Jerusalemin kaupunki ja adventistien julistus?

Ilmestyskirjassa kuvattu uusi Jerusalemin kaupunki, joka adventistien mielestä on aivan kirjaimellinen kaupunki ja se siis laskeutuua alas taivaasta pyhien kanssa kun mm. adventistit ovat viettäneet ensin 1000 vuotta tuomitsemassa lähimäisiään:

Uuden Jerusalemin pohja oli neliö, jonka jokainen sivu oli n. 555 km, joten sen ympärysmitta oli n. 2220 km eli 12000 stadionia. Koska tuo kaupunki oli kuutio, sen korkeus oli yhtä suuri kuin sen pituus ja leveys. Mikään ihmistekoinen kaupunki ei voisi koskaan ulottua niin kauas avaruuteen. Sitä ympäröi 144 kyynärän (64 m) korkuinen muuri. Tuo muuri oli jaspista, ja se lepäsi 12 peruskiven päällä, jotka olivat kallisarvoisia ja erittäin kauniita: jaspis, safiiri, kalsedoni, smaragdi, sardonyksi, sardi, krysoliitti, berylli, topaasi, krysopraasi, hyasintti ja ametisti. Näihin 12 peruskiveen oli kaiverrettu Karitsan 12 apostolin nimet. Varsinainen kaupunki näiden kauniiden muurien sisällä oli yhtä loistoisa, sillä sen kuvailtiin olevan ”kirkkaan lasin kaltaista puhdasta kultaa” ja siinä sanottiin olevan valtakatu, joka oli ”puhdasta kultaa, kuin läpinäkyvää lasia”.

Jotkut lahkot pitävät tätä Johanneksen kuvitteellista näkyä täysin totena ja mm. jehovan todistajat ja adventistit ovat kaupungin suhteen samoilla linjoilla.

Missä kohtaa on siis mainittu, että ko. kaupunki olisi ensinnäkin kuutio muodoltaan, kuten jehovalaiset ja vartiotorni-lehti asian tuovat esiin?
Vosihan kaupunki olla esim. pyramidin muotoinen, jolloin myös tuo Ilmestyskirjassa ilmoitettu 64 m korkea kaupungin ympärillä oleva muuri jotenkin sopisi kuvaan? Jos kaupungin ulkoreunat olisivat maan tasolla ja kaupungin keskusta siellä 555 km korkeudessa, niin silloin tuo muurikin sopisi paremmin tarinaan?

Minkä takia Johanneksen näyssä olevassa kaupungissa tuli olla 64 m korkea muuri? Oliko se kenties sitä varten, että sisällä olevat eivät pääsisi karkaamaan, vai siksi, että ulkona olevat eivät pääse kaupunkia valloittamaan, vai oliko se vain sen ajan käsitys modernista ja valloittamattomasta kaupungista?

Adventistit kertovat, että uusi Jerusalemin kaupunki yritettäisiin pahojen ihmisten toimesta valloittaa ja näille pahiksille olisi annettu riittävästi aikaa tehdä sota suunnitelmia sekä valmistaa tehokkaita aseita ja strategioita kaupungin valloittamiseksi. Adventistien käsitys ko. asiassa on suoraan kopioitu mm. Ellen Whiten kirjoitelmista.

Ellen White oli omasta mielestään nähnyt unissaan, kuinka uuden Jerusalemin valloittamissuunnitteluun olisivat osallistumassa kaikkein nerokkaimmat sotapäälliköt. Mukana sotasuunnitelmia olisi ollut tekemässä mm. Aleksanteri Suuri ja Napoleon.
Mm. Hitler ja Stalin eivät luonnollisesti olleet vielä Ellenin listoilla, koska eivät jostain syystä olleet astuneet EGW:n ajatuksiin.
EGW:llä ei myöskään ollut vielä tietoa ydinteknologiasta ja pitkälle kehittyneestä aseteknologiasta, joten Ellenin mielestä Napoleon oli ehdoton ykkösvaihtoehto johtamaan uuden Jerusalemin valloitusta?

Uskovatko adventistit Kai A.:n ja T. Flinkin johdolla, että tuo uuden Jerusalemin kaupungin kuvaus on kirjaimellinen, kuten Ellen White myös kirjoissaan esittää ja on sellainen "kristalli- / kultamöhkäle", joka laskeutuu Öljymäelle, nykyisen Israelin valtion alueelle?

43

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilm.18:4

Uusi Jerusalem on vertauskuva Jumalan Hengestä syntyneestä kansasta, sillä sehän kerrotaan Ilmestyskirjassa aivan selvästi.

Ilm.21
      9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä >>näytän

• HöpönLöpön!

Me adventistit uskomme ja meille on Raamatun pohjalat opetettu, että uusi Jerusalem on nimenomaan kirjaimellinen kaupunki, joka laskeutuu alas taivaasta Öljymäelle, kuten Ellen White myös näki.

Joten valehtele sinä "ilm. 18:4" niin paljon kuin vain kehtaat. Jumalaton vääristelijä!
      Epäuskoinen pakana!

"...meille on Raamatun pohjalat opetettu...kuten Ellen White myös näki.

Joten valehtele sinä "ilm. 18:4" niin paljon kuin vain kehtaat. Jumalaton vääristelijä!
        Epäuskoinen pakana!

• Hyvää sapattia : )
        Ilm.18:4 kirjoitti:

"...meille on Raamatun pohjalat opetettu...kuten Ellen White myös näki.

Epäuskoinen pakana!

Kyllä Uusi Jerusalem on ihan kirjaimellinen kaupunki, jonka jo Aabraham aikoinaan näki ja sanoi, että tuon kaupungin "Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt" Hep.11:10. Kyllä siinä Alvar Aallot ja muut huippuarkkitehdit kalpenevat tuon rakennelman rinnalla. Uuden Jerusalemin ja paljon muutakin "Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat" 1Kor.2:9. Rakastatko sinä Jumalaa ja pidätkö hänen sapattinsa? "Jos te minua rakastatte, niin te noudatatte minun käskyjäni"- sanoi Jeesus Joh. 14:15.
        Hyvää sapattia : )

Hyvää sapattia : ) kirjoitti:

Kyllä Uusi Jerusalem on ihan kirjaimellinen kaupunki, jonka jo Aabraham aikoinaan näki ja sanoi, että tuon kaupungin "Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt" Hep.11:10. Kyllä siinä Alvar Aallot ja muut huippuarkkitehdit kalpenevat tuon rakennelman rinnalla. Uuden Jerusalemin ja paljon muutakin "Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat" 1Kor.2:9. Rakastatko sinä Jumalaa ja pidätkö hänen sapattinsa? "Jos te minua rakastatte, niin te noudatatte minun käskyjäni"- sanoi Jeesus Joh. 14:15.

>>>tuon kaupungin "Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt" Hep.11:10.MINÄ KOKOAN SINUT JÄLLEEN< (=seurakunta) suurella laupeudella...
        11 SINÄ KURJA, myrskyn raastama, SINÄ LOHDUTON! Katso, >MINÄ MUURAAN SINUN KIVESI< (=Jerusalem eli seurakunta) kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista, (1Piet.2:5 ja rakentukaa itsekin >elävinä kivinä< hengelliseksi huoneeksi... )
        12 MINÄ TEEN sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
        13 SINUN LAPSESI OVAT KAIKKI HERRAN OPETUSLAPSIA, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.

>>>Rakastatko sinä Jumalaa ja pidätkö hänen sapattinsa?

Hyvää sapattia : ) kirjoitti:

>>>Kyllä Uusi Jerusalem on ihan kirjaimellinen kaupunki

• HöpönLöpön!

Vääristele sinä mitä vääristelet. Osasi on helvetintulikivijärvessä, jos et kadu ja tee parannusta harhoistasi.
      Uusi Jerusalem on kongreettinen ja silmin havaittavissa oleva kaupunki.
      Miksi muuten Raamattu olisi antanut uudelle Jerusalemin kaupungille tarkat mitat ja kertonut sen olevan PYHIEN=PELASTETTUJEN asuinsija, jossa mm. kadut ovat kullasta?
      Häh!
      Etkö näe itse sokeuttasi "Ilm. 18:4"

>>>Vääristele sinä mitä vääristelet. Osasi on helvetintulikivijärvessä, jos et kadu ja tee parannusta harhoistasi.

• HöpönLöpön!

>>>Vääristele sinä mitä vääristelet. Osasi on helvetintulikivijärvessä, jos et kadu ja tee parannusta harhoistasi.

Sapatti on aina hyvä, eikä se toivottamalla siitä miksikään muuksi muutu.
        Mutta sinun osasi on tulijärvessä, ellet käänny harhoistasi totuuteen.

• Raamatun tapa

Minä ajattelinkin viettää sapatin hiljaisuudessa kotonani, kuten Raamattu opettaa.

• loogista

Luukas:
      23:55 Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. >> Jakeen lisätiedot
      23:56 Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.

Näiset eivät saaneetkaan osallistua jumalanpalveluksiin sapattina ja siitä syystä olikin loogista, että sanottiin:
      "Nainen vaietkoon seurakunnassa."
      Sehän oli täysin luonnolista kun siellä seurakunnassa sapattina ei ollut yhtään naista paikalla, jotka olisivat voineet olla äänessä.
      Nainen vietti sapatin kotonaan hiljaisuudessa ja leväten.
      Mies oli perheen pää ja hän sitten kertoi vaimolleen kotonaan sen opetuksen minkä synagookassa oli saanut.

• sapattina kirkkoon

Kyll mie ainaskin meen huomenna synagoogaan kuten Jeesuskin teki.

• oma lehmä
        sapattina kirkkoon kirjoitti:

Kyll mie ainaskin meen huomenna synagoogaan kuten Jeesuskin teki.

>>Kyll mie ainaskin meen huomenna synagoogaan kuten Jeesuskin teki.>>

Täällä Suomessa noita synagoogia on vain niin kovin harvassa paikassa: Helsingissä ja Turussa nyt ainakin kyllä on, mutta muualta kulkien ei taida sapantinmatkan puitteissa onnistua sinne meno. - Muista nyt toki ettei Jeesus käynyt kirkossa, niin että äläpäs sinäkään nyt yritä kirkossakäymisellä synagoogan sapattipalvelusta korvata.

• Mene sitten

Olet siis syntyperäinen juutalainen, kuten Jesuskin?

• Näin se olisi.

Jos Jeesus eläisi nyt ihmisen muodossa maan päällä, niin hän menisi Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon sunnuntaina, tapansa mukaan.

• pyh!

Ei menisi.

• oma lehmä

>>Jos Jeesus eläisi nyt ihmisen muodossa maan päällä, niin hän menisi Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon sunnuntaina, tapansa mukaan.>>

Ainakin espanjankielisissä maissa taitaa elää nykyäänkin useitakin Jeesuksia, jotka menevät sunnuntaina Roomalaiskatoliseen kirkkoon tapansa mukaan.

• miten on?

Miten muuten on siellä uudessa Jerusalemissa?
      Siellähän ei adventistien ja Raamatun mukaan ole yötä lainkaan, eikä meidän aurinkoakaan ja sen laskua tai nousua, vaan Jumala itse on aurinkona, niin miten se lauantai siellä taivaassa tulee ja miten sitä "päivää" vietettäisiin?
      Onkohan tulevassa uudessa Jerusalemissa edes kellojakaan, kun sellaisen käsityksen olen saanut, että siellä 1000 vuotta on kuin yksi päivä ja toisin päin?

• ?????

Erkki Luukko puhuu tuosta aiheesta voi kuunnella Audiopankki.com

• advarien taivastavat

Adventisteilla on omat Rolexit taivaassa ja niistä he sitten seuraavat auringon laskut ja nousut taivaassakin. Adventistit myös vuokraavat omia seurakuntatiloja taivaassa, jonne voivat kokoontua lauantaisin muita taivaan vääräuskoisia pakoon, omaan piiriinsä.

• huhuu!

Herroille esitettiin aloituksessa kysymys:

"Uskovatko adventistit Kai A.:n ja T. Flinkin johdolla, että tuo uuden Jerusalemin kaupungin kuvaus on kirjaimellinen, kuten Ellen White myös kirjoissaan esittää ja on sellainen "kristalli- / kultamöhkäle", joka laskeutuu Öljymäelle, nykyisen Israelin valtion alueelle?"

Ovatko pastorit kenties menneet nukkumaan ja lataamaan "akkuja" tulevaa työntäyteistä sapattia silmälläpitäen? Vai valmistelevatko viimetingassa sapatin saarnaansa? Onhan se lauantaina se tilipäivä ja pastoreiden täytyy toivoa, että hyvä Raamatuntutkistelu ja saarna kirvoittavat jäsenet auliisiin uhrilahjoihin?

• Vanhin

Tämä viestiketju näyttää olevan täynnä niin tietämättömyyttä kuin provojakin. Adventistit yleisesti uskovat siihen, että uusi Jerusalem kirjaimeillisesti laskeutuu taivaasta, mutta tähän doktriiniin ei kuulu se, että mittojen täytyy olla kirjaimelliset. Joka haluaa niiden kirjaimellisuuteen uskoa, niin uskokoon. Ilmestyskirja on täynnä vertauskuvia, monet siinä annetuistä luvuista ovat vertauskuvallisia. Miksi kaupungin mittojen tai joidenkin yksityiskohtien pitäisi olla kirjaimellisia? Adventtikirkko suvautsee hyvin joukossaan myös niitä, jotka pitävät mittoja vertauskuvallisina.

• Vanhimmalle

"Ilmestyskirja on täynnä vertauskuvia, monet siinä annetuistä luvuista ovat vertauskuvallisia."

Hetkinen seurakunnan? "Vanhin"!

Milläs keinoilla adventistit sitten erottelevat ne Raamatun vartauskuvat ja kirjaimelliset tekstit? Onko niin, että siellä adventtikirkon keskushallinnossa (pääkonferenssissa) USA:ssa joku komitea on vain päättänyt ne tekstit, mitkä ovat Raamatussa vertauksia ja mitkä eivät ole, hivenen Ellen Whiten kirjoituksia samalla tutkaillen? Sitten Raamatuntutkisteluvihkosessa ne tuodaan esiin sapatin tutkistelun yhteydessä, kuten ne on siellä USA:ssa keskuhallinnossa päätetty?
      Jeesus esim. itse kertoo, ettei hän puhunut mitään muutoin kuin vertauksin?
      Mitkä Jeesuksen sanat Raamatussa adventistit kuitenkin tulkitsevat kirjaimellisesti?
      Miksi Uuden Jerusalemin mitat yhtäkkiä olisivatkin vertauskuvallisia ja mitä se 555 km kanttiinsa oleva valtava "kuutio" sitten kuvaa annettuine mittoineen?

Voisiko myös olla niin, että esim. VT:n puolella annetut mitat esim. ilmestysmajasta ja Nooan arkista olisivat myös vertauskuvallisia?

>>>Milläs keinoilla adventistit sitten erottelevat ne Raamatun vartauskuvat ja kirjaimelliset tekstit? Onko niin, että siellä adventtikirkon keskushallinnossa (pääkonferenssissa) USA:ssa joku komitea on vain päättänyt ne tekstit, mitkä ovat Raamatussa vertauksia ja mitkä eivät ole, hivenen Ellen Whiten kirjoituksia samalla tutkaillen? Sitten Raamatuntutkisteluvihkosessa ne tuodaan esiin sapatin tutkistelun yhteydessä, kuten ne on siellä USA:ssa keskuhallinnossa päätetty?

• Vanhin

Ei kovin kauan sitten adventtikirkko julkaisi suomeksi Jon Paulienin pienen kirjasen Ilmestyskirjan tulkinnasta. Loistava kirja. Paulien mielestäni osoittaa, että kun muualla Raamatussa vertauskuvina tulkitaan vain se, minkä konteksti tai kirjoittaja vertauskuvaksi osoittaa, Ilmestyskirjassa tilanne on niin päin, että kaiken oletetaan olevan vertauskuvallista, ellei konteksti tai kirjoittaja edellytä tulkitsemaan asiaa kirjaimellisesti.

Paulien ei vain ole yksi arvostetuimmista teologeista adventtikirkon sisällä vaan hänen työnsä Uuden Testamentin ja Ilmestyskirjan tutkijana on myös saanut laajaa tunnustusta kirkon ulkopuolella.

>>>Sitä ympäröi 144 kyynärän (64 m) korkuinen muuri.kaksitoista porttia< ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat >Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet<

Hes.42
      15 Kun hän oli saanut loppuun sisemmän temppelin mittaamisen, vei hän minut ulos sille portille, jonka etupuoli oli itää kohden. Ja hän mittasi sen ympärinsä.
      16 Hän mittasi >itäilmalta< mittaruovolla: viisi sataa ruokoa mittaruovon mukaan. Hän kääntyi
      17 ja mittasi >pohjoisilmaltaeteläilmaltalänsi-ilmaltaNeljältä ilmansuunnalta< hän sen mittasi. Siinä oli >muuri yltympärierottaa pyhä epäpyhästäneljältä ilmalta

Keräsin tässä hieman lisää "Jerusalemin rakennuspiirustuksia", jos joku haluaa niihin tutustua.

Matt.7
        13 Menkää >ahtaasta portista< sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
        14 mutta se portti on ahdas ja >tie kaitapääsisivät porteista sisälle kaupunkiinUlkopuolella< ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

Ps.118
        20 Tämä on >Herran porttikaupungiksi, joka ei ole hyljättykansasi, jotka käytte sisälle näistä porteistaportin kauttatemppelistämies seisoi minun vieressäni.<
        7 Se ääni sanoi minulle: "Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni sija ja minun jalkapohjaini sija, jossa minä tahdon asua israelilaisten keskellä iankaikkisesti. Ja Israelin heimo ei ole enää saastuttava minun pyhää nimeäni-eivät he eivätkä heidän kuninkaansa-haureudellansa, kuninkaittensa ruumiilla ja uhrikukkuloillansa.
        10 Sinä, ihmislapsi, saata Israelin heimolle >sanoma tästä temppelistämitatkoot sen sopusuhtaisuudentemppelin laki< sen koko alue vuoren laella >yltympäri on korkeastipyhä

• Huhuuu!

Herroille esitettiin aloituksessa kysymys ja eipä vastausta ole kuulunut?:

"Uskovatko adventistit Kai A ja T. Flink, että tuo uuden Jerusalemin kaupungin kuvaus on kirjaimellinen, kuten Ellen White myös kirjoissaan esittää ja on sellainen "kristalli- / kultamöhkäle", joka laskeutuu Öljymäelle, nykyisen Israelin valtion alueelle?"

• Eiköhän tästä parhaiten päästä eteenpäin, jos kaupunki onkin puutarha (Eden uudessa kaavussa???) ja kuvaus vertauskuvallinen.

Kun ajatellaan nykyajan suurkaupunkeja, puhutaan kivierämaista eikä useimpien ihmisten mielestä kulta/helmi/kristallierämaa tunnu läheskään yhtä houkuttelevalta kuin vaikkapa rauhallinen järvimaisema tai puutarha. Eivätköhän nämä jälkimmäiset ole niin Luojan parhaita luomuksia.

Käänsin tuon aiemmin mainitun Paulienin kirjan ja pidän sitä erinomaisena kirjana, joka avaa ihan uusia näköaloja adventtikirkonkin menneeseen jämähtäneisiin tulkintoihin.

Kai

• Huhuu T. Flink!

Kiitos kannastasi Kai A.!
      Uuden Jerusalemin kuvaus Ilmestyskirjassa on siis Kai:n tulkinnan mukaan lähinnä vertauskuvallinen ja kuvaa tulevan paratiisin ihanuutta Raamatun ajan ihanuuskäsityksen ja loiston perusteella? Tulkitsinko oikein?

Mitähän mieltä Timo Flink on ko. asiasta?
      Onko siis Ilmestyskirjan kertomus uudesta Jerusalemista kirjaimellinen vaiko vertauskuvallinen?

• Leirielämää

T. Flink ilmeisesti on siellä Kallionimen Raamattuleirillä kertomassa kolleegoilleen, että mitä käännösvirheitä Raamatustaan hän on taas löytänyt, jotka virheet jollain tavalla saattavat olla ristiriidassa Ellen Whiten/adventtikirkon keskushallinnon "näkyjen" ja houreiden kanssa?

>>>T. Flink ilmeisesti on siellä Kallionimen Raamattuleirillä kertomassa kolleegoilleen, että mitä käännösvirheitä Raamatustaan hän on taas löytänyt

>>>T. Flink ilmeisesti on siellä Kallionimen Raamattuleirillä kertomassa kolleegoilleen, että mitä käännösvirheitä Raamatustaan hän on taas löytänyt

Lisäys edelliseen.

Mahtaisikohan Timo Flinkin vähäinen kiinnostus tätä "pedon merkkiä" kohtaan johtua siitä, että hänen omankin seurakuntansa nimessä on tämä merkki....

Ja siitäköhän johtuu myös se, että lopunajan jäännöskansaa ei kiinnosta enää mitkään julistamiset Antikristuksesta ja "pedosta"...

Sillä Antikristus kokoaa omat lapsensa omaan ekumeeniseen "kirkkotarhaansa" ja sinne adventtikirkonkin lapsia ollaan viemässä "hoitoon"...

Pedolla on myös muita lapsia, jotka eivät ole tästä kirkkotarhasta; myös niitä pedon tulee johdattaa, ja ne saavat kuulla hänen äänensä, ja on oleva yksi lauma ja yksi peto.

http://www.kotipetripaavola.com/Katolisen_kirkon_ja_paavin_viran_juuret.html#40

• Vähän tietoa.

Itse asiassa nykyinen Pietarin kirkko sijaitsee täsmälleen sillä paikalla, kalliotasanteen päällä, jossa keisari Nero naulitutti Pietarin ristille pää alaspäin.

Roomalaisten tapana nimittäin oli, että ristit pystytettiin kallioon/kiveen hakattuihin/porattuihin syvennyksiin, joihin ristin pystyyn kiilaaminen oli puukiilojen avulla helppoa ja kun tehtyihin syvennyksiin lisättiin vettä saatiin risti pysymään pystyssä erinomaisesti säästä tai tuulista riippumatta. Myös ristiltä vainajan alasottaminen oli helpompaa kun poistettiin vain kiilat ristin pystypuun ympäriltä ja risti voitiin siten köysiä apuna käyttäen kampeamalla kaataa haluttuun suuntaan, mieluiten luonnollisesti niin, että vainaja ei jäänyt ristinsä alle.

• Näin siellä

Sellainen Pietarin ristiinnaulitseminen on ihan satua.
      Siitä ei ole mitään todistetta. Eräät katoliset vain keksivät koko tarinan joskus 100-300 luvulla jKr.

• oma lehmä

>>Sellainen Pietarin ristiinnaulitseminen on ihan satua.
        Siitä ei ole mitään todistetta. Eräät katoliset vain keksivät koko tarinan joskus 100-300 luvulla jKr.>>

Taitaapa olla paljon sellaisia uskonnollisia tarinoita, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita. Suuri osa Pyhän Raamatun kertomuksistakin taitaa olla sellaisia, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita.

oma lehmä kirjoitti:

>>Sellainen Pietarin ristiinnaulitseminen on ihan satua.
        Siitä ei ole mitään todistetta. Eräät katoliset vain keksivät koko tarinan joskus 100-300 luvulla jKr.>>

Taitaapa olla paljon sellaisia uskonnollisia tarinoita, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita. Suuri osa Pyhän Raamatun kertomuksistakin taitaa olla sellaisia, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita.

>>>Suuri osa Pyhän Raamatun kertomuksistakin taitaa olla sellaisia, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita.

• Ilm.18:4 kirjoitti:

>>>Suuri osa Pyhän Raamatun kertomuksistakin taitaa olla sellaisia, joiden todenperäisyydestä ei ole mitään todisteita.

lm.18:4 kirjoitti: «Mutta Ilmestyskirjan vertauskuville löytyy aivan osuvat vastineensa "kristikunnasta" (lue: Babylon). Sattumaako? Enpä usko.»

Ei se olekaan sattumaa, vaan tarkoitushakuista symbolien sovittamista tiettyyn kohteeseen.

Mistään ennustuksesta ei ole kyse silloin, kun metaforien merkitys keksitään vasta jälkeenpäin.

Jälkeenpäin selittäminen eli menneisyyden ennustaminen on niin tavattoman noloa, mutta suhteellisen helppoa. Oikeasti tuollaiset vertauskuvalliseksi tulkitut esitykset pystyy sovittamaan ziljoonaan eri kohteeseen. Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen.

v.aari kirjoitti:

lm.18:4 kirjoitti: «Mutta Ilmestyskirjan vertauskuville löytyy aivan osuvat vastineensa "kristikunnasta" (lue: Babylon). Sattumaako? Enpä usko.»

Ei se olekaan sattumaa, vaan tarkoitushakuista symbolien sovittamista tiettyyn kohteeseen.

Mistään ennustuksesta ei ole kyse silloin, kun metaforien merkitys keksitään vasta jälkeenpäin.

Jälkeenpäin selittäminen eli menneisyyden ennustaminen on niin tavattoman noloa, mutta suhteellisen helppoa. Oikeasti tuollaiset vertauskuvalliseksi tulkitut esitykset pystyy sovittamaan ziljoonaan eri kohteeseen. Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen.

>>>Oikeasti tuollaiset vertauskuvalliseksi tulkitut esitykset pystyy sovittamaan ziljoonaan eri kohteeseen. Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen.

• Muistutus v.aarille

>>>Oikeasti tuollaiset vertauskuvalliseksi tulkitut esitykset pystyy sovittamaan ziljoonaan eri kohteeseen. Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen.

Esittäisitkö niistä "ziljoonasta eri kohteesta" >edes yhden< johon Ilmestyskirjan vertauskuvat pystyy täydellisesti sovittamaan.

• Muistutus v.aarille kirjoitti:

Esittäisitkö niistä "ziljoonasta eri kohteesta" >edes yhden< johon Ilmestyskirjan vertauskuvat pystyy täydellisesti sovittamaan.

Ilm.18:4 muistutteli: «Esittäisitkö niistä "ziljoonasta eri kohteesta" >edes yhden< johon Ilmestyskirjan vertauskuvat pystyy täydellisesti sovittamaan.»

En päivystä tällä palstalla. Hoputtaminen menee hukkaan.

En sanonut, että sovittaminen olisi mihinkään kohteeseen *täydellistä*.

Kun kirjoitin tämän: "Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen", en myöskään väittänyt, että kiistattomasti tai edes minun mielestäni kaikki osuisi täsmälleen kohdalleen. Selittäjistä vain tuntuu siltä.

Kohteita voi etsiä mistä tahansa historian jaksosta tai vaikka Aku Ankan vuosikerroista. Ei kiinnosta riittävästi, että rupeaisin itse rakentelemaan näitä menneisyyden ennustamisia.

Sen sijaan kysyn, mitä ihmeen merkitystä on ennustuksella, jonka merkitys keksitään vasta jälkeenpäin, kun kaikki ennustettu on jo tapahtunut?

v.aari kirjoitti:

Ilm.18:4 muistutteli: «Esittäisitkö niistä "ziljoonasta eri kohteesta" >edes yhden< johon Ilmestyskirjan vertauskuvat pystyy täydellisesti sovittamaan.»

En päivystä tällä palstalla. Hoputtaminen menee hukkaan.

En sanonut, että sovittaminen olisi mihinkään kohteeseen *täydellistä*.

Kun kirjoitin tämän: "Ja joka kerta voi ihastella, miten täsmälleen kaikki natsaa kohdalleen", en myöskään väittänyt, että kiistattomasti tai edes minun mielestäni kaikki osuisi täsmälleen kohdalleen. Selittäjistä vain tuntuu siltä.

Kohteita voi etsiä mistä tahansa historian jaksosta tai vaikka Aku Ankan vuosikerroista. Ei kiinnosta riittävästi, että rupeaisin itse rakentelemaan näitä menneisyyden ennustamisia.

Sen sijaan kysyn, mitä ihmeen merkitystä on ennustuksella, jonka merkitys keksitään vasta jälkeenpäin, kun kaikki ennustettu on jo tapahtunut?

>>>Sen sijaan kysyn, mitä ihmeen merkitystä on ennustuksella, jonka merkitys keksitään vasta jälkeenpäin, kun kaikki ennustettu on jo tapahtunut?

• Ilm.18:4 kirjoitti:

>>>Sen sijaan kysyn, mitä ihmeen merkitystä on ennustuksella, jonka merkitys keksitään vasta jälkeenpäin, kun kaikki ennustettu on jo tapahtunut?

Ilm.18:4 kirjoitti: «Kun löytää palapelin oikeat palaset, niin voi ennustaa myös tulevaa.»

Osaisitko antaa jonkin esimerkin onnistuneesta ennustamisesta, joka perustuisi Raamatun profetioiden "palapelien" ratkaisemiseen?

Tai sitten olisi hauska kuulla jokin ennustus, joka ei vielä ole toteutunut, mutta sen toteutuminen olisi lähitulevaisuudessa. Tietenkin pitäisi olla jokin tolkullinen aikahaarukka, jottei aina voisi paeta siihen, ettei ennustus ole "vielä" toteutunut.

Tietääkseni tuollaiset ennustukset ovat joko epäonnistuneet tai sitten ennustettu tapahtuma on sijoitettu johonkin piiloon ja siten verifioinnin ja falsifioinnin tavoittamattomiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      19
      2626
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      209
      1941
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1708
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1551
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1466
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      204
      1324
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1236
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1147
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1035
    10. Rääkyvä nainen

Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      917
    Aihe