Hei! Yritin tehdä omatekosia sämpylöitä, mutta taikina ei kohonnut juuri ollenkaan vaikka odotin kuinka kauan :( Senkö takia ei kohonnut koska sekoitin kuivahiivan veteen enkä jauhoihin? luin kyllä jostain että ei pitäs vaikuttaa jos sekoittaa suoraan veteen paljon...? lisäksi sämpylöiden ois pitänyt olla valmiita uunissa n.10 min mutta minun jäi raaoiksi ja koviksi, kuiviksi?
Sämpyläni epäonnistu
5
189
Vastaukset
- kaikellahyvällä
paljonko sulla on ikää ?
että tietää neuvoa oikein. - sienihiiva
Oliko vesi (neste) lämmintä? Kohotitko lämpimässä? Hiiva vaatii lämpöä herätäkseen.
Kuohkeutta saa tekemällä taikinan vaikkapa siideriin. Sokerilisä parantaa myös hiivan toimintaa.
Usein näkee hiivaa herätettävän sekoittamalla se laimeaan ja lämpimään sokeriveteen (1tl sokeria / 5dl nestettä) ja antamalla olla vartin siinä. - l,.,kl,m
Lämmintä vettä, sinne hiiva ja sekoittaa kunnes on sulanut kokonaan, koskaan ei ole epäonnistunut. Kuivahiivaa en käytä.
- li9
Taikina kohoaa kulhossa liinan alla . Samaten pellillä liinan alla, Ja jos vesi on ollut liian kuumaa niin hiiva kuolee. Kyllä ne paistuu 225* 20 min kun uuni on ensin lämmitetty.
- 56783
Moni tappaa hiivan liian kuumalla vedellä. Kädenlämpöinen vesi on hyvä ei kuumempaa muuten kuolee. Nostatus vedottomassa lämpimässä paikassa liinan alla. Taikina rullataan pätköksi josta leikataan palat pellille ja annetaan taas kohota liinan alla lämpöisessä paikassa. Sitten uuniin ja hyvää tulee..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896052KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3365351Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222707Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841885Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051697- 1141581
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181543seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241464Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351413