Rakas tyttäreni!

Ateisiti-isi

Tarhaan tuli ensimmäinen maanantai Esbo svenska församlingista täti joka kertoi raamatusta tarinoita. Teki sen sadun muodossa. Eli Moosesta ja Nooaa ja sen sellaisia.

Mietin pitkään pitäisikö tyttöä poistaa siitä hommasta. Tulin päätökseen että ei, ei ole hyvä idis. Silloin teen tytöstä oudon tyypin kun ainoana ei saa kuulla tädin satuja. Satujakun täti nimenomaan kertoi.

Tulin siihen päätökseen että minä, isinä, ensimmäinen maanantai joka kuukaudesta kysyin että mitä satua täti oli kertonut. Sain mahdollisuuden ohjata tyttöä ajattelutapaan että jotkut tyypit uskovat näin, toiset toisellalailla. Isin mielestä jumalia ei ole olemassa, täti uskoo niihin. Toiset tädit uskoo toisiin jumaliin, jne.

Yritin saada henkilökuntaa pyytämään tarhaan myös ruotsinkielistä (juu hurreja ollaan) imaamia ja rabbia ja buddhalaismunkkia. Eivät suostuneet. No, tärkeintä on olla läsnä lapsensa elämässä ja ohjata häntä avonaiseen keskusteluun ja avoimeen mieleen.

Eikö niin?

45

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri niin.
      Itse olen jo pappa ja kolmen (ja puolen) lapsen isä. Nostan sinulle hattua.

Olin itse aktiivinen kristitty ja nyt lapsistani keskimäinen on avoimesti ateisti (biologi), nuorimman mielipiteestä en ole varma, mutta ei hänkään ainakaan kreationismia niele. Vanhin aivan samoin sävelin. He kyllä lapsina tiesivät minun uskovan Jumalaan isolla J:llä, mutta heille en uskoa tuputtanut. Kävi kai päin vastoin, että opetin epäilemään epämääräisiä väitteitä.

Tulen kyllä hurrienkin kanssa toimeen.Muinoin lennättimellä Vartiovuoressa Pargas pojke oli pahaita työkavereitani. Terkkuja Ulfille, jos satut tuntemaan.
      "Vad kostar haukikilo där i paatipohja? Et hundra seiteviis. Ja tack, mää ota se."
      Se oli sitä aikaa, ennen kuin nollat pudotettiin markan perästä.

Ei vaan kolmas punaviinilasi taitaa olla vanhalle äijälle jo liikaa tai ainakin tarpeeksi. Alkaa näköjään harkintakyky rakoilla. Onneksi ei kuitenkaan tule sen paremmin krapulaa kuin morkkistakaan. Aamulla melontalenkki ja taas ilolla uuteen päivään.

Hyvää yötä. Gute Nacht.

• Nasse.

Katsohan hihhulia.

Aina välillä tänne ilmestyy kaltaisiasi jotka yrittävät piilotella kuupan viiraamista.

Yhteistä heille on pseudoneutraali lähestymitapa ja keskivertoa selkeästi hitaammat hoksottimet.

Nyt toimit reilusti kun paljastat että aivoissasi asuu loinen. Reilusti itseäsi ja muita kaltasiasi kohtaan, suuri yleisöhän on asian nähnyt alusta alkaen.

Kiva että yksikään muksuistasi ei ole hurahtanut vaikka yksi vain rohkenee sen sinulle myöntää. Pojasta polvi paranee ja jeesuksesi lopullinen kuolema on taas kahta sukupolvea lähempänä.

• Nasse. kirjoitti:

Katsohan hihhulia.

Aina välillä tänne ilmestyy kaltaisiasi jotka yrittävät piilotella kuupan viiraamista.

Yhteistä heille on pseudoneutraali lähestymitapa ja keskivertoa selkeästi hitaammat hoksottimet.

Nyt toimit reilusti kun paljastat että aivoissasi asuu loinen. Reilusti itseäsi ja muita kaltasiasi kohtaan, suuri yleisöhän on asian nähnyt alusta alkaen.

Kiva että yksikään muksuistasi ei ole hurahtanut vaikka yksi vain rohkenee sen sinulle myöntää. Pojasta polvi paranee ja jeesuksesi lopullinen kuolema on taas kahta sukupolvea lähempänä.

Olen ollut agnostikko jo pitkälle toistakymmentä vuotta. En piilottele taustaani viidesläisenä, mutta en myöskään sitä, että olen lähes täydellisesti vieraantunut uskonnosta; kiitos "kristittyjen". Skeptikkona ehdottomat kannanotot ovat minulle kuitenkin vastenmielisiä.
        Oma juttusi taas olisi yksi hyvä syy olla liittymättä vapaa-ajattelijoihin tai mihinkään muuhunkaan ateistiseen järjestöön. Kaltaisiasi vaahtoturpia on tietysti jokaisessa aatteellisessa järjestössä ja he ovat kyseisille järjestöille samaa kuin kettutytöt järkevälle luonnonsuojelulle. Kusasevat omaan ja kaveretittensakin punkkaan.

Jos sinua ahdistaa noin paljon, niin haepa jostain vertaistukea.

• Ateisti-Isi

Noh noh Nasse! Äläpäs nyt ilkeile turhaan. Agnoskepohan nimenomaan allekirjoittaa vapaa-ajattelua eikö niin.

Mielestäni vapaa-ajattelu on se koko homman ydin. Ei ketään saa pakottaa mihinkään ismiin. Edes ateismiin.

Mä oon ehdottomasti sitä mieltä että jos faktat esittää niin hyvin kun vaan voi, eli mikäli synnyt Intiaan jumalasi on Shiva/Khali, Iraniin sen on Allah, Kongoon se on Juju Vuorivuohi, ja PohjoisKoreaan se on Kim Il Sung, ja siitä sitten otat ja mietit miten tää uskontohomma toimii, niin ateisimihan siinä on se ainoa tapa millä nähdä maailmaa ja maailmankaikkeutta. Eli siis totuus se sieltä tuuppa päänsä korkeimmalle pistää, eikö? (sorry Kongolaiset jos loukkasin, mulla ei oo hajuakaan mitä jumalaa te diggaatte. tää oli ihan hatusta vedetty tää Juju)

• käsitteet oikein

"Ei ketään saa pakottaa mihinkään ismiin. Edes ateismiin."

Sen verran vaan, että ateismi ei ole ismi, vaan ei-ismi. Teismi on se ismi.

• nghfbgfbghnmjh

Yksikään lapsi ei luule syntyessään mistään jumalasta mitään. Sellaiset uskomukset on heihin myöhemmin indoktrinoitu. Ateismi on siis neutraali lähtötilanne.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa

• nghfbgfbghnmjh kirjoitti:

Yksikään lapsi ei luule syntyessään mistään jumalasta mitään. Sellaiset uskomukset on heihin myöhemmin indoktrinoitu. Ateismi on siis neutraali lähtötilanne.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa

"Ateismi on siis neutraali lähtötilanne."

Täysin samaa mieltä. Uskonnoton koulun/päiväkodin ympäristö olisi neutraali ja siksi hyvin kannatettava ajatus lapsen kehitykselle. Kristityt pelkäävät tosin sitä että jos kristinuskon kannatus Suomen näissä eri "kasvatuslaitoksissa" päättyisi niin jokin muu vieras uskonto tulisi vahvemmaksi. Miten niin? Päätettäisi, että näissä eri laitoksissa ei saisi harjoittaa uskontoja eli se koskisi kaikkia uskontoja.

Ateistina minun on varsin kielteinen näkökulma aateveljieni ja -sisarien kanssa, että jokin kirkkohistoria voisi esim. koulussa lapsia kasvattaa tai että se avartaisi lasta jollakin tavoin (tarvitseeko lapsi niitä tietoja arkielämässään yhtä paljon kuin tiedeaineiden omaksumista?).
        ET-opetuksen hyväksyn kaikille pakolliseksi (myöskin uskonnollisten lapsille). Olen samaa mieltä aateveljieni kanssa siitä, että moinen kirkkohistoria voidaan käydä läpi historian tunneilla, eikä sen opetus vaadi minkäänlaisia uskonnollisia elementtejä, kuten Raamattua tai uskonnon opettajia jne.

Suomessa tulisi luopua kokonaan uskonnon opettajista, kun sellaista voi opettaa jopa ilman opettajapätevyyttä hihhuli Päivi Räsänenkin kuuluessaan viidesläisten herätysliikkeeseen!! Se että jokin hihuli tulisi puhumaan jonnekin kouluun/päiväkoteihin pitävät hihhulit varmaan "itseoikeutenaan"! En ymmärrä, miksi kristinuskolla tulisi olla jokin monopoliasema Suomessa ja sellaisena kaikki oletetaan jatkuvan!! Toivottavasti kaikki loppuu aikanaan....myöskin kristinuskoisten ja muuhun uskonnolliseen seuroihin kuuluvien höpinät!!

• Kongosta

• Ateisti-Isi
        käsitteet oikein kirjoitti:

Totta! Tarkoitin lähinnä pakottaa johonkin tiettyyn ajatteluun. Tosin tiettyyn ajatteluun voi ohjata esittelemällä faktoja ja eri näkökantoja.

• ei ei ei
        käsitteet oikein kirjoitti:

"Sen verran vaan, että ateismi ei ole ismi, vaan ei-ismi. Teismi on se ismi."

Ei teismikään (geneerinen jumalusko) mikään oikea ismi ole.

• Olly
        ei ei ei kirjoitti:

"Sen verran vaan, että ateismi ei ole ismi, vaan ei-ismi. Teismi on se ismi."

Ei teismikään (geneerinen jumalusko) mikään oikea ismi ole.

Juuri näin, teismi on ainoa jumaluskoon liittyvä -ismi, ateismi on sen vastakohta. Kubismi, alkoholismi jne jne jne eivät ota kantaa jumalan olemassaoloon.

• Kalju Pitkätukka

Päiväkodissa nuorimmaiseeni on istutettu jumalusko.

Taitaa olla lestadiolaisen kaverin ansiota.

Poikani selitti: "kun kuolee, pääsee taivaaseen jos uskoo Jumalaan. Jos ei usko Jumalaan, joutuu tulivuoren sisään"
      Onneksi hän selitti asian iloisen innostuneena, eikä peloissaan.

Toissailtana kun ukkosti, selitys oli "Jumalan kätyrit keilaavat".

"Kätyri" tulee "Itse ilkimys"- leffasta, pääpahiksella on alaisenaan tyhmiä, hupaisia käskyläisiä, kätyreitä.

• "Toissailtana kun ukkosti, selitys oli "Jumalan kätyrit keilaavat"."

Voi helvetti...ja kun sataa lunta Jumala oksentaa ja kun sataa vettä niin Jumala kusee ihmisten päälle! :) Ihan kuin noilla ei olisi maantieteellistä selitystä, jotka on tutkittuja asioita...miksei niitä koskaan opeteta noille lapsille ja tehdä vaikka siitä vaihteeksi satua, kun moni uskovainen tiedettä kerran "saduksi" määrittelee!?

• ateisti1982 kirjoitti:

"Toissailtana kun ukkosti, selitys oli "Jumalan kätyrit keilaavat"."

Voi helvetti...ja kun sataa lunta Jumala oksentaa ja kun sataa vettä niin Jumala kusee ihmisten päälle! :) Ihan kuin noilla ei olisi maantieteellistä selitystä, jotka on tutkittuja asioita...miksei niitä koskaan opeteta noille lapsille ja tehdä vaikka siitä vaihteeksi satua, kun moni uskovainen tiedettä kerran "saduksi" määrittelee!?

Onko Jumala kenties ryypännyt ja ollut kännis, kun on näitä rankkasateitakin ollut?! ;)

• Kalju Pitkätukka
        ateisti1982 kirjoitti:

"Toissailtana kun ukkosti, selitys oli "Jumalan kätyrit keilaavat"."

Tuo keilaaminen siis oli lapsen iloista tarinoiden sepittelyä.

Totta kai itse selitän lapselle asioiden oikean laidan, kun hän sitä kysyy.
        Lapsen kehitystaso huomioiden tietty.

• "Yritin saada henkilökuntaa pyytämään tarhaan myös ruotsinkielistä (juu hurreja ollaan) imaamia ja rabbia ja buddhalaismunkkia. "

Siis yhdenvertaisuuden ja tasavertaisuuksien vuoksi tällainen tulisi käydä Suomessa, että päiväkodeissa kävisi muunkin uskontojen edustajia kuin kristinuskon pappeja!! Suomessa kristinusko on vallannut liikaa ihmisten arkielämää ja sillä on liian keskeinen asema.

Saduista...siis on hyvä että lapsille luetaan satuja, mutta mielestäni on väärin että niitä kerrotaan kuin ne olisivat jokin totuus. Raamattu on "aikuisten satua" ja on hieman julkeata että sellaisesta turistaan päiväkoti-ikäisille.

Avovaimoni on päiväkodissa lastenhoitajana, eikä heillä ole mahdollisuutta ottaa mitään satumummoa kertomaan höpinöitään pikkulapsille. Hyväksyn ateistina satukirjat, koska ne saattavat kehittää lasta, mutta ei kai Raamatulliset tai muun uskontokuntien tarinat voi mitenkään kehittää lapsia, joita tarinoita pidetään vielä "totuutena" ilman minkäänlaisia todisteita/havaintoja !!

Hyvä että kerrot lapsellesi, että satutätiä ei kannata ottaa vakavasti. Miten moisen satutädin läsnäolo voidaan sallita Suomen nykyaikaisessa päiväkodissa, joka lapselle tulisi olla mahdollisimman neutraali ympäristö uskonnoista?

Kannatan sitä että päiväkotiin tulisi käymään myöskin muitakin kuin kristinuskoisia satutätejä ja -setiä. :)

• Ateisti-Isi

Mietin itsekin samaa. Voi olla että määräyksen ovat toisenlaiset kun kyseessä oli yksityinen tarha. En tiedä. Kyseistä tarhaa ei enää ole ja tyttäreni menee nyt jo eskariin.

• 6+1

Ketjusta poimittua

"Hyvä että kerrot lapsellesi, että satutätiä ei kannata ottaa vakavasti. Miten moisen satutädin läsnäolo voidaan sallita Suomen nykyaikaisessa päiväkodissa, joka lapselle tulisi olla mahdollisimman neutraali ympäristö uskonnoista? "

Minä olen kertonut lapsenlapsilleni, että ateistisetiä ei tarvitse ottaa vakavasti, koska Jumala on ja pysyy nyt, aina ja iankaikkisesti. Ja hyvin on oppi mennyt perille.

• Kalju Pitkätukka

Entäpä sitten kun sattuu jotain tosi kamalaa, ja lapselle on lallateltu:
        "Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton"?

Jos vanhempi kuolee, eskarilaveri kuolee brutaalilla tavalla, tiedotusvälineet kertovat kuolevista lapsista...
        Missä Jumala silloin on, miksi hän antaa pahan tapahtua.
        Ettei hän rankaisisi lasta jostakin, koska Jumala on hyvä niin....

En ole suoranaisesti sanonut lapsille, ettei Jumalaa ole olemassa, mutta jos lapseni ovat päätelleet uskonnon tarinoiden kuuluvan satujen kastiin, olen vahvistanut tätä päätelmää.

• fda

Kyllähän se menee jos ei ole kovin korkeaälyistä jälkikasvua. No hyvää elämää heille ja sinulle siitä huolimatta.

• Itse ole yrittänyt kertoilla lapsilleni näistä asioista hyvin neutraalisti, mollaamatta ketään.

• Ateisti-Isi

Jassoo!

Omapahan on valintasi. Lapsiparat sanon minä! Miksi ei antaa mahdollisuutta tutkia ja miettiä itse? Miksi pitää "prakata" omia uskomuksiaan (ja mielestäni harhavkuviaan) pienen lapsen päähän?

Meillä on mahdollisuus esimerkiks kirjastosta hakea kaikenlaista informaatiota ja antaa lapsille kaikki elämän palapelin palat. Nyt en kyllä laske tähän suoranaisia huijaususkontoja niinkuin esim, skientologia ja mormonismi, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

Yks kiva juttu on että lastenkirjoissa alkaa olemaan aika lailla jo moderneja tarinoita arabimaista, afrikasta ja aasiasta. Niissä ei niin paljon ole uskontoa mutta ainakin pikku ikkuniota maailmamme eri kulttureihin. (Lemppari on Eteläafrikkalaisen Niki Dalyn Kwela-Jamela-kirjat.

• Ateisti-Isi
        Ateisti-Isi kirjoitti:

Jassoo!

Omapahan on valintasi. Lapsiparat sanon minä! Miksi ei antaa mahdollisuutta tutkia ja miettiä itse? Miksi pitää "prakata" omia uskomuksiaan (ja mielestäni harhavkuviaan) pienen lapsen päähän?

Meillä on mahdollisuus esimerkiks kirjastosta hakea kaikenlaista informaatiota ja antaa lapsille kaikki elämän palapelin palat. Nyt en kyllä laske tähän suoranaisia huijaususkontoja niinkuin esim, skientologia ja mormonismi, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan.

Yks kiva juttu on että lastenkirjoissa alkaa olemaan aika lailla jo moderneja tarinoita arabimaista, afrikasta ja aasiasta. Niissä ei niin paljon ole uskontoa mutta ainakin pikku ikkuniota maailmamme eri kulttureihin. (Lemppari on Eteläafrikkalaisen Niki Dalyn Kwela-Jamela-kirjat.

Siis tämä oli vastaus 6 1´lle.

• ueyfw8f
        A.Mikkonen kirjoitti:

Itse ole yrittänyt kertoilla lapsilleni näistä asioista hyvin neutraalisti, mollaamatta ketään.

mitä siinä voittaa kun on ateisti,ei mitään. Mitä taas jos on Jumala joka toimii omassa elämässä,parantaen,antaen rauhan myös kuoleman edessä.Antaen tarkoituksen,jopa iankaikkisen elämän kuoleman jälkeen,ja paljon muuta,ateisti sulkee tämän kaiken pois lapseltaan ja itseltään ja luulee että nyt hän on voittanut suurenkin asian,ei vaan hävinnyt KAIKEN....

• ueyfw8f kirjoitti:

mitä siinä voittaa kun on ateisti,ei mitään. Mitä taas jos on Jumala joka toimii omassa elämässä,parantaen,antaen rauhan myös kuoleman edessä.Antaen tarkoituksen,jopa iankaikkisen elämän kuoleman jälkeen,ja paljon muuta,ateisti sulkee tämän kaiken pois lapseltaan ja itseltään ja luulee että nyt hän on voittanut suurenkin asian,ei vaan hävinnyt KAIKEN....

Pascalin vaaka? Huoh...

• ueyfw8f kirjoitti:

No kuten viestissänikin kirjoitin, yritän kertoa lapsilleni asioista neutraalisti silloin kun he kyseisistä asioista kysyvät. Mikä ueyfw8f on muuten sinun mielestäsi elämän tarkoitus, ja mikä sinua viehättää ajatuksessa, että olisi sellainen tila, missä elämä ei loppuisi koskaan, vaan se jatkuisi miljardeja vuosia päättymättä koskaan?

• ....................
        A.Mikkonen kirjoitti:

No kuten viestissänikin kirjoitin, yritän kertoa lapsilleni asioista neutraalisti silloin kun he kyseisistä asioista kysyvät. Mikä ueyfw8f on muuten sinun mielestäsi elämän tarkoitus, ja mikä sinua viehättää ajatuksessa, että olisi sellainen tila, missä elämä ei loppuisi koskaan, vaan se jatkuisi miljardeja vuosia päättymättä koskaan?

Ateistit ovat valinneet elämän sijaan kuoleman ja ohjaavat lapsensakin siihen.

• fda
        ueyfw8f kirjoitti:

"Ei voi voittaa jos ei veikkaa."

Jos haluaa miettiä ainoastaan hyötynäkökulmasta, voi miettiä että myös säästää kaikki ne uhkapelirahat kun tajuaa pelaavansa todennäköisyyksiä(/taloa) vastaan. Nykyisen moneenkertaan muokatun kristinuskon Jumalan olemassaolon todennäköisyys on pyöreä nolla, eikä vanhimpien kirjoituksienkaan mukainen Jumala kovin paljoa sen parempi. Sellaiseen panostamisella ei voi odottaa hyötyvänsä mitään.

• Kalju Pitkätukka
        ueyfw8f kirjoitti:

"mitä siinä voittaa kun on ateisti,ei mitään."

Ei kai uskovainen voi olla opportunistisella asenteella?

Jumalaan joko uskoo tai ei usko.
        En ole hylännyt Jumalaa, koska en tahdo häntä palvella, vaan en usko hänen olevan olemassa.

Vai pääseekö mielestäsi taivaaseen teeskentelemällä uskovaa, varmuuden vuoksi?
        Tätähän peräänkuulutat?

Olemalla ateisti voittaa ainakin sen, että pohjaa päätöksensä omaan järkeensä ja parhaaseen saatavilla olevaan tietoon, ei mihinkään vanhaan tarinakokoelmaan ja
        oman uskonsuuntansa tulkintaan siitä.

Olemalla ateisti voittaa sen, ettei ole huolissaan sielunsa kohtalosta eikä kenenkään muun sielun kohtalosta.
        Sielu on yhtä kuin aivotoiminta, se sammuu kuolemassa, eikä sitä kukaan tule
        herättelemään.

• .................... kirjoitti:

Ateistit ovat valinneet elämän sijaan kuoleman ja ohjaavat lapsensakin siihen.

" Mikä ueyfw8f on muuten sinun mielestäsi elämän tarkoitus, ja mikä sinua viehättää ajatuksessa, että olisi sellainen tila, missä elämä ei loppuisi koskaan, vaan se jatkuisi miljardeja vuosia päättymättä koskaan? " oli kysymys, minkä esitin nimimerkille ueyfw8f, ja sinä nimimerkki .................... vastasit siihen lauseella
        "Ateistit ovat valinneet elämän sijaan kuoleman ja ohjaavat lapsensakin siihen." outoa,
        enkä sitäpaitsi missään ole mielestäni kirjoittanut, että pakottaisin lapseni ateismiin, tai jos jostain kirjoittamastani olet sellaisen kuvan saanut, niin voisitko kyseisen kirjoituksen vaikka tänne kopioida, ja jos siitä käy ilmi, että olisin moiseen syyllistynyt, niin silloin pyydän nöyrimmästi anteeksi.

• A.Mikkonen kirjoitti:

" Mikä ueyfw8f on muuten sinun mielestäsi elämän tarkoitus, ja mikä sinua viehättää ajatuksessa, että olisi sellainen tila, missä elämä ei loppuisi koskaan, vaan se jatkuisi miljardeja vuosia päättymättä koskaan? " oli kysymys, minkä esitin nimimerkille ueyfw8f, ja sinä nimimerkki .................... vastasit siihen lauseella
        "Ateistit ovat valinneet elämän sijaan kuoleman ja ohjaavat lapsensakin siihen." outoa,
        enkä sitäpaitsi missään ole mielestäni kirjoittanut, että pakottaisin lapseni ateismiin, tai jos jostain kirjoittamastani olet sellaisen kuvan saanut, niin voisitko kyseisen kirjoituksen vaikka tänne kopioida, ja jos siitä käy ilmi, että olisin moiseen syyllistynyt, niin silloin pyydän nöyrimmästi anteeksi.

"Ateistit ovat valinneet elämän sijaan kuoleman ja ohjaavat lapsensakin siihen"

Tuollaisiako tarinoita sinä kerrot omille lapsillesi?

• 6+1

Silloinkin kun lapseni kysyi että onko Jumalaa olemassa niin minä ystävällisesti tokaisin että kyllä olen, sitten riisuin häneltä paidan pois ja nipistelin hänen koko yläkroppansa mustelmia täyteen ja läspin parikymmentäkertoo poskille samalla huutaen että ei sitten toista kertaa epäillä.

• ..................

"Sain mahdollisuuden ohjata tyttöä ajattelutapaan"
      "Isin mielestä jumalia ei ole olemassa, täti uskoo niihin. Toiset tädit uskoo toisiin jumaliin, jne."

Siinä ateisti aivopesee lastaan valheellisiin ateismista kumpuaviin monijumalaisiin uskontoihin.

• fda

Ateismi ei ole polyteismiä. Kannattaa tutustua sanan määritelmään.

• Ateisti-Isi

"Siinä ateisti aivopesee lastaan valheellisiin ateismista kumpuaviin monijumalaisiin uskontoihin"

Siis miten niin? Olipahan omahyväinen ja jopa ällistyttävän tyhmä päätelmä!

Päinvastoin! Se tarhan tätihän nimenomaan yrittää aivopestä lapsia niillä tarinoilla kertomalla ne sadun muodossa niin että uppoavat paremmin lapsen päähän.

Minä katsoin tehtäväkseni vanhempana kertoa lapselleni että on olemassa satoja ja tuhansia eri tapoja ymmärtää maailmaa. Ja tädin tarinat vain ovat yksi niistä.

Ja miten ateismista voi kummuta uskontoja? Tyttäreni tietää (en ole varma ymmärtääkö vielä täysin) että Isi ei Usko jumaliin ollenkaan.

• "Sain mahdollisuuden ohjata tyttöä ajattelutapaan että jotkut tyypit uskovat näin, toiset toisellalailla. Isin mielestä jumalia ei ole olemassa, täti uskoo niihin. Toiset tädit uskoo toisiin jumaliin, jne."
        Siis tuo lausehan aloittajalla meni näin, ja en oiken ymmärrä mikä tuossa on aivopesua, vaan ihan tosiasioiden kertomista, en minäkään ole lapsilleni valehdellu uskovani Jumalaan/ jumaliin, kun en kerran usko, ja olen myös kertonut, että maailmassa on ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan tai johonkin muihin jumaliin, kun kerran niin asia vain on, tosin olen myös kertonut heille, että ihmiset saavat uskoa kyseisiin olentoihin, jos heistä siltä tuntuu.

• Ateisti-Isi kirjoitti:

"Siinä ateisti aivopesee lastaan valheellisiin ateismista kumpuaviin monijumalaisiin uskontoihin"

Päinvastoin! Se tarhan tätihän nimenomaan yrittää aivopestä lapsia niillä tarinoilla kertomalla ne sadun muodossa niin että uppoavat paremmin lapsen päähän.

Minä katsoin tehtäväkseni vanhempana kertoa lapselleni että on olemassa satoja ja tuhansia eri tapoja ymmärtää maailmaa. Ja tädin tarinat vain ovat yksi niistä.

Ja miten ateismista voi kummuta uskontoja? Tyttäreni tietää (en ole varma ymmärtääkö vielä täysin) että Isi ei Usko jumaliin ollenkaan.

Mun on pakko myöntää että joskus olin aika jyrkkä kannanotoissani esim. vanhemman poikani helluntalaisesta opettajasta, joka ei osannut pitää vakaumustaan omana tietonaan, mutta huomasin onneks itte asian, ja muutin kannanottojani hyvin neutraaleiksi. Tosin valehtelisin jos sanoisin ettei juipi, kun kyseinen opettaja puhelee näkemyksistään englannin tunneilla.

• fda
        A.Mikkonen kirjoitti:

"Sain mahdollisuuden ohjata tyttöä ajattelutapaan että jotkut tyypit uskovat näin, toiset toisellalailla. Isin mielestä jumalia ei ole olemassa, täti uskoo niihin. Toiset tädit uskoo toisiin jumaliin, jne."
        Siis tuo lausehan aloittajalla meni näin, ja en oiken ymmärrä mikä tuossa on aivopesua, vaan ihan tosiasioiden kertomista, en minäkään ole lapsilleni valehdellu uskovani Jumalaan/ jumaliin, kun en kerran usko, ja olen myös kertonut, että maailmassa on ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan tai johonkin muihin jumaliin, kun kerran niin asia vain on, tosin olen myös kertonut heille, että ihmiset saavat uskoa kyseisiin olentoihin, jos heistä siltä tuntuu.

Uskonnolle on myrkkyä jos sen täytyy olla vain yksi näkemys muiden joukossa. Tätä ei moni ei-uskovainen ymmärrä. Heidän täytyy olla se ainoa oikea muuten heillä ei ole suuntaa eikä nopeutta. Sen takia kaikki vaihtoehdot ovat heille uhkia.

• ....................
        Ateisti-Isi kirjoitti:

Maailma on luotu ja on vain yksi Jumala josta Jeesus todisti. Kaikki muu on valhetta.

Ei ole mitään satojatuhansia tapoja miten maailma on syntynyt.

• fda kirjoitti:

Ateismi ei ole polyteismiä. Kannattaa tutustua sanan määritelmään.

"Siinä ateisti aivopesee lastaan valheellisiin ateismista kumpuaviin monijumalaisiin uskontoihin. "

Kuten kristinuskoon?

Maailma on luotu ja on vain yksi Jumala josta Jeesus todisti. Kaikki muu on valhetta.

"
        Ei ole mitään satojatuhansia tapoja miten maailma on syntynyt. "

Ei olekkaan, vaan se on big bang ja evoluutio, kristittyjen maailmanluonti tarina on vain keksitty satu ja sen on tidekkin todistanut valheelliseksi kauan sitten.

"Minä katsoin tehtäväkseni vanhempana kertoa lapselleni että on olemassa satoja ja tuhansia eri tapoja ymmärtää maailmaa. Ja tädin tarinat vain ovat yksi niistä."
        Ja sinä vastasit tuohon että
        "Ei ole mitään satojatuhansia tapoja miten maailma on syntynyt. "
        Voitko kertoa miksi?

• A.Mikkonen kirjoitti:

Mun on pakko myöntää että joskus olin aika jyrkkä kannanotoissani esim. vanhemman poikani helluntalaisesta opettajasta, joka ei osannut pitää vakaumustaan omana tietonaan, mutta huomasin onneks itte asian, ja muutin kannanottojani hyvin neutraaleiksi. Tosin valehtelisin jos sanoisin ettei juipi, kun kyseinen opettaja puhelee näkemyksistään englannin tunneilla.

Uskontoa kaupittelevasta englannin maikasta voisi vihjaista reksille tai sille mikä kai joskus on ollut koululautakunta.

• 1+1=11

"Isin mielestä jumalia ei ole olemassa, täti uskoo niihin."

Isi on oikeassa, ainakin omasta mielestään. Ateisti ei koskaan erehdy, eikä tyrkytä arvomaailmaansa toisille, vähiten viattomille lapsille.

• Ateisti-Isi

"Ateisti ei koskaan erehdy, eikä tyrkytä arvomaailmaansa toisille, vähiten viattomille lapsille."

On se vaan jännää miten asian ydin ei nyt vaan aukene joillekin.

Jos minä kerron lapselleni omat lähtökohtani, niin juu totta kai Isin mielipide varmaan vaikuttaa aika lailla, olenhan auktoriteetti tytön elämässä ja niin pois päin, mutta kun samalla esitän faktoja missä tulee selväksi että eri puolella maailmaa, eri kulttuureissa on vaikka miten monta eri uskontoa ja maailmankatsomusta, ja ne kaikki eri ihmiset uskovat olevansa oikeassa, niin miten se on ateismin tyrkyttämistä?

Moniko uskovainen perhe yrittää kertoa maailmasta niin kuin se on lapsilleen? Siis avoimesti eri maailmankatsomuksista ja kulttuureista. Niin että lapsi saa itse sitten päättää miten ajatella kunhan on saanut kaikki mahdolliset faktat ja datat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      42
      5385
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3456
    3. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      53
      3413
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      497
      2970
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      230
      2175
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      158
      2060
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      51
      1959
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1647
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1351
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1303
    Aihe