Joko Pihlajan marjoja voi kerätä?

Aprikoiva

Pihlajan marjat ovat tällä hetkellä oranssisen värisiä. Milloin ne ovat parhaimmillaan kerättäviksi mehuihin, hyytelöihin yms?
Monenlaisia ympäristösaasteita nykyään. Tuleeko huuhdella ennen käsittelyä? Helpoimmat niksit mehun, hyytelön ja soseen valmistamiseen?

Tiedoista etukäteen kiittäen.

8

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsilleen

      Pihlajanmarjat ovat parhaimmillaan syvän punaisina ensimmäisen pakkasen puremina - tilhet tietävät sen myös - tällöin marjan sokeripitoisuus on korkeimmillaan.

      Kuten kaikki ulkona kasvanut niin myös pihlajanmarjat tulee huuhdella huolella kaiken ympäristöpölyn ja linnun paskojen poistamiseksi.

      Reseptejä en tiedä, mutta kuukleta - eiköhän netistä löydy paljon niitäkin. Uskoisin pihlajanmarjojen olevan kuin puolukoiden happamuudeltaan - itse tosin käytin niitä aikoinaan kakarana vain kotitekoisen Sorbuksen tekoon eli väkevän viinin tekoon.

      Eli jätä vielä keräämättä ja odota kypsymstä.

    • Aprikoiva

      Lämmin kiitokseni hyvästä vastauksestasi ja reseptinhakuvinkistä! Ihmeellistä miten luonto on ajoittanut marjojen kypsymisen eri aikaan kunkin. Ehtii poimia itse kutakin ja levähtääkin vähän jahka puolukat ovat plakkarissa.Pihlajanmarjat houkuttavat tänä vuonna, kun niitä näyttää olevan niin paljon ja mustikkasato jäi vähäiseksi.

      Vielä kerran, k i i t os !

      • etsilleen

        Ole hyvä - mutta voit toki kokeilla aikaisemminkin, jos haluat.

        Kerää vähän pihlajanmarjoja, huuhtele ne hyvin ja riivi marjat irti. Laita kattilaan noin 1:1:1-suhteessa marjoja, hillosokeria ja vettä. Kiehauta ja anna muhia niedolla lämmöllä parikymmentä minuuttia sekoittaen aina välillä. Jäähdytä ja maista - korjaa makua lisäämällä sokeria.

        Jotenkin pihlajanmarjoihin mun mielestä sopii jouluiset mausteet kuten neilikka, kaneli tai inkivääri (tuoreena tai jauhettuna), joten kokeile niillä - alkuun varovaisesti kunnes löydät sen oman maun.

        Jos ei kokonaisia marjoja halua syödä voi aina soseuttaa ne sauvasekoittimella tai painamalla siivilän läpi, jolloin massa on hyvin tasaista.

        Itse odottaisin kyllä syyskuun loppupuolelle, jolloin marjat ovat parhaimmillaan.


    • Aprikoiva

      Kauniit kiitokset sinulle tästäkin tiedosta! Näillä pärjään jo pitkälle pihlajanmarjojen kanssa. Maukkaimmat sitä taitaa saada, kun kerää marjat nahdollisimman myöhään. Mutta haluaisin kuitenkin ehtiä ennen tilhiä ym. muita lintuja. Sillä niille kyllä riittää marjoja niin paljon kuin jaksavat popsia.

    • weylan
    • kilo1

      Herukoista kun olen hilloa tehnyt niin Punaherukoille 1 kg-700g sokeria mustaherukoille 600 g Mustikoille voisi riittää puoli kiloa. Epäilen että pihlajanmarjoille täytyy laittaa kilo sokeria kiloon marjoja.

      • happamiaovat

        Sokerin ja veden määrä riippuu hyvin paljon marjojen sisältämän nesteen ja makeuden mukaan - aina voi lisätä, mutta pois ei voi ottaa, joten alkuun varovaisemmin ja maista keitosta aina välillä ja kun se on makusi mukaista, niin se on siinä.

        Pihlajanmarjat ovat happamia, joten ne vaativat paljon sokeria vaikkakin sokerin määrä voi kauhistuttaa useimpia, mutta maistamalla tekovaiheessa maut saa kohdilleen.

        Paha sanoa tarkkoja määriä sillä ihmisten maku on erilainen ja marjojen koostumus vaihtelee - kokeile ja luo oma makusi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe