Purkitusapua!

Tietoa kaipaava tonttu

Tarvitseeko pilttipurkkeja (tai mitä tahansa lasipurkkeja) ”paistaa” uunissa, ennen täyttämistä? En tiedä tuon steriloimisoperaation oikeaa nimitystä. Olen siis tekemässä sinappia tms. joululahjaksi. Vai onko tuo käsittely tarpeellinen vain jossain kauemmin säilytettävässä tuotteessa? Sinappi ei kai itse tehtynä säily kuin pari viikkoa?

Niin ja jos tosiaan tiedätte jotain muita kivoja ruokalahjoja, niin saa kertoa!

8

613

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • titta.o

Enpä ole sinappia tehdessä purkkeja uunissa steriloinut. Tokihan ne pitää hyvin pestä yms. Itse käytän purkit tiskikoneessa :)

Eihän hyvää sinappia tarvitse paljon säilytellä :)

• mää

Sinuna ehkä hulauttaisin ne kiehuvassa vedessä tai sitten siinä hillopurkkiensterilointiaineessa, jota saa kaupasta pikku pusseissa, hitsi en muista nimeä. Atamon?

• Anonyymi

Minä olen uunissa pitänyt lasipurkkeja tunnin verran vähän yli sadassa asteessa ja peltikansia keitellyt jonkun aikaa. Hillot mitä niihin olen säilönyt on pysyneet hyvinä vuosikausia, siis kylmiössä säilytettynä.

• Anonyymi
    • Sinapissa ei ole mitään säilymistä edistävää ominaisuutta kuten voimakas suola tai happamuus, joten se ei säily kovin pitkään. Sinappi kuumennetaan valmistuksessa, joten siihen yhteyteen sopii myös purkkien kuumennus uunissa. Kuumenna lasitölkit samaan lämpötilaan kuin keitetty sinappi eli 100C. Näin voit kauhoa kuuman sinapin suoraan saman lämpöisiin purkkeihin eikä ne halkea. Kuuma sinappi kylmään lasipurkkiin halkaisee purkin. Kylmä sinappi halkaisee myös 100C kuumennetun lasipurkin.

• Anonyymi

Valmistan omenahillon , sinapin ja ja pikkelöidyn kurpitsan itse. Tärkeintä lasipurkit
      käsittelen kiehuvan veden kanssa . Noin 5 -- 7 min. kannet samoin . Kuumana oleva tuote purkkiin , kiehuvasta vedestä kansi päälle. Käytän grilli ottimia tai leivos ottimia apuna , kansi päälle niin että patakinnasta tai patalappua auna käyttäen saan sen suljettua. Ja sillälailla että desinfioituun sisäpintaan ei kosketa. Kannet napsahtelevat
      kuuliaisesti alipaineeseen , kunhan ovat perustiiviitä. Ei väänneltyja.
      Parhaimmillaan olen nauttinut omppuhillosta jolla ikää 5vuotta. Mautan valmiin omenahillon Kanelilla ja Hillosokerilla. Hillossa myös tärkeää keittoaika. 2tuntia -- joskus kolmekin.

• Anonyymi

Lisäys edelliseen , muista että hillo purkitetaan suoraan kuumana.Ole varovainen. Nautit takuulla lopputuloksesta.

• Anonyymi

Joo pitkä keitto joskus ok . Keitän ite myös 2h -- ok . Kaneli ompun kanssa on mahee..
      Suosittelen.. Olen syönyt jopa 30 -- 50 v tuotteita. on Best. Se muistettavaa kun avaat purkin , pidä se kylmässä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2493
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1738
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1598
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1573
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      985
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      958
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      881
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      61
      856
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      834
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      818
    Aihe