Miten kirjoitetaan led loisteputki oikeaoppisesti? Itse tuumiskelin että se olisi led -loisteputki. Entä Philips loisteputki? Olisiko se Philips -loisteputki?
Asialliset vastaukset tervetulleita
väliviiva vierasanoissa
6
70
Vastaukset
- Tällä tavalla
Led-loisteputki, Philips-loisteputki. Mutta Philips TL-D -loisteputki.
- Fiat lux
Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!
Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.
Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.
Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.
Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle. - Vähemmän niuho
Fiat lux kirjoitti:
Led-loisteputkia ei pitäisi olla olemassakaan, mutta sellaisia meille vain kaupitellaan!
Loisteputki perustuu sähkövirran vaikutuksesta höyrystyvään elohopeaan ja tästä aiheutuvaan ultraviolettiin valoilmiöön, joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken sisäpinnalle muodostetun fluoresoivan kerroksen avulla.
Led eli hohtodiodi puolestaan on puolijohdekomponentti, joka emittoi valoa sähkövirran vaikutuksesta suoraan.
Loisteputken ja ledin toimintaperiaatteet poikkeavat siis toisistaan jokseenkin radikaalisti. Ilmeisesti ”led-loisteputkien” eli loisteputkien muotoisiksi, loisteputkien tilalle sopiviksi tehtyjen led-lamppujen myyjät haluavat luoda kuluttajille vain haluamansa mielikuvan.
Tässä olisi tilaus täsmällisemmällekin nimikkeelle.Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin? - ex.philips
Vähemmän niuho kirjoitti:
Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?Philips ainakin minun esitteessäni puhuu LED-valoputkesta, ei loisteputkesta.
Vähemmän niuho kirjoitti:
Jos ryhdytään tuolla tavalla hiuksia halkomaan ei energiansäästölamppukaan ole mikään lamppu vaan laskostettu loisteputki, josta on tehty hehkulampun muotoinen.
Mutta ei kai tärkeintä ole valaisimen takana oleva tekniikka, vaan sen funktio ja yhteensopivuus valaisinkalusteisiin?Tällä palstalla tärkeintä on kieli, koska se on palstan aiheena.
Oikean kirjoitusasun kertominen oli siis sopivaa. Sopivaa oli myös sen tarkasteleminen, onko jokin sana asiallisesti virheellinen tai harhaanjohtava.
Valaisimen ”funktio” (suomeksi tässä ”tarkoitus” tai ”tehtävä”) sen sijaan ei ole kieliasiaa, ei myöskään kalusteiden yhteensopivuus.
Kieliasiaa on toisaalta se, että ”yhteensopivuus kalusteisiin” on kömpelö, kökkö ja virheellinen ilmaus. Voi olla yhteensopiva jonkin kanssa, ei ”johonkin”. Ja sujuvampi olisi genetiivi-ilmaus ”sen ja valaisinkalusteiden yhteensopivuus”.
- uliuliopisto
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191632
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991468Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36864Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29839Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?36759Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50756Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56708Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37700Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s42699Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37663