Autoilija vs pyöräilijä

åke

13

172

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisaalta,

      Pyöräily on suhteellisen turvallista, kun itse on varovainen ja sovittaa nopeutensa turvalliseksi. Lisäksi on opeteltava hallitsemaan oma pyöränsä nopeissa jarrutuksissa ja muissa yleisimmissä vaaratilanteissa.

      Uutisoinnin perusteella autoilija ei ole syyllinen tuohon onnettomuuteen.

    • Toisaalta,

      Itseäni pelottaa eniten kevyenliikenteenväylillä kaahailevat mopoilijat. On aivan liian yleistä, että mopoilija aiheuttaa esim kevyenliikenteen väylän tunnelissa vakavan onnettomuuden. Viime kuukausinakin näitä onnettomuuksia on tapahtunut useita.

    • pelottaaaa

      miten tuollaista voi tapahtua?????? itse luulin että pyöräilijä on turvallista??????

    • Pelästymisia ei lask

      Näin menee, samahan se on jos hirvi pomppaa eteen ja onnistut väistämään sitä, se ei ole silloin hirvikolari, vaan oma ulosajo...
      Tällä oli merkitystä aikoinaan, jos halusi valtiolta korvauksen "hirvikolarista", nykyään enää vain jos "pikkukasko" hirvikolarivakuutuksella mutta ilman vaunuvahinkovaluutusta.

      • Toisaalta,

        Aivan eri asia.

        Jos pyöräilijä todella olisi joutunut väistämään autoilijaa ja kaatunut, niin autoilija olisi todennäköisesti ollut syyllinen osapuoli.

        Tässä tapauksessa autoilijan todettiin noudattaneen väistämisvelvollisuuttaan, joten pyöräilijä ilmeisesti kovan vauhtinsa seurauksena arvioi tilanteen väärin, pelästyi ja suoritti paniikkijarrutuksen.


      • Ylläripylläri
        Toisaalta, kirjoitti:

        Aivan eri asia.

        Jos pyöräilijä todella olisi joutunut väistämään autoilijaa ja kaatunut, niin autoilija olisi todennäköisesti ollut syyllinen osapuoli.

        Tässä tapauksessa autoilijan todettiin noudattaneen väistämisvelvollisuuttaan, joten pyöräilijä ilmeisesti kovan vauhtinsa seurauksena arvioi tilanteen väärin, pelästyi ja suoritti paniikkijarrutuksen.

        Entä väistämisvelvollisuuden osoittaminen ts vauhdin hiljentäminen ajoissa?
        Toisaalta itse kun yrittää olla tietyissä risteyksissä varovainen, kun on autolla väistämisvelvollinen, niin joskus siitä huolimatta pyöräilijä pääsee "yllättämään" vaikka ei tulekkaan lancearmstrong vauhdilla, eli tälläinen tilanne tulee todella helposti, että pysähdys jää viime tinkaan. Perusongelma ko. risteyksissä on ns. huono näkemä eli puskat yms. peittää näkyvyyden.


    • pyörä

      Oli varmaan käyräsarvinen pyörä.Etujarrullahan jarruttaessa lentää helposti päälleen.

      • Kaikesta huolimatta kannattaa jarruttaa sekä etu- että takapyörällä. Takapyörän saa asfaltilla huomattavasti vähemmällä jarrutusteholla lukkoon kuin etupyörän.

        On sitä tullut maastopyörälläkin lennettyä ohjaustagon yli... ei ole pyörän tyypistä yksistään kiinni. Ehkä nojapyörä olisi tässä jarrutuksessa paras, painopiste matalalla. Toisaalta maantiepyörän painojakauma on usein eteen 40% ja taakse 60% -- tasaisempi kuin citypyörien ja tasaisuudesta on pidossa oma etunsa.


      • Ior

        Kyllä kai etujarruja on suoratankoisissakin pyörissä.


      • näinmeillä
        Ior kirjoitti:

        Kyllä kai etujarruja on suoratankoisissakin pyörissä.

        Saahan jarrujen tehoja säädettyä ettei lennä ohjaustangon yli. Testattu tositilanteessa.


      • Joustomuovia
        näinmeillä kirjoitti:

        Saahan jarrujen tehoja säädettyä ettei lennä ohjaustangon yli. Testattu tositilanteessa.

        Ja jarruissa on erilaisia modaajia, ettei tule sitä terävää töksähdystä.


    • refdsfds

      Tuollainen tilanne ei minua pelota, koska tulen risteykseen aina sillä nopeudella, että pystyn pysähtymään tarvittaessa niin, että en lennä sarvien yli. Sen sijaan minua pelottaa pyöräillä autotiellä ja luottaa siihen, että autot eivät aja päälleni.

    • corratech

      V-jarrut(?) Ne on ainakain olleet aluksi nimeltään V...n jarrut! Ainoa kerta, kun olen lentänyt voltin eteenpäin ja tullut selälleni katuun oli, kun yritin kevyesti vähän hiljentää ja pyörä töksähti siihen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe