Pyytämällä pyydetty

pyypyy

Kun tekemällä tekeminen tarkoittaa väkisin vääntämistä, niin tarkoittaako pyytämällä pyytäminenkin jotain vastaavanlaista? Kun olen kuullut sanottavan: Minä pyytämällä pyydän, että...

8

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin ainakin

      Joo...

    • Oravastaaja

      Eikös metsästämisen synonyymi ole pyytäminen? Metsämies pyytää riistaa, sikäli mikäli minä mitään olen ymmärtänyt.

      Pyitä pyydetään, hirviä hirvestetään ja sitä rataa.

      En enää tiedä, ketuttaako minua vai jänistänkö minä niin että hirvittää.

    • pyypyy

      Anteeksi, tarkoitin pyytämisellä pyyntöä, en metsästystä. Anteeksi myös tuo harhaanjohtava aloitus.

      • vaeltaja1

        Kyllä se edellinen on tarkoituksellista harhailua...


      • pyypyy
        vaeltaja1 kirjoitti:

        Kyllä se edellinen on tarkoituksellista harhailua...

        Hyvä on. Sovitaan sitten niin.


    • Pyytämällä pyytäminen on korostettua, intensiivistä pyytämistä. Lauri Hakulisen "Suomen kielen rakenne ja kehitys" kuvaa tämäntapaiset rakenteet vartalontoiston (figura etymologica) erikoistapauksina: "Verbin muun taivutusmuodon ohessa esiintyy sen merkitystä tehostavana saman verbin akt. III infinitiivin yks. adessiivi; esim.: Ei annettu, vaikka pyytämällä pyysin (= 'kovasti, hartaasti pyysin')".

      "Tekemällä tehty" on merkitykseltään osittain erikoistunut: se ei viittaa vain korostettuun, intensiiviseen tekemiseen vaan erityisesti "väkisin tekemiseen", tai kuten Hakulinen selittää: "Tämä runo vaikuttaa tekemällä tehdyltä (eikä innoituksen luomalta)."

      "Iso suomen kielioppi" näyttää käsittelevän rakennetta varsin suppeasti:
      "Huom. mAllA-rakennetta käytetään lisäksi ilman täydennyksiä teon intensiteettiä korostavassa rakenteessa V -mAllA V: Jonkin ajan kuluttua Jan alkoi vaatimalla vaatia, että menisin lääkäriin".
      http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=517

      • Agricolan aika

        Raamatussa sanotaan "Näkemällä nähkää...", joten sananmuoto lienee peräisin jo satojen vuosien takaa.


      • Agricolan aika kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan "Näkemällä nähkää...", joten sananmuoto lienee peräisin jo satojen vuosien takaa.

        Ilmaisutyyppi "pyytämällä pyytää" on todennäköisesti paljon vanhempi kuin kirjoitettu suomen kieli. Raamatunsuomennoksissa se on nuorempi.

        Kohdassa Matt. 13:14 on kyllä nykyisessä (vuoden 1992) suomennoksessa "katsomalla katsokaa" ja sitä edellisessä (1930-luvun) suomennoksessa "näkemällä nähkää", mutta sitä edellisessä (vuoden 1776) suomennoksessa noudatetaan lähinnä Lutherin saksannoksen rakennetta: "Ja heissä täytetään Jesaiaan ennustus, joka sanoo: korvillanne pitää teidän kuuleman, ja ei ymmärtämän, ja nähden näkemän, ja ei äkkäämän." Tässä on hiukan outo epäsymmetria kuulemisessa ja näkemisessä; Luther kirjoitti johdonmukaisemmin: "Und über ihnen wird die Weissagung Jesajas erfüllet, die da sagt: Mit den Ohren werdet ihr hören und werdet es nicht verstehen, und mit sehenden Augen werdet ihr sehen und werdet es nicht vernehmen." Aiemmissa suomennoksissa on samantapainen linja; Agricolalla on: "Ja heisse teyteten Esaian noituus/ ioca sanoi/ Coruillan pite teiden cwleman/ ia ei ymmertämen/ ia näkeweisne pite teiden näkemen/ ia ei eckemen."

        Raamatunsuomennoksiin on siis vasta 1900-luvulla tullut tähän kohtaan näkemällä nähdä -tyyppinen ilmaus. Aiemmin on ollut enemmän vieraisiin esikuviin perustuvia rakenteita. "Pitää nähden näkemän" ja "näkeweisne pite teiden näkemen" voitaneen tulkita kreikan ja latinan lauserakenteiden jäljittelyksi ( "blepontes blepsetes" ja "videntes videbitis, oikeastaan "näkevinä tulette näkemään").


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe