luonnolliset luvut

dage

jotkut määrittelee luonnollisiin lukuun nollan mukaan, toiset eivät

miksi tehdä turhaa sumeutta matikkaan kun voi sopia, että aina tästä lähtien luonnolliset luvut sisältää nollan.

jos ei sisällä nollaa, sen voi merkata N tai Z .

turha sekavuus, pois, muutoin ei tiedä, kuuluuko nolla vai ei N: ään mukaan.

8

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietenkin...

      kaikista "luonnollisimmat" luvut eivät sisällä nollaa, koska kuka historiassa (ja luomuajattelussa) oli kiinnostunut sellaisesta mikä ei ole mitään :)
      Se nollan tarvis tulee mukaan vaan matemaatikkojen halusta hioa ja formalisoida kaikkea, niin silloin muodolliset kaavat on siistimpi kirjoittaa, kun ei tartte erikseen eritellä esim.starttiarvoja (yleensä nolla) rekursiivisissa kaavoissa tai muissa vastaavissa yhteyksissä
      Tuolle ehdottamallesi Z :lle ei löytyne juuri käyttöä

    • Näin on..

      On järkevää määritellä N={0,1,2,3,4,...} koska N_ =Z_ ={1,2,3,4,5,6,...}.

      Lisäksi olisi hyvä jos alkulukujen joukko merkittäisiin P={2,3,5,7,11,13,...}

      P_odd={3,5,7,11,13,...}, P_even={2}

      Myöskin olisi mukavaa jos yleisesti hyväksyttäisiin merkintä

      aZ={az: z \in Z} esim. 2Z={0,2,4,6,8,.., -,-4,-6,-8,...}

    • FM-matikisti

      Kai se on historiasta. Nolla keksittiin myöhemmin kuin positiiviset kokonaisluvut ja jotkut päättivät ottaa sen mukaan, toiset ei. Joku paremmin matematiikan historiaa osaava osaa varmaan antaa paremman vastauksen.

      "jos ei sisällä nollaa, sen voi merkata N tai Z ."

      Merkintöjä voi tehdä, mutta miten ne saisi leviämään yleiseen käyttöön? Ja ei ole aina selvää, mikä merkintä olisi yksinkertaisin. Esimerkiksi onko N parempi merkintä kuin N_{>0}? Toistaiseksi on parempi vaan kirjoittaa, että tässä artikkelissa nolla on luonnollinen luku.

    • nipo

      Katsoin tuon eri oppikirjoista ja taulukkokirjoista, ja kyllähän nuo kaikki näyttää nollan mukaan siihen ryhmään laskevan. Luonnollisen luvunhan pitää vain täyttää tietyt kriteerit, että se voidaan yhteenlaske, vähentää ja kertoa minkä tahansa toisen luonnollisen luvun kanssa, ja vastaus on kokonaisluku. Jakamaanhan ei N-luvuilla tarvitse pystyä, eli nolla toimii siinäkin. Silloinhan se olisi eri asia, jos vaadittaisiin, että luvun pitää toimia myös jakajana. Myös nuo vaihdanta- ja liitäntälait toimii nollankin kohdalla.

    • dingolden

      itse suosittelen ilmaisemaan N aina joko N tai Z , eikä epäselvyyttä siitä, kuuluuko 0 mukaan pidä antaa. Ja N ja Z on nopein tapa ilmaista se, että nolla ei kuulu joukkoon

      kaikki ei tee näin vastoin suositustani

    • Miten se, että sinä haluat sopia yhdellä tavalla, muuttaisi sen kirjavuuden, että on kaksi eri sopimusta aiheesta?

      Sopimus, jonka mukaan luonnollisten lukujen joukko sisältää nollan, on tietysti järkevä, ja se on myös kansainvälisen matematiikkastandardin ISO 80000-2 mukaista. Siitä poiketaan etenkin Amerikassa, mutta myös muualla. Siksi ei voi luottaa siihen, että kaikki ymmärtävät symbolin ℕ tai lihavoidun N-kirjaimen oikein, joten merkintä on selitettävä, jos on olennaista, kuuluuko nolla joukkoon.

      Nollan ottaminen mukaan on matemaattisesti järkevää muun muassa siksi, että nolla on yhteenlaskun neutraalialkio. Lisäksi luonnolliset luvut voidaan tulkita äärellisten joukkojen kardinaaleiksi eli mahtavuuksiksi, ja olisi luonnotonta (pun intended) jättää tyhjä joukko pois.

      Joukkoa, johon kuuluvat muut luonnolliset luvut kuin nolla, merkitään standardin mukaan symbolilla ℕ tai lihavoidulla N-kirjaimella, jonka jäljessä on asteriski ”*”. On turha keksiä omia merkintöjä tälle.

    • joukkoalesta

      helpointa on sanoa kaikille matemaatikoille, että luonnolliset luvut, jotka sisältää nollan merkataan näin: n kuuluu joukkoon N tai n= 0

      se luonnollisten lukujen joukko, jossa nolla ei ole mukana merkaan joko N tai Z

      jos noita ei ole tehty, pitää miettiä tapauskohtaisesti

      tietenkin kuuluu joukkoon voi lyhentää merkiksi

      (samaistit tyhjän joukon nollaan, mikä on matemaattisesti väärin)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe