Vieläkö θ ja ð esiintyvät joissain lounaismurteissa, vai ovatko ne jo hävinneet?
Esim. veðen, jouðun, meθθä.
θ ð
2
193
Vastaukset
- Grandiso
Eipä ole herättänyt mielenkiintoa tai sitten ei ole koko asiasta ollut tietoakaan. Nämä, ovatko sitten spirantteja, klusiileita vai molempia, kuuluivat todella lounaisiin murteisiin. Olen syntyjäni lounaisten välimurteiden alueelta, joskin työelämä on heittänyt oseammallekin murrealueelle. Omaani, vanhempieni tai isovanhempieni puheeseen nuo eivät kuitenkaan ole koskaan kuuluneet.
Suoralta kädeltä olisin sanonut, että 1970-luvun puolenvälin jälkeen en ole sellaisia enää kuullut. Mielikuvani on kuitenkin väärä, sillä niinkin hiljattain kuin kaksi kesää sitten kuulin erään 75-80 -vuotiaan henkilön puhuvan nimenomaan 'meθθästä'. Se tapahtui Rauman torilla. Olin niin häkellyksissäni, etten havahtunut edes jututtamaan kaveria. Todella olin siihen asti luullut, että nuo ovat lakanneet olemasta vuosikymmeniä sitten.- neuvokasta
No olipa hyvä, että satuit paikalle!
Eikös muutamia satoja vuosia sitten kaikkien nykysuomen d-äänteiden tilalla ollut juuri tuo soinnillinen englannissakin esiintyvä äänne?
Muuten, ennenaikaan saattoi kuulla nykyisen rajan takaisesta Karjalasta tulleen evakon suusta myös suhuäänteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 295460
- 1671939
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1601571Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141324Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike281248- 941145
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701124Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan511089viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101063- 38895