Ympyräliike ja kitka

ert1

Kun esimerkiksi auto ajaa kuvitellusti ympyrärataa, lepokitka pitää auton ympyräradalla. Miksi kitkan suunta on ympyrän keskipistettä kohti? Siis nopeutta vastaan? Pyrkiikö auto siis liukumaan sivulle radalta? Ei siis hetkellisen nopeuden suuntaan, joka on kohtisuorassa normaalikiihtyvyyttä kohtaan? Ja lopuksi miksi keskihakuvoima ei muuta nopeuden suuruutta? Helppoja varmasti monelle. Kiitollisuudella vastauksia odotan!

12

2856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F = ma

      "Miksi kitkan suunta on ympyrän keskipistettä kohti?"

      Oletetaan, että autoon vaikuttavat ainoastaan kitkavoima, painovoima ja tienpinnan tukivoima. Auto ei liiku pystysuunnassa, joten painovoima ja tienpinnan tukivoima kumoavat toisensa.

      r = ympyräradan säde
      ω = auton kulmanopeus
      m = auton massa

      Auton paikkaa voidaan mallintaa oheisella vektorifunktiolla:
      p(t) = ( r cos(ωt) ) i ( r sin(ωt) ) j

      v(t) = p'(t) = ( - rω sin(ωt) ) i ( rω cos(ωt) ) j
      a(t) = v'(t) = ( - rω² cos(ωt) ) i ( - rω² sin(ωt) ) j
      F(t) = m * a(t) = ( - mrω² cos(ωt) ) i ( - mrω² sin(ωt) ) j

      v(t) · F(t)
      = ( - rω sin(ωt) ) * ( - mrω² cos(ωt) ) ( rω cos(ωt) ) * ( - mrω² sin(ωt) )
      = mr²ω³ sin(ωt) cos(ωt) - mr²ω³ sin(ωt) cos(ωt) = 0

      Pistetulo on siis nolla, joten nopeus- ja voimavektori ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.

    • Kitkavoima

      Kitkavoima on aina jonkun voiman vastavoima, suunnaltaan ja suuruudeltaan.
      Jos auton liikesuuntaan ei ole vaikuttavia voimia, mitta poikittaissuuntaan on voima m*a on kitkavoima sen vastavoima.

    • Ert1

      Eli voiko joku selventää nyt, mitä tapahtuu kun ajettaesa käännetään renkaita? Miksi lepokitkan suunta on ympyrän keskelle päin?

    • Ert1

      Yhden kysymyksen lisätäkseni. Jos otetaan tilanne, jossa auto ajaa tasaisella nopeudella kaarteeseen. Kokonaisvoima nopeuden suunnassa on tällöin siis nolla. Kun huomioon otetaan vastusvoimat kuten ilmanvastus, täytyy myös tangentin suuntaan vaikuttaa lepokitkan voima. Jos nyt kuitenkin on annettu tietty lepokitkakerroin, niin mielestäni kokonaiskitka on näiden vektoreiden summavektori. Jos ajettaisiin vapaalla tilanne olisi toinen eikö? Olenko oikeilla jäljillä?

      • Auto_inssi

        Lepokitka vaikuttaa kitkapinnassa aina siihen suuntaan mikä estää liikkeen alkamisen kyseisessä kitkapinnassa.
        Autolla kaarteessa ajo ei ole tähän mikään poikkeus.
        Tasaisella vauhdilla vaakasuoralla alustalla tyynessä ajettaessa kitkavoimalla on siis komponentti sekä kaarrekeskipisteeseen että vauhdin suuntaan.
        Vapaalla ajettaessa jälkimmäinen olisi oleellisesti pienempi, muttei siltikään nollassa. Vierintävastusta kun on vapaallakin ajettaessa, mikä edellyttää kitkavoiman komponenttia nopeutta vastaan. Jos ko komponentti puuttuisi kokonaan, seurauksena pyörät lakkaisivat vierimästä pyörien kulmanopeuden loppuessa vierintävastuksen seurauksena ja luisto alkaisi. Syntyneessä liikekitkatilanteessa voiman suunta on nopeutta vastaan, eikä kaarrekeskukseen. Autolla olisi siis mahdotonta tällöin ajaa ympyrärataa pitkin.


    • piruharakka

      "Kun esimerkiksi auto ajaa kuvitellusti ympyrärataa, lepokitka pitää auton ympyräradalla. Miksi kitkan suunta on ympyrän keskipistettä kohti? Siis nopeutta vastaan? Pyrkiikö auto siis liukumaan sivulle radalta? Ei siis hetkellisen nopeuden suuntaan, joka on kohtisuorassa normaalikiihtyvyyttä kohtaan? Ja lopuksi miksi keskihakuvoima ei muuta nopeuden suuruutta? Helppoja varmasti monelle. Kiitollisuudella vastauksia odotan! "

      Ensinnäkin kitkalla ei ole suuntaa, se ei osoita kohti ympyrän keskipistettä.
      Kitka on skalaari-suure. Se on ominainen pinnalle.

      Sen sijaan kitkavoima on Newtonin lakien mukainen vastavoima auton renkaan pintaan kohdistamalle voimalle. Jos tämä renkaan pintaa vastaan kohdistama voima on kohtisuoraa poispäin ympyrän keskipisteestä, sanoo Newtonin laki, että vastavoima on yhtä suuri, mutta vastakkaiseen suuntaan - eli tässä tapauksessa siis KOHTI ympyrän keskipistettä.

      Ei näin suinkaan tarvitse olla. Olet varmastikin nähnyt autoja, jotka ovat heittäneet kuperkeikkaa. Tällöin ei ns. kitka pitänyt.

      • airfoil joka ei kirj

        Niin, mutta jos kitka pitää " Tällöin ei ns. kitka pitänyt" ja vauhtia kasvatetaan. auto kaatuu myös silloin varmasti, itseasiassa varmemmin kuin kitkan menetyksen tapauksessa.


      • auto_inssi
        airfoil joka ei kirj kirjoitti:

        Niin, mutta jos kitka pitää " Tällöin ei ns. kitka pitänyt" ja vauhtia kasvatetaan. auto kaatuu myös silloin varmasti, itseasiassa varmemmin kuin kitkan menetyksen tapauksessa.

        Auto ei kaadu varmasti jos vauhtia kasvatetaan. Auto on helppo suunnitella sellaiseksi ettei sitä saa pelkällä kitkavoimalla kaadettua. Leveä raideväli ja pitkä akseliväli yhdistettynä matalaan painopisteeseen saa tämän aikaan. Tämä on monissa ratakilpailuautoissa sääntöjen eräs tavoite, ja esim asiakkaiden käyttöön tehdyissä mäkiautoissa, joita hiihtokeskuksissa on kesällä tämä on täysin toteutettu turvallisuus syistä. Osaamattomatkaan asiakkaat eivät saa autoja kaadettua pysyessään radalla, ulosajamalla auton kylläkin voi saada kaatumaan, muttei pelkällä kitkavoimalla.


    • piruharakka

      Unohtui kommentoida tuota "keskipakoisvoimaa". Sellaista ei ole olemassakaan, muualla kuin urheiluselostajien ja fysiikkaa lukemattomien autoharrastajien päässä.

    • Ert1

      Kiitoksia paljon vastauksista! Vaikuttaako kitka kohtisuoraan nopeutta kohti kaarteessa vai kohtisuoraan käännettyjä renkaita? Mikä on voiman ja renkaiden asema tehtäessä tiukempia käännöksiä?

    • förklarare

      Nopeudella on itseisarvo (suuruus) ja suunta. Se on siis vektorisuure.

      Jos auton nopeuden itseisarvo eli suuruus ei muutu, kitka vaikuttaa kohtisuorassa hetkellistä nopeutta kohden. Muuten auton nopeuden itseisarvo (nopeusmittarin näyttämä) muuttuisi.

      F=ma

      Jos kappaleeseen vaikuttaa voima, kappale on kiihtyvässä liikkeessä. Tällöin sen nopeuden suuruus ja/tai suunta muuttuu.

      Voiman suunta on suhteessa auton liikkeen muutokseen (ei renkaiden asentoon). Siihen suuntaan mihin voima vaikuttaa, auton nopeus kiihtyy. Jos kiihtyvyys on kohtisuorassa nopeuden suuntaan nähden, nopeuden suunta muuttaa, muttei suuruus.

      • auto_inssi

        Autossa on yleensä 4 pyörää, ja jokaiseen niistä kohdistuu kaarreajossa erisuuntainen kitkavoima tiestä.

        > Voiman suunta on suhteessa auton liikkeen muutokseen (ei renkaiden asentoon).

        Se mitä edellä kerrot pätee auton massakeskipisteen nopeuksiin, ja 4:n kitkavoiman resultanttiin, ei yksittäisiin kitkavoimiin, eikä paikallisiin nopeuksiin.
        Jokaisella pyörällä on tietysti kaarreajossa erisuuntainen nopeus ja eri suuruinen vauhti. Auton korin kaikilla kiinteillä osilla on tietysti sama kulmanopeus, mutta eri kaarresäteestä johtuen eri nopeudet sekä suunnan että vauhdin osalta.
        Jokaisen yksittäisen kitkavoiman suunta korreloi renkaan asennon kanssa, mutta myös luistokulman kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4421
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2325
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2297
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2058
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1647
    6. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1411
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1044
    Aihe