Purkitusapua!

Tietoa kaipaava tonttu

Tarvitseeko pilttipurkkeja (tai mitä tahansa lasipurkkeja) ”paistaa” uunissa, ennen täyttämistä? En tiedä tuon steriloimisoperaation oikeaa nimitystä. Olen siis tekemässä sinappia tms. joululahjaksi. Vai onko tuo käsittely tarpeellinen vain jossain kauemmin säilytettävässä tuotteessa? Sinappi ei kai itse tehtynä säily kuin pari viikkoa?

Niin ja jos tosiaan tiedätte jotain muita kivoja ruokalahjoja, niin saa kertoa!

8

639

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • titta.o

Enpä ole sinappia tehdessä purkkeja uunissa steriloinut. Tokihan ne pitää hyvin pestä yms. Itse käytän purkit tiskikoneessa :)

Eihän hyvää sinappia tarvitse paljon säilytellä :)

• mää

Sinuna ehkä hulauttaisin ne kiehuvassa vedessä tai sitten siinä hillopurkkiensterilointiaineessa, jota saa kaupasta pikku pusseissa, hitsi en muista nimeä. Atamon?

• Anonyymi

Minä olen uunissa pitänyt lasipurkkeja tunnin verran vähän yli sadassa asteessa ja peltikansia keitellyt jonkun aikaa. Hillot mitä niihin olen säilönyt on pysyneet hyvinä vuosikausia, siis kylmiössä säilytettynä.

• Anonyymi
    • Sinapissa ei ole mitään säilymistä edistävää ominaisuutta kuten voimakas suola tai happamuus, joten se ei säily kovin pitkään. Sinappi kuumennetaan valmistuksessa, joten siihen yhteyteen sopii myös purkkien kuumennus uunissa. Kuumenna lasitölkit samaan lämpötilaan kuin keitetty sinappi eli 100C. Näin voit kauhoa kuuman sinapin suoraan saman lämpöisiin purkkeihin eikä ne halkea. Kuuma sinappi kylmään lasipurkkiin halkaisee purkin. Kylmä sinappi halkaisee myös 100C kuumennetun lasipurkin.

• Anonyymi

Valmistan omenahillon , sinapin ja ja pikkelöidyn kurpitsan itse. Tärkeintä lasipurkit
      käsittelen kiehuvan veden kanssa . Noin 5 -- 7 min. kannet samoin . Kuumana oleva tuote purkkiin , kiehuvasta vedestä kansi päälle. Käytän grilli ottimia tai leivos ottimia apuna , kansi päälle niin että patakinnasta tai patalappua auna käyttäen saan sen suljettua. Ja sillälailla että desinfioituun sisäpintaan ei kosketa. Kannet napsahtelevat
      kuuliaisesti alipaineeseen , kunhan ovat perustiiviitä. Ei väänneltyja.
      Parhaimmillaan olen nauttinut omppuhillosta jolla ikää 5vuotta. Mautan valmiin omenahillon Kanelilla ja Hillosokerilla. Hillossa myös tärkeää keittoaika. 2tuntia -- joskus kolmekin.

• Anonyymi

Lisäys edelliseen , muista että hillo purkitetaan suoraan kuumana.Ole varovainen. Nautit takuulla lopputuloksesta.

• Anonyymi

Joo pitkä keitto joskus ok . Keitän ite myös 2h -- ok . Kaneli ompun kanssa on mahee..
      Suosittelen.. Olen syönyt jopa 30 -- 50 v tuotteita. on Best. Se muistettavaa kun avaat purkin , pidä se kylmässä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      96
      2179
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1398
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1370
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1318
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1223
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1038
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      975
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      924
    9. 122
      797
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      786
    Aihe