Ovatko teistä kirkon työntekijät parempia ihmisiä?

Planewalker

Tarkoitan siis uskovaisia kirkon työntekijöitä. Itse olen nyt kolmekymppinen ja olin lähes kymmenen vuotta seurakunnalla töissä vaikka olen ateisti, kuulun vielä kuitenkin toistaiseksi kirkkoon. Olen tavannut seurakunnantyöntekijöitä laidasta lataan ja kastista kastiin. Isosestä eri kirkkoherroihin. He ovat kuitenkin aivan samanlaisia ihmisiä kuten me, samanlainen huumorintaju, samanlaiset seksihalut ja huumori(voi jopa olla normaalia irstaampaa läppää). Lähes joka päivä tein töitä kauniissa kirkossa jossa oli upea fresko ja silti minulle se aina oli vain rakennus, kaunis mutta silti vain rakennus.
Välillä jopa kaikki se tuntui tekopyhältä esitykseltä, ennen jumalanpalvelusta pappi saattoi valittaa että ei jaksaisi tätä ja haluaisi vain grillaamaan ja kun vituttaa jne.
Mielenkiintoisia keskusteluja tosin kävin eri uskovaisten kanssa, jumalasta, kristinuskosta ja jopa evoluutiosta. Moni myönti että evoluutio heistä on jumalan aikansaannosta ja he uskovat siihen(toisin kuin monet kretut tällä palstalla). osalle raamatun kertomukset ovat 100% faktaa ja toisille vertauskuvia, mutta silti tavalla tai toisella jumalan innoittamia.
Nautin kyllä siitä työstä koska pidän olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa ja kuulla heidän mielipiteitään.
En kyllä näytäkkään kirkon tyäntekijältä pitkine hevipartoineni ja olemukseltani, mutta minusta kuulema lopulta pidettiin enemmän kuin niistä himouskovaisista, ihan nuorista mummoihin:)
Harkitsin silloin jopa suntion ammatitutkinnon suoraittamista mutta se jäi.
Jopa kirkontyöntekijtä ovat taviksia, uskoi tai ei.

Rock'n Roll Never Dies, Jesus Did.

34

565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskon sua

No ei sen parempia kuin muutkaan.

• hulluhullumpihulluin

Tottakai, jos ihminen on pappisvihkimyksen saanut mielenterveydeltään häiriintynyt teologi, hän on tietenkin lähempänä jumalaa,
        kuin me muut maan matoset.

Miksi teologiseen / lääketieteelliseen tiedekuntaan pyrkiville ei tehdä mitään psykologisia testejä? Kuinka paljon meitä hullumpia meitä hoitavat?
        (tästä on olemassa jotain tutkimuksia; teologisille ja psykiatrisille aloille hakeutuvat haluavat lähinnä hoitaa omaa mielenterveyttään).

• söin hänet
        hulluhullumpihulluin kirjoitti:

Tottakai, jos ihminen on pappisvihkimyksen saanut mielenterveydeltään häiriintynyt teologi, hän on tietenkin lähempänä jumalaa,

Miksi teologiseen / lääketieteelliseen tiedekuntaan pyrkiville ei tehdä mitään psykologisia testejä? Kuinka paljon meitä hullumpia meitä hoitavat?
        (tästä on olemassa jotain tutkimuksia; teologisille ja psykiatrisille aloille hakeutuvat haluavat lähinnä hoitaa omaa mielenterveyttään).

... teologisille ja psykiatrisille aloille hakeutuvat haluavat lähinnä hoitaa omaa mielenterveyttään ...

Taidat sekoittaa psykiatrian ja psykologian.

• hulluhullumpihulluin
        söin hänet kirjoitti:

... teologisille ja psykiatrisille aloille hakeutuvat haluavat lähinnä hoitaa omaa mielenterveyttään ...

Sori, sekoitin termit.
        Psykiatriksi pääsee vain tavallista hullumpi lääkäri, vaatii vähän lisäopintoja.
        Psykologiaa voivat opiskella jopa ns.tervepäiset.
        Psykoterapeutin koulutus edellyttää myös oman pään sisällön kartoitusta.

Edelleen uskon, että hullut hakevat kaltaisiaan.
        Kaikilla meillä on jotain vikaa jossain päässä.

p.s. Kenet sä söit?

• 3+15=47
        söin hänet kirjoitti:

Hei, vastasin sinulle, mutta se viesti katosi?
        Yritin vain kertoa eroja:
        psykologi=ehkä tervepäinen
        psykiatri= vähän pipi, lisää opiskellut lekuri
        pykoterapeutti= joutunut tutkimaan omaa päänsisältöään
        teologi= lapsuudenuskonsa opiskellessaan menettänyt

ja kysyin, pään söit?

• kukkapurkki1

Aivan oikeassa olet. Minulla on kokemusta pitkältä ajalta kirkon työntekijänä. Olen itse vähän "arkajalka", joten olen saanut kuulla haukkuja ja muita aiheettomia huomautuksia ja todella ilman syytä. Kun on kirkon palveluksessa tulee olla seurakunnan jäsen. Olen vakavasti ajatellut erota kirkosta kun se on mahdollista työn puolesta. Voin silti uskoa Jumalaan ja valita oman yhteisöni, johon haluan kuulua. En ole mikään "hihhuli" tyyppi mutta uskoa voin silti :)

• hulluhullumpihulluin kirjoitti:

Hei Hulluhullumpihulluin. Teologiseen tiedekuntaan hakeutuville ei ole psykologisia testejä, se tiedekuntahan ei ole mitenkään kirkkoon sidoksissa vaan on kaikille avoin. Moni siellä ei myöskään suorita pappisvirkaan kelpoisuuden antavia opintoja vaan opiskelee opettajantutkinnon tai aikoo johonkin muuhun tehtävään. Sen sijaan ne teologian maisterit, jotka anovat kirkosta pappisvihkimystä, heidän on osallistuttava psykologiseen testiin. Tämä on ollut käytäntönä luullakseni ainakin 10-15 vuotta. Kirkon kannalta on tärkeä, että papeiksi tulevat ovat kutakuinkin tasapainoisia persoonaltaan. Myöhemmässä vaiheessa edellytetään toinen psykologinen testaus niiltä papeilta, jotka haluavat suorittaa kirkkoherran virkaan kelpoistavan kurssin. Siinä testauksessa arvioidaan mm. kykyä toimia johtajana.

Anja-pappi

• sadgdsg
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hei Hulluhullumpihulluin. Teologiseen tiedekuntaan hakeutuville ei ole psykologisia testejä, se tiedekuntahan ei ole mitenkään kirkkoon sidoksissa vaan on kaikille avoin. Moni siellä ei myöskään suorita pappisvirkaan kelpoisuuden antavia opintoja vaan opiskelee opettajantutkinnon tai aikoo johonkin muuhun tehtävään. Sen sijaan ne teologian maisterit, jotka anovat kirkosta pappisvihkimystä, heidän on osallistuttava psykologiseen testiin. Tämä on ollut käytäntönä luullakseni ainakin 10-15 vuotta. Kirkon kannalta on tärkeä, että papeiksi tulevat ovat kutakuinkin tasapainoisia persoonaltaan. Myöhemmässä vaiheessa edellytetään toinen psykologinen testaus niiltä papeilta, jotka haluavat suorittaa kirkkoherran virkaan kelpoistavan kurssin. Siinä testauksessa arvioidaan mm. kykyä toimia johtajana.

Anja-pappi

Selvähän se on että kuuppa viiraa jos poppamiehen tai naisen ura kiinnostaa.

Pitäisi muuten lopettaa kokonaan tuo poppamiesten kouluttaminen yhteiskunnan varoilla, hoitakoon kukin lahko itse omien loitsumaakariensa opettamiset.

• Täällähän useimmat kretut ovat lahkolaisia, jotka eivät pidä useimpia kirkon pappeja edes uskovina.

• PlaneWalker

Itse harrastin seksi' jopa kerran sakastissa.

• Eikös se sakasti sitä varten ole?

• jyrris
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Eikös se sakasti sitä varten ole?

Repe, tuo sokea kana, osui kerrankin totuuden jyväseen, sillä ammateittain järjestykseen pantuina juuri pappien avioeroluvut ovat listan ykkösiä joka vuosi.

Mistä tämä johtuu? Siitä että kirjkonmenojen jälkeen perheongelmainen rouva tulee papin puheille saamaan lohtua ja opastusta kun avioero uhkaa, ja niin pappi lohduttaa sakastissa rouvaa niin että evioero tulee pikavauhtia molemmille.

http://teekkari.net/pappien-avioerot/

• Ate-isti

Satuin kerran samalle työmaalle hellaripoikien kanssa. Pelasimme tauoilla lentistä.
      Ja kyllä oli hellaripoikien pelitermistö rietasta naureskelua ja vapaisiin aukkoihin pudottelimista.

Petyin hellariuskoviin perusteellisesti, mokomat oliva täysiä teeskentelijöitä.

• ikmjhngcdfdgfgh

Itse harrastin seksiä naispuolisen papin kanssa ja sakastissa. Hän jopa tuli raskaaksi mutta väitti sitä miehensä omaksi..

• Ei ole minusta minkään kirkon työntekijät ihmisinä muita kummempia. Minulla on kokemusta lähinnä ev. lut. kirkosta, helluntaiseurakunnasta ja vapaakirkosta. Uskovaiset on kokemukseni perusteella tavallisia ihmisiä. Toki joillakin on mielestäni aika erikoisia tapoja ajatella (kuten torjuva suhtautuminen tieteisiin ja taiteisiin) ja toimia (kuten saarnanuotti/rukousnuotti, joka eroaa normaalista puheäänestä). Kai se kuitenkin on kaikkien meidän suhteemme, että mikä on jollekin totuttua kulttuuria, se on toiselle vierasta. Erilaisuuden hyväksyminen on hyvä. Mielstäni on huolestuttavaa, jos ihminen alkaa kadottaa inhimillisyyttään.

• hienoa eikö vain

eiköhän ruveta piristämään hiukan yleisöä ja kommentoida omaa näkemystä kun on niin suunnaton nälkä hirveä vastentahtoinen kohtelu kuvattavat minua. Kunhan pidät mielessä että tyhjän päiväinen lorvailu kerryttää omia ajatuksia ja pääset pitkällesi aina kun on tarvis jos tahdotte kommentoida näitä väitteitä niin uskokaa tai älkää elämän rajallisuus riippuu teistä itsestänne jos haluaisitte edes kuvitella. näettekö kun lähestytään hienoa ajankohtaa kukin voi vuorollaan kommentoida asiaa ette kuitenkaan usko minua kunhan pelleilen ja naureskelen jos tahdotte todistusta ja välittääksenne teidän vain hiljentyä katsomaan itseänne ja tutkimaan sitä kokonaisuutta mikä teille on annettu sehän vertansa vaille oleva taideteos omasta kaikkeudestanne mutta ilman turvatyynyä se on kuin heijastus omasta tarpeesta tai voisiko sanoa näennäinen kuvitelma. silmänne todistavat siitä mikä on olemassa tuolla toisaalla tarvitseeko minun siitä teille valistaa vai tutkitteko itse. se on teidän tehtävänne.

• NoAnswersInBollocks

Johan oli sanahelinää useamman rivin edestä - mahtaako mitään järkevää pyöriä päässä, joka tuollaista laatii...

• Helmiä sioille?
        NoAnswersInBollocks kirjoitti:

Johan oli sanahelinää useamman rivin edestä - mahtaako mitään järkevää pyöriä päässä, joka tuollaista laatii...

No mietihän sitä ihan aivoillasi mitä tuo sanoi. Siellä oli helmiä joukossa. Mutta taisivat pudota sioille?

• Helmiä sioille? kirjoitti:

No mietihän sitä ihan aivoillasi mitä tuo sanoi. Siellä oli helmiä joukossa. Mutta taisivat pudota sioille?

Kyllä ne helmet olivat aika huonosti paketoituja ja esillepantuja. Minusta selkeä viestintä eli tässä tapauksessa huomattavasti paremmin muotoillut virkkeet välimerkeillä erotettuna, olisivat tuoneet kirjoittajan omat ajatukset huomattavasti paremmin esille. Nyt jäi kyllä sellainen vaikutelma, että kirjoittajan ajatukset olleet selkeitä lainkaan.

Vai onko tässä kyse ns. savolaisesta viestinnästä, jossa vastuu viestistä jää kuulijan harteille?

• Helmiä sioille?
        antimytomaani_orig kirjoitti:

Kyllä ne helmet olivat aika huonosti paketoituja ja esillepantuja. Minusta selkeä viestintä eli tässä tapauksessa huomattavasti paremmin muotoillut virkkeet välimerkeillä erotettuna, olisivat tuoneet kirjoittajan omat ajatukset huomattavasti paremmin esille. Nyt jäi kyllä sellainen vaikutelma, että kirjoittajan ajatukset olleet selkeitä lainkaan.

Vai onko tässä kyse ns. savolaisesta viestinnästä, jossa vastuu viestistä jää kuulijan harteille?

No joo, tuon typografiasta voimme kyllä olla aivan samaa mieltä. Voi olla savolaistakin, mene ja tiedä. =)

• tieteenharrastaja
        Helmiä sioille? kirjoitti:

Pahasti olivat kyllä helmet sianruokaan sotkeutuneina.

• lost god

Pahimmat pervot löytyy uskonnoista. Se kielletty hedelmä houkuttelee kaikki siat apajalle,

On ne ihan samanlaisia kuin muutkin ihmiset, mitä nyt vetävät välillä roolia, mutta sekin kuuluu vain asiaan.

• Ihmisiä ennenmuuta

Ei kukaan ole toista parempi. Uskovilla ihmisillä on jokaisella vikansa, ateisteilla vikansa, agnostikoilla vikansa. Me olemme kaikki ennen kaikkea ihmisiä rotuun, uskontoon, poliittiseen kantaan ym.katsomatta.
      Itse olen uskossa mutta moni ateisti on varmasti monella tasolla minua mukavampi. En silti pidä heitä parempina tai huonompina kuin minä.

• Jep.

• dgfjk

Kristinuskossahanaon kysymys oman huonouden ja riittämättömyyden ymmärtämisestä ja avun tarvitsemisesta. Ei vaan aina siltä näytä.

Katsokaa minkä vuoden työolobarometri tahansa, seurakunnassa on aina eniten tilastoitu kiusaamista ja syrjintää työpaikoilla.

• kirjaaja

Keskiporin kirkkoherra Erkkola soitti kirkon puhelimesta useiden kymmenien tuhansien markkojen laskut (markka-aika) seksipuhelinpalveluihin. Asian tultua julki kirkkoherra kiisti kaiken, mutta faktat pitivät ja kirkonmies tunnusti. Hän maksoi soitot takaisin (mistä lie saanut rahat) ja välttyi näin potkuilta????? Jokaisessa muussa ammatissa ihminen näin tehdessään olisi varmasti saanut potkut. Kun lasku oli vielä noin tähtitieteellisen suuri, ei kirkkoherran omaatuntoa soimannut, paitsi tietysti siitä kun jäi kiinni. Tässä yhteiskunnassa ja koko maailmassa on kauhea harhakäsitys siitä, että itseään uskovaiseksi kutsuvat olisivat automaattisesti nuhteettomampia kuin muut, tilanne on aivan päinvastoin. Suurimmat rikolliset tulevat nimenomaan näistä ammateista, niin kuin on lehdistäkin luettu. Kirkkoherra jatkaa virassaan, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut ja mitä kaikkea lienee tapahtunut?

• Jos kyseinen kirkkoherra korvasi aiheuttamansa kulut, niin onko tässä mitään ongelmaa? Meinaatko, ettei kirkkoherra ole lainkaan ihminen, jota voisi seksihöpinät kiinnostaa?

• turkos
        khaosmonaut kirjoitti:

Jos kyseinen kirkkoherra korvasi aiheuttamansa kulut, niin onko tässä mitään ongelmaa? Meinaatko, ettei kirkkoherra ole lainkaan ihminen, jota voisi seksihöpinät kiinnostaa?

Jännästi siitä kertomuksesta valitaan se yksi kohta mitä on helpoin puolustaa ja unohdetaan ne muut. - Eikös kirkkoherraa saisi seksi kiinnostaa, eikös hänkin ole vain ihminen... miksi asetatte hänelle yli-inhimillisiä vaatimuksia? Pyhä-byhyy...

Eiköhän se suurin ongelman aihe ole/ollut se että kirkkoherra voi soitella ne läähätyspuhelunsa ihan omasta henk. koht. puhelinnumerostaan, aivan kuten odotetaan keltä tahansa muultakin ihmiseltä ja kuolevaiselta.

Ja meillä monella varmaan kun on oletuksena että kirkon palvelukseen, etenkin sinne ylemmälle portaalle hakeutuvat, jonne harvempi varmaan joutuu aseella uhattuna tai pakotettuna, tietää erityisen hyvin esim. kymmenen käskyä ja sen älä varasta kohdan, johon tuo työnantajan laskuun seksipuheluitten soittaminen mm. kuuluu. Ja toki tietysti sen että oletusoletuksena on että tuollaiseen hommaan pääosin mennään edes jonkunlaisen kutsumuksen kautta.

Se että kirkkoherraa kiinnostaa seksi on inhimillistä, mutta entäs varastaminen tuon takia? Senkun olisi vetänyt siviilit päällensä ja ostanut esim. jostain satunnaisesta kioskista Jallun ja tumputellut rauhassa kotonaan. Ei mitään ongelmaa kuin korkeintaan ahtaimpien uskovaisten mielestä.

Se että maksaa laskun kiinnijäätyään ja siinä vaiheessa kun on tiedossa vakavammat sanktiot ei kerro henkilöstä ja hänen moraalinsa määrästä kuin huonoa.

• Näinjuuri
        turkos kirjoitti:

Jännästi siitä kertomuksesta valitaan se yksi kohta mitä on helpoin puolustaa ja unohdetaan ne muut. - Eikös kirkkoherraa saisi seksi kiinnostaa, eikös hänkin ole vain ihminen... miksi asetatte hänelle yli-inhimillisiä vaatimuksia? Pyhä-byhyy...

Eiköhän se suurin ongelman aihe ole/ollut se että kirkkoherra voi soitella ne läähätyspuhelunsa ihan omasta henk. koht. puhelinnumerostaan, aivan kuten odotetaan keltä tahansa muultakin ihmiseltä ja kuolevaiselta.

Ja meillä monella varmaan kun on oletuksena että kirkon palvelukseen, etenkin sinne ylemmälle portaalle hakeutuvat, jonne harvempi varmaan joutuu aseella uhattuna tai pakotettuna, tietää erityisen hyvin esim. kymmenen käskyä ja sen älä varasta kohdan, johon tuo työnantajan laskuun seksipuheluitten soittaminen mm. kuuluu. Ja toki tietysti sen että oletusoletuksena on että tuollaiseen hommaan pääosin mennään edes jonkunlaisen kutsumuksen kautta.

Se että kirkkoherraa kiinnostaa seksi on inhimillistä, mutta entäs varastaminen tuon takia? Senkun olisi vetänyt siviilit päällensä ja ostanut esim. jostain satunnaisesta kioskista Jallun ja tumputellut rauhassa kotonaan. Ei mitään ongelmaa kuin korkeintaan ahtaimpien uskovaisten mielestä.

Se että maksaa laskun kiinnijäätyään ja siinä vaiheessa kun on tiedossa vakavammat sanktiot ei kerro henkilöstä ja hänen moraalinsa määrästä kuin huonoa.

"Se että kirkkoherraa kiinnostaa seksi on inhimillistä"

Nykyään moni tajuaakin että uskolla ei ihmistä juurikaan muuteta.

• turkos kirjoitti:

Varkaus on sovitettu asianomaisten hyväksymällä tavalla, joten asiasta on naurettavaa esittää enää pöyristynyttä. Tuollaisia asioita tapahtuu, ja kun ne on selvitetty jatketaan elämää.

• Hei. Otsikon kysymys vähän yllätti minut ja oli hyvä muistutus siitä, miten meitä kirkon työntekijöitä katsellaan vähän eri tavoin kuin jonkun muun työnantajan palkollisia. Olen pahoillani, kun monenkaan työntekijän elämä ei aina vastaa niitä ihanteita, joita kristilliseen uskoon liitetään. Kristilliseen uskoon kuuluu se, että yritämme elää Jeesuksen opetuksen mukaan. Toisaalta kukaan ei tavoita kaikkia ihanteita. Kaikilla on mahdollisuus pyytää anteeksi ja mahdollisuus aloittaa alusta. Itse rukoilen, että voisin elää rohkeasti omaa elämääni Jumalan johtamana ja että elämäni ei olisi pahennukseksi muille. Tähän yritän rohkaista myös muita.

Anja-pappi

• Oletkos viime aikoina käynyt kaatamassa rahanvaihtajien pöytiä? Valamosta vois aloittaa.

• asjdghgsjgsa

Uskovaisten ihmisten moraali on muita heikompi, tämän näemme päivittäin.

• bcxvbxcvbcvb

No jos tykkää tavata ihmisiä kirkon parissa niin mikäs siinä. Tutustumalla kirkkohistoriaan en kuitenkaan voi kannattaa koko instituutiota vaikka se olisi kuinka lälläriksi muuttunut nykyään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      377
      40059
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      115
      8502
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5960
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      22
      4538
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3845
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3572
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3131
    8. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2828
    9. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2428
    10. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      19
      2252
    Aihe