Onko siihen mitään sääntöä miten taipuu?
Luontevin olisi esim. isoin, isoinpana, mutta tuossa ja yleensäkin tuntuu paremmalta -mpana. Äsken oli mielessä joku sana, mistä olin varma, että taipuu -npana, mutta ehdin unohtaa, onko sellaisia edes?
-sin, sinpana vai
8
184
Vastaukset
- Konparaattori
Onko Enppu mielestäsi parenpi ja nopeanpi punppaamaan kuin Sinppa?
Kyllä se n pakkaa vain muuttumaan m:ksi komparatiivissa ja superlatiivissa.Onpahan kuitenkin niin, että n muuttuu p:n edellä yleisesti m:ksi, paitsi sananrajalla silloin, kun sanat lausutaan selvästi erillisinä.
Olennainen kysymys on, milloin sellainen muuttuminen merkitään kirjoituksessa. Vastaus on, että ei milloinkaan. Superlatiivin pääte on -impa- ~ -imma- (esim. isoimpana, isoimmat), paitsi yksikön nominatiivissa ja partitiivissa -in- (esim. isoin, isointa). Tässä n ei muutu m:ksi, vaan m on osa itse päätettä, ja parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi.
Jos ääntämisasun ”mp” ei kuulu sanavartaloon eikä päätteeseen. vaan on syntynyt niin, että sananlopun n on assimiloitunut seuraavan p-äänteen vaikutuksesta, kirjoitetaan ”np”. Esimerkiksi ”onpa” (lausutaan ”ompa”), ”pojanpoika” (lausutaan ”pojampoika”), ”tulen pian” (lausutaan yleensä ”tulem pian”).
Runokielen yms. ”ompi” on erikoistapaus. Sille ei ole nykykielen järjestelmässä selvää lokeroa, ja jokseenkin mielivaltaisesti ja kielihistorian roskatynnyreitä kolistellen on päätetty, että se kirjoitetaan kuten lausutaan.
Ks. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1045- erikoistapaukset
Yucca kirjoitti:
Onpahan kuitenkin niin, että n muuttuu p:n edellä yleisesti m:ksi, paitsi sananrajalla silloin, kun sanat lausutaan selvästi erillisinä.
Olennainen kysymys on, milloin sellainen muuttuminen merkitään kirjoituksessa. Vastaus on, että ei milloinkaan. Superlatiivin pääte on -impa- ~ -imma- (esim. isoimpana, isoimmat), paitsi yksikön nominatiivissa ja partitiivissa -in- (esim. isoin, isointa). Tässä n ei muutu m:ksi, vaan m on osa itse päätettä, ja parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi.
Jos ääntämisasun ”mp” ei kuulu sanavartaloon eikä päätteeseen. vaan on syntynyt niin, että sananlopun n on assimiloitunut seuraavan p-äänteen vaikutuksesta, kirjoitetaan ”np”. Esimerkiksi ”onpa” (lausutaan ”ompa”), ”pojanpoika” (lausutaan ”pojampoika”), ”tulen pian” (lausutaan yleensä ”tulem pian”).
Runokielen yms. ”ompi” on erikoistapaus. Sille ei ole nykykielen järjestelmässä selvää lokeroa, ja jokseenkin mielivaltaisesti ja kielihistorian roskatynnyreitä kolistellen on päätetty, että se kirjoitetaan kuten lausutaan.
Ks. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1045"parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?
Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.
Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti. - Tarkempi
erikoistapaukset kirjoitti:
"parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?
Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.
Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti.Huolitellussa lausumisessa "pojanpoika" ja "tulen pian", mutta veltommassa kuuluu veltto ämmä.
erikoistapaukset kirjoitti:
"parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?
Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.
Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti.Tekstini puhuu superlatiivin taivutuksesta, ja siinähän on alkuperäinen m muuttunut n:ksi perusmuodossa (kuten isoin) ja yksikön partitiivissa (isointa). Toki muutos -m → -n on tapahtunut muissakin yhteyksissä, kuten yksikön akkusatiivin päätteessä (jolloin yksikön akkusatiivi ja yksikön genetiivi ovat sulautuneet yhteen).
- suurin
Sanoja iso ja suuri voidaan käyttää rinnakkain.
Sitä vastoin komparatiivi suurempi ja superlatiivi suurin on järkevä.
Sana isoin on outo väännös.- Tarkempi
Iso on normaali adjektiivi, joten sillä on kaikki vertailuasteet.
http://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Adjektiivitaivutus/suomi/iso - Tarkempi
Tarkempi kirjoitti:
Iso on normaali adjektiivi, joten sillä on kaikki vertailuasteet.
http://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Adjektiivitaivutus/suomi/isoJa onhan adjektiiveilla iso ja suuri merkityseroa. Edellistä olisi ymmärtääkseni käytettävä kuvaamaan pelkästään fyysistä kokoa (toisin kuin yleisesti), kun taas jälkimmäistä enimmäkseen abstraktia kokoa, kuten esimerkiksi "Hän on suuri kirjailija".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437