väliviiva vierasanoissa

rvniemen eräjorma

Miten kirjoitetaan led loisteputki oikeaoppisesti? Itse tuumiskelin että se olisi led -loisteputki. Entä Philips loisteputki? Olisiko se Philips -loisteputki?

Asialliset vastaukset tervetulleita

6

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällä tavalla

      Led-loisteputki, Philips-loisteputki. Mutta Philips TL-D -loisteputki.

      • Fiat lux

        Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!

        Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.

        Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.

        Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.

        Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle.


      • Vähemmän niuho
        Fiat lux kirjoitti:

        Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!

        Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.

        Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.

        Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.

        Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle.

        Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.

        Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?


      • ex.philips
        Vähemmän niuho kirjoitti:

        Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.

        Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?

        Philips ainakin minun esitteessäni puhuu LED-valoputkesta, ei loisteputkesta.


      • Vähemmän niuho kirjoitti:

        Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.

        Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?

        Tällä palstalla tärkeintä on kieli, koska se on palstan aiheena.

        Oikean kirjoitusasun kertominen oli siis sopivaa. Sopivaa oli myös sen tarkasteleminen, onko jokin sana asiallisesti virheellinen tai harhaanjohtava.

        Valaisimen ”funktio” (suomeksi tässä ”tarkoitus” tai ”tehtävä”) sen sijaan ei ole kieliasiaa, ei myöskään kalusteiden yhteensopivuus.

        Kieliasiaa on toisaalta se, että ”yhteensopivuus kalusteisiin” on kömpelö, kökkö ja virheellinen ilmaus. Voi olla yhteensopiva jonkin kanssa, ei ”johonkin”. Ja sujuvampi olisi genetiivi-ilmaus ”sen ja valaisinkalusteiden yhteensopivuus”.


    • uliuliopisto

      Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe