Röyttän satama?

Kummissaan

Olen tässä kuunnellut Ylen uutisia, ja siellä on puhuttu Röyttän satamasta. Minun kielikorvani mukaan Röyttä taipuu astevaihtelullisena eli Röyttä – Röytän.

Joten mistä tässä on oikein kysymys? Murrettako?

9

434

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+2

      2003 Tornion kaupunginkanslia Nro 1

      TORNION RÖYTTÄN SATAMAJÄRJESTYS

      Kaupunginhallituksen 31.3.2003 hyväksymä

      Voimaantulopäivä 1.4.2003

      • Yhtä eppäillään

        Olikohan kyseinen kaupungin palkkaama puhtaaksirjoittaja junantuoma etelän vetelä. Vai onko kyseinen tapa yleinen koko kylässä?


    • vertailun vuoksi

      Riihimäellä on Riuttantie, karttoihin merkittynä Riuttanlukot ja Riuttanmäki. Tanssilava kuitenkin nimeltään Riutanharju.

    • ....,,,,

      Pomarkussa on Riutta, Riuttantie, Riuttankoski, Riuttansalmi.
      Ihan Maanmittauslaitoksen kartoissakin.
      No, Länsi-Suomeahan tämä.

    • Myötämöykkääjä

      Röyttä löytyy sekä Torniosta että Iistä. Ainakin Tornion Röytästä kertovan Wikipedia-artikkelin teksteissä esiintyvät sekaisin muodot Röyttän ja Röytän.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Röyttä

      Pitäisiköhän Wikipedian toimituskunta kutsua vakavaan puhutteluun, ellei sitten peräti YT-neuvotteluun?

      Nurmijärvi kuulunee yli 40 000 asukkaansa myötä Suomen väkirikkaimpiin maalaiskuntiin. Yksi kunnan taajamista on noin 5 000 asukkaan Röykkä. Röyttäläisittäin pitäisi kai pukua Röykkästä, mutta ainakin minä olen käynyt vain Röykässä, en koskaan Röykkässä.

      Mitä astevaihteluun tulee, niin sitä ei ole täällä Helsingin, Espoon ja Vantaan raukoilla (raukkoilla?) rajoilla viime viikkoina juuri esiintynyt. Lämpömittarin nestepatsas on jököttänyt vakaasti koleissa lukemissa.

      • W:ttu

        Mikä w:tun “Wikipedian toimituskunta”? Wikipediahan on systeemi, jonne kuka vain voi kirjoittaa mitä vain – näin sitä ainakin mainostetaan, todellisuus on sitten osittain toista (sensuuri pelaa). Siis joku Ville kirjoittaa ”Röyttän” ja joku Kalle samalle sivulle ”Röytän”. Ei se sen kummempaa ole.

        Joku on verrannut Wikipediaa wc:n seinään. Ei sielläkään ole toimittajaa korjaamassa kieliasua yhtenäiseksi.

        Joku, jolla ei ole parempaa tekemistä, voi tietysti yrittää yhtenäistää jonkin Wikipedia-sivun kielenkäytön. Siitä vain jos kiinnostaa, mutta tietysti huomenna joku muu voi ”korjata” sivun toisenlaiseksi.


      • Myötämöykkääjä
        W:ttu kirjoitti:

        Mikä w:tun “Wikipedian toimituskunta”? Wikipediahan on systeemi, jonne kuka vain voi kirjoittaa mitä vain – näin sitä ainakin mainostetaan, todellisuus on sitten osittain toista (sensuuri pelaa). Siis joku Ville kirjoittaa ”Röyttän” ja joku Kalle samalle sivulle ”Röytän”. Ei se sen kummempaa ole.

        Joku on verrannut Wikipediaa wc:n seinään. Ei sielläkään ole toimittajaa korjaamassa kieliasua yhtenäiseksi.

        Joku, jolla ei ole parempaa tekemistä, voi tietysti yrittää yhtenäistää jonkin Wikipedia-sivun kielenkäytön. Siitä vain jos kiinnostaa, mutta tietysti huomenna joku muu voi ”korjata” sivun toisenlaiseksi.

        Ai? Täälläkin tuollaisia?


    • Silläselvä

      Röyttä - Röytän. On oikein. ja sillä selvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe