Mitä tarkoittaa ennastaminen?

maamies pellollansa

Ostin natsimakasiinista Ecorino Vanilla -nimistä kasvirasvajäätelöä. Ainesosaluettelon mukaan yhtenä valmistusaineena oli mm. "ennastettu rasvaton maito". Enpä ole aikaisemmin kuullut sellaisesta materiaalista. Mitähän siis tarkoittaa ennastaminen ja millaista ainetta on ennastettu maito?

5

14481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45g346f

""Jogurttimaidon kuiva-ainepitoisuutta lisätään haihduttamalla vettä tai lisäämällä jogurttimaitoon maitojauhetta tai maitoproteiinijauhetta. Tämä lienee sitä ennastamista, vaikka kirjassa ei tätä termiä käytetäkään""

Tarkoittaa käsiteltyä maitojauhetta.

• tättärää.pippijuu

Eipä mene noin.
        Ennastaminen tarkoittaa sitä, että kuivatusta tai tiivistetystä raaka-aineesta tehdään tuotetta siihen vettä lisäämällä. Esimerkiksi maitojauheesta tehdään maitoa, omenamehutiivisteestä omenamehua, kuivatuista keittojuureksista keittojuureksia jne.
        Kiinasta taitaisi saada hyvää lateksilla jatkettua maitojauhetta, josta sitten saamme ennastettua maukasta maitoa.

• ”Ennastaa” näyttää siltä, kuin joku olisi pahoinpidellyt sanaa ”ennallistaa”. Se on kuitenkin virallinen sana, joka tarkoittaa, että tuotteeseen, josta vettä on aiemmin poistettu, lisätään sama määrä vettä. Virallisuudella tarkoitan tässä sanan esiintymistä EU-lainsäädännön suomenkielisissä käännöksissä (tai ”toisinnoissa”).

Sanan lienee sepittänyt joku EU-kääntäjä vastaamaan englannin sanaa ”reconstitute”. Johdoltaan paljon selvempi ja merkitykseltään ilmeisempi ”ennallistaa” ei käynyt kai siksi, että se on jo sanan ”reconstruct” vastine ja tarkoittaa vähän toisenlaista ”ennalleen saattamista”.

Olisi saattanut olla parempi käyttää vaikka sanaa ”rekonstituoida”. Siitä näkyisi kilometrin päähän, että se on termi, jonka merkitys pitää erikseen selvittää. Se olisi myös rehellisempi, koska ei ennastus saata tuotetta ennalleen kuin varsin suhteellisessa tai rajatussa mielessä.

• Voi.hyvää.päivää-lehti

Olemme hymyssä suin panneet merkille, ettei päätoimittaja Lahtonen ole onnistunut ennastamaan oman juorujournalismijulkaisunsa suosiota Ennalan aikaiselle tasolle, jos nyt ei vielä ihan lehteä lahtaamaankaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3994
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2393
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2230
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1969
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1592
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1497
    Aihe