Ahdistunut appivanhempiin

kesäkuu

Ostimme viime syksynä mieheni lapsuudenkodin. Nyt alkaa näyttämään siltä että varsinkaan appi ei ymmärrä että talo ja tontti ei ole enään hänen. Hän käy päivisin kun olemme töissä puuhamassa jotain pihallamme, ei luultavasti käy sisällä mutta minua ärsyttää suunnattomasti. Olin joku aika sitten sairaslomalla ja yhtäkkiä appi taas tuli pihaan kesken päivän (ei tiennyt minun olevan kotona). Viikonloppuna huomasimme että hän oli kiertelemässä takapihalla ja nyppi jotain olemattomia rikkaruohoja.
Kävivät meillä kylässä n. viikko sitten ja ensimmäisenä appi kävelee tontin ympäri. Anoppi on myös aina kommentoimassa jotain kun tulee kylään. Anoppi kysyi minulta että olenko jo ostanut kesäkukat, kerroin että olen, mutta jotain on vielä tarkoitus ostaa. Hän tarjoutui ostamaan, mikä oli ihan mukava ajatus kunnes tuli lause: "hän ostaa amppelit sellaiset näyttävät niinkuin hänelläkin on aina ollut". Tuli heti tunne että minä en osaa ostaa tarpeeksi hienoja kukkia.

Näitä esimerkkejä olisi lisääkin, mutta tässä viimeisimmät. Olen erittäin ahdistunut tilanteeseen ja välillä tuntuu että koti ei ole meidän vaikka olemme siitä aivan markkinahinnan maksaneet. Mieheni on yrittänyt heille vihjailla, mutta ei näköjään mene perille.

Pelkään että joku päivä menetän hermoni ja sanon suorat sanat. Viime kerralla oli jo lähellä. Nytkin käteni tärisevät raivosta kun kirjoitan tätä :)

He ovat kuitenkin mukavia ihmisiä ja lasteni isovanhemmat, joten välejä ei haluttaisi pilata. Onko kenelläkään kokemuksia samanlaisesta tilanteesta? Miten tehdä kohteliaasti heille selväksi että talo on meidän kotimme eikä heidän?

13

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku muu

      Ei tuossa auta vihjailu. He eivät selvästikään ole sisäistäneet, että talo ei ole enää ollenkaan heidän, vaan ihan kokonaan teidän. Pyytäkää vanhukset kylään, ja puhukaa asiat halki ihan rauhallisesti kahvipöydän ääressä. Tehkää selväksi, että talo0 on nyt kokonaan teidän, ja haluate itse pääeeää, mitä talossanne ja tontillanne tehdään. Voitte myös vätäyttää sitä tosiasiaa, että teillä on periaatteessa oikeudet vaikka myydä talo eteenpäin kysymättä heiltä lupaa. Vaikka teillä ei olisi minkäänlaisia haluja myydä taloa, voi sen uhka hillitä heidän tunkeilevaisuuttaan.

    • Miniä maalla

      Tunnistan tilanteen. Kerron tässä oman ratkaisuni.

      Miehelläni on maatila, hänen lapsuudenkotinsa. Appi on kuollut ja anopilla oma asunto kirkonkylällä. Anoppi tulee käymään ja yöksi koska häntä huvittaa, hänellä on valmis peti vierashuoneessa. Hän hoitaa pihan kukkaistutukset, me leikkaamme nurmikot.

      Minulle tämä järjestely on ok! Kyse on talosta, johon anopilla on vahva tunneside, hän on myös istuttanut aikanaan kaikki kukkaistutukset.

      Anoppi on kukka-ihmisiä, minä en. Olen sanonut, että anoppi saa hoitaa kukkaistutuksiaan niin kauan kun häntä huvittaa. Olen myös kertonut, että kun häntä ei enää huvita tai hän ei enää jaksa, me hävitämme kukkapenkit ja istutamme tilalle nurmikkoa. Mielestäni oli paras kertoa asia hänelle suoraan, jotta ei aikanaan tule järkytyksenä tai että hän kuvittelisi, että minä joskus ryhdyn hoitamaan hänen istutuksiaan.

      Järjestely ei estä minua tai miestäni hoitamasta pihamaata omalla tavallamme, leikkaamme nurmikot, karsimme puita ja pensaita, hoidamme sorakäytäviä yms. Kaikille riittää mieleistään puuhaa.

      Olen itse sen verran elämää nähnyt ja oman paikkani lunastanut, joten minulle anopin ajoittainen asuminen vierashuoneessa ei ole ongelma. En koe anoppia uhkana. Talon sisällä hän ei tee muutoksia esim. sisustukseen. Kerran hän ehdotti verhojen vaihtoa (kaapeissa on hänen ostamiaan verhoja jäljellä), mutta kielsin vaihtamisen, haluan pitää omat verhoni, eikä sensuuntaisia ehdotuksia ole enää tullut.

      • kyl kyl

        Tuohan on kuule ihan eri tilanne sitten koska sinähän toivotat tervetulleeksi käytöksen joka normaalisti koetaan tunkeiluna.


      • Miniä maalla
        kyl kyl kirjoitti:

        Tuohan on kuule ihan eri tilanne sitten koska sinähän toivotat tervetulleeksi käytöksen joka normaalisti koetaan tunkeiluna.

        Meillä menee hyvin näin, enkä koe anoppia tunkeutujaksi, enemmänkin säännölliseksi vierailijaksi.

        Halusin vain kertoa, että aina ei tarvitse kaikesta suuttua, kyllä voi välillä suvaitakin.


    • kerrosasuja

      Ihmiset kiintyvät asioihin ja paikkoihin. Se on mentaalisesti vaikea luopua, niistä tunteista ja eletystä elämästä, mikä niillä vanhuksilla liittyy siihen pihapiiriin...

      Jopa mulla 40v äijä, herää sentimentaalisia tunteita, kun joskus lomilla, meen kotipaikan ohi, missä ei ole enää vuosiin asuttu. Tekis joskus mieli mennä kurkaamaan Ikkuvansta, onko huoneesta, jossa poikuus meni, mitään samaa jäljellä.

      Etenkin nyt kesäisin, papparaista varmasti vetää veri samoille kulmille, missä niin paljon tuttuja asioita touhunnut. Puut, pensaat, tuoksut ja kaikki. ovat uskoakseni onnellisia, että saivat siirrettyä pojalleen ja sulle, sen mistä vieläkin niin itse pitävät....

      Varmasti vituttaa, kun loukkaavat sun yksityisyyden rajoja, tunkemalla paikalle kysymättä. Pahalla sitä tuskin kuitenkaan tekevät. Ja kuka niitä kukkia nyt paremmin ja näyttävämmin osais sinne pihapiiriin sijoitella, kun anoppisi (ainakaan omasta mielestään). Se on harjoitellu sitä vuosia ja luullut löytäneensä selläset AMPPELIT että oksat pois, kun pihalla kimaltelee ;)

      En tiiä helpottiko, mutta kuule aika korjaa... Noissa omakotitalojutskissa riittää aikaa myöten ihan pirusti hommia. Ehkä voisit aina tarjota jotain puuhaa, apelles silleen hyvällä, vaikka pikkupiruuttain kuiteski, tyyliin. Leikkaisitko ruohon jos, sulla on ylimääräistä aika

    • dsfsddsdf

      aina miniät sotajalalla anopin kanssa :D Miksi vävy ei ole täällä kädet täristen kirjoittamassa appiukostaan!!!

    • Omakotini

      Pitivätkö he avaimet-
      Suosittelen, että muutat lukot ja asennat turvalukon jolla ovi aina suljetaan kun poistutaan kotoa.
      Selitystä anoppiväelle ei tässä asiassa ole tarpeen antaa, mutta jos kysyvät, niin toteat, että teillä ei ole mitään käsitystä, kuinka monella on teille avaimet.

      Pihahommiin suosittelen puutarhan uusimista. Kannattaa siirrellä vanhat puskat pois ja sommitella piha uudestaan - ilman appivanhempien läsnäoloa ja neuvoja.

      On selvää, että appivanhemmat tuntevat kiintymystä yhä vanhaan hyvään kotiinsa. Rakkauttahan se apelta vaan on, kun nyppii rikkaruohoja.
      Sen vuoksi olisi heillekin helpompaa, että pihaan tulisi muutoksia, jotka osoittaisivat, että piha kehittyy uuteen uskoon uusien omistajien aikana.

    • omapiha1

      Sanokaa että on kivempi, jos soittaa ennen kuin tulee käymään. Myös sen voi ystävällisesti suoraan sanoa, että piha ja talo ovat nyt meidän, joten jos haluatte jotain tehdä, niin kysykää ensin mielipidettä ensin.

      Ei ole tuossa mitään epäkohtaliasta, kukaan ei halua vieraita pihalleen hiippailemaan kutsumatta, kun ei osaa varoa vaikkapa suihkussa käytyään, että kuka siellä pihassa on. Lukkojen vaihtaminen on kans ihan hyvä asia.

      Kokemusta löytyy vastaavasta eli anoppi tuli omilla avaimillaan luvatta sisälle, lainaili tavaroita ja kurkisteli ikkunoista ja pöyhi kukkapenkkejä. Loukkaantui alkuun, kun avaimet otettiin pois, mutta eihän se meitä haitannut, että oli vähän aikaa suutuksissaan eikä käynyt ;)

      Jos kävelumatkan päässä asuvat, niin kannattaa kyllä heti alkuun puhua selväksi tällaiset asiat, ettei tule isompaa riitaa turhan takia. Se on huonoin vaihtoehto, että hermostuu täysin eikä saa asiasta ystävällisesti ja kohteliaasti sanottua.

    • ...

      Ehkä ei nyt kumminkaan, mutta voisihan joskus koettaa sitäkin, että tekee heille muutaman viikon ajan samat temput ihan lunkisti vaan kuin se olisi maailman luonnollisin asia. Voi myös kysyä, että haluatteko ostaa talon takaisin, myymme kohtuuhintaan.

    • oppeliini1

      Aiemmin saamasi idea antaa Appivanhempasi osallistua tontin hoitoon on todella hyvä!

      Heille tuo koti on yhä yhtä rakas , ehkä vielä enemmän, olethan Sinä ja heidän poikansa siellä.
      Voisitko ehdottaa yhteistä kasviostosmatkaa heidän kanssaan? Siinä voisit antaa heidän valita jotain,(Sinä kuitenkin itse valitset enemmiston). Tarjoudu antamaan heille tilaisuus ahertaa tontillanne, Sinä itse kuitenkin (määräät :)) ehdotat mikä kasvi istutetaan minnekin!
      Ja lopuksi hyvät kahvit päälle. Kiität avusta, saat heidät tuntemaan osallistumisen ilon, ja Sinä itse innokkaan tyovoimaavun tarpeellisuuden.

      Heidän osallistumisestaan sisätilojen järjestelyyn, jos se edes tapahtuu, voit ystävällisesti tehdä lopun. Kiitäen avun tarjouksesta, mutta " kyllä minä näistä sisähommista selviän yksin"

    • kotitaloko

      Tämän nyt ymmärtää että on kotiinsa kiintynyt ja tykkää siellä saada käydä muistelemessa.. Siellä on ne rakkaat tuhannet tai miljoonat muistot anopillasi joista hän ei ole voinut luopua ja toivon että ei tarvitsekaan. Kokonainen elämäntyö ilmeisesti kyseessä muistoineen. 'Joten jos se anoppi siellä puskissa menee, anna hyvä ihminen mennä, jos tuo on ainut "häiriö" eikä muutoin puutu elämäänne. Kyseessähän on miehesi kotipaikka.. Jos vielä kukatkin ostaa, ompa ihana anoppi! Kateeksi käy ;)

      • kyl kyl

        Ei kai kuitenkaan ole kivaa saada kukkia, joista ei ehkä yhtään tykkää, ja katsella niitä sitten koko kesä jossain "hienossa" amppelissa jota itse pitää kamalana?


    • Onnellinen miniästä

      Paikkaan syntyy tunneside. Se ei katoa heti. Vain aika auttaa "unohtamaan". Kun on rakkaudella vaalinut kotiaan ja kukkiaan, tahtoisi että aina olisi se samanlainen ihana piha ja puutarha. "Katkaisuhoito" tähän on vaikeaa.

      Kun itse myin taloni, jonka olin rakentanut, tehnyt siihen puutarhan komeine ruusuistutuksineen, haluaisin käydä vieläkin kävelemässä siinä pihalla ja katsella miten istutukseni ovat kasvaneet.

      En ole näin tehnyt, vain vilkaissut entiseen pihaani kun olen siinä naapurissa vieraillut.

      Kannattaa aloittajan pikkuhiljaa ottaa niitä omia vapauksia ja aina voi kysyä anopilta mieltä mieltä se on esim. tästä amppelista. Onko passeli tänne kun haluaisin vähän erilaista kuin ennen. Ota anoppi mukaan suunnitteluun, mutta ohjaa häntä kutienkin niin, että lopulta teet niin kuin itse haluat. Laita vähän huumoria peliin. Voit vallan hyvin naurahtaa, että komeita oli anopin amppelit ja haluat opetella itse vaikka kantapään kautta laittamaan yhtä komeat. Mutta että ne pitää olla "minun näköiset", ei välttämättä anopin näköiset, vaikka anopilla oli kyllä niin upeat istutukset ja kukat että vois niistä vaikka mallia ottaa.

      Ei kai se anoppi voi niin paha olla kun olet hänen poikaansa rakastunut. Itsekin olen anoppi, mutta en kyllä ole koskaan puuttunut miniäni tekemisiin. Hänellä ei ole puutarhaintoa, eikä kasvit menesty, mutta hänellä on sydän paikallaan ja hän on lapsenlapseni äiti, joten minulle erittäin rakas. Juuri sellaisena kuin on. Ei minua haittaa miniän kuihtunut ruukkukukka, vaikka omat kasvini kukoistavat, kun pidän puutarhanhoidosta. Jokaisen pitää saada tehdä omat juttunsa. Jos kysytään, niin silloin voi neuvoa ja opastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe