Riistaeläinten nimet

Mehtikana

Lähes kaikkien riistaeläinten nimien etymologia on vielä nykysuomestakin tunnistettavissa. Majava tekee majan pyy viheltää phyyy, metso asuu suurissa metsissä, koppelo ääntelee nimeään muistuttavalla tavalla ja hirvi on hirveän näköinen.

Sitten on näitä muutamia, joista ei osaa sanoa, mistä ne ovat peräisin. Niitä ovat vaikkapa jänis, teeri ja orava.

Onko jollakin selitystä näiden omaperäisten nimien alkuperästä?

10

2455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumma asia

      Niin, miksihän siinä oravan nimessä on tämä piikkiä tarkoittava "ora"?

      Olisiko käpy ollut vanhassa suomen kielessä ora.

      • kysynvaan

        - onks orapihlajassa piikkejä


      • Ei ole mitenkään varmaa, että ”orava” ja ”ora” liittyvät yhteen. Mahdollista se kyllä on. Jos ”orava” on todella sanan ”ora” johdos, niin se on saattanut alkujaan viitata oravan melko teräväkärkisiin korviin. ”Ora” on ilmeisesti alkuaan tarkoittanut jonkinlaista teräväkärkistä työkalua (sana on vanha arjalainen eli indoiranilainen laina, vrt. muinaisintian ”ārā” ’pora’) ja sitten yleistynyt tarkoittamaan monenlaisia jollain tapaa teräviä esineitä.


      • Puurotta

        Olisiko "ora" tarkoittanut alkuaan jotain puuta tai puulajia (mänty, kuusi, havupuu, tammi, pähkinäpuu)?

        Monissa kielissä oravaa tarkoittava sana on "puurotta" tai "puuhiiri".
        Kiinassa orava on "mäntyrotta". Japanissa se on "puurotta"/"puuhiiri" (栗鼠 リス risu, tai kinezumi).

        Euroopassa oravaa tarkoittava sana on germaanista alkuperää ja viittaa tammeen.

        Se on säilynyt saksankielessä muodossa das Eichhörnchen (Eich=tammi, hörnchen=pieni sarvekas olento) ja ruotsin sanassa ekorre. Samaa alkuperää on vanhan englannin sana ācweorna, joka vaihtui 1300-luvulla nykyiseen sanaan squirrel (kreikan sanasta skiouros=varjo-/tuuheahäntäinen).

        Jos "orava" on sanan "ora" johdos, niin se on voinut viitata jonkinlaiseen pieneen "oraassa" (puussa tms.) kipittävään olentoon.
        Itsekin pidän niitä puussa asuvina pikku pirulaisina.


      • Anonyymi
        Puurotta kirjoitti:

        Olisiko "ora" tarkoittanut alkuaan jotain puuta tai puulajia (mänty, kuusi, havupuu, tammi, pähkinäpuu)?

        Monissa kielissä oravaa tarkoittava sana on "puurotta" tai "puuhiiri".
        Kiinassa orava on "mäntyrotta". Japanissa se on "puurotta"/"puuhiiri" (栗鼠 リス risu, tai kinezumi).

        Euroopassa oravaa tarkoittava sana on germaanista alkuperää ja viittaa tammeen.

        Se on säilynyt saksankielessä muodossa das Eichhörnchen (Eich=tammi, hörnchen=pieni sarvekas olento) ja ruotsin sanassa ekorre. Samaa alkuperää on vanhan englannin sana ācweorna, joka vaihtui 1300-luvulla nykyiseen sanaan squirrel (kreikan sanasta skiouros=varjo-/tuuheahäntäinen).

        Jos "orava" on sanan "ora" johdos, niin se on voinut viitata jonkinlaiseen pieneen "oraassa" (puussa tms.) kipittävään olentoon.
        Itsekin pidän niitä puussa asuvina pikku pirulaisina.

        Oravan nimi johtuu sen oraa muistuttavista terävistä etuhampaista.


    • Vähän-rajaa

      Hirvi ei todellakaan ole hirveän näköinen!!! Se on kaunis ja uljas eläin!!!

    • käki-kukkunen

      Jänis tulee jänne sanasta. Jänis ampaisee liikkeelle kuin nuoli jänteviltä jaloiltaan.
      Teeri, tetri ääntelyn mukaan ,uskoisin. Samoin orava.
      Mutta tiedättekö mistä suomenkielisten käki on nimensä saanut?
      Muissa maissa käki on nimetty kukunnan mukaan kukkuu nimillä.

      • käkenä

        Käki kun kukkuu niin se on jokin parittelukutsu. Muuten se pitää käkättävää äntä.


      • KukkuuKähähh

        "Mutta tiedättekö mistä suomenkielisten käki on nimensä saanut?"

        Jos kuuntelet käen kukuntaa tarpeeksi läheltä, kuulet jokaisen kukunnan välistä tämän "kähähdyksen", josta käki lienee suomen kieleen nimensä saanut. Suomalaiset ovat olleet metsäkansaa ja seuranneet luonnon ilmiöitä muita kansoja perusteellisemmin.

        Tuota toisen vastaajan mainitsemaa käkättävää ääntä en ole kuullut. Saattaa olla, että sekin on totta.


    • selvähomma

      Jep, ja lehmä on saanut koska se ammuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe