Ongelmia laskussa???

Pimuna

Puun määrä tiluksilla vuoden 2011 alussa oli 720 [m3]. Arvion mukaan puun määrä
lisääntyy 3.2 % vuosittain. Minä vuonna vuosikasvu ylittää 50 [m3]?

10

63

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäbänä

2036 kasvu on 50,64 m³.

• Pimuna

Kuinka lasketaa??

• 10+9
        Pimuna kirjoitti:

Kuinka lasketaa??

Lasken ensin, mikä pitää olla puumäärä jotta vuosikasvu olisi vähintään tuo 50 kuutiota. Eli 0,032*x=50, siitä x. Sitten lasket kuinka monta vuotta y menee jotta tuo x saavutetaan, korkoa korolle kaavan mukaan, eli 720*1,032^y=x. Siitä y.

• Jäbänä

Suora yhtälö:

720·[1,032^(y - 2011) - 1,032^(y - 2012)] = 50,

mistä y = 2036,6.

• Muuten vain

sivusta: miten on oikeasti luonnossa, voidaanko olettaa tai mistä tietää että metsän kasvu noudattaa tässä tehtävässä tai yleensäkin korkoa korolle periaatetta.
      Onko tehtävä jostain metsäkoulun yhteydestä, missä tuollainen on automaattinen taustaoletus.

• No tottakai se on vain malli, ei mikään fakta.

• Muuten vain
        tractor kirjoitti:

No tottakai se on vain malli, ei mikään fakta.

joo, varmaan ollaan oppikirjan aiheessa koron korko, ja siksi tuo lasketaan noin :)

• Vähän vaivaa

Haepa itse netistä termeillä "model for forest growth" ja hämmästy. Malleja ja tutkimusta on vaikka millä mitalla.

• 10+1
        Vähän vaivaa kirjoitti:

Haepa itse netistä termeillä "model for forest growth" ja hämmästy. Malleja ja tutkimusta on vaikka millä mitalla.

Kysymys on varmaan siitä, että eihän koululainen ala tieteellisiä kasvumalleja tutkimaan, vaan jossain tehtävän lähettyvillä on annettu periaate tai menetelmä, millä lasketaan. Se vaan ei ole aloituksessa näkyvissä, vaan pitää tässä päätellä tai arvata (eikä se liene vaikeatakaan :)

• Vähän vaiva
        10+1 kirjoitti:

Kysymys on varmaan siitä, että eihän koululainen ala tieteellisiä kasvumalleja tutkimaan, vaan jossain tehtävän lähettyvillä on annettu periaate tai menetelmä, millä lasketaan. Se vaan ei ole aloituksessa näkyvissä, vaan pitää tässä päätellä tai arvata (eikä se liene vaikeatakaan :)

Eikö sinulla lamppu syty lauseesta: "Arvion mukaan puun määrä
        lisääntyy 3.2 % vuosittain."?

Huonosti olet sekä aloituksen että läksysi lukenut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3513
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2339
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2178
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1937
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1532
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1379
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1262
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1210
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1155
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1149
    Aihe