Salomon viisauden kirja ei kuulu protestanttisiin raamatuihin ilmeisesti sen takia että sen alkuperästä ei ole varmaa tietoa.
Mitään ristiriitoja siinä ei kuitenkaan ole meidän raamattumme kanssa.
Esim katolilaiseen raamattuun se on hyväksytty.
Jokatapauksessa se käsittelee aika paljon luonnontieteitä, ateismia, ihmisen typeryyttä, Jumalan luonnetta ja Hänen kaikkivoipaisuuttaan.
Suosittelen kaikille sen lukemista, erittäin mielenkiintoinen kirja.
Tässä kuitenkin jotain otteita siitä palstan aiheeseen liittyen.
Ensiksi Salomo kertoo viisaudestansa ja tiedostansa jonka Jumala hänelle antoi kun hän halusi sitä enemmän kuin mitään maallisia asioita.
17. Sillä hän antoi minulle pettämättömän tiedon kaikesta, mikä on, niin että minä tunnen maailmanrakenteen ja alkuaineitten voiman,
18. aikojen alun, lopun ja keskivälin, päivänseisaukset ja vuodenaikain vaihteet,
19. vuosien kierron ja tähtien asennot,
20. eläinten ominaisuudet ja petojen rajut vaistot, henkien vallan ja ihmisten ajatukset, kasvien erilaisuudet ja juurten voimat.
21. Mikä on salattua ja mikä julkista, sen minä tiedän.
22. Sillä viisaus, kaiken mestari, on sen minulle opettanut.
Jumala loi maailman muodottomasta aineesta, tämä aine oli siis mielestäni voinut olla olemassa kukaties kuinka kauan?
17. Sillä sinun kaikkivoivalle kädellesi, joka loi maailman muodottomasta aineesta
Jumala on järjestänyt kaiken mitan, luvun ja painon mukaan.
20. Ja ilman näitäkin he olisivat voineet kaatua yhdestä ainoasta tuulenhenkäyksestä vanhurskaan koston takaa-ajamina ja sinun voimasi hengen hajottamina. Mutta sinä olet järjestänyt kaikki mitan ja luvun ja painon mukaan.
Jatkuu.
Otteita viisauden kirjasta.
19
163
Vastaukset
- Porinpojka
Jumalan luonteesta ja teoista:
22. Sillä niinkuin tomuhiukkanen vaakakupissa on koko maailma sinun edessäsi, ja niinkuin kastepisara, joka aamulla lankeaa maan päälle.
23. Mutta sinä olet armollinen kaikille, koska sinä voit kaiken; ja sinä katsot ihmisten syntien ohitse, että he tekisivät parannuksen.
24. Sillä sinä rakastat kaikkia olevaisia, etkä inhoa ainoatakaan niistä, jotka olet tehnyt: et sinä myöskään ole luonut mitään, mitä vihaisit.
25. Ja kuinka voisi mikään pysyä ilman sinun tahtoasi, taikka kuinka voisi säilyä se, jota et sinä ole kutsunut eloon?
26. Mutta sinä säälit kaikkia, koska ne ovat sinun, oi Herra, joka rakastat eläviä.
12. Luku
1. Sillä sinun katoamaton henkesi on kaikissa.
2. Sentähden sinä lankeavia rankaiset lempeästi ja varoitat heitä muistuttamalla heille heidän syntejään, että he luopuisivat pahuudestaan ja uskoisivat sinuun, oi Herra.
3. Sillä pyhän maasi entisiä asukkaita sinä vihasit,
4. koska he harjoittivat mitä inhottavimpia noituuden tekoja ja mitä saastaisimpia jumalanpalvelusmenoja;
5. noita säälimättömiä lastensa surmaajia, noiden sisälmystensyöjäin uhriateriaa, jossa syötiin ihmislihaa ja verta, noita salamenoisia heidän remuavan uhrijuhlansa keskellä.
6. Ja vanhemmat, jotka surmasivat avuttomat lapsensa, sinä tahdoit hävittää meidän isäimme kätten kautta,
7. että maa, joka oli kaikista kallein sinun silmissäsi, saisi Jumalan lapsista arvollisen väestön.
8. Mutta näitäkin sinä säälit, koska he olivat ihmisiä; sinä lähetit herhiläisiä sotajoukkosi edelläjuoksijoiksi, että ne vähitellen tuhoaisivat heidät.
9. Ei siksi, ettet sinä olisi voinut avotaistelussa antaa jumalattomia vanhurskaitten käsiin, tai hirmuisten petojen kautta taikka ankaran sanan voimalla yht'äkkiä tuhota heitä;
10. vaan tuomitessasi vähitellen sinä annoit tilaisuutta parannukseen, vaikka hyvin tiesit, että heidän alkujuurensa oli paha ja heidän pahuutensa syntyperäinen, ja ettei heidän ajatuksensa ikinä muuttuisi.
11. Sillä se oli alusta saakka kirottu sukukunta. Sinä et myöskään siitä syystä, että olisit jotakuta peljännyt, jättänyt heitä rankaisematta heidän synneistänsä.
12. Sillä kuka uskaltaa sanoa: Mitä sinä olet tehnyt? Tai kuka voi asettua sinun tuomiotasi vastaan? Ja kuka uskaltaa syyttää sinua hävitetyistä kansoista, jotka sinä itse olet tehnyt? Taikka kuka voi nousta sinua vastaan puolustamaan väärämielisiä ihmisiä?
13. Sillä ei ole muuta Jumalaa paitsi sinä, joka pitää huolen kaikista, niin että sinun täytyisi osoittaa, ettet ole tuominnut väärin;
14. ei voi myöskään yksikään kuningas tai hallitsija nousta sinun silmäisi edessä puolustamaan niitä, joita sinä olet rangaissut.
15. Koska sinä olet vanhurskas, niin sinä myöskin hallitset kaikkea vanhurskaasti ja katsot olevan valtaasi soveltumatonta tuomita sitä, joka ei ole rangaistusta ansainnut.
16. Sillä sinun väkevyytesi on vanhurskauden alku; ja se, että sinä hallitset kaikkia, saa aikaan, että sinä kaikkia armahdat.
17. Sillä sinä osoitat väkevyytesi, kun ei uskota sinun voimasi täydellisyyteen, ja rankaiset niiden röyhkeyttä, jotka sitä eivät tunnusta.
18. Ja vaikka sinä olet väkevyyden valtias niin sinä tuomitset lempeydellä, ja hallitset meitä suurella sääliväisyydellä. Sillä kun sinä tahdot, niin sinä voit.
19. Tämänkaltaisilla teoilla sinä olet opettanut kansallesi, että hurskaan tulee olla ihmisystävällinen: ja sinä olet antanut lapsillesi hyvän toivon, että suot heille tilaisuutta parannukseen, kun he syntiä tekevät.
20. Jos sinä siis rangaistessasi lastesi vihollisia, vaikka he ansaitsivat kuoleman, noudatit niin suurta harkintaa ja kärsivällisyyttä, että annoit heille aikaa ja tilaisuutta luopua pahuudestansa,
21. millä huolella tuomitsitkaan lapsiasi, joiden isille sinä valoilla ja liitoilla olit antanut niin ihanat lupaukset?
22. Kasvattaessasi meitä kurituksella sinä ruoskit meidän vihollisiamme kymmentuhatkertaisesti, että me itse tuomitessamme ajattelisimme sinun hyvyyttäsi, ja kun meitä tuomitaan, saisimme odottaa armoa.
23. Sentähden sinä myös vaivasit niitä väärämielisiä, jotka elivät elämänsä mielettömyydessä, heidän omilla kauhistuksillansa.
24. Sillä he olivat eksyneet ylen kauas eksytyksen teillä, ottaen jumalikseen eläimiä, viheliäisempiä kuin vihatuimmatkin niistä ja tulleet petetyiksi kuin älyttömät lapset.
25. Siitä syystä sinä lähetit heille, niinkuin ymmärtämättömille lapsille, rangaistuksen, teit heidät pilkan alaisiksi.
26. Mutta jotka eivät ota ojennusta pilkkarangaistuksista, ne saavat Jumalalta ansaitun tuomion.
27. Sillä juuri niiden kautta, joita vastaan he kärsiessään napisivat, juuri niiden kautta, joita pitivät jumalinansa, he saivat kurituksensa ja oppivat omin silmin tuntemaan totiseksi Jumalaksi hänet, jonka he ennen olivat kieltäneet tuntevansa. Sentähden kohtasikin heitä tuomioista ankarin.- Porinpojka
13. Luku
1. Turhia olivat luonnostaan kaikki ihmiset, joilta puuttui Jumalan tuntemus, ja jotka eivät voineet siitä hyvästä, mikä näkyy, tuntea häntä, joka on, eivätkä tekoja katselemalla havainneet tekijää,
2. vaan pitivät maailmaa hallitsevina jumalina joko tulta tai tuulta tai nopeata ilmaa tai tähtien rataa tai väkeviä vesiä tai taivaan valoja.
3. Jos he olivat niin ihastuneita näiden kauneuteen, että luulivat niiden olevan jumalia, olisi heidän tullut tietää, kuinka paljon parempi näitä on niiden hallitsija; sillä hän, joka on kauneuden alkusyy, on ne luonut.
4. Jos taas heitä hämmästytti niiden voima ja vaikutus, olisi heidän niistä pitänyt ymmärtää, kuinka paljoa väkevämpi on hän, joka ne on valmistanut.
5. Sillä luotujen suuruudesta ja kauneudesta voidaan vertailemalla havaita, millainen on niiden aikaansaaja.
6. Kuitenkaan ei heitä voi paljon moittia, sillä hekin varmaan etsivät Jumalaa ja tahtovat hänet löytää, vaikka eksyvätkin.
7. Sillä vaeltaessaan hänen tekojensa keskellä he niitä tarkoin tutkivat, ja niitten katseleminen valtaa heidät, koska se, mitä he näkevät, on kaunista.
8. Mutta toisaalta he eivät ole myöskään syyttömiä.
9. Sillä jos he voivat tajuta niin paljon, että saattoivat tarkoin tutkia maailman, kuinka he eivät pikemmin löytäneet häntä, joka on niitten hallitsija?
Koko luomakunta on Jumalan vallan alla ja Hänelle ei ole mikään ongelma esim. vedenpaisumuksen tuottaminen ja sen poistaminen.
6. Sillä koko luomakunta muodostettiin taas uudestaan ominaisuuksiltansa, ja se palveli aivan erikoisia määräyksiä, että sinun lapsesi säilyisivät vauriotta.
7. Nähtiin pilven varjoavan leiriä ja kuivan maan nousevan siitä, missä ennen oli vesi: selvä tie aukeni Punaisesta merestä ja ruohoa kasvava keto väkevästä aallokosta.
8. Sen kautta kulkivat yhtenä joukkona kaikki ne, joita sinun kätesi suojasi, ja saivat nähdä ihmeellisiä merkkejä.
Koko kirja löytyy täältä jos jotakuta kiinnostaa.
http://www.finbible.fi/Apkryfk/38sal_viis.htm
Mihin pyrit?
- Porinpojka
Mikä on keskustelupalstan tarkoitus?
- Epäjumalienkieltäjä
"Salomon viisauden kirja ei kuulu protestanttisiin raamatuihin ilmeisesti sen takia että sen alkuperästä ei ole varmaa tietoa."
Mistäköhän Raamatun kirjoista on "varma tieto"?- jyripoika
Nykyisistä tietenkin koskapa mitään ei puutu eikä mitään ole turhaan.
Sellainen tutkija, kuten minä, joka olen hyvin perillä Raamatun kokonaisilmoituksesta olisin osannut itsekin karsia siitä aivan helposti pois nuo apogryfikirjat.
>Ensiksi Salomo kertoo viisaudestansa ja tiedostansa jonka Jumala hänelle antoi kun hän halusi sitä enemmän kuin mitään maallisia asioita.
Muistaakseni Salomolla oli tuhatkunta vaimoa. Aika kivasti Sebaot hänelle siis antoi myös tätä maallista osastoa.
Tavallisella juutalaismiehellä, olipa kuinka hurskas tahansa, oli yksi rupsahtanut, jäkättävä vaimo. Sebaotia kiinnosti siis jo tuolloin leikkiä lähinnä mahtimiesten kanssa. Naiset olivat hänelle tavaraa.
>17. Sillä hän antoi minulle pettämättömän tiedon kaikesta, mikä on, niin että minä tunnen maailmanrakenteen ja alkuaineitten voiman, (jne.)
Miksi sitten Salomo ei pannut papyrukselle tuota viisauttaan, vaan pelkkää uskonnollista höpötystä?- Porinpojka
"Miksi sitten Salomo ei pannut papyrukselle tuota viisauttaan, vaan pelkkää uskonnollista höpötystä?"
Todennäköisesti tämän takia.
"21. Mikä on salattua ja mikä julkista, sen minä tiedän."
Eli tuo tieto oli salattua. Voi vain kuvitella kuinka paljon tuo olisi muuttanut historian kulkua jos Salomo olisi opettanut kaiken mitä tiesi ja kirjannut asiat ylös.
Tämä ei kuulunut Jumalan suunitelmaan, eikä Salomolla ollut lupa julkistaa kaikkea tietoansa.
Sen verran fiksusta kaverista oli kuitenkin kyse että muista (kaukaisistakin) maista saapui ihmisiä (mm. kuninkaita ja hallitsijoita) kuuntelemaan häntä.
Se mitä enimmäkseen halusin tuoda tekstissä julki, oli tämä:
"6. Sillä koko luomakunta muodostettiin taas uudestaan ominaisuuksiltansa, ja se palveli aivan erikoisia määräyksiä, että sinun lapsesi säilyisivät vauriotta.
7. Nähtiin pilven varjoavan leiriä ja kuivan maan nousevan siitä, missä ennen oli vesi: selvä tie aukeni Punaisesta merestä ja ruohoa kasvava keto väkevästä aallokosta. "
Eli Jumala ei kertakaikkiaan ole minkään luonnonlain yms. alaisuudessa, eikä Hänen tarvitse edes itse tehdä mitään, vaan Hän käskee ja se tapahtuu. Hän voi kaiken ja kun Hän parhaaksi näkee olla jättämättä itsestään tai esim vedenpaisumuksesta mitään tieteellisiä todisteita niin Hän laittaa sen tapahtumaan.
Sanoihan Jeesuskin suunnilleen näin: Minä ylistän sinua Isä, että olet salannut nämä viisailta ja oppineilta, ja ilmoittunut sen niille (lapsenmielisille) jotka uskovat jne..
Jos raamatun tapahtumat olisi tieteellisesti todistettavissa, niin uskoa ei
tarvittaisi.
Sen takia mielestäni kreatonismi on lähinnä turhaa, en usko että tiede tulee koskaan löytämään mitään sellaista jota ei voisi selittää jollakin muulla kuin Jumalalla.
Uskon myös että se on ihmisten kannalta edullisempaa tuomiopäivää ajatellen että meillä ei ole varmaa tietoa Jumalasta, koska vaikka tietäisimme niin en usko että se muuttaisi kovinkaan radikaalisti syntistä käyttäytymistämme.
Vrt. Juutalaiset jotka johdatettiin pois egyptistä vaikka minkälaisten ihmetekojen kautta, kitenkin paatuivat itsekkyyteensä myöhemmin erämaassa.
Se mikä nähdään jo nyt, on että kun ihmisten tieto jatkaa kasvamistaan, niin samalla kasvaa myös ihmisten ylpeys ja luopumus Uskosta.
Se myös mielestäni myös todistaa tästä kun paavali sanoi suunnilleen näin aikalaisillensa:
älkää luulko että aika on jo nyt (Jeesuksen takaisin tulemiseen)
vaan ensin tulee suuri luopumus.
Tuolloin kristittyjä ei edes ollut kuin joitakin tuhansia tai kymmeniätuhansia, mutta paavali tiesi että kristinusko tulisi leviämään koko maailmaan (muutenhan suuresta luopumisesta olisi ollut turha puhua).- Porinpojka
Luopuminen ei välttämättä tarkoita "kristittyjen" määrän vähenemistä, vaan se voi tarkoittaa myös heidän maallistumistaan.
Nykyajan keskiverto länsimainen kristittyhän ei juuri poikkea "maallisesta" ihmisestä.
Ja sekin on mielestäni tiedon lisääntymisen ja yleisen "verkostoitumisen" syytä.
Kaikki alkaa olla samaa massaa. - jyritsi
Porinpojka kirjoitti:
Luopuminen ei välttämättä tarkoita "kristittyjen" määrän vähenemistä, vaan se voi tarkoittaa myös heidän maallistumistaan.
Nykyajan keskiverto länsimainen kristittyhän ei juuri poikkea "maallisesta" ihmisestä.
Ja sekin on mielestäni tiedon lisääntymisen ja yleisen "verkostoitumisen" syytä.
Kaikki alkaa olla samaa massaa.Aivan, todelliset kristityt erottuvat hyvin massasta, sillä he eivät sodi, eivät harrasta au seksiä, tietävät että Raamattu on Jumalan sanaa, luottavat Jes. 65 ja Ilm. 21 lupauksiin uudesta maailmasta.
Pelkästään näillä Raamatun omilla kriteereillä karsiutuukin sitten joukkomme aika vähiin.
Mutta niinpäinhän sen piti ollakin että massat kulkevat laveaa tietä jossa säännöt eivät rajoita, ja vain harvat löytävät sen kapean tien joka johtaa till ett evigt liv. - Hehhe-he
jyritsi kirjoitti:
Aivan, todelliset kristityt erottuvat hyvin massasta, sillä he eivät sodi, eivät harrasta au seksiä, tietävät että Raamattu on Jumalan sanaa, luottavat Jes. 65 ja Ilm. 21 lupauksiin uudesta maailmasta.
Pelkästään näillä Raamatun omilla kriteereillä karsiutuukin sitten joukkomme aika vähiin.
Mutta niinpäinhän sen piti ollakin että massat kulkevat laveaa tietä jossa säännöt eivät rajoita, ja vain harvat löytävät sen kapean tien joka johtaa till ett evigt liv.Todelliset kristityt (kreationistit, jehovat ym) eivät harrasta au-seksiä, sillä he paneskelevat omia avioliitossa syntyneitä lapsiaan. Siinähän on valinnanvaraa.
- tieteenharrastaja
jyritsi kirjoitti:
Aivan, todelliset kristityt erottuvat hyvin massasta, sillä he eivät sodi, eivät harrasta au seksiä, tietävät että Raamattu on Jumalan sanaa, luottavat Jes. 65 ja Ilm. 21 lupauksiin uudesta maailmasta.
Mutta niinpäinhän sen piti ollakin että massat kulkevat laveaa tietä jossa säännöt eivät rajoita, ja vain harvat löytävät sen kapean tien joka johtaa till ett evigt liv."..joka johtaa till ett evigt liv." Tarkoitatko tosiaan, että johonkin monista.
- Porinpojka
jyritsi kirjoitti:
Mutta niinpäinhän sen piti ollakin että massat kulkevat laveaa tietä jossa säännöt eivät rajoita, ja vain harvat löytävät sen kapean tien joka johtaa till ett evigt liv.Ja kuitenkin näistä "harvoista" sanotaan ilmestyskirjassa mm. näin:
"9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään"
Kyllä se on niin että kaikki tuomiovalta on Jumalalla, ja mielestäni on jopa vaarallista alkaa jaottelemaan ihmisiä sillälailla että tuo joukko joutuu kadotukseen tai että meidän joukkomme pääsee taivaaseen. Ikäänkuin se olisi jo tapahtunut.
Edes Paavali ei rohjennut sanoa noin, vaikka hänellä jos jollain olisi kaiketi ollut varaa siihen.
"9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 JOS MINÄ EHKÄ PÄÄSEN YLÖSNOUSEMISEEN KUOLLEISTA.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on."
Kyllä se on niin että jokainen ihminen riippuu Jumalan armossa ja Hän päättää ihmisten kohtaloista. - lentävä lehmä
Porinpojka kirjoitti:
Ja kuitenkin näistä "harvoista" sanotaan ilmestyskirjassa mm. näin:
"9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään"
Kyllä se on niin että kaikki tuomiovalta on Jumalalla, ja mielestäni on jopa vaarallista alkaa jaottelemaan ihmisiä sillälailla että tuo joukko joutuu kadotukseen tai että meidän joukkomme pääsee taivaaseen. Ikäänkuin se olisi jo tapahtunut.
Edes Paavali ei rohjennut sanoa noin, vaikka hänellä jos jollain olisi kaiketi ollut varaa siihen.
"9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on."
Kyllä se on niin että jokainen ihminen riippuu Jumalan armossa ja Hän päättää ihmisten kohtaloista.--- Kyllä se on niin että jokainen ihminen riippuu Jumalan armossa ja Hän päättää ihmisten kohtaloista. ---
Onpa hyvä etten ole ihminen. :-D >Eli tuo tieto oli salattua. Voi vain kuvitella kuinka paljon tuo olisi muuttanut historian kulkua jos Salomo olisi opettanut kaiken mitä tiesi ja kirjannut asiat ylös.
Niin olisi, jos tiesi, mitä suuresti epäilen. On kovin helppoa väittää omaavansa salattua tietoa, mutta Pirun vaikea todistaa, jos ei kerro mitä se on. Tosimaailmassa "salatun tiedon" haltijoiksi esittäytyvät eivät tavallisesti tiedä juuri mitään, mutta ovat sitäkin sekaisempia nupistaan.
>Vrt. Juutalaiset jotka johdatettiin pois egyptistä vaikka minkälaisten ihmetekojen kautta, kitenkin paatuivat itsekkyyteensä myöhemmin erämaassa.
Eikä tuo olekaan uskottavaa – ihminen ei käyttäydy noin. Uskottavaa sen sijaan on, että ihmeet on keksitty jälkeenpäin poliittisiin tarpeisiin, kuten tieteellinen raamatuntutkimuskin nykyään kertoo.Porinpojka kirjoitti:
Ja kuitenkin näistä "harvoista" sanotaan ilmestyskirjassa mm. näin:
Kyllä se on niin että jokainen ihminen riippuu Jumalan armossa ja Hän päättää ihmisten kohtaloista.Porinpojka on selvästi uusi kasvo palstalla, ja sillä mittarilla jota täällä joutuu uskovaisiin soveltamaan hän kuulostaa lähes järkevältä ja avarakatseiselta. Etenkin tämä...
>Kyllä se on niin että kaikki tuomiovalta on Jumalalla, ja mielestäni on jopa vaarallista alkaa jaottelemaan ihmisiä sillälailla että tuo joukko joutuu kadotukseen tai että meidän joukkomme pääsee taivaaseen. Ikäänkuin se olisi jo tapahtunut.
...on palstalla yleensä nähtyyn verrattuna suorastaan raikasta ajattelua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viisauden_kirja
Kirj. n. 200-100 eKr.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147274
- 594702
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434624- 753368
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161985- 301768
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261747Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411610- 341509
- 1431277