”Sisimmässämme pilkistää
kuurupiilostaan nuoruus.
Vain nuoret eivät sitä tiedä.”
Ikääntyneen omat voimanlähteet ovat tärkeitä, koska ”…moninkertainen yksinäisyys ja ikävöinti odottaa ihmistä vanhana. On valmistauduttava siihen, että se aina vain pahenee ja että elän kauan.”
“Elämässä on kestettävä kohtuuttoman paljon ikävöintiä. En olisi uskonut, että näin paljon.“
Yksinäisyyttä helpottavat mielikuvitus, unet ja erityisesti muistot rakasteluista, jossa sielu on ollut mukana. ”Tajusin tämän äkkiä voimakkaasti herättyäni eroottisesta unesta. Avain sieluuni.”
Toisen ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen, sielun ja kehon yhteinen rakastelukokemus lienevät nykykirjallisuudessa vähemmän esillä.
Eeva Kilven avoimen tilityksen edessä vahvistuu ajatus siitä, miten sokea nyky-yhteiskunta on niille ikääntyneiden voimavaroille, jotka kumpuavat kaukaa päiväkohtaisten uutisointien takaa.
Sieltä missä piilee elämän perimmäisten ymmärrysten kokemus: “Rakkaus on yhteyttä elämään. Jumaluuteen.”
(Edelläolevat sitaatit ovat Eeva Kilveltä)
Rakkaus äitiin ja isäänkin tulee esiin unissa joskus, tosin harvoin.
"Vanhuus on seikkailu, jossa ihminen lopullisesti koetellaan"
71
362
Vastaukset
- Merilii
Eeva Kilven kirjoista olen ollut jossain vaiheessa kiinnostunut, ja nyt haluan tuoda tännekin sitä yhteiseen keskusteluun.
Minusta tuo rakkauden korostaminen ja liittäminen Jumalaan, jumaluuteen, se kolahti minuun aikoinaan.
Rakkaus on minustakin elämän suurin voima, emme ehkä tajuakaan itse, miten paljon äitimme ja isämme rakkaus kantaa meitä vielä tänäkin päivänä,
ja miten paljon se juuri on myös parisuhteessamme koetun rakkauden pohjana ja juurina , samoin pohjana siinä rakkaudessa, mitä tunnemme lapsiamme ja heidän lapsiaan kohtaan.
Kirjallisuudessa päästään elämän syviin pohjavirtoihin.
...........................- Kokenut.
Vanhuus on minusta kurjaa .Mutta tuo pitää kutinsa:
>>Kirjallisuudessa päästään elämän syviin pohjavirtoihin.
- fiiuliin*
Hei
Oletko ja itse saanut vanhuudesta kokemuksia,vai oletko ammentanut niitä vain kirjoista.
Luulisin että nämä kirjailijatkin ovat kokemuksensa kokeneet hieman nuorempina, onko heillä varmaa tietoa vanhuudentuomista kokemuksista.
Mutta hienosti on kirjoitettu, minulle vain outoja ja vieraita. - Katleija
Saanen lainata tähän Eeva Kilven Kuolinsiivous 2012 ilmestyneen kirjan loppupuolelta runon. Kilpi oli silloin 84 vuotias tämän kirjoittaessaan..
..........
" Vanhuutta ei voi ratkaista,
ystävät kalliit, sanoo isoäiti.
Sen kanssa on elettävä.
Sitä on siedettävä.
Sille on puhuttava ystävälllisesti.
Sen kanssa on neuvoteltava.
Sen kanssa on pohdittava asioita,
tätä ilmiötä,
mysteeriä jopa.
Te jotka elätte nuoruutenne lumoissa
puoli vuosisataa ja ylikin,
mihin teillä on hätä?
Ja sinut armaani,
minä haluaisin tavata vasta kuolemani jälkeen,
irtautuneena huolista,
kun hautajaiset olisivat ohi,
nurkat siivottu papereista ja sanomalehdistä,
kun perintöhuonekalut olisi sijoitettu, vanhat kirjat jaettu,
metsästä päästy yksimielisyyteen
ja mieleni olisi vapautunut intohimoon.
Olisi aikaa iankaikkisesti.
Ei kiirettä mihinkään.
Olisin paratiisikelpoinen. - kop.saamaton
Hyvin olette kopsanneet.
Kiitos Katleija .
Olen ihmetellyt kuinka moni kirjailia osaa kuvata tunteita , ne onihan kun minulta lainattuja .
Mutta nuoruudessa on muutakin kun Rakkaus --on joskus vihan tunteita Rakaintanikin kohtaa, --En ole koskaan onneksi ollut "mustasukkanen" mitä moni on ihmetellyt siihenaikaan kun elä oli sillon ajateltuna ,pelkkää odotusta .
Odotin " jatkuvasti " miestäni kotio .
Onneksi tiesin kenen kanssa olen menossa naimisiin . Oltiin lapsesta asti tunnettu . Mutta onneksi sillon kun minua vielä kuunneltiin ---sain häntä hillittyä niissä riennoissa mitkä häntä kiinnosti .
Saatiin lapsetkin -- mutta hän ei ollut isänä paikalla niinpaljoa kun olis pakko jos ottaa vastuuta perheestä-- kuitenkin tulin toimeen ,jotenkuten , Järjestämistä siinä oli
Hän muuttui kun eriihmiseksi -- kun sairastui vakavasti -- huomasi kuinka tärkeää perhe on . -- ikävä sanoa --mutta meidän rakkaus ja yhteis elämä oli ne hänen viimeiset vuotensa parhaat --vaikka olimme saaneet olla yhdessä 20vuotta.
Aina haaveilen kuinka olisimme eläneet yhdessä vanhuutemmekin
. Hän oli ainoa Rakkauteni ,ullamirjami kirjoitti:
Kiitos Katleija .
Olen ihmetellyt kuinka moni kirjailia osaa kuvata tunteita , ne onihan kun minulta lainattuja .
Mutta nuoruudessa on muutakin kun Rakkaus --on joskus vihan tunteita Rakaintanikin kohtaa, --En ole koskaan onneksi ollut "mustasukkanen" mitä moni on ihmetellyt siihenaikaan kun elä oli sillon ajateltuna ,pelkkää odotusta .
Odotin " jatkuvasti " miestäni kotio .
Onneksi tiesin kenen kanssa olen menossa naimisiin . Oltiin lapsesta asti tunnettu . Mutta onneksi sillon kun minua vielä kuunneltiin ---sain häntä hillittyä niissä riennoissa mitkä häntä kiinnosti .
Saatiin lapsetkin -- mutta hän ei ollut isänä paikalla niinpaljoa kun olis pakko jos ottaa vastuuta perheestä-- kuitenkin tulin toimeen ,jotenkuten , Järjestämistä siinä oli
Hän muuttui kun eriihmiseksi -- kun sairastui vakavasti -- huomasi kuinka tärkeää perhe on . -- ikävä sanoa --mutta meidän rakkaus ja yhteis elämä oli ne hänen viimeiset vuotensa parhaat --vaikka olimme saaneet olla yhdessä 20vuotta.
Aina haaveilen kuinka olisimme eläneet yhdessä vanhuutemmekin
. Hän oli ainoa Rakkauteni ,Tällaista on lintumaalmassa --ja yleensäkkin lajikumppanin huolehtimisesta hyvä esimerkki .
Itse ihailen näitä uljaita lintuja.
http://vimeo.com/4788398ullamirjami kirjoitti:
Tällaista on lintumaalmassa --ja yleensäkkin lajikumppanin huolehtimisesta hyvä esimerkki .
Itse ihailen näitä uljaita lintuja.
http://vimeo.com/4788398Katleija ikävä kun en saa taas videoo käyntiin . Tämä on kuitenkin sama linkki millä sitä katsoimme aikaisemmin
- katleija
ullamirjami kirjoitti:
Katleija ikävä kun en saa taas videoo käyntiin . Tämä on kuitenkin sama linkki millä sitä katsoimme aikaisemmin
Kai niitä videoita myös poistetaan käytöstä. Tuttava sitä kaipasi, kun muisti ketjussasi sen nähneen. You tubessakin on noita vaikka millä mitalla. Siinä videossa oli vaan niin kaunis taustamusiikki, enkä minäkään saa sitä mieleeni nyt.
- Tätäkö etsit
katleija kirjoitti:
Kai niitä videoita myös poistetaan käytöstä. Tuttava sitä kaipasi, kun muisti ketjussasi sen nähneen. You tubessakin on noita vaikka millä mitalla. Siinä videossa oli vaan niin kaunis taustamusiikki, enkä minäkään saa sitä mieleeni nyt.
https://www.youtube.com/watch?v=ArcTUwq3AZs
Silmä kostuu aina, kun tätä videota katson. Tätäkö etsit kirjoitti:
Silmä kostuu aina, kun tätä videota katson.Vahva ja kaunis kiitollisuus vanhemmilleen kuuluu siinä.
- Katleija
Tätäkö etsit kirjoitti:
Silmä kostuu aina, kun tätä videota katson.Tätäkö etsit:lle
PALJON KIITOKSIA, just tämä se on. Nyt se on lähetetty ystävällenikin tekstarilla. - optikolle aika?
kop.saamaton
Hey hey tyhmyri!
Katleijahan mainitsi lähteen, Eeva Kilven.
"Siks' oon mä suruinen,
kun sua nyt muistelen,
niin paljon meni kanssas
kaunista pois.
Siks' oon mä suruinen,
kun päivä huominen
niin toisenlainen kanssas
olla nyt vois.."
https://www.youtube.com/watch?v=DJtahOgto4MKiitos -- helpotti ---nhin vanhojen muisteluihin ei auta syventyä liikaa-- elämä on kivaa nytkin --kuinka sen ottaakin .
- Merilii
Vielä haluan palata suurimpaan voimaan, rakkauteen,
- ja olen iloinen siitä, että se yhdistetään sekä elämään
että jumaluuteen, Luojaan.
Luojaan olen luottanut aina elämäntietäni kulkiessani,
ja niin teen edelleenkin, elämä = Luoja = rakkaus.
.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!
Ja kiitos, että ette puhuneet meistä toinen toisistamme, vaan ihan tästä aiheesta ja siihen liittyvistä tunteista ja asioista!
Kaikki me koemme asiat oman itsemme läpi
ja siksi eri tavoilla, ja keskustelu avaa meille uusia näkökulmia samaan aiheeseen.
Olemme elämäntiellämme samoilla vaiheilla ystävinä.- tutulta tuntuu
En ainakaan minä Meriliitä tunne. Onko tuo lii lyhennys, jotenkin tyyli tuntuu niin tutulta.
- Heppulan Fiia
Kiva ketju, ei mollauksia, ja kodikkaalta tuntuu, en vierasta minäkään!
- Linda*
Jotenkin mukavasti käppyräisiinkin aamuihin antaa ryhtiä ja potkua tuo Bette Davisin tokaisu:" Vanheneminen ei ole pelkureita varten!" Joten ei kuin ns. korsetti kireälle, tukka pystyyn ja rinta rottingilla uusiin seikkailuihin ja päivän haasteisiin!
- Rööslain
Kiitos Merilii avauksesta. Kiitos keskustelusta. Vain pari mollaajaa mukana, joten varmaankin rakkauden tuulahdus sipaisi tämän ketjun yllä.
Kiitos. Tuli hyvä , lämmin hellämieli.- Merilii
Kiitos kauniista sanoistasi Rööslain; nyt vasta huomasin ne, kun joku oli kirjoittanut tähän ketjuun ja nostanut sen ylös. Sanasi lohduttivat ja lämmittivät sydäntäni
- fiiuliin*
Minä taisin vähän törppöilla , pyydän anteeksi.
Jotenkin en saanut sanojani sellaisiksi miten tarkoitin. - Kotiin tulleena
ystävien tapaamisesta Merilii kurkistaa tänne.
Eihän toki ole anteeksipyydettävää Sinulla, Fiuliin,
kirjoitat ystävällisesti,
ja siksi olet kiinnostava ja kiva.
Hyvää yötä ! - tulipahan mietittyä
Tuossa pohdiskelin,
kun seksiä ei enään vanhana voi harrastaa kumppanin puutteesta johtuen, harvalla samanikäsellä miehellä enään seisoo viakrallakaa,
joten
pitäskö meidän vanhojen mummojen alkaa etsiä toista vanhaa mummoa, seksihän ei siihen teietnkää kuuluis,
pelkkää ystävyyttä sielun kumppanuuta,
tulisko siitä yhtää mitäään,
luulisko ihmiset mummoja lespoiksi, joita hei ikinä olisi,
yleensä toinen nainen inhoaa toista nausta, tai anaki minä koen hieman vastenmielisyyttä toista naista kohtaan, vaikka näyttelen ystävällisyyttä,
ei ehkä sittenkää kaksi naista voisi ystävystyä oikein toistensa kanssa,
kaikenlaista tulee miellen yksin miettiessä elämän loppu kulkua,
kun puoiso on jo kuollu,
sitten ihmetyttä tuo homojen paljous, mistä se johtuu,
onko seki vain miestenkeskeitä ystävyyttä, tarviiko siihen liittyä seksiä ollenkaa,
onkohan ihmiset oikeesti perillä koko homo ja lespo asioista, - Turvaksi voi varmaan
joku naispari hakeutua toisensa kanssa asumaan vanhana.
Ja onhan siinä taloudellinen puoli, voi saada isomman asunnon yhdessä asuessaan ja maksaa vain yhden yhtiövastikkeen.
Ruuan laiton voi vuorotella, samoin siivouksen ja kaupassa käynnin.
Mutta sielun sisko, hyvä kaveri on toisen oltava.
Kyllä hyvät välit pitää olla, muuten ei tule mitään.
——————————————————————- 3 21
Yhdessä asumisessa olisi kahden tulot ja asumismenot miltei puolittuisivat.
Ilkka Taipale eilen ajoi tätä yksinasuvien asiaa aamuTVssä. - 4 15
3 21 kirjoitti:
Yhdessä asumisessa olisi kahden tulot ja asumismenot miltei puolittuisivat.
Ilkka Taipale eilen ajoi tätä yksinasuvien asiaa aamuTVssä.Huomasin sen ja ajattelin että I.T. on kyllä hyvin järkevä edelleenkin, ja muistinsa sekä tietomääränsä on aivan suunnaton.
- Ilkka Taipaleen..
4 15 kirjoitti:
Huomasin sen ja ajattelin että I.T. on kyllä hyvin järkevä edelleenkin, ja muistinsa sekä tietomääränsä on aivan suunnaton.
.. vilkasta puhetta ja tietoutta minäkin ihmettelin, eipä uskoisi 72-vuotiaaksi! Mieleltäänkin terve.
- susmorsian ek.
Niin, onhan minullakin olleet Eeva Kilpi - aikani. Sain aikoinaan tyttäreltäni lahjaksi Eeva Kilpi/ Ellen Thesleff teoksen Lauluja rakkaudesta. Kun tässä keskustelussa nyt paljon siteerataan, otanpa minäkin siitä pari otetta, jotka aikoinaan koskettivat minua paljonkin.
" Sano heti jos minä häiritsen,
hän sanoi astuessaan ovesta sisään,
niin minä lähden saman tien pois.
Sinä et ainoastaan häiritse,
minä vastasin,
sinä järkytät koko minun olemustani.
Tervetuloa."
Ja toinen:
" Olen rauhallinen aina kun minulla on kaksi:
kaksi kampaa, kahdet sukat, kaksi samanlaista kynää.
Rakastaessakin yksinäisyys aina toisena.
Vai niin, hän sanoi ankarasti,
käskyn sinä tiedät:
jos sinulla on kaksi, luovuta toinen pois.
Tiedän, minä vastasin,
vaan jospa minuun pätee se suomalainen sananlasku:
joka kahta kaihoaa, kumpaisenkin kadottaa."
Kolmas.
" Sinä muutat sanajärjestystä minussa.
Nyt hiljaa, kun tapahtuu."
neljäs.
"Sinun tuoksusi minussa monta päivää,
monta päivää rakastan itseäni."
Minun Eeva Kilpi-aikani oli ja meni. Mukava kun oli.
Kilpihän puhuu ikääntyvän naisen seksuaalisuudesta, on ollut seksuaalisesti aktiivinen nainen. Mihinkäs se seksuaalisuus häviäisi.
Täytyypä vilkaista vielä, millainen on hänen runonsa "Ukrainan naamioituneille miehille."
En ota tähän Kilven muitakin ansioita esille, suuri luonnonrakastaja hän on ollut aina myös. Toivottavasti en sotkenut aloittajan aihetta....rakkaus, seksuaalisuus, intohimo.- susm.
Ikävöintiä ja kaihoisuutta menneeseen en pode. Elämmehän edelleen.
- 21 ... 3
Kolme kirjoittajaa on luonut lyhyessä ajassa pitkähkön ketjun. Kannatta pitää samaa vauhtia yllä.Viikon loppupuolella ylitetään jo sadan kirjoituksen raja!
- surullista huomata
Kyllähän tässä moninikkinen taas antaa näytteen taipumuksestaan. Aina hän myös laittaa tuon, miten ystäväjoukon luot kiirehtii ketjuaan täydntämään ja kiittelee näitä itsensä sivunikkejä.
- susm.
surullista huomata kirjoitti:
Kyllähän tässä moninikkinen taas antaa näytteen taipumuksestaan. Aina hän myös laittaa tuon, miten ystäväjoukon luot kiirehtii ketjuaan täydntämään ja kiittelee näitä itsensä sivunikkejä.
Muta...entäpä jos oppisimme senkin olevan vain sivuseikka, jos niin monet jo " tietävät" sen. Ehkäpä siihenkin on omat syynsä, kuuluu tämän kirjoittajan persoonaan. Minä en enää kiinnitä siihen huomiota, eikös se loppujen lopuksi ole ihan pikkuasia.
- Voi sinua raukkaa,
Helsingin sanomista apua sinun pahaan tuuleesi:
"Viisi vinkkiä parempaan mieleen, kun sinulle huono kesäsää aiheuttaa kaamosoireita" :
http://www.hs.fi/terveys/Huono kesäsää aiheuttaa kaamosoireita viisi vinkkiä parempaan mieleen/a140409922727 - hymm !!!????
surullista huomata kirjoitti:
" surullista huomata "
pitkä miinus sinulle, mistä tiedät että joku on tai olis moninikki, ja vastailis itselleen,
empä tuohon usko,
joten piiiiitkä miinus sinulle -------------------------------------------------------------------
miksi olet noin negatiivinen ihminen ?
- susmorsian ek.
Yks toivmus ois, jospa kerrankin yritettäisiin pidättäytyä kritisoinnista tänne kirjoittaneita kohtaan. Minä nyt otin tämän Eeva Kilpi-aiheena. Kuuntelin vielä tuolta Eeva Kilven keskustelun Marko Gustafsonin kanssa, otsikkona löytyy Prosak - proosaklubilla. Kivaa ja viisasta kuunneltavaa.
Tuo Eeva Kilven romaani Unta vain, on minua miellyttänyt teos. Nuorempana koin kirjailijan vapautumisen naiseuteensa niin raivokkaaksi, varmaan se olikin välttämätöntä hänelle, jo olosuhteidenkin vuoksi.
Poikkeuksellisen rohkea esikuva hän on, ja niin viehättävä tulkitsija iäkkäänäkin, silmät tuikkien hän elää tarinaansa kirjan haastattelussa.- susmorsian ek.
Niin, ja jotensakin aistillisen läsnäolevana, eipä tule ikää ajatelleeksikaan. Sensuelli on hienompi vertaus, mutta minusta E.K niin maanläheinen, että ihan aistillinen sopii.
- Katleija
Kiitos tuosta Alli Kantolan kirja-arvostelusta. Ostin tuon Kilven Kuolinsiivouksen sen ilmestyttyä. Pidin siitä.
- Hirveä nimi
Katleija kirjoitti:
Kiitos tuosta Alli Kantolan kirja-arvostelusta. Ostin tuon Kilven Kuolinsiivouksen sen ilmestyttyä. Pidin siitä.
oikein inhorealistinen kirjan kansi tuo Kuolinsiivous !!
- Katleija
Hirveä nimi kirjoitti:
oikein inhorealistinen kirjan kansi tuo Kuolinsiivous !!
Alli Kantola on eri mieltä siitä.
"Mika Tuomisen taiteileman kannen valoisa asu kuvaa tekstin syvyyttä ja aiheen käsittelytavan kerroksellisuutta. Kansikuvassa on syksyinen puu. Sen vielä puussa jäljellä olevat lehdet on kuvattu kultaisina kirjaimina. Suurin osa lehdistä on koottu keoksi valkean puun juurelle. Puuhun nojaavan lehtiharavan, piikistön alla on kirjaimet WSOY. Voisiko runoilijan elämäntyötä ja kustantajan kanssa tehtyä pitkää yhteistoimintaa kauniimmin kuvata" - pakkomielteesi Kat-
Katleija kirjoitti:
Alli Kantola on eri mieltä siitä.
"Mika Tuomisen taiteileman kannen valoisa asu kuvaa tekstin syvyyttä ja aiheen käsittelytavan kerroksellisuutta. Kansikuvassa on syksyinen puu. Sen vielä puussa jäljellä olevat lehdet on kuvattu kultaisina kirjaimina. Suurin osa lehdistä on koottu keoksi valkean puun juurelle. Puuhun nojaavan lehtiharavan, piikistön alla on kirjaimet WSOY. Voisiko runoilijan elämäntyötä ja kustantajan kanssa tehtyä pitkää yhteistoimintaa kauniimmin kuvata"luija on kaiken aikasi vievä? varmaan energiasikin kuluu siihen.kesäsi jää kokematta.
- ????
pakkomielteesi Kat- kirjoitti:
luija on kaiken aikasi vievä? varmaan energiasikin kuluu siihen.kesäsi jää kokematta.
Aika outo heitto kommentoijalta.
- Ramoona*
En ole ehkä pariin vuoteen lukenut Eeva Kilpeä, mutta kyllä hänen tekstinsä ovat aina menneet ihon alle, suoruudessaan ja avoimuudessaan . Naisena olemisen onni hänestä on aina heijastunut, riemu omasta naisellisuudesta ja eroottisuudesta, intohimon puhtaudesta kaikessa fyysisyydessään ja rajuudessaankin. Hän on jo kauan sitten kirjoittanut siitä, miten vanha nainen on sisimmältään se sama nuori neito , morsian ja intohimoinen rakatajatar, myös vanhempien rakkaus kantaa voimavarana.
Rakkauden kaiken voittavasta voimasta niin moni kirjailija kertonut, Eino Leino Aurinkolaulussaan : min verran meissä on lempeä, sen verran meissä on iäistä, sen verran meistä myös jäljelle jää, kun päättyvi päivä tää.
Vahva fyysinen ja herkänherkkä sielullinen puoli kietoutuvat yhteen, ja ihon eroottisesti värisyttävä kosketus voi olla kuin linnunsiiven hipaisu tai kesätuulen henkäys. Nämä kielikuvat eivät varmaan Kilpeä ole, mutta jotain tällaista on välittynyt.
Olen joskus puolileikilläni sanonut, että minulle sopisi muistokirjoitukseksi tämä Kilven pikkuruno:
Kun mummot kuolevat (1987)
Kun mummot kuolevat
heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää
ja joistakin mummoista tulee puita
ja he humisevat lastenlastensa yllä,
suojaavat heitä sateelta ja tuulelta
ja levittävät talvella oksansa
lumimajaksi heidän ylleen.
Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia.
Tärkeä aihe tämä , hieno vanhenevan naisen tuntojen peilaaja on Eeva Kilpi, antaa sanat sille, minkä kanssa ihmettelemme ja kipuilemme, ehkä turhaan häpeilemmekin, toisaalta tunnemme elämänriemua. Minulle on jäänyt mielikuva, että äitiydestä Kilpi ajatteli jossain vaiheessa ristiriitaisesti, ainakin aikuisten, jo keski-ikäisten lastensa kohdalla. Pitääkin tutustua Kilven uusimpaan tuotantoon ja aina vanhastakin löytää uutta ajateltavaa. Uuttahan löytyy meistä vanhoista naisistakin, aina vain uusia näkökulmia. ;)Sinä Ramoona*,varmaankin purjehdit jossain suvannossa näinä myrskyisinä aikoina,siis säätieteellisesti.
Minä en ole verkoille päässyt eilen,enkä vielä tänäänkään uskaltaudu luultavanmin.
Sinun elämää koskettavia mielipiteitäsi haen palstalta,olet empatiaa luova kirjoittelija palstalla.
Sen enenpää en uskalla kehua,joutuisin sinne persona non grata osastolle,jolle ihan oikeutetusti kuulunkin.
Eeva Kilpi pukee naisenaolemisen ihanuuden loistoonsa,mitä me jäyhät suomalaiset emme osaa tuoda esille,luonnollisia tunteitamme- Ramoona*
rituliini_38 kirjoitti:
Sinä Ramoona*,varmaankin purjehdit jossain suvannossa näinä myrskyisinä aikoina,siis säätieteellisesti.
Minä en ole verkoille päässyt eilen,enkä vielä tänäänkään uskaltaudu luultavanmin.
Sinun elämää koskettavia mielipiteitäsi haen palstalta,olet empatiaa luova kirjoittelija palstalla.
Sen enenpää en uskalla kehua,joutuisin sinne persona non grata osastolle,jolle ihan oikeutetusti kuulunkin.
Eeva Kilpi pukee naisenaolemisen ihanuuden loistoonsa,mitä me jäyhät suomalaiset emme osaa tuoda esille,luonnollisia tunteitammeKiitos Rituliini, mukavaa lukea että mielipiteeni olet kokenut myönteisinä. Minulla on ilmeisesti elämä ollut enemmän suvannoissa oloa, ei ole kovin suuria vastoinkäymisiä vielä eteen osunut. Mutta työtä olen minäkin aina paljon ja ihan mielellänikin tehnyt, ja sisuakin on tarvittu, varsinkin nuorena ja vähävaraisena.
Suotuisia purjehtimiskelejä ei tämä kesä ole liioin vielä suonut, sateessa ei ole kivaa venettä kannelta ohjailla. Sopivat tuulet ovat kyllä ihan tervetulleita, ja sääkartat lupailevat ihan hyvää siinäkin mielessä. Tehdään nykyisin lyhyempiä merimatkoja, ei enää ole hinkua viikkokausia veneen kajuutassa nukkua.
Et Sinä jäyhältä suomalaisnaiselta vaikuta, herkkyys kuultaa kaiken suorapuheisuudenkin alta. Odotettu olet palstalle aina kun ehdit, ja raskaassa arjessasi löydät virkistystä ihanalta järveltäsi, toivottavasti myös tältä palstalta. . Toisaalta luin hampilääkäristäsi, hyvä kun osaat pitää puoliasi.
Hellivää heinäkuuta ja voimia Sinulle ! Ramoona* kirjoitti:
Kiitos Rituliini, mukavaa lukea että mielipiteeni olet kokenut myönteisinä. Minulla on ilmeisesti elämä ollut enemmän suvannoissa oloa, ei ole kovin suuria vastoinkäymisiä vielä eteen osunut. Mutta työtä olen minäkin aina paljon ja ihan mielellänikin tehnyt, ja sisuakin on tarvittu, varsinkin nuorena ja vähävaraisena.
Suotuisia purjehtimiskelejä ei tämä kesä ole liioin vielä suonut, sateessa ei ole kivaa venettä kannelta ohjailla. Sopivat tuulet ovat kyllä ihan tervetulleita, ja sääkartat lupailevat ihan hyvää siinäkin mielessä. Tehdään nykyisin lyhyempiä merimatkoja, ei enää ole hinkua viikkokausia veneen kajuutassa nukkua.
Et Sinä jäyhältä suomalaisnaiselta vaikuta, herkkyys kuultaa kaiken suorapuheisuudenkin alta. Odotettu olet palstalle aina kun ehdit, ja raskaassa arjessasi löydät virkistystä ihanalta järveltäsi, toivottavasti myös tältä palstalta. . Toisaalta luin hampilääkäristäsi, hyvä kun osaat pitää puoliasi.
Hellivää heinäkuuta ja voimia Sinulle !Minunkin purteni luultavanmin purhehtii seesteisinmille vesille.
Mieheni on terveyskeskuksen vuodeosatolla ja kaikki ei siellä mennyt kuin Trömsöösä.
Hän oli tiputuksessa ja hän veti sen tippakanyylin irti ja verenluovutusta tuli lattialle ihan riittävästi.
Akressivisenä häntä ei tödennäköisesti enää kotiuteta
ja laitospaikka on kylmää todellisuutta.
Tänä aamuna,kun veneen survaisin vesille jo kuuden jälkeen,tunsin kuinka onnelista ihmistä se vene kantaa.
Olen oman itseni elämänkannattaja ja sen painolastin ne huolet jätin rannale- susmorsian ek.
rituliini_38 kirjoitti:
Minunkin purteni luultavanmin purhehtii seesteisinmille vesille.
Mieheni on terveyskeskuksen vuodeosatolla ja kaikki ei siellä mennyt kuin Trömsöösä.
Hän oli tiputuksessa ja hän veti sen tippakanyylin irti ja verenluovutusta tuli lattialle ihan riittävästi.
Akressivisenä häntä ei tödennäköisesti enää kotiuteta
ja laitospaikka on kylmää todellisuutta.
Tänä aamuna,kun veneen survaisin vesille jo kuuden jälkeen,tunsin kuinka onnelista ihmistä se vene kantaa.
Olen oman itseni elämänkannattaja ja sen painolastin ne huolet jätin rannaleNiin se on oikein. Kun on kaikkensa tehnyt, antanut, voi ollakin vasta rauhallisella mielellä. Sinä olet kaikkesi antanut, mitä olet voinut. Ennätät itsekin elää, se on myös tärkeää. Halit!
- Merilii
Tekstisi lukeminen oli hyvää oloa tuottavaa, Ramona, ja samoin on minullakin Eeva Kilpi ollut pitkään, vuosikymmeniä aina välillä luettavanani, ajatuksissani ja mielessäni.
Jostain syystä nyt taas aivan täysillä mukanani.
Olen ollut hyvin kuumalla matkalla, nauttinut lastenlasten ja lähipariskuntien seurasta, hyvästä ruuasta, levosta ja tietenkin auringosta ja merestä, ehkäpä nämä elämän tärkeimmät asiat toivat Eeva Kilven uudelleen lähelleni. Hänen kirjojaan on hyllyssäni, en ole vieläkään saanut kaikkea muualle vietyä.
Meressä uinti on minulle nautinto monella tavalla, usein mielessäni on laulu: "Meri äitini on, meri siskosein...meri kaikkeni mulle on aina..." ja suolaisessa meressä uidessani nautin myös siitä kepeydestä kellua ja uida selkää. Päivetys on nyt ainakin hyvä tuon matkan jälkeen.
Lauantaina oli niin lämpimän kesäinen päivä täälläkin, ei edes tuullut ja oli aurinkoista, että päätin erään tuttuni kanssa pyöräillä meren rantaan uimaan.
Vesi oli niin kylmää, että sukellettuani umpihuppeluksiin uin vähän aikaa selkää ja kelluin, ja sitten pukuhuoneeseen kipinkapin. Jälkeenpäin silti hyvä olo.Pelkäsin jo että tämä ihana ketju on loppunut --mutta löysihän Sus llkin ;hän kirjoittikin taas mukavia asioita .. Siittä niin vaikeasta asiasta , Josta on niin monta käsitystä-- vaikka kaikki olemme saaneet nömä kaikki ,aistit ja tunteet, (toivottavasti) Mutta kulttuuri ja uskonnot ovat tehneet meille ihmisluonnolle suurta tuhoa . Fanaatikkoja on ollut aina tyhon tiellä . Ja me kun ollaan niin herkkäuskoisia monet ..---että mennään mukaan Ja hurrataan .
Olen kanssa meren elävä --kalaksi jo syntynytkin -- Nuorena saaressa joka kesän viettänyt --ja nyt saan täälä pojankanssa mennä kesäisin merelle ,hänen veneellä .
Vielä joku kirjoitti kuinka mummuista kuollessan tulee puita tai kukkaniittyjä . Äidin uskoisin olevan kukkaniittynä --rakasti luonnossakasvavia kukkasia (niiyttykukkia) Itsestäni tulee Ensin Sääksi emo .Kun kuolen ,menen sääksen munaa. ja sitten teen pesäni komean vanhan männyn latvaan ja syön vaan kalaa. Elämä jatkuu meissä -- jos muuten niin ainakin muistoissa. Jos olemme sen ansainneet täälä maanpäällä -- Karmanlaki,- Meren aalloilla
Laitan Merilii viestissäsi mainitsemasi kappaleen You tubesta https://www.youtube.com/watch?v=ZRkIY0LCyEY
- Usein jos herää
eroottiseen uneen, haluaisi sen jatkuvan ja olo on onnellinen
- Rakkaus!
Rakkaus on suurin voima ihmisessä ja maailmassa.
Ja sitä on hyvin monta lajia, yhtä voimakkaita silti. Vanhemman rakkaus lasta kohtaan lienee ehdottomin. - Ke 02.07. 2014
Luin YLE-uutisen juuri herättyäni, siinä sanotaan näin:
» YLE-UUTISET - KOTIMAA
Kotimaa 2.7.2014 klo 6:38 | päivitetty 2.7.2014 klo 7:55
Vähäinenkin melu aiheuttaa vakavia sairauksia
Vähäinenkin melu voi aiheuttaa vakavia sairauksia. Melulla on yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin sekä painonnousuun. Meluherkillä ihmisillä melu myös nostaa riskiä jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.«
Miten ihmeessä meikäläinen voi voida hyvin? Sitä ihmettelen. - Selitys voi olla
niissä vauvaiän parissa - kolmessa ensimmäisessä vuodessa, jolloin nukuin äidin kanssa, hänen lämmössään. Se aika on jollain tavalla minussa.
- Merestä puheenollen
”Meristä kaunein
on vielä purjehtimatta.
Lapsista kaunein
on vielä kehdossaan.
Päivistä kauneimmat
ovat vielä elämättä.
Sanoista kaunein
jonka haluan sinulle sanoa,
se on vielä sanomatta.”
( Nazım Hikmet)- nuotti vain
Laulettuna.
Pianisti on entisen uutisankkuri Eva Polttilan äiti, jonka ovat myös suomalaiset sanat.
http://www.youtube.com/watch?v=z6_ijpumfJ0 - Kuuntelin moneen
nuotti vain kirjoitti:
Laulettuna.
Pianisti on entisen uutisankkuri Eva Polttilan äiti, jonka ovat myös suomalaiset sanat.
http://www.youtube.com/watch?v=z6_ijpumfJ0kertaan nauttien, kiitän!
- maan kulkija
nuotti vain kirjoitti:
Laulettuna.
http://www.youtube.com/watch?v=z6_ijpumfJ0En ole koskaan ennen kuullut tätä kaunista Meristä kaunein kuullut. Kiitos, kuuntelen tätä vastakin.
- +24
Kuuntelin uudelleen Meren aalloilla ja Meristä kaunein, aivan valtavan upeita molemmat!
- Hyvä uutisissa
Eeva Polttila, häen äitinsä Brita Polttila pianossa.
- Merilii
Vauvaiässä todellakin kivijalka luodaan ihmisen elämään.
Minunkin äitini hoiti kolme ensimmäistä vuottani minut hyvin, äidinmaitoa sain paljon niinä vuosina ja nukuin hänen kanssaan.
Imettäminen onkin myöskin terveyden perusta, luonnollista ja oikeata. - huomioinut.
Kyllä sen kaikesta huomaa, että olet tasapainoinen onnellinen ja rakastettu ihminen.
mutta äidin kanssa samassa sängyssä nukkumisesta olen kyllä eri mieltä. - Tuohi..kontti
Onhan tämä vanhuus seikkailua ei sitä voi kieltää, kun päivästä toiseen seikkailee kuntoutuksen, lääkärien ja ruokakauppojen väliä.
Kaikille elämä kokonaisuudessaan on seikkailua, tavata ihmisiä tehdä päätöksiä, mitä milloinkin luontevaa.
HOHHOIJAA!.!
Olipa taas vaikeaa lähettää jos ei nyt lähde sivulle niin sitten ei lähde. - Merilii
Sää on muuttunut kesäiseksi ja lämpimäksi.
Ulkoilut on tehty, ja nyt ruokaa laittamaan.
Mansikoita jälkkäriksi. Tämä on niin täydellisen ihana kuvaus ja aloitus naisena olemisen faktoista,vie sinä niin minä vikisen.
Se vanhoillinen kasvatus,siis siveellinen kenties lisäsi vain estoja.
Suomalainen seksuaalikasvatus lisäsi vain tuskaa,vai oliko sitä entisaikoinaan lainkaan.
Minulle lyötiin faktat tapakasvatuksessa.Olet itse huoramukula,joten katso itse ette tee niitä huorintehtyjä.- Merilii
Otan tähän tuon reippaan laulun tuolta ylempää, jossa sitä joutuu etsimään. Kiitos Rituliini kauniista sanoistasi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRkIY0LCyEY
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa13050Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.72103Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1121712Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus91041Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450972Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn113927- 35744
- 66665
- 49657
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30625