-sin, sinpana vai

-simpana

Onko siihen mitään sääntöä miten taipuu?

Luontevin olisi esim. isoin, isoinpana, mutta tuossa ja yleensäkin tuntuu paremmalta -mpana. Äsken oli mielessä joku sana, mistä olin varma, että taipuu -npana, mutta ehdin unohtaa, onko sellaisia edes?

8

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konparaattori

      Onko Enppu mielestäsi parenpi ja nopeanpi punppaamaan kuin Sinppa?

      Kyllä se n pakkaa vain muuttumaan m:ksi komparatiivissa ja superlatiivissa.

      • Onpahan kuitenkin niin, että n muuttuu p:n edellä yleisesti m:ksi, paitsi sananrajalla silloin, kun sanat lausutaan selvästi erillisinä.

        Olennainen kysymys on, milloin sellainen muuttuminen merkitään kirjoituksessa. Vastaus on, että ei milloinkaan. Superlatiivin pääte on -impa- ~ -imma- (esim. isoimpana, isoimmat), paitsi yksikön nominatiivissa ja partitiivissa -in- (esim. isoin, isointa). Tässä n ei muutu m:ksi, vaan m on osa itse päätettä, ja parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi.

        Jos ääntämisasun ”mp” ei kuulu sanavartaloon eikä päätteeseen. vaan on syntynyt niin, että sananlopun n on assimiloitunut seuraavan p-äänteen vaikutuksesta, kirjoitetaan ”np”. Esimerkiksi ”onpa” (lausutaan ”ompa”), ”pojanpoika” (lausutaan ”pojampoika”), ”tulen pian” (lausutaan yleensä ”tulem pian”).

        Runokielen yms. ”ompi” on erikoistapaus. Sille ei ole nykykielen järjestelmässä selvää lokeroa, ja jokseenkin mielivaltaisesti ja kielihistorian roskatynnyreitä kolistellen on päätetty, että se kirjoitetaan kuten lausutaan.

        Ks. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1045


      • erikoistapaukset
        Yucca kirjoitti:

        Onpahan kuitenkin niin, että n muuttuu p:n edellä yleisesti m:ksi, paitsi sananrajalla silloin, kun sanat lausutaan selvästi erillisinä.

        Olennainen kysymys on, milloin sellainen muuttuminen merkitään kirjoituksessa. Vastaus on, että ei milloinkaan. Superlatiivin pääte on -impa- ~ -imma- (esim. isoimpana, isoimmat), paitsi yksikön nominatiivissa ja partitiivissa -in- (esim. isoin, isointa). Tässä n ei muutu m:ksi, vaan m on osa itse päätettä, ja parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi.

        Jos ääntämisasun ”mp” ei kuulu sanavartaloon eikä päätteeseen. vaan on syntynyt niin, että sananlopun n on assimiloitunut seuraavan p-äänteen vaikutuksesta, kirjoitetaan ”np”. Esimerkiksi ”onpa” (lausutaan ”ompa”), ”pojanpoika” (lausutaan ”pojampoika”), ”tulen pian” (lausutaan yleensä ”tulem pian”).

        Runokielen yms. ”ompi” on erikoistapaus. Sille ei ole nykykielen järjestelmässä selvää lokeroa, ja jokseenkin mielivaltaisesti ja kielihistorian roskatynnyreitä kolistellen on päätetty, että se kirjoitetaan kuten lausutaan.

        Ks. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1045

        "parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?

        Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.

        Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti.


      • Tarkempi
        erikoistapaukset kirjoitti:

        "parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?

        Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.

        Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti.

        Huolitellussa lausumisessa "pojanpoika" ja "tulen pian", mutta veltommassa kuuluu veltto ämmä.


      • erikoistapaukset kirjoitti:

        "parissa erikoistapauksessa m on muuttunut n:ksi." Esimerkkejä?

        Onpa taitaa mennä yleensä ompa, mutta noita kahta muuta en ainakaan itse mielestäni äännä m:llä.

        Jotkut muuten ääntää sajraala j::llä, oikein korostetusti.

        Tekstini puhuu superlatiivin taivutuksesta, ja siinähän on alkuperäinen m muuttunut n:ksi perusmuodossa (kuten isoin) ja yksikön partitiivissa (isointa). Toki muutos -m → -n on tapahtunut muissakin yhteyksissä, kuten yksikön akkusatiivin päätteessä (jolloin yksikön akkusatiivi ja yksikön genetiivi ovat sulautuneet yhteen).


    • suurin

      Sanoja iso ja suuri voidaan käyttää rinnakkain.
      Sitä vastoin komparatiivi suurempi ja superlatiivi suurin on järkevä.
      Sana isoin on outo väännös.

      • Tarkempi

      • Tarkempi
        Tarkempi kirjoitti:

        Iso on normaali adjektiivi, joten sillä on kaikki vertailuasteet.

        http://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Adjektiivitaivutus/suomi/iso

        Ja onhan adjektiiveilla iso ja suuri merkityseroa. Edellistä olisi ymmärtääkseni käytettävä kuvaamaan pelkästään fyysistä kokoa (toisin kuin yleisesti), kun taas jälkimmäistä enimmäkseen abstraktia kokoa, kuten esimerkiksi "Hän on suuri kirjailija".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe