivista ja tieteellistä todistetta Jumalan olemassaolosta, johon jokainen järkevä ihminen lähtökohtaisesti jo uskoo."Lääkäri USKOO lähtökohtaisesti potilasta! Juuri niin!"
Lääkäri ei välttämättä uskokaan silloin jos potilas puhuu erikoisista oireista jotka ovat tulleet ja menneet. Kaikenlaisia luulosairaitakin kun on paljon eikä näille voi oikein muuta kuin tarjota placeboa.
- LÄSSYN LÄSSYN
Seli seli. Jumala on satua ja höpötystä. Jumala kokemukset ovat virheellistä tulkintaa.
Päänsyrky pystytään toteamaan tieteellisin menetelmin ja päänsärky saadaan aikaiseksi jokaiselle ihmiselle tieteellisesti.xxxx Päänsyrky pystytään toteamaan tieteellisin menetelmin ja päänsärky saadaan aikaiseksi jokaiselle ihmiselle tieteellisesti xxxxx
Ennen kuin päänsärkyä ryhdytään edes tutkimaan tieteellisesti, täytyy USKOA, että potilaalla on päänsärky. Kukaan järkevä lääkäri ei vaadi, että potilaan täytyy ensin esittää jokin objektiivinen tai tieteellinen todiste päänsärystään.
Vielä typerämpää on vaatia, että uskoakseen Jumalan olemassaoloon, pitäisi ensin esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste Jumalan olemassaolosta. Kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo.- Uskomaton --
Jaakob kirjoitti:
xxxx Päänsyrky pystytään toteamaan tieteellisin menetelmin ja päänsärky saadaan aikaiseksi jokaiselle ihmiselle tieteellisesti xxxxx
Ennen kuin päänsärkyä ryhdytään edes tutkimaan tieteellisesti, täytyy USKOA, että potilaalla on päänsärky. Kukaan järkevä lääkäri ei vaadi, että potilaan täytyy ensin esittää jokin objektiivinen tai tieteellinen todiste päänsärystään.
Vielä typerämpää on vaatia, että uskoakseen Jumalan olemassaoloon, pitäisi ensin esittää jokin tieteellinen tai objektiivinen todiste Jumalan olemassaolosta. Kyse on itsestään selvästä asiasta, johon jokainen järkevä ihminen uskoo.Päänsärkyä on tutkittu ja sitä tapahtuu oikeasti. Myös jumalaa on tutkittu ja siitä ei ole löytynyt yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä sitä todeksi.
Lääkäri voi oireista päätellä, onko potilailla päänsärky ja jne. Päänsärky ei välttämättä ole niin akuutti että sen selvittämiseksi kannattaisi tehdä laajoja, kalliita tutkimuksia.
Jotkut voi myös huijata, sairasloman takia.
Uskontonne on pelkkää BULLSHITTIÄ. - K. Ullin N. Uppi
Uskomaton -- kirjoitti:
Päänsärkyä on tutkittu ja sitä tapahtuu oikeasti. Myös jumalaa on tutkittu ja siitä ei ole löytynyt yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä sitä todeksi.
Lääkäri voi oireista päätellä, onko potilailla päänsärky ja jne. Päänsärky ei välttämättä ole niin akuutti että sen selvittämiseksi kannattaisi tehdä laajoja, kalliita tutkimuksia.
Jotkut voi myös huijata, sairasloman takia.
Uskontonne on pelkkää BULLSHITTIÄ.Uskomista on tutkittu ja sitä tapahtuu oikeasti. Myös ateismia on tutkittu ja siitä ei ole löytynyt yhtään sellaista tosiasiaa mikä antaisi aihetta edes epäillä sitä todeksi.
Jesustelija voi oireista päätellä, onko potilailla ateistisia taipumuksia ja suvussa helareita yms. kusimulkeroita. Ateismi ei välttämättä ole niin akuutti että sen selvittämiseksi kannattaisi tehdä laajoja, kalliita tutkimuksia.
Jotkut voi myös huijata, pelkonsa takia.
Paskan jauhminen on pelkkää itteään - BULLSHITTIÄ.
- Homohallusinaattori
Kyllä se lekuri tietää Jaakoppi, että ateistin kipu on aitoa. Tosin ateistin oma tiaknoosi osuu väärään päähän. Oikeesti kolottaa persettä edellisyön jäljiltä.
- Koska pakkare
khaosmonaut kirjoitti:
TROLOLOLOL
IDIOTISMTISMTISM
- Tyhmyysassosiaati
Suosittelen sinulle Jaakob sellaista kuuria, että kun sinun tekee mieli tulla postaamaan näitä aloituksiasi tälle palstalle, niin kirjoitettuasi aloituksen paukauta itseäsi viidestä kymmeneen kertaa päähän vasaralla ja postaa aloituksesi vasta, jos se yhä tuon toimenpiteen jälkeen näyttää mielestäsi järkevältä.
Palstalle suoltamiesi typeryyksien määrän luulisi vähenevän kummasti.- ONKO JUMALA OLEMASSA
Minä itte:
Asia on juuri niin että ihminen luotiin elämään Herran yhteydessä eli nöyryyttä tuntien. Ihminen luotiin olemaan nöyrä myös muiden ihmisten edessä. Se on tie yksilön ja yhteisön onneen.
Monesti on Jeesuksen nimiin ryhdytty sotaan mutta eiköhän silloin ole ollut kyse juuri siitä että hyökkäys on nähty parhaana ja siten ainoana puolustuksena. - Kyllästynyt
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
Minä itte:
Asia on juuri niin että ihminen luotiin elämään Herran yhteydessä eli nöyryyttä tuntien. Ihminen luotiin olemaan nöyrä myös muiden ihmisten edessä. Se on tie yksilön ja yhteisön onneen.
Monesti on Jeesuksen nimiin ryhdytty sotaan mutta eiköhän silloin ole ollut kyse juuri siitä että hyökkäys on nähty parhaana ja siten ainoana puolustuksena.Eiköhän kyse ole silloin ollut siitä, että Jumala on käskenyt sotaan, kuten Raamatussa paljon käski? Eikö? Valehteleeko Raamattu?
Siksikö sinä et siis ole onnellinen, kun et pysty nöyryyteen?
- M@k3
Kaikilla ihmisillä on päänsärkyä, ainakin joskus, eikä se usein ole mitenkään vaarallista, joten miksi se pitäisi todistaa?
Eri asia olisi jos menisit väittämään lääkärille että päässäsi on paha henki.xxxx Kaikilla ihmisillä on päänsärkyä, ainakin joskus, eikä se usein ole mitenkään vaarallista, joten miksi se pitäisi todistaa? xxxxx
Ateistien mukaan se pitää todistaa, sillä muuten sitä ei ole olemassa.
- Neuvo Jaskalle
"Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?"
Ok, pakko myöntää, että päänsärky = Jumala.
Siitä pääsee asperiinilla.- ONKO JUMALA OLEMASSA
On vaikea sanoa kuinka armollinen Herra on, eli kuinka monesti ihminen voi luopua ennenkuin peli on pelattu. Herra näkee ihmisten sydämiin ja näkee että kenellä on usko ja nöyryys.
- Kyllästynyt
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
On vaikea sanoa kuinka armollinen Herra on, eli kuinka monesti ihminen voi luopua ennenkuin peli on pelattu. Herra näkee ihmisten sydämiin ja näkee että kenellä on usko ja nöyryys.
No mitäs Jeesus opetti anteeksi antamisesta? Ei se ole vaikeaa tietää ollenkaan. Etköhän sinäkin ehdi siis vielä tehdä parannuksen ja lähteä seuraamaan Jeesusta.
- Neuvo sulle
ONKO JUMALA OLEMASSA kirjoitti:
On vaikea sanoa kuinka armollinen Herra on, eli kuinka monesti ihminen voi luopua ennenkuin peli on pelattu. Herra näkee ihmisten sydämiin ja näkee että kenellä on usko ja nöyryys.
"Herra näkee ihmisten sydämiin"
Herra ei ole ikinä nähnyt yhtään mitään.
Luulosi on vain luuloa, eikä tee sinusta ikuista.
- dfgdff
Banaani kristitylle
- mnbvcfghjkuyt
Kyllä se lekuri tietää ateisti, että ateistin kipu on aitoa. Oikeesti kolottaa persettä edellisyön jäljiltä.
- Tai banaani
"Älä itke ruma lapsi, ota rusina tai kaksi. Huomenna mennään plastiikkakirurgille."
- adf
Jaakob, onko Jumala kuin päänsärky sinusta? Ruumiilliset tai psyykkiset syyt taustalla?
xxxxx Jaakob, onko Jumala kuin päänsärky sinusta? Ruumiilliset tai psyykkiset syyt taustalla? xxxxxx
Päänsärkyyn voi olla eri syitä, mutta Jumala on päänsäryn poistaja!
Sekoitat ateismin tieteelliseen maailmankuvaan.
"Jos sinulla on kova päänsärky ja menet lääkärin vastaanotolle, kuinka annat lääkärille tieteellisen ja objektiivisen todisteen, että sinulla on kova päänsärky?"
Päänsärky on subjektiivinen kokemus. Subjektiivinen kokemus on riittävä todiste subjektiivisesta kokemuksesta.
Esimerkisi kun väität uskovasi jumaliin, ei kukaan epäile sanaasi. Kyse on subjektiivisesta kokemuksestasi. Kun taas väität, että jumalia on, kyse on aivan muusta. Subjektiivinen kokemus ei enää riitä.xxxx Päänsärky on subjektiivinen kokemus. Subjektiivinen kokemus on riittävä todiste subjektiivisesta kokemuksesta xxxxxx
Päänsärky on subjektiivinen kokemus, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Ei siis tarvita välttämättä mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä, eikä monesta muustakaan asiasta.
Siksi voimme hyvin uskoa, että Jumala on olemassa, vaikka ei olisikaan mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta Hänestä.Jaakob kirjoitti:
xxxx Päänsärky on subjektiivinen kokemus. Subjektiivinen kokemus on riittävä todiste subjektiivisesta kokemuksesta xxxxxx
Päänsärky on subjektiivinen kokemus, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Ei siis tarvita välttämättä mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä, eikä monesta muustakaan asiasta.
Siksi voimme hyvin uskoa, että Jumala on olemassa, vaikka ei olisikaan mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta Hänestä.Väitinkö, ettei päänsärky olisi todellinen?
"Siksi voimme hyvin uskoa, että Jumala on olemassa, vaikka ei olisikaan mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta Hänestä."
Jumalasi on siis vain subjektiivinen kokemus, eikä erillinen olento, joka vaikuttaa maailmaan? Ok.Jaakob kirjoitti:
xxxx Päänsärky on subjektiivinen kokemus. Subjektiivinen kokemus on riittävä todiste subjektiivisesta kokemuksesta xxxxxx
Päänsärky on subjektiivinen kokemus, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Ei siis tarvita välttämättä mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta päänsärystä, eikä monesta muustakaan asiasta.
Siksi voimme hyvin uskoa, että Jumala on olemassa, vaikka ei olisikaan mitään tieteellistä tai objektiivista todistetta Hänestä.Kyllähän me jo tiedämme, että uskot jumalaasi, vaikkei sinulla ole siihen mitään varmennettavia perusteita. Uskosi jumalaasi on subjektiivinen kokemus. Kuten jo kerroin, en epäile jumaluskosi todellisuutta. Sen todellisuudesta (kuten päänsärynkin) minulle riittää (niin kauan kuin minulla ei ole syytä epäillä valehtelua) kertomasi subjektiivisesta kokemuksestasi.
Onko jumalasi myös vain subjektiivinen kokemus? Ok. Hyväksyn myös jumalasi olemassaolon mutta jumalasi ei täytä silloin jumala-termin yleistä määritelmää.
"Jos et pysty sitä antamaan, niin ateistien uskomuksen mukaan kyse on vain hallusinaatiosta."
Tiesitkö, että kaikella kivulla ei ole fyysistä lähdettä, eli osa kivuista todella on "hallusinaatioita". Fyysisellä kivulla taas on jokin lähde, joka näkyy kuvissa, veriarvoissa tai muissa. On lääkärin ammattitehtävä selvittää, johtuuko kipu psyykkisestä vai fyysisestä ongelmasta.- Hanna Leinonen
Älkää sekoittako Jumala kokemusta mihinkään maalliseen ajatustapaan, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Jumala puhutelee ihmistä monella eri tavalla, aina ihmisen itsensä parhaaksi. Se on itse koettava, ei sitä muuten usko tapahtuneeksi, koska se kuulostaa niin mahdottomalta tapahtuneeksi. xxxx Tiesitkö, että kaikella kivulla ei ole fyysistä lähdettä, eli osa kivuista todella on "hallusinaatioita". Fyysisellä kivulla taas on jokin lähde, joka näkyy kuvissa, veriarvoissa tai muissa. On lääkärin ammattitehtävä selvittää, johtuuko kipu psyykkisestä vai fyysisestä ongelmasta xxxxxx
Samantekevää, mikä on kivun lähde. Se on todellisuutta, vaikka siitä ei olisi olemassa mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta. Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua. Sellainen vaatimus olisi typeryyttä.
Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta.- perkele itte
Jaakob kirjoitti:
xxxx Tiesitkö, että kaikella kivulla ei ole fyysistä lähdettä, eli osa kivuista todella on "hallusinaatioita". Fyysisellä kivulla taas on jokin lähde, joka näkyy kuvissa, veriarvoissa tai muissa. On lääkärin ammattitehtävä selvittää, johtuuko kipu psyykkisestä vai fyysisestä ongelmasta xxxxxx
Samantekevää, mikä on kivun lähde. Se on todellisuutta, vaikka siitä ei olisi olemassa mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta. Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua. Sellainen vaatimus olisi typeryyttä.
Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta.Olkoon olemassa, mutta millainen Jumala, sinäkö sen määrität?
Melko itseriittoista ja suuruudenhullua asennoitumista vaatii sellainen että määrittää ja vastaa absoluuttilausein Jumalan puolesta että koskien kaikkien ihmisten kohdalla ja puolesta näissä asioissa.
Minun on vaikea mm. käsittää sitä, minkä logiikan mukaan Jumalan oman pojan ylpistyminen(josta pahuus ja kuolema kristinopin mukaan sai alkunsa) olisi vähäisimmältäkään osin myöhemmin kenekään syntyneen syy?
Totta kai kaikkivaltias voi tehdä mitä vain ja miten tahtoo, vaikka kidututtaa luotujaan, mutta turhaa vaatia esim. minua kutsumaan sellaista rakkaudelliseksi isäksi, saatika vaatia palvomaan sellaista.
Jumalkuvanne kertoo ainoastaan ihmisen ominaisuuksineen luomasta Jumalasta. Hanna Leinonen kirjoitti:
Älkää sekoittako Jumala kokemusta mihinkään maalliseen ajatustapaan, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Jumala puhutelee ihmistä monella eri tavalla, aina ihmisen itsensä parhaaksi. Se on itse koettava, ei sitä muuten usko tapahtuneeksi, koska se kuulostaa niin mahdottomalta tapahtuneeksi."Älkää sekoittako Jumala kokemusta mihinkään maalliseen ajatustapaan"
Miksei?
"sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa."
Mistä tiedät?
"Jumala puhutelee ihmistä monella eri tavalla, aina ihmisen itsensä parhaaksi. Se on itse koettava, ei sitä muuten usko tapahtuneeksi, koska se kuulostaa niin mahdottomalta tapahtuneeksi."
Miten liittyy edelliseen kommenttiini?Jaakob kirjoitti:
xxxx Tiesitkö, että kaikella kivulla ei ole fyysistä lähdettä, eli osa kivuista todella on "hallusinaatioita". Fyysisellä kivulla taas on jokin lähde, joka näkyy kuvissa, veriarvoissa tai muissa. On lääkärin ammattitehtävä selvittää, johtuuko kipu psyykkisestä vai fyysisestä ongelmasta xxxxxx
Samantekevää, mikä on kivun lähde. Se on todellisuutta, vaikka siitä ei olisi olemassa mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta. Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua. Sellainen vaatimus olisi typeryyttä.
Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta."Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua."
En niin väittänytkään, vaan sinä itse aloituksessa annoit näin ymmärtää. Että sinä uskot että me ateistit ajattelemme että sairaan pitäisi jotekin todistaa sairautensa lääkärille tieteellisesti (ajatuskulun pointtia oli vähintäänkin vaikea tavoittaa). Siksi vastasin tavallani: myös "hallusinaatiokivulle" löytyy tieteellisiä selityksiä psykiatrian puolelta, mutta kuten jo sanoin, ei ole potilaan vaan lääkärin tehtävä tunnistaa kivun lähde.
"Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste"
Uskovathan kun nimenomaan haluavat usein sanoa, että Jumalan olemassaololle on tieteellisiä todisteita (esim kreationismi, P. Reinikainen ymym...). Sitten kun tieteeseen perehtyneet vastaavat näille uskovaisille, ettei tieteellisiä todisteita ole, niin tässä kohtaa se ei mielestäni ole enää "todisteiden vaatimista". Minua henkilökohtaisesti ei voisi vähempää häiritä, ettei Jumalan olemassaololle ole tieteellisiä todisteita, enkä siis "vaadi" todisteita. Todisteiden puute merkitsee minulle vain sitä, ettei kristinuskon Jumalan olemassaolo ole tieteellisesti kovin uskottava väite.
"vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta."
Mistä esim. sinä siis tiedät, että asia on itsestäänselvä?Jaakob kirjoitti:
xxxx Tiesitkö, että kaikella kivulla ei ole fyysistä lähdettä, eli osa kivuista todella on "hallusinaatioita". Fyysisellä kivulla taas on jokin lähde, joka näkyy kuvissa, veriarvoissa tai muissa. On lääkärin ammattitehtävä selvittää, johtuuko kipu psyykkisestä vai fyysisestä ongelmasta xxxxxx
Samantekevää, mikä on kivun lähde. Se on todellisuutta, vaikka siitä ei olisi olemassa mitään objektiivista tai tieteellistä todistetta. Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua. Sellainen vaatimus olisi typeryyttä.
Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste, vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta."Kukaan tervejärkinen lääkäri ei vaadi, että potilaan tulisi esittää hänelle objektiivinen tai tieteellinen todiste, että hänellä on kipua."
En niin väittänytkään, vaan sinä itse aloituksessa annoit näin ymmärtää. Että sinä uskot että me ateistit ajattelemme että sairaan pitäisi jotekin todistaa sairautensa lääkärille tieteellisesti (ajatuskulun pointtia oli vähintäänkin vaikea tavoittaa). Siksi vastasin tavallani: myös "hallusinaatiokivulle" löytyy tieteellisiä selityksiä psykiatrian puolelta, mutta kuten jo sanoin, ei ole potilaan vaan lääkärin tehtävä tunnistaa kivun lähde.
"Vielä suurempaa typeryyttä on vaatia, että Jumalan olemassaolosta pitäisi esittää objektiivinen tai tieteellinen todiste"
Uskovathan kun nimenomaan haluavat usein sanoa, että Jumalan olemassaololle on tieteellisiä todisteita (esim kreationismi, P. Reinikainen ymym...). Sitten kun tieteeseen perehtyneet vastaavat näille uskovaisille, ettei tieteellisiä todisteita ole, niin tässä kohtaa se ei mielestäni ole enää "todisteiden vaatimista". Minua henkilökohtaisesti ei voisi vähempää häiritä, ettei Jumalan olemassaololle ole tieteellisiä todisteita, enkä siis "vaadi" todisteita. Todisteiden puute merkitsee minulle vain sitä, ettei kristinuskon Jumalan olemassaolo ole tieteellisesti kovin uskottava väite.
"vaikka jokainen järkevä ihminen tietää, että kyse on itsestään selvästä asiasta."
Mistä esim. sinä siis tiedät, että asia on itsestäänselvä?
- söin hänet
Mene nyt Jaakob tutkituttamaan aivosi ja heIvetin äkkiä sittenkin. Hallusinaatiosi voivat olla oire jostain jota rukoous ei paranna.
- Hanna Leinonen
Kasva ensin isoksi ja tuu sitten kertomaan kehityksesi tulos
- heh heh heh.
Hanna Leinonen kirjoitti:
Kasva ensin isoksi ja tuu sitten kertomaan kehityksesi tulos
Mitäs jos sinä ensiksi kasvat siitä jumalharhastasi ulos ennenkuin tulet neuvomaan parempiasi.
- heh,hoh,hah
heh heh heh. kirjoitti:
Mitäs jos sinä ensiksi kasvat siitä jumalharhastasi ulos ennenkuin tulet neuvomaan parempiasi.
Osaatko ajaa jo kolmipyöräisellä?
heh,hoh,hah kirjoitti:
Osaatko ajaa jo kolmipyöräisellä?
Tyypillinen hihhulin vastaus. Pelkkää vit-tuilua.
- Hanna Leinonen
Ateisteilla on hyvin sitkeässä käsitys siitä, että asioiden pitää kehittyä johonkin tiettyyn suuntaan. Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?
"Luulevatko ateistit todella pelastuvansa sillä, että he suhtautuvat myönteisesti rauhaan, koulutukseen, tieteeseen ja tekniikkaan?"
Mistä sulle tollainen kuvitelma on tullut? Ateisti ei usko krisseleiden helvettiin joten heillä ei ole mitään tarvetta "pelastua"yhtään mistään.Koittakaahan jo opetella mitä käsitteet tarkoittavat. Ateismi ei ota kantaa asioiden kehittymisen suuntiin.
- ei helv
Mistä ihmeestä pitäisi pelastua ? . En usko helvettiin enkä paratiisiin kuolemaon minulle lopullista , en edes halua pelastusta kiitos piste
- irti uskosta
Minkälaisen maailman uskovaiset ihmiset sitten haluavat: metsämökin puuceellä ja kannettavalla vedellä. Ei tv:tä eikä tietoliikenneyhteyttä( jota nytkin käytät) eikä muutakaan mukavuutta. Mutta ei hätää: kyllä näitä metsämökkejä Suomesta vielä löytyy yllin kyllin.
- Päänsärky =/= Jumala
Itse olen kokenut päänsärkyjä, mutten ikinä Jumalaa.
Monet muut ovat kokeneet erilaisia särkyjä, ja näistä kertomuksista on saatu kasattua ja eroteltua tietynlaisia kipuja. Näistä kiputyypeistä ja alueista on päästy sitten tiettyjen sairauksien diagnooseihin kuten sydänoireisiin, lihasvaivoihin tai vaikkapa hermopinteisiin, eli kivun kuvauksesta on tutkitusti päästy johonkin todelliseen tapahtumaan. Jotkut ihmiset kyllä valittavat olemattomasta kivusta päästäkseen sairaslomalle, mutta minkäs teet ainakaan nykyisellä teknologialla.
Jos noita kipujen kuvauksia verrataan uskonnollisiin kokemuksiin, monet kyllä väittävät kokeneensa jonkinlaisen yliluonnollisen olemassaolon, mutta nämä kertomukset ovat hyvinkin ristiriitaisia keskenään. Omia väitteitä löytyy islamista, juutalaisuudesta, taolaisuudesta, buddhalaisuudesta et cetera. Kristinuskossakin on ties minkälaista lahkoa: osa puhuu kielillä, jotkut ovat kirjamellisesti ylösnousseita Jeesuksia, osa juo käärmeiden myrkkyä, osa käy vain istumassa kirkossa jne.
Jos Roomalaiskirjeen 1. kappaleeseen on uskominen, kaikilla pitäisi olla jonkinlainen kokemus Jumalasta, mutta itselläni ja monella muulla ei ole minkäänlaista kokemusta. Jonkinlaisen jumalolennon "kokeneilla" nämä kokemukset vaihtelevat aika villisti, eikä näissä kokemuksissa näytä olevan oikein muuta tekijää kuin "kokijan" hölmö hyväuskoisuus ja oma hurmos. - Hellu Ntai
Turha puhua ateisteista Jaakoppi! Sana liittyy uskonnollisiin keskusteluihin, mutta tiede on toisaalla, ja vaatii asian näyttöä!
Jaakob todisteli täällä kerran evoluutiota vastaan toteamalla että kivet ei muutu sammakoiksi vaikka niitä katselisi kuinka kauan.
Nyt Jaakob näyttää siirtyneen astetta vaativampaan aiheeseen ja on alkanut filosofiksi. Esimerkin taso on toki samaa taattua jaskaa.- Luojalle kunnia
suurin osa evoluutiota puoltavista tiedemiehistä on ateisteja tai agnostikkoja.
- Tarkastettu
Tarkastettu
- Yksi tarkkailija
Joku on karannut suljetulta
- kjhgfcxsertyuiopokjh
Yksi tarkkailija kirjoitti:
Joku on karannut suljetulta
Joko se on saatu kiinni?
Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v37519Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3832018Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2681705Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku291663Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2921375- 741124
- 731053
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen61809- 47796
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25749