tai tyhmät kysymykset niistä. Kertokaas.
Kun säätää paineita matka-ajoon, täytyykö ne säätää tyhjään autoon, vai täytyykö auto kuormata ensin ja sitten säätää? Onko väliä?
Valmistaja suosittelee 2 - 2.2. barin paineita, täydellä kuormalla 2.2. - 2.4. (taakse/eteen). Miksi muuten eri paineet taakse/eteen?
(neuvokaa, älkää haukkuko).
Tyhmät rengaspaineet
20
603
Vastaukset
Kuormattuun
- Painekumi
Auton renkaiden ilma pitää vaihtaa joka vuosi koska muutoin ajelet vanhoilla ilmoilla. Eli keväällä ennekuin laitat kesärenkaat alle tyhjennät ne ja laitat tuoreet ilmat renkaisiin. Näin renkaan kumi renkaan sisällä pysyy hyvässä kunnossa ja renkaat toimivat siten kuin ne on suunniteltu.
- rengasilma
No voi pyhä yksinkertaisuus. Mitähän jos laitat sitä ilmaa niihin renkaisiin, etkä kysele, että miksi sitä miksi tätä.
- 6+11
Nykyinen suositus on, että renkaaseen laitetaan seos, jossa on
Typpeä 78.08% ja Happea 20.95%, kumi säilyy parhaiten. - Myös Autoilija
6+11 kirjoitti:
Nykyinen suositus on, että renkaaseen laitetaan seos, jossa on
Typpeä 78.08% ja Happea 20.95%, kumi säilyy parhaiten.Joku nyt suosittelee että vain typpeä
- Varma tieto
6+11 kirjoitti:
Nykyinen suositus on, että renkaaseen laitetaan seos, jossa on
Typpeä 78.08% ja Happea 20.95%, kumi säilyy parhaiten.Mun mielestä pitäis laittaa myös pikkasen argonia ja neonia mukaan. Ehkä jotain muutakin, jopa vetyä ihan vähän, niin kevenee.
- Fhvjkl
No itte laitan noi paineet renkaisiin lastaamattomana. En sitten tiedä, paljonko kuorma vaikuttaa paineeseen. En ees oo tullu asiaa ajatelleeksi.
Toi paine-ero johtunee siitä, että auton keulassa on yleensä moottori painona ja varsinkin jarruttaessa auton massaa siirtyy etuakselille. - Faktaa..
Palataan itse saiaan. Ensinnäkin, Fyisikan lakien mukaan rengaspaine ei muutu oli auto tyhjä tai täyteen lastattu. Toiseksi, rengaspaine vaikuttaa ojo-ominaisuuksiin, siksi auton valmistaja ilmoittaa optimi arvot eteen ja taakse jotta ajettavuus olisi mahdollisimman hyvin balanssissa etu ja takapään kanssa. Painavammalla kuormalla ajettaessa pitää olla enemmän painetta ettei renkaan kosketuspinta-ala kasva tiehen nähden, tästä seuraisi suurempi renkaan kuluminen ja sen lämpiäminen.
- käytäntöä
Nykyrenkaisiin ei ihan helpolla laiteta liitkaa painetta. Mutta alipaine on vaarallista.
Eikä ole ihan yksi tai kaksi autoa, joilla ajettavuus paranee ja kulutus pienenee, kun paineet nostetaan täyden kuorman suositusarvoon tai vähän ylikin. Nykyautojen leveillä läskirenkailla joku 2,2 bar on täyttä pelleilyä! Täytyykin ihmetellä, mistä on peräisin nämä liian matalat painesuositukset, erityisesti takarenkailla (kun monen auton suuntavakauteen auttaa just takarenkaiden paineen nosto samaksi kuin edessä). - reilut paineet
käytäntöä kirjoitti:
Nykyrenkaisiin ei ihan helpolla laiteta liitkaa painetta. Mutta alipaine on vaarallista.
Eikä ole ihan yksi tai kaksi autoa, joilla ajettavuus paranee ja kulutus pienenee, kun paineet nostetaan täyden kuorman suositusarvoon tai vähän ylikin. Nykyautojen leveillä läskirenkailla joku 2,2 bar on täyttä pelleilyä! Täytyykin ihmetellä, mistä on peräisin nämä liian matalat painesuositukset, erityisesti takarenkailla (kun monen auton suuntavakauteen auttaa just takarenkaiden paineen nosto samaksi kuin edessä).Olen koko ikäni ajellyt pienillä ylipaineilla ja kevyesti on rullannut. Koskaan ei ole renkaat kuluneet keskeltä liikaa, joten on suositeltavaa, että pidät piueni ylipaineita.
Kesälomalla, runsaasti lastattuna pitäisin kysyjän autossa sellaista 0,3 barin ylipainetta eli ajelisin 2,5 ja 2,7 paineilla, mitkä jäävät kuitenkin renkaan suurimman sallitun maksimipaineen alle (yleensä n. 3.0 bar) - Faktaa edelleen
autoilija kirjoitti:
Varmasti muttuu paine kuorman mukaan
"Varmasti muttuu paine kuorman mukaan " Muutos on niin pieni ettei tavallisella painemittarilla voida havaita. Muutos tulee sitä kautta, että renkaan tilavuus muuttuu, joka on todella vähän.
Faktaa edelleen kirjoitti:
"Varmasti muttuu paine kuorman mukaan " Muutos on niin pieni ettei tavallisella painemittarilla voida havaita. Muutos tulee sitä kautta, että renkaan tilavuus muuttuu, joka on todella vähän.
Siksi juuri suositellaan kuormattuna suurempaa painetta kuin tyhjänä ettei vaan kukaan alenna kuormattuna, koska tyhjänä jäisi silloin alhaiseksi
- pikaista apua
Kiitoksia asiallisista vastauksista. :) Olen ajellut 2.5 barin paineilla ja se lienee ok kuormattunakin.
-ap - ,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,
Älkää kyselkö täällä hölmöjä.
Muuten Novan S Seppälä joka kärsii mielenterveysongelmista alkaa taas puhua samasta aiheesta radiossa. - hyvä kuski tarkistaa
Sillä on merkitystä onko rengaspaineiden mittaus tehty kylmillä renkailla (ei ensin ajettu pitkää maantieajoa ennen mittausta).
Suosituksia korkeammat paineet ovat taloudellisimpia koska silloin rengas rullaa kevyemmin, mutta silloin renkaasta tulee epämukavampi koska se ei jousta yhtä paljon tien epätasaisuuksissa. Itse käytän aina 0,2 baria korkeampia paineita, en siis niitä 0,5 yli.
Rengashankinnoissa voi nykyisin helposti tunnistaa kevyemmin rullaavan renkaan sen energiamerkinnästä. Jos hinta on vähän kalliimpi kuin huonommin rullaava maksaa ekorengas (ei siis sport-malli) hintansa takaisin pienempänä polttoainelaskuna.
Ja liian matalat rengapaineet ovat lisäksi vaaratekijä jos rengas on kaarreajossa tai väsitössä liian löysä, tai se kuumenee liikaa moottoritieajossa. - DIDIDIDI
Ketjulle,
Mikä ihme siinä on, että suomalaisille eivät kelpaa auton valmistajan suositukset rengaspaineiksi, vaan on pakko lykätä aina 0,3 - 0,5 yli suositusten. Sitten samalla valitellaan että suomen tiet jyrisee jne. Aina täällä palstalla löytyy joku, joka tietää näköjään paremmin kuin auton alustan suunnitellut ja testannut insinööri.
Jos muistaa vain kelien viilennyttyä ja muutoinkin säännöllisesti tarkistaa rengaspaineet, voi käyttää melkoisen huoletta valmistajan suosituksia. Ajomukavuus ja suuntavakavuus paranee, alusta kestää pidempään ja jarrutusmatkat ovat lyhyempiä kuin ylipaineisella renkaalla.- käytännössä
Samaa ihmetellyt.
- tänverran sitä on
Mulla on auton renkaissa 2,5 ja 2,6, ja peräkärryssä 2,9, ja kyllä menee kevyesti.
- ok homma
Nykyään tulee näyttöön tieto, kun paineissa on heittoa. Ohjekirja neuvoo loput.
Lastilla reissuun mennessä hiukka lisää painetta ja se on siinä. Ei merkkivalo hälytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251058Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82972Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753