Mietteiden yö

sus.morsian

Taiteiden öitähän nyt on meneillään eri kaupungeissa, Tampereellakin.
Nukahdin illalla niin autuaasti ukkosenilman tuutulauluun jo yheksän kieppeillä, joten ei ihme, että jo kahden jälkeen heräsinkin kahvin keittoon.
Niin, aika kova myräkkä olikin nukahtaessani, ikkuna tietysti raollaan, tuntui ukkonen olevan ihan päällä, sade ropisi kivasti ikkunaan. Päätepiste helteelle. Nyt on aivan pimeää, tuuletonta, kivan vilpoisaa, liikenteen ääniä hyvin harvakseltaan kuuluu.
Helleviikkojen jälkimaininkeina ainakin minulla tuntui epätavallista levottomuutta ja energisuutta.

Nyt olis luovaa aikaa kirjoitella muutakin kuin tänne palstalle. Miten lie minullakin kuin seinään lopahtanut moneenkin lehteen kirjoittelu erityisesti noin vuodesta 2000, ehkä neljä-viisi vuotta. 2001 mentiin Viroon, ja siellä aloitin kirjoittaa kuulumisia Virosta ennenkaikkea Uusi Nainen-lehteen, muutamaan muuhunkin. Ihan asiaa kirjoitin, en mitään hömppää.
Niin no, kyllähän itse syyn tiedän, miksi lopahti, tulipa muuta tärkeämpää tilalle.

Tuossa on isot pinkat noita Uusi Nainen-lehden vuosikertoja. Oliskohan se ollut ensimmäinen varsinainen naistenlehtien nimellä syntynyt lehti, se perustettiin 1944, nyt on useampia vuosia jo siitä, kun se joutui lopettamaan rahanpuutteen vuoksi. Mutta se oli erilainen naisten lehti, sanottiin jopa kulttuurilehdeksi.
Kotiliesi lienee vanhin, 1922 perustettu.

Uusi Nainen oli aluksi SNDL: lehti, myöhemmin siitä tuli sitoutumaton. Tuo lyhennys merkitsee Suomen Naisten Demokraattinen Liitto, siis puoluelehti. Talkoovoimin sinne silloin viime vuodet kirjoitettiin, ei ollut varaa maksaa palkkoja. Useampia ihan mukavia kertomuksia kirjoitinkin siihenkin, läheisiä kokemuksia virolaisista ja heidän elämästään. Hieno lehti, nyt kun sitä selailee.

Näkyy jo olevan ihan antiikkiarvoa silläkin lehdellä, antikvariaatit ja yksityisetkin ilmoittelevat myytävistä lehdistä.
Voi-voi, mihinkähän idealismikin kadonnut, kun lueskelin noita omia juttujanikin, miten innokkuutta täynnä niitä olinkaan kirjoittanut. Maailma muuttuu niin nopeasti.
Myös hauska huomio, ainakin nykyisin tuntuu siltä, kuin olisin nuortunut, no enhän oikeestikaan, vuosissa vanha ole. Eikä huoleta lainkaan, paljonko on jäljellä.

2

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulle tuli aikoinaan Uusi Nainen lehti ja mielestäni se oli nimenomaan asialehti.Kaikki oli luettavaa aineistoa,tuli minulle Elokuvaaittakin ja Nyyrikki siihen romantiikannälkään.

Minut herätti ukonilma ja satoi vimmatusti,kaiketi se sieltä mansesta tänne tuli yötämyöten.
      Nyt vähän leukoja repii,pari kuppia kahveeta oon ryystäny

• susmorsian ek.

Ahah, sinäkin hereillä, nukahin viel tunniks. Aukasin TV:n, siellä sööttii Tuure Kilpeläinen kehotti laulaen, Ihmiset, lisätään lämpöä. Hyvä toivotus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      58
      3453
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      20
      2302
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      138
      1949
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1468
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1197
    6. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      55
      1092
    7. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1042
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      59
      873
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      73
      814
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      803
    Aihe