Miten kirjoitetaan led loisteputki oikeaoppisesti? Itse tuumiskelin että se olisi led -loisteputki. Entä Philips loisteputki? Olisiko se Philips -loisteputki?
Asialliset vastaukset tervetulleita
väliviiva vierasanoissa
6
83
Vastaukset
- Tällä tavalla
Led-loisteputki, Philips-loisteputki. Mutta Philips TL-D -loisteputki.
- Fiat lux
Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!
Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.
Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.
Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.
Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle. - Vähemmän niuho
Fiat lux kirjoitti:
Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!
Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.
Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.
Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.
Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle.Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin? - ex.philips
Vähemmän niuho kirjoitti:
Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?Philips ainakin minun esitteessäni puhuu LED-valoputkesta, ei loisteputkesta.
Vähemmän niuho kirjoitti:
Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?Tällä palstalla tärkeintä on kieli, koska se on palstan aiheena.
Oikean kirjoitusasun kertominen oli siis sopivaa. Sopivaa oli myös sen tarkasteleminen, onko jokin sana asiallisesti virheellinen tai harhaanjohtava.
Valaisimen ”funktio” (suomeksi tässä ”tarkoitus” tai ”tehtävä”) sen sijaan ei ole kieliasiaa, ei myöskään kalusteiden yhteensopivuus.
Kieliasiaa on toisaalta se, että ”yhteensopivuus kalusteisiin” on kömpelö, kökkö ja virheellinen ilmaus. Voi olla yhteensopiva jonkin kanssa, ei ”johonkin”. Ja sujuvampi olisi genetiivi-ilmaus ”sen ja valaisinkalusteiden yhteensopivuus”.
- uliuliopisto
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654