Se on oikein kiva kun on jo toista viikkoa kunnon hellettä ja lomaa. No siinä se Suomenlahden lämpökin nousi n.24 asteeseen ja mun vanhan mutta hyvin pidetyn beikun kone alkaa lämpenee ehkä vähän jo liikaakin. Vai onko n.115 astetta jo liikaa kun kone ei kumminkaan kiehu eikä vettä tai öljyä häviä mihinkään? Niin siis moottorina on makeavesi jäähdytetty mercruiserin 3.6 litrainen dieseli vuosimallia -92. Onko muilla vastaavia kuuman kesän "ongelmia"?
moottori kuumenee
13
252
Vastaukset
Sinulla saattaa olla mittarivika. Makeavesijäähdytteinenkin "keittää" noin 110 asteessa.
Mutta selvitä nyt ensin ongelma/vika, ja jatka sen jälkeen veneilyä.
Ja jos et selvitä, niin meripelastuskeskuksen numero on 0294 1000- ei hyvä
Oikea lämpötila on 80-90 asteen nurkilla.
Moottorisi ei jäähdytä.
Syitä voi olla useita. - uffjkjgklk
Lämmönvaihdin tukossa. Lämpötilan tulisi olla n. 80 astetta.
- Mittarivika
Tuossa lämpötolassa neste kiehuu ja paiskaa ittensä pihalle ylipaineesta huolimatta.
- lomainen
No, ajoin tänään melkein kolme tuntia 3600rpm ja lämmöt n.115 eikä ne paiskannu itteensä pihalle. Joo, tiedän ettei se ole ehkä paras idea kokeilla mitä se kestää, mutta jos jonkun moottorin niin tämän kohdalla sen kilohinta romurautana on isompi kuin toimivan moottorin, eikö? Sen verran olen jo vikaa etsinyt, että viime talvena käytin lämmönvaihtajat putsattavana jäähdytinkorjaamossa ja ostin uudet mittarit.Voihan se syy kai olla tässä hienan poikkeiksellissa kesässä?
- Vanha temppu
Ota termari pois, jos on. Mitä tekee?
- Yanmarilla
Varmista lämpötila infrapuna lämpömittarilla, mulla näyttää jälkiasennus lämpömittari 100, infrapuna mittari 88, nesteet pysyy sisällä. Nesteen kiehuminen yli 100 asteessa riippuu jäähdyttimen korkin jousesta, jos korkissa lukee 0,5 bar niin neste voi kiehua jo 110:ssä, jos on 0,8 barin korkki, neste voi kestää 115 ast.
- Ei kestä
Nuo on taulukosta kopsattuja kiehumislämpötiloja, mutta jos mitta-anturin kohdalla neste on 115 aseista, niin kuumemmissa paikoissa jo kiehuu.
Eli vika on mittarin näytössä tai juttu on vedätys. - moottori kuumenee
Ei kestä kirjoitti:
Nuo on taulukosta kopsattuja kiehumislämpötiloja, mutta jos mitta-anturin kohdalla neste on 115 aseista, niin kuumemmissa paikoissa jo kiehuu.
Eli vika on mittarin näytössä tai juttu on vedätys.No kokelin infrqpuna lämpömmittarilla, niin anturi ja sen juuresta on lämpö 92-93 astetta.Taitaisi olla anturi-vika. Mistähän noita saisi ostettua kun näyttää siihen menevän useampi johto. Pystyykö anturin ja mittarin yhteen sopivuuden mittaamaan jotenkin? Ettei tarvitsisi taas ostaa uutta mittaria..
- Miksi korjata ?
moottori kuumenee kirjoitti:
No kokelin infrqpuna lämpömmittarilla, niin anturi ja sen juuresta on lämpö 92-93 astetta.Taitaisi olla anturi-vika. Mistähän noita saisi ostettua kun näyttää siihen menevän useampi johto. Pystyykö anturin ja mittarin yhteen sopivuuden mittaamaan jotenkin? Ettei tarvitsisi taas ostaa uutta mittaria..
Mittarin voi kalibroida haluamalleen välille, mutta miksi ?
Lämpömittarin, kuten yleensä muidenkin, informaatio on siinä että niistä havaitaan muutos toiminnassa.
Anna sen mittarin näyttää sitä 115, tiedät että ei hätää, sitten kun se alkaa näyttää muita lukemia voit vasta huolestua. - Hullun säästöä
Miksi korjata ? kirjoitti:
Mittarin voi kalibroida haluamalleen välille, mutta miksi ?
Lämpömittarin, kuten yleensä muidenkin, informaatio on siinä että niistä havaitaan muutos toiminnassa.
Anna sen mittarin näyttää sitä 115, tiedät että ei hätää, sitten kun se alkaa näyttää muita lukemia voit vasta huolestua.Mittakojeiden tehtävä on näyttää oikein tuotettu informaatio. Tyhmää jättä korjaamatta havaittua vikaa. Säästin euron ja seuraavaksi jotain isompaa hajalla...
- Niinpä kai
Hullun säästöä kirjoitti:
Mittakojeiden tehtävä on näyttää oikein tuotettu informaatio. Tyhmää jättä korjaamatta havaittua vikaa. Säästin euron ja seuraavaksi jotain isompaa hajalla...
Nippelihulluja kiinnostaa numeroiden perässä laukkaaminen riippumatta niiden merkityksestä.
Jokainen hoitakoon sairautensa miten tykkää, toisille riittää tieto moottorin toiminnasta, vieläpä riippumatta, mitä numeroita tai mittayksikköä mittarit näyttää.
- 285246
Mittaria ei varmastikaan pysty kalibroimaan, mittaria ei myöskään tarvitse kalibroida.
Kokeile vielä jos anturin johdossa on huono liitos, se voi aiheuttaa tuon väärän lukeman.
Mitä meinaat sillä, että anturiin menee useampi johto, enemmän kuin 3 johtoa?
Anturissa on varmastikin jotain merkintöjä, niiden perusteella löytynee samanlainen uusi anturi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 511132
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1481126Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo81924Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45854Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55808Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54760Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54755KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32682