Olen tässä kuunnellut Ylen uutisia, ja siellä on puhuttu Röyttän satamasta. Minun kielikorvani mukaan Röyttä taipuu astevaihtelullisena eli Röyttä – Röytän.
Joten mistä tässä on oikein kysymys? Murrettako?
Röyttän satama?
9
437
Vastaukset 9
Kyse on monien länsimurteiden käytännöstä, jota jotkut osaamattomat toimittajat noudattavat julkisessa viestinnässä. Yhtä asiatonta kuin olisi kirjoittaa asiauutisessa Kallaveestä tai Alavuresta. Lisätietoja:
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html#astev-murt- 6+2
2003 Tornion kaupunginkanslia Nro 1
TORNION RÖYTTÄN SATAMAJÄRJESTYS
Kaupunginhallituksen 31.3.2003 hyväksymä
Voimaantulopäivä 1.4.2003- Yhtä eppäillään
Olikohan kyseinen kaupungin palkkaama puhtaaksirjoittaja junantuoma etelän vetelä. Vai onko kyseinen tapa yleinen koko kylässä?
- vertailun vuoksi
Riihimäellä on Riuttantie, karttoihin merkittynä Riuttanlukot ja Riuttanmäki. Tanssilava kuitenkin nimeltään Riutanharju.
- ....,,,,
Pomarkussa on Riutta, Riuttantie, Riuttankoski, Riuttansalmi.
Ihan Maanmittauslaitoksen kartoissakin.
No, Länsi-Suomeahan tämä. - Myötämöykkääjä
Röyttä löytyy sekä Torniosta että Iistä. Ainakin Tornion Röytästä kertovan Wikipedia-artikkelin teksteissä esiintyvät sekaisin muodot Röyttän ja Röytän.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Röyttä
Pitäisiköhän Wikipedian toimituskunta kutsua vakavaan puhutteluun, ellei sitten peräti YT-neuvotteluun?
Nurmijärvi kuulunee yli 40 000 asukkaansa myötä Suomen väkirikkaimpiin maalaiskuntiin. Yksi kunnan taajamista on noin 5 000 asukkaan Röykkä. Röyttäläisittäin pitäisi kai pukua Röykkästä, mutta ainakin minä olen käynyt vain Röykässä, en koskaan Röykkässä.
Mitä astevaihteluun tulee, niin sitä ei ole täällä Helsingin, Espoon ja Vantaan raukoilla (raukkoilla?) rajoilla viime viikkoina juuri esiintynyt. Lämpömittarin nestepatsas on jököttänyt vakaasti koleissa lukemissa.- W:ttu
Mikä w:tun “Wikipedian toimituskunta”? Wikipediahan on systeemi, jonne kuka vain voi kirjoittaa mitä vain – näin sitä ainakin mainostetaan, todellisuus on sitten osittain toista (sensuuri pelaa). Siis joku Ville kirjoittaa ”Röyttän” ja joku Kalle samalle sivulle ”Röytän”. Ei se sen kummempaa ole.
Joku on verrannut Wikipediaa wc:n seinään. Ei sielläkään ole toimittajaa korjaamassa kieliasua yhtenäiseksi.
Joku, jolla ei ole parempaa tekemistä, voi tietysti yrittää yhtenäistää jonkin Wikipedia-sivun kielenkäytön. Siitä vain jos kiinnostaa, mutta tietysti huomenna joku muu voi ”korjata” sivun toisenlaiseksi. - Myötämöykkääjä
W:ttu kirjoitti:
Mikä w:tun “Wikipedian toimituskunta”? Wikipediahan on systeemi, jonne kuka vain voi kirjoittaa mitä vain – näin sitä ainakin mainostetaan, todellisuus on sitten osittain toista (sensuuri pelaa). Siis joku Ville kirjoittaa ”Röyttän” ja joku Kalle samalle sivulle ”Röytän”. Ei se sen kummempaa ole.
Joku on verrannut Wikipediaa wc:n seinään. Ei sielläkään ole toimittajaa korjaamassa kieliasua yhtenäiseksi.
Joku, jolla ei ole parempaa tekemistä, voi tietysti yrittää yhtenäistää jonkin Wikipedia-sivun kielenkäytön. Siitä vain jos kiinnostaa, mutta tietysti huomenna joku muu voi ”korjata” sivun toisenlaiseksi.Ai? Täälläkin tuollaisia?
- Silläselvä
Röyttä - Röytän. On oikein. ja sillä selvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta683020Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii3641129Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty65775Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää
Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty32739Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?
Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s262634Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon
Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä139586Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas
Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto19569Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen
Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel30534Sysmä tarvitsee päätöksiä
Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen17505Älä katoa elämästäni
Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan29489