Koskahan vapaakirkko alkaa noudattamaan Raamatun sanaa

milloin_

Jaan odottelen sita pv

117

4074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipale

      Missäs sitä paremmin noudatetaan? :)

      • tässätietoa

        jmmikkoselle tiedoksi : "Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. "

        "Avioliitto ja perhe

        Avioliittoa ja kotia pidetään erittäin arvostetussa asemassa. Se kuuluu Jumalan luomisjärjestykseen ja on hänen suojeluksessaan.

        Avioliiton solmiminen on sekä yhteiskunnallinen että seurakunnallinen tapahtuma. Vapaakirkolla on avioliittoon vihkimisoikeus. Se antaa avioliiton solmimiselle voimakkaasti seurakunnallisen luonteen. Vaikka avioliitto jostain syystä solmittaisiin siviilivihkimisellä, suoritetaan lisäksi melkein aina seurakunnallinen avioliittoon siunaaminen. Näin seurakunta haluaa tukea nuorta perhettä sen perustamisesta alkaen.

        Avioliittoa pidetään erottamattomana.
        Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan.
        Avioliitto on myös molempien aviopuolisoiden lupaus Jumalalle noudattaa siinä hänen periaatteitaan.
        Pelkkä tunteenomainen rakkaus ei riitä pitämään avioliittoa koossa. Aviopuolisoiden on kasvettava vastuuseen ja uskollisuuteen."
        http://www.svk.fi/?sid=259


      • Niin, olen ihan samaa mieltä tuosta, minkä kirkkokunnan sivuilta lainasit. Kyse on vapaakirkon yleisestä näkemyksestä, jonka jaan.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että minua ei haittaa se mitä ihmiset maailmassa yleisesti ottaen touhuaa keskenään, jos ei tehdä väkivaltaa tms. Enemmän murehdin tällä hetkellä mm. sitä, että niin paljon on Ukrainassa kuollut ihmisiä ja että ISIS teurastaa melkein kaikkia keitä käsiinsä saavat, jopa niitä omiaan, jotka haluaisivat pois. Ihmiskauppa aiheuttaa kipua kanssa.

        Homosuhteet eivät ole lainvastaisia Suomessa. Enkä tietenkään ole ajamassa sitä että ne olisivat. Näyttää siltä, että homojen avioliitto-oikeus tulee ehkä voimaan muutaman vuoden päästä. Laitoin nimeni adressiin perinteisen avioliiton puolesta, mutta laista päättää eduskunta, ei Juha Mikkonen, eikä Suomen vapaakirkko. Jos tulisi neuvoa antava kansanäänestys, äänestäisin perinteisen kannan puolesta. Demokratiassa kuitenkin enemmistö päättää.

        Eräs luterilainen piispa totesi äänestyksen jälkeen jotenkin, että nyt Suomessa on kaksi avioliittokäsitystä, sekulaari ja kristillinen. Sitoudun itse jälkimmäiseen.


      • edellinen
        jmmikkonen kirjoitti:

        Niin, olen ihan samaa mieltä tuosta, minkä kirkkokunnan sivuilta lainasit. Kyse on vapaakirkon yleisestä näkemyksestä, jonka jaan.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että minua ei haittaa se mitä ihmiset maailmassa yleisesti ottaen touhuaa keskenään, jos ei tehdä väkivaltaa tms. Enemmän murehdin tällä hetkellä mm. sitä, että niin paljon on Ukrainassa kuollut ihmisiä ja että ISIS teurastaa melkein kaikkia keitä käsiinsä saavat, jopa niitä omiaan, jotka haluaisivat pois. Ihmiskauppa aiheuttaa kipua kanssa.

        Homosuhteet eivät ole lainvastaisia Suomessa. Enkä tietenkään ole ajamassa sitä että ne olisivat. Näyttää siltä, että homojen avioliitto-oikeus tulee ehkä voimaan muutaman vuoden päästä. Laitoin nimeni adressiin perinteisen avioliiton puolesta, mutta laista päättää eduskunta, ei Juha Mikkonen, eikä Suomen vapaakirkko. Jos tulisi neuvoa antava kansanäänestys, äänestäisin perinteisen kannan puolesta. Demokratiassa kuitenkin enemmistö päättää.

        Eräs luterilainen piispa totesi äänestyksen jälkeen jotenkin, että nyt Suomessa on kaksi avioliittokäsitystä, sekulaari ja kristillinen. Sitoudun itse jälkimmäiseen.

        " Suomessa on kaksi avioliittokäsitystä, sekulaari ja kristillinen. Sitoudun itse jälkimmäiseen."
        No hyvä, jos näin on. Tuo edellinen mielipiteesi vain antaa aika oudon vaikutelman, kun Raaamattu kuitenkin kertoo sen mikä on totuus.

        Sota on asia jota itse en voi käsittää, mitään niin hölmöä ja turhaa elämän ja luonnon haaskausta. En tiedä miksi Jumala sallii sotia ja onhan niitä Raamatussakin varsin paljon. Mutta Vapaakirkkoon se ei liity.


      • Kirjoitan joskus aika suoraan ja tyylillä, joka voi poiketa hieman hillitystä ilmaisutavasta, jota monet uskovaiset käyttää täälläkin. Olen tullut uskoon maailmasta ja olen ollut "sisällä" valtakulttuurissa. On hieman ollut opettelua uskovaisten kulttuurissa, siis mm. miten ja mistä puhutaan. Olen ajatellut että oma itseni haluan olla, olen kuitenkin suomalainen ja tottunut käyttämään kieltä, minkä koen olevan "normaalia". On puheeni siistiytynyt aika paljon siitä, mitä se joskus oli, kun elin vieraana Kristuksesta. Ehkä huumorintaju on toinen "eroavaisuus". Saan joskus kiksejä seurakuntalaisten mielestä ehkä hieman erikoisista asioista. Hyvin ovat enimmäkseen vapaakirkossa minuun suhtautuneet ja tykkään kun on kuitenkin melko rento meininki.

        Tavallaan olet oikeassa ja tavallaan "kaikki liittyy kaikkeen" (kuulostipa kliseiseltä). Kävi opistolla Ukrainastakin pastori puhumassa asioista tänä keväänä. Kuulemma hän oli enemmän rohkaissut suomalaisia kuin valitellut mitä kotimaassaan tapahtuu. Rukoustukea oli kyllä pyytänyt. ISIS-uhrien puolesta rukoillaan esim. kotiseurakunnassani, joka on vapaaseurakunta, toivottavasti kaikissa muissakin kirkoissa. Luin uutisen että eräs ISIS-taistelija oli kääntynyt kristityksi. Varmaan kyllästyi militanttiin islamiin. Heitäkin varmasti hyvä muistaa, elävät valheessa. Vapaakirkko tekee ihmiskaupan vastaista työtä mm. Intiassa.


      • edellinen

        "Kirjoitan joskus aika suoraan ja tyylillä, joka voi poiketa hieman hillitystä ilmaisutavasta, jota monet uskovaiset käyttää täälläkin. "
        Suoraan kirjoitan itsekkin, ei ole kyse siitä. Nyt on vain vallalla tämä kaiken hyväksyvä "kristillisyys" jota Ev.lut,kirkko etunenässä rummuttaa, uskomattomien palkkapappien toimesta.
        Mutta on hienoa, että Ev.lut.kirkoissa on Kansanlähetys, sieltä kyllä kuulee selkeän pelastussanoman.

        " On hieman ollut opettelua uskovaisten kulttuurissa, siis mm. miten ja mistä puhutaan.
        Tuo on aika paha, ei Jumala tee meistä toisten glooneja, vaan juuri omia itsejämme. Huumorintaju on aina hyvästä, kuten vapauskin, vapauteenhan meidät on vapautettu...


      • Koen myös Kansanlähetyksen itselleni lähimpänä luterilaisen kirkon liikkeistä. Lisäksi mm. Suomen raamattuopisto, Opiskelija- ja koululaislähetys, Mediaähetysjärjestö Sanansaattajat, Suomen teologinen instituutti, SLEY, Kansan raamattuseura sekä Hengen uudistus kirkossamme pyrkivät elämään todeksi Raamattua kunnioittavaa luterilaista kristillisyyttä. Tunnen lisäksi joitakin kirkon pappeja, jotka toimivat paikallisseurakunnissa. Arvostan heidän vakaumustaan ja työtään. Uskon että tilanne on parempi konservatiivisesta näkökulmasta katsoen muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.


      • Anonyymi

        Just joo rakkaus puuttuu. Kuljetetaan huumeita käytetään niitä varastetaan toisilta tavaroita vaatteita tämä on perus Vapaakirkon jäsenen käytöstä lähiöissä kouluissa kaupoissa työpaikoilla yhdessä helluntailaisten kanssa puhallus huijaus ahminta ahneus eikä palauta lainattuja ei edes kirjastoon.Ottaa toisilta kenkiä ruokia vaatteita ei korvaa niitä koskaan.Kleptomania.Hotelli annan siivous ja henkilökunnan käytös pahempaa ja Viroon viety varastettu tavara on siellä heille kirouksena Mooses laki varas menee varkaan Vapaakirkon jäsenen taloon varastaa kaiken. Mooses oletko laittanut varastettua omien tavaroidesi joukkoon.Tuhoonvihittyä sinulle.Kenen pöytä sinulla on kenen tuoli kenen farkut. ..helluntailaisilla on usein muiden vaatteet päällä muilta otettu kassi matkalaukku huumepiippuja tuodaan Israelista.Hamppua.Näpistellään kodeista kotikokouksissa ja tämä on sitten käytöstä? Syödään sapatti ateriaa varastetulta lautaselta ja kerrotaan missä on huorattu kenen kanssa ja mistä sai varastettua verhot teetä murukahvia lakanan. Tämä on antikristusta kleptomania.


      • Anonyymi
        tässätietoa kirjoitti:

        jmmikkoselle tiedoksi : "Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. "

        "Avioliitto ja perhe

        Avioliittoa ja kotia pidetään erittäin arvostetussa asemassa. Se kuuluu Jumalan luomisjärjestykseen ja on hänen suojeluksessaan.

        Avioliiton solmiminen on sekä yhteiskunnallinen että seurakunnallinen tapahtuma. Vapaakirkolla on avioliittoon vihkimisoikeus. Se antaa avioliiton solmimiselle voimakkaasti seurakunnallisen luonteen. Vaikka avioliitto jostain syystä solmittaisiin siviilivihkimisellä, suoritetaan lisäksi melkein aina seurakunnallinen avioliittoon siunaaminen. Näin seurakunta haluaa tukea nuorta perhettä sen perustamisesta alkaen.

        Avioliittoa pidetään erottamattomana.
        Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan.
        Avioliitto on myös molempien aviopuolisoiden lupaus Jumalalle noudattaa siinä hänen periaatteitaan.
        Pelkkä tunteenomainen rakkaus ei riitä pitämään avioliittoa koossa. Aviopuolisoiden on kasvettava vastuuseen ja uskollisuuteen."
        http://www.svk.fi/?sid=259

        Ai niinku noi Viroon kuskatut Pietariin viedyt varastetut vaatteet Israeliin viedyt siellä niitä on yksi vei lasipöydän hellari ja toinen ruokapöydän kolmas koiran neljäs kengät.....tämä on mafia on ammattimaista rikollisuutta tiedoksi kaikille venäläinen mafia.


      • Anonyymi
        tässätietoa kirjoitti:

        jmmikkoselle tiedoksi : "Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. "

        "Avioliitto ja perhe

        Avioliittoa ja kotia pidetään erittäin arvostetussa asemassa. Se kuuluu Jumalan luomisjärjestykseen ja on hänen suojeluksessaan.

        Avioliiton solmiminen on sekä yhteiskunnallinen että seurakunnallinen tapahtuma. Vapaakirkolla on avioliittoon vihkimisoikeus. Se antaa avioliiton solmimiselle voimakkaasti seurakunnallisen luonteen. Vaikka avioliitto jostain syystä solmittaisiin siviilivihkimisellä, suoritetaan lisäksi melkein aina seurakunnallinen avioliittoon siunaaminen. Näin seurakunta haluaa tukea nuorta perhettä sen perustamisesta alkaen.

        Avioliittoa pidetään erottamattomana.
        Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan.
        Avioliitto on myös molempien aviopuolisoiden lupaus Jumalalle noudattaa siinä hänen periaatteitaan.
        Pelkkä tunteenomainen rakkaus ei riitä pitämään avioliittoa koossa. Aviopuolisoiden on kasvettava vastuuseen ja uskollisuuteen."
        http://www.svk.fi/?sid=259

        "Tässä tietoa"
        Tuosta jäi hyvin tärkeä puoli huomioimatta kommentissa, miten liitto säilyy hyvänä .
        Avioliittoon vihkiminen tapahtuu Siunaustilaisuudessa Jumalan Kaikkivaltiaan edessä.
        Se on Pyhä hetki, siinä luvataan Jumalan edessä Rakastaa ja liittyä yhdeksi , kunnes kuolema erottaa.
        Se ei ole lupaus vain puplisolle, vaan vielä suurempaa Pyhälle Jumalalle ,joka avioliiton on asettanut .
        UT- testamentti opettaa : " olkoon kullakin miehellä oma aviovaimonsa haureellisen elämän estämiseksi " 33/38
        Onnistumisen salaisuus , Onnelliseen yhteiselämään on yhteinen kotialttari, yhdessä rukoilla ja lukea Sanaa . Koska uskova koti palvelee samaa Kaikkivaltiasta Jumalaa ja Hänen Poikansa Jeesus on sovittaja synniĺlisestä elämästä ulos.
        Johon kuuluu avioliitossa myös kehoitus " pitäjää aviovuode saastumattomana. " sinne ei kuulu maailman henhen vaikuttimet eikä niistä tule ammentaa , vaan niin kuin sana sanoo "ottakoon kukin oman vaimonsa Pyhyydessä " Kuinkahan monessa kodissa tämä kaikki on ymmärretty ?! Se on Jumalan tahto !


      • Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

        Niin, olen ihan samaa mieltä tuosta, minkä kirkkokunnan sivuilta lainasit. Kyse on vapaakirkon yleisestä näkemyksestä, jonka jaan.

        Tarkoitin lähinnä sitä, että minua ei haittaa se mitä ihmiset maailmassa yleisesti ottaen touhuaa keskenään, jos ei tehdä väkivaltaa tms. Enemmän murehdin tällä hetkellä mm. sitä, että niin paljon on Ukrainassa kuollut ihmisiä ja että ISIS teurastaa melkein kaikkia keitä käsiinsä saavat, jopa niitä omiaan, jotka haluaisivat pois. Ihmiskauppa aiheuttaa kipua kanssa.

        Homosuhteet eivät ole lainvastaisia Suomessa. Enkä tietenkään ole ajamassa sitä että ne olisivat. Näyttää siltä, että homojen avioliitto-oikeus tulee ehkä voimaan muutaman vuoden päästä. Laitoin nimeni adressiin perinteisen avioliiton puolesta, mutta laista päättää eduskunta, ei Juha Mikkonen, eikä Suomen vapaakirkko. Jos tulisi neuvoa antava kansanäänestys, äänestäisin perinteisen kannan puolesta. Demokratiassa kuitenkin enemmistö päättää.

        Eräs luterilainen piispa totesi äänestyksen jälkeen jotenkin, että nyt Suomessa on kaksi avioliittokäsitystä, sekulaari ja kristillinen. Sitoudun itse jälkimmäiseen.

        Mikkonen
        " enemmän tulee totella Jumalaa, kuin maailmaa " Homous pn iljettävin synti , sillä ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli ja synti karkoittaa Jumalan Hengen läsnäolon ja ihminenbalkaa pastumaan.
        Jo se että.hyväksyt be tavat maailmassa on synti. Luetko Raamattua ? Jos et ni7n kehoitan !
        Herramme Jeesus sanoi usein "kirjoitettu on" eli älä lusää mitään vaan niin kuin luet niin usko !
        Tämän päivän teologit aloittaaa puheensa : raamattu sanoo näin....mutta ja sitten selitelään niitä 8man mielen oivalluksia josta noisevat Jumalan Pyhyyttä vastaan .
        Ihmettelen Suuresti Vapaakirkkoa
        Jeesuksenn12 opetusladta olivt miehiä papit olivat miehiä ja Sana opettaa "Paimen olkoon yhden miehen vaimo," eli muita ei ole, tai ovat kuolleet , ei siis koskea leskeä .
        Nainen ei sovi srk.n johtoon ei siis edes vanhimmiksi. Tämä on laittomuuden ilmenemään vapsissakin suunnissa .
        Lieneekö Hän Jumalanbja Ihmisen Poika Herra Jeesus uskoa löytänee kun Hän palaa.
        Uskoa näkyy olevan paljonnja hyvin monen kirjavaa ! MUTTA? ONKO SE USKOA JONKA JUMALAN SANA VAIKUTTAA!.
        Prifetoikoon vaikka koko seurakunta muuta kuin Sana opettaa, se on väärää henkeä
        Sillä kaikki profetiatkin tulee peolsta Raamatun Sanalla
        Tulee tutkia Sanaa , muuten eksyy totuuden tieltä .
        " minä kokoan ne jotka murehtivat kaukana juhlakokouksista "
        Rukoilkaa Suomen seurakuntiennpuilesta rytä sais7mme kuulla Jumalan äänen ei ihmisen ääntä joka vesittää totuutta .
        Yksi Vapaakirkon jäsen opettaa sirusta ja pedonmerkistä harhaa , ei siru le pedonmetkki. Kyllä se ystävät rakkaat on ti sotu laaserilla molemmat yhdistyy kun raha poistuu
        Kukaan ei voi ostaa ei myydä ellei ota käteen tao otsaan tuon pedonmerkkiä. Miksi se on peto se tulee kieltämään Jeesuksen opetukset .
        Herra auta meitä kulkrmaan suoraa tietä ! Sanan tietä ! Aamen


      • Anonyymi
        tässätietoa kirjoitti:

        jmmikkoselle tiedoksi : "Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. "

        "Avioliitto ja perhe

        Avioliittoa ja kotia pidetään erittäin arvostetussa asemassa. Se kuuluu Jumalan luomisjärjestykseen ja on hänen suojeluksessaan.

        Avioliiton solmiminen on sekä yhteiskunnallinen että seurakunnallinen tapahtuma. Vapaakirkolla on avioliittoon vihkimisoikeus. Se antaa avioliiton solmimiselle voimakkaasti seurakunnallisen luonteen. Vaikka avioliitto jostain syystä solmittaisiin siviilivihkimisellä, suoritetaan lisäksi melkein aina seurakunnallinen avioliittoon siunaaminen. Näin seurakunta haluaa tukea nuorta perhettä sen perustamisesta alkaen.

        Avioliittoa pidetään erottamattomana.
        Se rakentuu miehen ja naisen keskinäiseen rakkauteen ja valintaan.
        Avioliitto on myös molempien aviopuolisoiden lupaus Jumalalle noudattaa siinä hänen periaatteitaan.
        Pelkkä tunteenomainen rakkaus ei riitä pitämään avioliittoa koossa. Aviopuolisoiden on kasvettava vastuuseen ja uskollisuuteen."
        http://www.svk.fi/?sid=259

        Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. (ulkomuistista)


    • Haluatko tarkentaa, mistä Raamatun opetuksista on tässä kyse?

      • milloin_

        no ainakin väitetään ettei ihmisellä ole sielua tai henkeä, ylösnousemusta ei ole ja taivaaseen kristityt ei mee. homotkin saa rakastella ja avioitua ja ekumenia muslimien kanssa puhuttaa. huonosti on asiat


      • milloin_ kirjoitti:

        no ainakin väitetään ettei ihmisellä ole sielua tai henkeä, ylösnousemusta ei ole ja taivaaseen kristityt ei mee. homotkin saa rakastella ja avioitua ja ekumenia muslimien kanssa puhuttaa. huonosti on asiat

        Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät. Olen kerran törmännyt vapaakirkolliseen filosofianopiskelijaan, joka ei oikein uskonut ihmisen kuolemattomaan sieluun/henkeen. Tunnen paljon vapaakirkollisia, muilla ei ole ollut tietääkseni kyseistä käsitystä, tämäkään kaveri ei ollut asiasta aivan varma.

        Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Se on lähempänä Raamatun kirjoittajien kuvausta. Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta. Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.

        Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. Vapaakirkossa ajatellaan että Kristuksen seuraajan tulee rakastella vastakkaista sukupuolta olevan aviopuolisonsa kanssa. Ongelma on minusta ehkä pikemminkin avoliitot vapiksessa, ei tosin työntekijöiden, vaan joidenkin riviseurakuntalaisten, ja avioerot ja uudelleenavioitumiset. Niitä ei pidetä vapiksessa ehkä niinnhyvinä juttuina, mutta kuitenkin niitä suvaitaan jossainmäärin.

        Minusta vieraiden uskontojen edustajien kanssa on hyvä ja tarpeellista käydä dialogia. Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. Vapaakirkossa ekumeniaan suhtaudutaan aika usein hieman varauksellisesti, taustalla mm. Uuras Saarnivaaran vaikutus, joskus kuitenkin (minusta onneksi) myönteisemmin. Kaverini teki aiheesta lopputyön Suomen teologisessa opistossa. Hän totesi että yhteiskristillisyyteen suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sanoi ajatuksenaan että ekumenia on hänestä kirkkojen yhteiskristillisyyttä, ei sen kummempaa. Ylösnousemusta ei meillä kielletä, en ainakaan ole siihen törmännyt kertaakaan.


      • hoohhhoijaa
        jmmikkonen kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät. Olen kerran törmännyt vapaakirkolliseen filosofianopiskelijaan, joka ei oikein uskonut ihmisen kuolemattomaan sieluun/henkeen. Tunnen paljon vapaakirkollisia, muilla ei ole ollut tietääkseni kyseistä käsitystä, tämäkään kaveri ei ollut asiasta aivan varma.

        Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Se on lähempänä Raamatun kirjoittajien kuvausta. Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta. Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.

        Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. Vapaakirkossa ajatellaan että Kristuksen seuraajan tulee rakastella vastakkaista sukupuolta olevan aviopuolisonsa kanssa. Ongelma on minusta ehkä pikemminkin avoliitot vapiksessa, ei tosin työntekijöiden, vaan joidenkin riviseurakuntalaisten, ja avioerot ja uudelleenavioitumiset. Niitä ei pidetä vapiksessa ehkä niinnhyvinä juttuina, mutta kuitenkin niitä suvaitaan jossainmäärin.

        Minusta vieraiden uskontojen edustajien kanssa on hyvä ja tarpeellista käydä dialogia. Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. Vapaakirkossa ekumeniaan suhtaudutaan aika usein hieman varauksellisesti, taustalla mm. Uuras Saarnivaaran vaikutus, joskus kuitenkin (minusta onneksi) myönteisemmin. Kaverini teki aiheesta lopputyön Suomen teologisessa opistossa. Hän totesi että yhteiskristillisyyteen suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sanoi ajatuksenaan että ekumenia on hänestä kirkkojen yhteiskristillisyyttä, ei sen kummempaa. Ylösnousemusta ei meillä kielletä, en ainakaan ole siihen törmännyt kertaakaan.

        "kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas."

        Tämä on juuri tätä uususkonnollisuutta ja NewAge ajattelua. VApaakirkko on nykyään jo ei-kristillinen ja kulttimainen eksytysorganisaatio. Pysykää siitä kaukana ja lukekaa itse raamattunne tai vapaakirkko tekee sen teidän puolesta

        "Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille."

        "2 Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja...9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,"

        >Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta.<
        Melkoista tuubaa. Platonilaisuuden vaikutuksesta meillä on eksistentiaalisuus, jonka perusteella ihmisen holistinen minä on löydettävissä valaistumisessa ilman sielun, hengen tai Jumalan vaikutusta.

        >Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.
        "1 Silloin, kun Herra oli vievä Elian tuulispäässä taivaaseen, kulkivat Elia ja Elisa Gilgalista."

        Sinähän olet näköjään täysi amatööri tässä silmänkääntämisessä. Olet aivan varmasti myös sitä mieltä, että kenen tahansa ei kannattaisi lukea Raamattua, koska sitä voivat ymmärtää vain koulutetut, vai mitä:)


      • milloin_
        jmmikkonen kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät. Olen kerran törmännyt vapaakirkolliseen filosofianopiskelijaan, joka ei oikein uskonut ihmisen kuolemattomaan sieluun/henkeen. Tunnen paljon vapaakirkollisia, muilla ei ole ollut tietääkseni kyseistä käsitystä, tämäkään kaveri ei ollut asiasta aivan varma.

        Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Se on lähempänä Raamatun kirjoittajien kuvausta. Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta. Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.

        Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. Vapaakirkossa ajatellaan että Kristuksen seuraajan tulee rakastella vastakkaista sukupuolta olevan aviopuolisonsa kanssa. Ongelma on minusta ehkä pikemminkin avoliitot vapiksessa, ei tosin työntekijöiden, vaan joidenkin riviseurakuntalaisten, ja avioerot ja uudelleenavioitumiset. Niitä ei pidetä vapiksessa ehkä niinnhyvinä juttuina, mutta kuitenkin niitä suvaitaan jossainmäärin.

        Minusta vieraiden uskontojen edustajien kanssa on hyvä ja tarpeellista käydä dialogia. Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. Vapaakirkossa ekumeniaan suhtaudutaan aika usein hieman varauksellisesti, taustalla mm. Uuras Saarnivaaran vaikutus, joskus kuitenkin (minusta onneksi) myönteisemmin. Kaverini teki aiheesta lopputyön Suomen teologisessa opistossa. Hän totesi että yhteiskristillisyyteen suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sanoi ajatuksenaan että ekumenia on hänestä kirkkojen yhteiskristillisyyttä, ei sen kummempaa. Ylösnousemusta ei meillä kielletä, en ainakaan ole siihen törmännyt kertaakaan.

        "Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät."
        Eräs Hannu Vuorisen yläpuolella oleva piilojohtaja.


      • milloin_ kirjoitti:

        "Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät."
        Eräs Hannu Vuorisen yläpuolella oleva piilojohtaja.

        Nyt en oikein ymmärrä. Hannu Vuorinen on tällä hetkellä kirkkokunnanjohtaja. Toki hän on yhteisöllemme vastuussa saamastaan tehtävästä, mutta kirkkokunnanjohtajalla ei ole esimiestä, paitsi toki seurakunnan Herra.


      • hoohhhoijaa kirjoitti:

        "kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas."

        Tämä on juuri tätä uususkonnollisuutta ja NewAge ajattelua. VApaakirkko on nykyään jo ei-kristillinen ja kulttimainen eksytysorganisaatio. Pysykää siitä kaukana ja lukekaa itse raamattunne tai vapaakirkko tekee sen teidän puolesta

        "Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille."

        "2 Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja...9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,"

        >Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta.<
        Melkoista tuubaa. Platonilaisuuden vaikutuksesta meillä on eksistentiaalisuus, jonka perusteella ihmisen holistinen minä on löydettävissä valaistumisessa ilman sielun, hengen tai Jumalan vaikutusta.

        >Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.
        "1 Silloin, kun Herra oli vievä Elian tuulispäässä taivaaseen, kulkivat Elia ja Elisa Gilgalista."

        Sinähän olet näköjään täysi amatööri tässä silmänkääntämisessä. Olet aivan varmasti myös sitä mieltä, että kenen tahansa ei kannattaisi lukea Raamattua, koska sitä voivat ymmärtää vain koulutetut, vai mitä:)

        Olen sitä mieltä, että protestanttisuuteen on alusta asti kuulunut ajatus, että jokainen kristitty saa lukea Raamattuaan. Luther käänsi Raamatun saksaksi, koska ajatteli, että evankeliumi on siellä selvästi esillä.

        En kyseenalaista taivaan olemassaoloa. Uskoisin, että Herrassa kuolleiden sielut sinne menevät odottamaan ylösnousemusta. Kuitenkin Johannes kuvaa näyssään uusia taivaita ja uutta maata.

        Ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta ei ole uususkonnollisuutta. Näkisin että New Age on lähempänä gnostilaisuutta, joka oli varhaiskristillisiä seurakuntia vaivaava harhaoppi. He eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen, joka mainitaan jo Apostolisessa uskontunnustuksessa, johon myös Suomen vapaakirkko sitoutuu.

        Platonilaisuus vaikutti kirkkoisien ajatuksiin ja lännen kristikuntaan, asiasta on kirjoitettu myös suomeksi. Tämä näkyy mm. kirkkotaiteessa. Kaikki ei platonilaisuudessa ollut pielessä, mutta sielun ja hengen välinen jyrkkä dualismi ja aineellisen todellisuuden väheksyntä tuli sieltä, ei juutalaiskristillisyydestä. Eksistentialistisen filosofian kuuluisia nimiä oli Martin Heidegger joka nimenomaan halusi tehdä pesäeroa platonilaisuuteen ja kartesiolaisuuteen.

        Olen teologian opiskelija, en väitä tietäväni alaani perinpohjin. Perustietoja olen kyllä jo kartuttanut. Jos tässä on tarkoitus keskustella, niin soisin että se voisi tapahtua hyvässä hengessä.


      • mitästäällä teet?
        jmmikkonen kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä. Hannu Vuorinen on tällä hetkellä kirkkokunnanjohtaja. Toki hän on yhteisöllemme vastuussa saamastaan tehtävästä, mutta kirkkokunnanjohtajalla ei ole esimiestä, paitsi toki seurakunnan Herra.

        Vapaakirkon ongelma on enemmänkin turhautuneet vanhat pastorit jotka eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan.
        Kun he turhautuvat tähän saamattomuuteensa he sitten kuvittelevat olevansa hengen täyttämiä kun käyvät seurakunnissa kyttäämässä ettei sinne vaan ole tullut joku epäkelpo,omasta pastorin mielestä ja alkavat savustaa tuota raukkaa ja poloista ulos.
        Ovat niin vellihousuja etteivät uskalla sanoa sitä suoraan,mutta tekevät kaiken muun mikä on laillisesti sallittua.
        Ihan samaa touhua kun kaikissa muissakin seurakunnissa jossa parveilee pelkät sekopäät.


      • hovi
        milloin_ kirjoitti:

        "Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät."
        Eräs Hannu Vuorisen yläpuolella oleva piilojohtaja.

        Hannu Vuorisen yläpuolella oleva johtaja on Simo Lintinen. Vuorinen on hänelle pelkkä juoksupoika. Tämä on faktaa. Avatkaa silmänne.


      • mjoki1
        jmmikkonen kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä. Hannu Vuorinen on tällä hetkellä kirkkokunnanjohtaja. Toki hän on yhteisöllemme vastuussa saamastaan tehtävästä, mutta kirkkokunnanjohtajalla ei ole esimiestä, paitsi toki seurakunnan Herra.

        Vapaakirkossa kirkkokunnanjohtajan yläpuolella on vapaakirkon hallitus ja sen yläpuolella seurakuntainkokous.


      • milloin_
        hovi kirjoitti:

        Hannu Vuorisen yläpuolella oleva johtaja on Simo Lintinen. Vuorinen on hänelle pelkkä juoksupoika. Tämä on faktaa. Avatkaa silmänne.

        Kas.. minä en sanonut tuota, mutta en voi sitä kieltääkään:)


      • mitästäällä teet? kirjoitti:

        Vapaakirkon ongelma on enemmänkin turhautuneet vanhat pastorit jotka eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan.
        Kun he turhautuvat tähän saamattomuuteensa he sitten kuvittelevat olevansa hengen täyttämiä kun käyvät seurakunnissa kyttäämässä ettei sinne vaan ole tullut joku epäkelpo,omasta pastorin mielestä ja alkavat savustaa tuota raukkaa ja poloista ulos.
        Ovat niin vellihousuja etteivät uskalla sanoa sitä suoraan,mutta tekevät kaiken muun mikä on laillisesti sallittua.
        Ihan samaa touhua kun kaikissa muissakin seurakunnissa jossa parveilee pelkät sekopäät.

        Uskon itsekin, että ikävä kyllä vapaakirkossa on myös turhautuneita työntekijöitä, heitä lienee miltei kaikissa kirkoissa, vaikka en halua vähätellä kenenkään elämäntyötä. Seurakuntatyö voi turhauttaa, ainakin ajoittain, melkein ketä tahansa.

        Joskus turhautuminen voi saada myös aikaan, että tehdään jotain uutta, kun ei entinen toimi. Jotkut nuoremmat tosin kokevat helpommaksi istuttaa kokonaan uusi seurakunta, niin saa aloittaa puhtaalta pöydältä.


      • joopa joo
        mjoki1 kirjoitti:

        Vapaakirkossa kirkkokunnanjohtajan yläpuolella on vapaakirkon hallitus ja sen yläpuolella seurakuntainkokous.

        joopa joo.. et oikein tunne kuvioita.
        Siellä on yksi mies, jonka kosto on hirmuinen jos häntä ei kumarra.


      • hohhoijaaaa
        joopa joo kirjoitti:

        joopa joo.. et oikein tunne kuvioita.
        Siellä on yksi mies, jonka kosto on hirmuinen jos häntä ei kumarra.

        mites se on: vieläkö kiertävät keräämässä rahaa köyhiltä konkurssissa olevalle koulutukselle ja käyttävät avustukset johonkin megalomaaniseen rakennusprojektiin Tampereella? Se on ovelaa jos mikä.

        Työntekijäkoulutuksessa kuulemma tärkeää oli myös koittaa saada kuolevat vanhukset testamenttaamaan rahat kirkolle. Siinäpä evankeliumia kerrakseen. Näin nuo paperit: rasti ruutuun ja nimi alle "raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen..." Kuulemma tärkempiä vanhustyön muotoja. Oikein omat kurssit paperin tyrkyttämiseksi.

        Piilojohtajalla kai kiire saada edes jotain aikaan.


      • hohhhoijaaaaaaa
        hovi kirjoitti:

        Hannu Vuorisen yläpuolella oleva johtaja on Simo Lintinen. Vuorinen on hänelle pelkkä juoksupoika. Tämä on faktaa. Avatkaa silmänne.

        Hänen kauttaan kuulemma kaikki vapaakirkon työntekijät valitaan. Vain ja ainoastaan hänen kauttaan. Tuo yksi nimi yli kaiken on. Melkoista pelonsekaista henkilönpalvontaa tuosta sitten onkin tullut. Voi naisparkoja.


      • hohhhoijaaaaaaaa
        jmmikkonen kirjoitti:

        Uskon itsekin, että ikävä kyllä vapaakirkossa on myös turhautuneita työntekijöitä, heitä lienee miltei kaikissa kirkoissa, vaikka en halua vähätellä kenenkään elämäntyötä. Seurakuntatyö voi turhauttaa, ainakin ajoittain, melkein ketä tahansa.

        Joskus turhautuminen voi saada myös aikaan, että tehdään jotain uutta, kun ei entinen toimi. Jotkut nuoremmat tosin kokevat helpommaksi istuttaa kokonaan uusi seurakunta, niin saa aloittaa puhtaalta pöydältä.

        Joo mutta tulevaisuutta ei ole, sillä piilojohtaja valikoi työntekijät ja pakottaa heidät "alempina" sellaiseen kummalliseen henkilökulttiin, jossa sekä Raamatun sanoma on merkityksetön ja oma ajattelu kiellettyä.

        Ei tällaisilla henkilökulteilla ole koskaan ollut tulevaisuutta.


      • hooohhhoijaaaaaaa
        jmmikkonen kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että protestanttisuuteen on alusta asti kuulunut ajatus, että jokainen kristitty saa lukea Raamattuaan. Luther käänsi Raamatun saksaksi, koska ajatteli, että evankeliumi on siellä selvästi esillä.

        En kyseenalaista taivaan olemassaoloa. Uskoisin, että Herrassa kuolleiden sielut sinne menevät odottamaan ylösnousemusta. Kuitenkin Johannes kuvaa näyssään uusia taivaita ja uutta maata.

        Ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta ei ole uususkonnollisuutta. Näkisin että New Age on lähempänä gnostilaisuutta, joka oli varhaiskristillisiä seurakuntia vaivaava harhaoppi. He eivät uskoneet ruumiin ylösnousemukseen, joka mainitaan jo Apostolisessa uskontunnustuksessa, johon myös Suomen vapaakirkko sitoutuu.

        Platonilaisuus vaikutti kirkkoisien ajatuksiin ja lännen kristikuntaan, asiasta on kirjoitettu myös suomeksi. Tämä näkyy mm. kirkkotaiteessa. Kaikki ei platonilaisuudessa ollut pielessä, mutta sielun ja hengen välinen jyrkkä dualismi ja aineellisen todellisuuden väheksyntä tuli sieltä, ei juutalaiskristillisyydestä. Eksistentialistisen filosofian kuuluisia nimiä oli Martin Heidegger joka nimenomaan halusi tehdä pesäeroa platonilaisuuteen ja kartesiolaisuuteen.

        Olen teologian opiskelija, en väitä tietäväni alaani perinpohjin. Perustietoja olen kyllä jo kartuttanut. Jos tässä on tarkoitus keskustella, niin soisin että se voisi tapahtua hyvässä hengessä.

        "Olen sitä mieltä, että protestanttisuuteen on alusta asti kuulunut ajatus, että jokainen kristitty saa lukea Raamattuaan."
        >>niin.. vapaakirkko OY:n organisaation piilojohtaja on kuitenkin sitä mieltä, että on olemassa alempia ihmisiä, jotka eivät osaa lukea raamattua, koska hänellä yksin on totuus.

        Se mitä sanot, tarkoittaa asiasta jotain tietävälle, että "saahan sitä lukea, mutta ymmärtää sitä voi vain piilojohtajan kaitselmuksessa ymmärryksensä antanut vain osin tavoittaa".


      • hohhhoijaaaaaaa kirjoitti:

        Hänen kauttaan kuulemma kaikki vapaakirkon työntekijät valitaan. Vain ja ainoastaan hänen kauttaan. Tuo yksi nimi yli kaiken on. Melkoista pelonsekaista henkilönpalvontaa tuosta sitten onkin tullut. Voi naisparkoja.

        Satun tuntemaan Simo Lintistä, Suomen teologisen opiston rehtoria. Ei pidä paikkaansa että Hannu olisi hänen juoksupoikansa. Toki yhteistyötä tekevät, niin kuin koulutuksesta vastaavan ja kirkkonkunnanjohtajan tuleekin tehdä. Simo on johtajana opistolla ollut minusta ihan asiallinen. Rohkaisee nuorempia opettajia ja opiskelijoita, niin miehiä kuin naisia, ja antaa myös tilaa.

        Seurakunnat valitsevat vapaakirkossa itse työntekijänsä. Kaikki vapaakirkon työntekijät eivät suinkaan käy kouluttautumassa opistolla. Simo ei valitse edes opiskelijoita, vaan vapaakirkon koulutustoimikunta valitsee hakemusten perusteella opiskelijat. Toki haastattelun hoitaa rehtori ja opintojohtaja yhdessä ja opiston kollegiossa suosittelevat sopiviksi katsomiaan opiskelijoiksi.

        Työntekijän valtakirjojen hakemukset kulkevat Suomen teologisen opiston kautta, josta antavat myös suosituksia. Valtakirja on lähinnä julkinen tunnustus kirkolta, että on luotettavaksi henkilöksi katsottu, ei ole sekään ehto että voi seurakunnassa olla töissä. Ei ole Simo todellakaan yksin päättämässä siitäkään. Eikä ole pitkään, kun hän jää eläkkeelle sitä paitsi, ikää alkaa jo olla. Aika kevyt byrokratia on vapaakirkossa, vaikka sitä hieman onkin.


      • hohhoijaaaa kirjoitti:

        mites se on: vieläkö kiertävät keräämässä rahaa köyhiltä konkurssissa olevalle koulutukselle ja käyttävät avustukset johonkin megalomaaniseen rakennusprojektiin Tampereella? Se on ovelaa jos mikä.

        Työntekijäkoulutuksessa kuulemma tärkeää oli myös koittaa saada kuolevat vanhukset testamenttaamaan rahat kirkolle. Siinäpä evankeliumia kerrakseen. Näin nuo paperit: rasti ruutuun ja nimi alle "raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen..." Kuulemma tärkempiä vanhustyön muotoja. Oikein omat kurssit paperin tyrkyttämiseksi.

        Piilojohtajalla kai kiire saada edes jotain aikaan.

        On totta että opisto muuttaa Tampereelle puolentoistavuoden päästä. Sinne muuttaa Hämeenlinnasta vapaakirkon keskustoimistokin. Ihan fiksua, kun Santala on niin korvessa ja Hämeenlinnan ja Santalan väliä on täytynyt aikaisemmin työntekijöiden rampata. Mitä olen jututtanut vapaakirkollisia, niin osa on sitä mieltä, että ei tule Santalaan sijainnin takia, mutta Tampere kiinnostaisi paikkana enemmän.

        Tuosta vanhustyöstä sanon, että ei pidä paikkaansa. Hoitosuunnitelman saa vanhus tehdä yhdessä seurakunnan kanssa, siihen sisältyy sellaisia asioita, kuin että jos haluaa seurakunnassa käydä jumalanpalveluksissa ja vastaanottaa vieraaksi pastorin ja ehtoollista, niin hoitolaitoskin tietää mikä on meininki. Minusta on hyvä että pidetään huolta yhteisön vanhuksista, kokevat usein yksinäisyyttä ja kaipaavat muistamista.

        Uskoisin, että ilahtuu ihmiset vapaakirkossa niin kuin missä tahansa kirkossa tai järjestössä, jos joku testamenttaa omaisuuttaan. Opettaja sanoi, että työntekijä ei saa kuitenkaan ehdottaa moista eettisistä syistä. Varmasti herättäisi myös julkista pahennusta sellainen.


      • hooohhhoijaaaaaaa kirjoitti:

        "Olen sitä mieltä, että protestanttisuuteen on alusta asti kuulunut ajatus, että jokainen kristitty saa lukea Raamattuaan."
        >>niin.. vapaakirkko OY:n organisaation piilojohtaja on kuitenkin sitä mieltä, että on olemassa alempia ihmisiä, jotka eivät osaa lukea raamattua, koska hänellä yksin on totuus.

        Se mitä sanot, tarkoittaa asiasta jotain tietävälle, että "saahan sitä lukea, mutta ymmärtää sitä voi vain piilojohtajan kaitselmuksessa ymmärryksensä antanut vain osin tavoittaa".

        Ei kai sitä järkeä olisi Raamattua lukea jos siitä ei mitään tolkkua saisi. :D

        Kyllä kannattaa lukea lapsesta asti Raamattua, ehkä lapsena ei ihan kaikki kohdat ole hyviä, kun voi ahdistaa, ainakin itseäni ahdisti jotkut kohdat. Ripari-ikäisestä asti voi varmaan lukea vaikka kannesta kanteen.

        Sanoin myös: "Luther käänsi Raamatun saksaksi, koska ajatteli, että evankeliumi on siellä selvästi esillä." Olen Lutherin kanssa samaa mieltä, että ei tarvitse heprean ja kreikan opintoja, että voi löytää pelastuksen Kristuksessa Raamatusta.

        Luther toki käänsi saksaksi Raamatun hepreasta ja kreikasta ja oli sitä mieltä, että ovat tärkeitä kieliä. Itse tulin uskoon joulukuussa 1999 paljolti lukemalla KR92 ja myöhemmin luin KR38 sitten luin englanninkielistä NIV-käännöstä. Kyllä sieltä moni asia avautui ilman opintoja.

        Olen kokenut että opinnot on antaneet ihan paljon, UT:n kreikka ei ole kovin vaikea kieli ja VT:n hepreakaan ei ole kamalan hankalaa. Opistolla rohkaisivat kriittiseen ajatteluun myös opiston opetuksen suhteen. Kyllä joskus ollaan Simon kanssa ihan väiteltykin ja on muutkin opiskelijat. En ole ollut samaa mieltä kaikesta.

        Uskon että Pyhän Hengen työ on oleellisempaa kuin eksegeettiset opinnot. Myös yhteisön merkitys Raamatun sanoman ymmärtämiselle on suuri. Itse päädyin opistolle kun halusin kristinuskoon sitoutuvan näkökulman teologiaan. Yliopistolla ei ole tunnustuksellista opetus vaan metodologisesti naturalistista eli ei oteta käytännössä Jumalaa huomioon.


      • mjoki1
        joopa joo kirjoitti:

        joopa joo.. et oikein tunne kuvioita.
        Siellä on yksi mies, jonka kosto on hirmuinen jos häntä ei kumarra.

        Tiedänpä tuon hyvinkin. Olet oikeassa. Tuossa on vain kaavio, kuinka sen pitäisi olla....


      • hovi
        jmmikkonen kirjoitti:

        Satun tuntemaan Simo Lintistä, Suomen teologisen opiston rehtoria. Ei pidä paikkaansa että Hannu olisi hänen juoksupoikansa. Toki yhteistyötä tekevät, niin kuin koulutuksesta vastaavan ja kirkkonkunnanjohtajan tuleekin tehdä. Simo on johtajana opistolla ollut minusta ihan asiallinen. Rohkaisee nuorempia opettajia ja opiskelijoita, niin miehiä kuin naisia, ja antaa myös tilaa.

        Seurakunnat valitsevat vapaakirkossa itse työntekijänsä. Kaikki vapaakirkon työntekijät eivät suinkaan käy kouluttautumassa opistolla. Simo ei valitse edes opiskelijoita, vaan vapaakirkon koulutustoimikunta valitsee hakemusten perusteella opiskelijat. Toki haastattelun hoitaa rehtori ja opintojohtaja yhdessä ja opiston kollegiossa suosittelevat sopiviksi katsomiaan opiskelijoiksi.

        Työntekijän valtakirjojen hakemukset kulkevat Suomen teologisen opiston kautta, josta antavat myös suosituksia. Valtakirja on lähinnä julkinen tunnustus kirkolta, että on luotettavaksi henkilöksi katsottu, ei ole sekään ehto että voi seurakunnassa olla töissä. Ei ole Simo todellakaan yksin päättämässä siitäkään. Eikä ole pitkään, kun hän jää eläkkeelle sitä paitsi, ikää alkaa jo olla. Aika kevyt byrokratia on vapaakirkossa, vaikka sitä hieman onkin.

        Piilojohtaja ei jää eläkkeelle. Loputon vallanhimo pitää hänet vauhdissa ja niinpä koulutus pysyy kirkon tärkeimpänä toimintona. Sinne mustaan aukkoon menevät kaikki rahat; mukaan lukien leskien rovot, kuten lipevin sanakääntein pyydellään. Evankelioiminen ja lähetystyö - niistä joudutaan tinkimään. jmmikkonen: olet varmasti vilpitön ja hyvä kristitty ja haluat ajatella kaikista hyvää. Kulissien takana on kuitenkin toinen maailma, usko tai älä.


      • Surullista
        hovi kirjoitti:

        Piilojohtaja ei jää eläkkeelle. Loputon vallanhimo pitää hänet vauhdissa ja niinpä koulutus pysyy kirkon tärkeimpänä toimintona. Sinne mustaan aukkoon menevät kaikki rahat; mukaan lukien leskien rovot, kuten lipevin sanakääntein pyydellään. Evankelioiminen ja lähetystyö - niistä joudutaan tinkimään. jmmikkonen: olet varmasti vilpitön ja hyvä kristitty ja haluat ajatella kaikista hyvää. Kulissien takana on kuitenkin toinen maailma, usko tai älä.

        Yllättävän keskeistä oli klitoriksesta, nyrkkikyllikistä, panemisesta, pano:sta, rinnoista, seksiasennoista, viinanjuomisesta, anaaliyhdynnästä jne. opettaminen raamattutunneilla.

        Hmh.. kirkollinen tulevaisuus - tässäkö?


      • Surullista kirjoitti:

        Yllättävän keskeistä oli klitoriksesta, nyrkkikyllikistä, panemisesta, pano:sta, rinnoista, seksiasennoista, viinanjuomisesta, anaaliyhdynnästä jne. opettaminen raamattutunneilla.

        Hmh.. kirkollinen tulevaisuus - tässäkö?

        Enpä ole Simon kuullut raamattutunneilla kertaakaan tuollaisia puhuvan. Olen kyllä kuullut, että hieman ronskia kieltä käyttää toisinaan uskovaiseksi.

        Mainitsin välitunnilla John Owenin ajatuksesta, että jokaiseen synnilliseen himoon liittyy potentiaalisuus vielä suurempaan pahaan, esim. vihaan potentiaalisuus murhaan ja himokkaisiin ajatuksiin potentiaalisuus pettämiseen. Simo totesi, kun kysyin, mitä hän ajattelee tästä, että on samaa mieltä, että "nykkikyllikki voi muuttua aviorikokseksi jos ei mies hillitse itseään". Piti ihan vähän aikaa miettiä, mitä kyseinen ilmaisu tarkoittaa.

        Sanoi hän myös kuulemma kesäjuhlilla, että joskus seurakunnassa mennään "perse edellä puuhun", mutta luulen kuitenkin että tässä on nyt kyse aikamoisesta liioittelusta, että ei nyt ihan oikeaa kuvaa saa ihmisestä, jos lukee näitä kommentteja, kuten edellisen. Voisin ehkä kuitenkin kuvitella, että Simolle olisi sanottu, että siistii vähän puheitaan ja että hän käyttäisi kyseisiä ilmauksia nykyisin säästeliäämmin.


      • hovi kirjoitti:

        Piilojohtaja ei jää eläkkeelle. Loputon vallanhimo pitää hänet vauhdissa ja niinpä koulutus pysyy kirkon tärkeimpänä toimintona. Sinne mustaan aukkoon menevät kaikki rahat; mukaan lukien leskien rovot, kuten lipevin sanakääntein pyydellään. Evankelioiminen ja lähetystyö - niistä joudutaan tinkimään. jmmikkonen: olet varmasti vilpitön ja hyvä kristitty ja haluat ajatella kaikista hyvää. Kulissien takana on kuitenkin toinen maailma, usko tai älä.

        Kiitos kun uskot minusta hyvää. En usko että koulutuksesta koskaan tulee vapaakirkon tärkeintä työmuotoa. Näkyyhän tämä siinäkin että meillä ei ole lainkaan teologista tutkimustyötä. Santalasta on paljon nipistetty, mm. rakennuskantaan ei ole panostettu tarpeeksi, kun kirkolla on paljon muitakin tärkeitä hankkeita, kuten lähetystyö, evankeliointi, sielunhoito, diakonia jne.

        Tuosta evankelioinnista haluan sanoa, että Simo kyllä sitä korostaa. Hän oli evankelista ennen teologian opintojaan ja tähtäsi lähetystyöhön, mutta koki kuitenkin että Herra johdatti opistolle. Opistolla on lähetyslinja, josta moni on saanut eväitä lähetystyöhön. Osa on ollut jo kentällä ja osa on lähdössä. Kaikista linjan käyneistä ei toki tule lähetystyöntekijöitä, mutta monista on tullut.

        Simon vaimo Helena piti meille evankelioinnista kurssinkin. Joskus on tullut tuon kurssin yhteydessä on ihmisiä tullut uskoon opiskelijoiden kautta. Helena rohkaisi meitäkin rukoilemaan ihmisten puolesta ja jakamaan evankeliumia. Helena on paljon Alfa-työssä mukana, Suomen koordinaattorina toiminut. Alfa-kurssien kautta on ihmisiä täälläkin tullut uskoon. Toki kaikki kunnia kaikesta aina Jumalalle ei kenellekään ihmiselle.

        Simo opetti seurakunnan istutuksesta kurssin. Esim. Espoon vapaaseurakunta syntyi vuosia sitten, kun opiskelijat Santalassa päätti että istutetaan ihan oikeasti seurakunta. Aika hyvin lähti liikkeelle, nykyisin Suomen mittakaavassa ihan mukavan kokoinen seurakunta. Ihmisiä on tullut sielläkin uskoon.

        Seurakunnan hallinnon kurssilla Simo opetti meille, että vanhuksista pitää pitää huolta, että ei saa ajatella vanhimmistossa rahaa, niin kuin yrityksissä, vaan pitää ajatella ihmisiä. Etta vaikka jos on joku vuosia ollut mukana mutta jää pois, niin seurakunnan tulee auttaa vanhusta, eikä hylätä.


      • hooohhhhoijaaa
        jmmikkonen kirjoitti:

        On totta että opisto muuttaa Tampereelle puolentoistavuoden päästä. Sinne muuttaa Hämeenlinnasta vapaakirkon keskustoimistokin. Ihan fiksua, kun Santala on niin korvessa ja Hämeenlinnan ja Santalan väliä on täytynyt aikaisemmin työntekijöiden rampata. Mitä olen jututtanut vapaakirkollisia, niin osa on sitä mieltä, että ei tule Santalaan sijainnin takia, mutta Tampere kiinnostaisi paikkana enemmän.

        Tuosta vanhustyöstä sanon, että ei pidä paikkaansa. Hoitosuunnitelman saa vanhus tehdä yhdessä seurakunnan kanssa, siihen sisältyy sellaisia asioita, kuin että jos haluaa seurakunnassa käydä jumalanpalveluksissa ja vastaanottaa vieraaksi pastorin ja ehtoollista, niin hoitolaitoskin tietää mikä on meininki. Minusta on hyvä että pidetään huolta yhteisön vanhuksista, kokevat usein yksinäisyyttä ja kaipaavat muistamista.

        Uskoisin, että ilahtuu ihmiset vapaakirkossa niin kuin missä tahansa kirkossa tai järjestössä, jos joku testamenttaa omaisuuttaan. Opettaja sanoi, että työntekijä ei saa kuitenkaan ehdottaa moista eettisistä syistä. Varmasti herättäisi myös julkista pahennusta sellainen.

        Onko eettistä, että Tampereella etenee >4 miljoonan euron projekti opiston siirtämiseksi ja samaan aikaan opiston opiskelijat kiertävät maata teemalla "Opiston talous on edelleen tiukalla. Olemme todella kiitollisia kaikille niille vapaakirkollisille, jotka vastasivat äskettäiseen keräyksen muodossa toteutettuun avunhuutoomme. Keräys tuotti yli 20 000 euroa. Se auttoi meitä niin paljon, ettei ketään ole tarvinnut irtisanoa, vaan kahden viikon pituiset lomautukset riittivät tällä kertaa."
        http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=182405

        Eikös tässä ole hieman kusetuksen makua?


      • huijausta

        Normaalissa elämässä vaihdetaan johtajaa, kun talous ja maine kärsii. Vapaakirkossa herrakerho pitää toistensa puolta ja opettaa, että johtajia ei saa arvostella, koska Jumala on heidät valinnut. Raamattu käskee arvioimaan kaiken... Ja neljä miljoonaa vanhaan taloon, kun muut pyrkivät kalliista rakenteista eroon siirtymällä yhä enemmän verkko-opiskeluun. Päätös kaupasta oli muka yksimielinen. Lobbarit kiersi puhumassa seurakuntia pyörryksiin. Ei annettu vaihtoehtoja. Mutta kohta kun ollaan PA, kukaan ei ole vastuussa, ei ainakaan se joka sai sisu- palkinnon.


      • hoohhhhoijaaaa
        jmmikkonen kirjoitti:

        Olisi kiva kuulla ketkä tällaista väittävät. Olen kerran törmännyt vapaakirkolliseen filosofianopiskelijaan, joka ei oikein uskonut ihmisen kuolemattomaan sieluun/henkeen. Tunnen paljon vapaakirkollisia, muilla ei ole ollut tietääkseni kyseistä käsitystä, tämäkään kaveri ei ollut asiasta aivan varma.

        Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Se on lähempänä Raamatun kirjoittajien kuvausta. Meillä lännessä on pelastuksesta usein kovin henkistynyt/hengellistynyt käsite platonilaisuuden vaikutuksesta. Juutalaiskristillisessä ajattelussa on kyse konkreettisemmasta, voisi sanoa fyysisemmästä todellisuudesta.

        Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. Vapaakirkossa ajatellaan että Kristuksen seuraajan tulee rakastella vastakkaista sukupuolta olevan aviopuolisonsa kanssa. Ongelma on minusta ehkä pikemminkin avoliitot vapiksessa, ei tosin työntekijöiden, vaan joidenkin riviseurakuntalaisten, ja avioerot ja uudelleenavioitumiset. Niitä ei pidetä vapiksessa ehkä niinnhyvinä juttuina, mutta kuitenkin niitä suvaitaan jossainmäärin.

        Minusta vieraiden uskontojen edustajien kanssa on hyvä ja tarpeellista käydä dialogia. Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. Vapaakirkossa ekumeniaan suhtaudutaan aika usein hieman varauksellisesti, taustalla mm. Uuras Saarnivaaran vaikutus, joskus kuitenkin (minusta onneksi) myönteisemmin. Kaverini teki aiheesta lopputyön Suomen teologisessa opistossa. Hän totesi että yhteiskristillisyyteen suhtaudutaan hyvin myönteisesti ja sanoi ajatuksenaan että ekumenia on hänestä kirkkojen yhteiskristillisyyttä, ei sen kummempaa. Ylösnousemusta ei meillä kielletä, en ainakaan ole siihen törmännyt kertaakaan.

        "Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. "
        >> Hyvä vitsi.. Jos tunnet herraa nimeltä Bill Hybels, joka on periaatteessa Vapaakirkon uusi messias, on hän on sitoutunut ajatukseen yhteisestä jumalasta muslimien kanssa.

        "We applaud that A Common Word Between Us (muslimit) and You (kristityt) stresses so
        insistently the unique devotion to one God."
        Allekirjoittanut:
        "Bill Hybels, Founder and Senior Pastor, Willow Creek Community Church,
        South Barrington, IL"

        http://rissc.jo/docs/20-acw/20-ACW-5.pdf


      • jmmikkonen kirjoitti:

        Enpä ole Simon kuullut raamattutunneilla kertaakaan tuollaisia puhuvan. Olen kyllä kuullut, että hieman ronskia kieltä käyttää toisinaan uskovaiseksi.

        Mainitsin välitunnilla John Owenin ajatuksesta, että jokaiseen synnilliseen himoon liittyy potentiaalisuus vielä suurempaan pahaan, esim. vihaan potentiaalisuus murhaan ja himokkaisiin ajatuksiin potentiaalisuus pettämiseen. Simo totesi, kun kysyin, mitä hän ajattelee tästä, että on samaa mieltä, että "nykkikyllikki voi muuttua aviorikokseksi jos ei mies hillitse itseään". Piti ihan vähän aikaa miettiä, mitä kyseinen ilmaisu tarkoittaa.

        Sanoi hän myös kuulemma kesäjuhlilla, että joskus seurakunnassa mennään "perse edellä puuhun", mutta luulen kuitenkin että tässä on nyt kyse aikamoisesta liioittelusta, että ei nyt ihan oikeaa kuvaa saa ihmisestä, jos lukee näitä kommentteja, kuten edellisen. Voisin ehkä kuitenkin kuvitella, että Simolle olisi sanottu, että siistii vähän puheitaan ja että hän käyttäisi kyseisiä ilmauksia nykyisin säästeliäämmin.

        Tosin en pidä todennäköisenä, että Simon puhetyyli olisi kovin erilainen ollut aiemminkaan.


      • huijattuna
        hoohhhhoijaaaa kirjoitti:

        "Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. "
        >> Hyvä vitsi.. Jos tunnet herraa nimeltä Bill Hybels, joka on periaatteessa Vapaakirkon uusi messias, on hän on sitoutunut ajatukseen yhteisestä jumalasta muslimien kanssa.

        "We applaud that A Common Word Between Us (muslimit) and You (kristityt) stresses so
        insistently the unique devotion to one God."
        Allekirjoittanut:
        "Bill Hybels, Founder and Senior Pastor, Willow Creek Community Church,
        South Barrington, IL"

        http://rissc.jo/docs/20-acw/20-ACW-5.pdf

        Milloin vapaakirkon hallitus on päättänyt, että kirkko alkaa noudattaa Englannin Anglikaanikirkon karismaatikkojen John Wimberin tai Bill Hybelsin oppeja?


      • ettänäin
        huijattuna kirjoitti:

        Milloin vapaakirkon hallitus on päättänyt, että kirkko alkaa noudattaa Englannin Anglikaanikirkon karismaatikkojen John Wimberin tai Bill Hybelsin oppeja?

        GLS-aivopesukokouksessa, jossa vuosittain kokoonnutaan painostuksesta ylistämään johtajan kuvaa DVD:ltä, Bill Hybels on korkein esimerkki Vapaakirkon suunnannäyttäjänä.

        Siellä toivotetaan DVD-kuva henkilökohtaisesti ja lämpimästi tervetulleeksi aplodien kera ja vastaillaan DVD-kuvan kysymyksiin käsiä kohottaen.

        Kun on sitten päivän aikana kuunneltu 12 tuntia sitä, että "kunnioita johtajaa, kunnioita johtajaa, valikoi ihmiset, valikoi ihmiset", poistuvat Vapaakirkon työntekijäpuudelit silmät pyörien ja ylennystä toivoen rakentamaan kulttiaan Hangon metsässä.

        Olenpa kuullut, että naisopiskelijat (jotka ovat miesopettajien suosiossa) koitetaan saada pukeutumaan tiukkoihin tai avariin paitoihin näkyvyyden parantamiseksi. Uralla eteneminen ilmeisesti helpottuu (vaikka sitä ei todellisuudessa ole edes olemassa). Kuvitelmat tästä on kuitenkin näennäisellä tärkeydellä luotu ja alaisten mieliin iskostettu.

        Seksiasennot kuitenkin oli tärkeä teema raamattutunneilla. voi voi


      • todellasurullista
        Surullista kirjoitti:

        Yllättävän keskeistä oli klitoriksesta, nyrkkikyllikistä, panemisesta, pano:sta, rinnoista, seksiasennoista, viinanjuomisesta, anaaliyhdynnästä jne. opettaminen raamattutunneilla.

        Hmh.. kirkollinen tulevaisuus - tässäkö?

        No todella surullista!! Olen kuullut, että savusti suositun opettajan ulos väittäen, että juuri hän käyttää näitä sanontoja oppitunneilla. Sai kirkon johdon taakseen ja nämä kävivät vuorotellen kuulustelemassa opettajaa. Olisi pitänyt tunnustaa jotain, mitä ei ole tehnyt. Ja kun ei voinut tunnustaa joutui lähtemään. Kuinka tällaisella voi olla siunausta??


      • niinpätietysti
        todellasurullista kirjoitti:

        No todella surullista!! Olen kuullut, että savusti suositun opettajan ulos väittäen, että juuri hän käyttää näitä sanontoja oppitunneilla. Sai kirkon johdon taakseen ja nämä kävivät vuorotellen kuulustelemassa opettajaa. Olisi pitänyt tunnustaa jotain, mitä ei ole tehnyt. Ja kun ei voinut tunnustaa joutui lähtemään. Kuinka tällaisella voi olla siunausta??

        No onhan se niin, että luotu toimintakulttuuri tuottaa aina jotain. Onko se sitten kulttuurin määrittelijän vai kulttuurin alaisen vika, onkin eri kysymys.


      • höphöphöp
        todellasurullista kirjoitti:

        No todella surullista!! Olen kuullut, että savusti suositun opettajan ulos väittäen, että juuri hän käyttää näitä sanontoja oppitunneilla. Sai kirkon johdon taakseen ja nämä kävivät vuorotellen kuulustelemassa opettajaa. Olisi pitänyt tunnustaa jotain, mitä ei ole tehnyt. Ja kun ei voinut tunnustaa joutui lähtemään. Kuinka tällaisella voi olla siunausta??

        eipä nyt ihan yhden ihmisen suusta kuultua


      • Mikseimiksei
        höphöphöp kirjoitti:

        eipä nyt ihan yhden ihmisen suusta kuultua

        Kaikkihan siellä tuollaista kieltä puhuu. Miksei muita savustettu?


      • hoohhhhoijaaaa kirjoitti:

        "Ekumeniaa voi kuitenkin harrastaa vain kristittyjen kesken. "
        >> Hyvä vitsi.. Jos tunnet herraa nimeltä Bill Hybels, joka on periaatteessa Vapaakirkon uusi messias, on hän on sitoutunut ajatukseen yhteisestä jumalasta muslimien kanssa.

        "We applaud that A Common Word Between Us (muslimit) and You (kristityt) stresses so
        insistently the unique devotion to one God."
        Allekirjoittanut:
        "Bill Hybels, Founder and Senior Pastor, Willow Creek Community Church,
        South Barrington, IL"

        http://rissc.jo/docs/20-acw/20-ACW-5.pdf

        Olen kuullut Bill Hybelsista. Ei ole mies tehnyt minuun sen kummempaa vaikutusta. Yksi Willow Creek-seurakunnan ongelmista on nähdäkseni seurakunnan koko. Megaseurakunnat eivät ole mielestäni ehkä niin toimiva konsepti. (Suomen mittakaavassa meillä ei sellaisia olekaan.) Tutkivat Willow Creekissa seurakuntalaisten palautetta ja oli mielenkiintoista että kaikkein sitoutuneimmat kokivat eniten turhautumista suhteessa seurakuntaansa. Eivät kokeneet saaneensa pastoraalista huolenpitoa. Jotkut diggaa Suomessa Hybelsista ja onhan Päivä siltä jokusen kirjakin julkaissut. Joka tapauksessa en ole kuullut kenenkään suomalaisen vapaakirkollisen ajavan ekumeniaa muslimien kanssa.


      • huijattuna kirjoitti:

        Milloin vapaakirkon hallitus on päättänyt, että kirkko alkaa noudattaa Englannin Anglikaanikirkon karismaatikkojen John Wimberin tai Bill Hybelsin oppeja?

        Pieni tarkennut John Wimber oli (hän on kuollut) Vineyard-liikkeen perustaja. Hän ei missään vaiheessa ollut anglikaani, vaikka toki Englannin valtionkirkossa vierailikin. Jos tuosta puuttui pilkku, niin ymmärrän että oli kyse kirjoitusvirheestä. Uskoisin, että anglikaanikirkolla on jonkinverran vaikutusta Suomen vapaakirkkoon, nimenomaan sen herätyskristillisellä ja karismaattisella siivellä. Olen jonkun kerran kuullut heidän puhujiaan Suomen vapaakirkon jutuissa. Sieltä on tullut meille Alfa-kurssi ja New Wine-liike, tosin molemmat ovat aika yhteiskristillisiä juttuja Suomessa. Alfaa käytetään monissa eri seurakunnissa ja New Winen johtokunnassa on enimmäkseen luterilaisia.


      • entinenvapaakirkollinen
        todellasurullista kirjoitti:

        No todella surullista!! Olen kuullut, että savusti suositun opettajan ulos väittäen, että juuri hän käyttää näitä sanontoja oppitunneilla. Sai kirkon johdon taakseen ja nämä kävivät vuorotellen kuulustelemassa opettajaa. Olisi pitänyt tunnustaa jotain, mitä ei ole tehnyt. Ja kun ei voinut tunnustaa joutui lähtemään. Kuinka tällaisella voi olla siunausta??

        Sattuu olemaan hyvän ystäväni aviomies. Rehti, reilu ja rehellinen ihminen, uskon,että opettajakin samanlainen. Olen tuntenut hänet 30 vuotta eikä koko tuona aikana ole näkynyt mitään niistä asioista, mistä häntä on syytetty. On ollut rankkaa seurata vierestä, millaiset kärsimykset Vapaakirkon johto on tälle perheelle aiheuttanut. Vapaakirkossa on paljon seurakuntia, jotka tekevät hyvää työtä, siitä huolimatta en voi olla enää tämän kirkkokunnan jäsen. Niin paljon valhetta ja kieroilua. Minulle on syntynyt se käsitys, että ko. opettaja on vaan ollut liian suosittu narsistisesti käyttäytyvälle johtajalle.


      • ExVapislainenmyös
        entinenvapaakirkollinen kirjoitti:

        Sattuu olemaan hyvän ystäväni aviomies. Rehti, reilu ja rehellinen ihminen, uskon,että opettajakin samanlainen. Olen tuntenut hänet 30 vuotta eikä koko tuona aikana ole näkynyt mitään niistä asioista, mistä häntä on syytetty. On ollut rankkaa seurata vierestä, millaiset kärsimykset Vapaakirkon johto on tälle perheelle aiheuttanut. Vapaakirkossa on paljon seurakuntia, jotka tekevät hyvää työtä, siitä huolimatta en voi olla enää tämän kirkkokunnan jäsen. Niin paljon valhetta ja kieroilua. Minulle on syntynyt se käsitys, että ko. opettaja on vaan ollut liian suosittu narsistisesti käyttäytyvälle johtajalle.

        Kyllä hän on erottanut opiskelijoitakin tuosta vaan, jos ovat mitenkään koittaneet puolustautua johtajan vallankäytöltä. Kritiikin esittäminen johtajan käytöksestä on johtanut välittömästi eristyssulkuun ja potkuihin. Johtajan vallankäyttö on voinut olla todella henkilökohtaista ja tunkeutunut alueille, johon tuollaisella tyypillä ei pitäisi olla mitään asiaa.

        Yksi opiskelija oli ollut talossa neljä vuotta. Kun valmistuminen lähestyi ja rahat oli imetty, johtaja antoi opiskelijalle potkut. Opiskelija oli vissiin erehtynyt kritisoimaan johtajan tapaa kosketella ja puhua hempeitä opiskelijan vaimolle.

        Kokonaisuudessan pelottava ja arvaamaton kuvatus.


      • ettänäin kirjoitti:

        GLS-aivopesukokouksessa, jossa vuosittain kokoonnutaan painostuksesta ylistämään johtajan kuvaa DVD:ltä, Bill Hybels on korkein esimerkki Vapaakirkon suunnannäyttäjänä.

        Siellä toivotetaan DVD-kuva henkilökohtaisesti ja lämpimästi tervetulleeksi aplodien kera ja vastaillaan DVD-kuvan kysymyksiin käsiä kohottaen.

        Kun on sitten päivän aikana kuunneltu 12 tuntia sitä, että "kunnioita johtajaa, kunnioita johtajaa, valikoi ihmiset, valikoi ihmiset", poistuvat Vapaakirkon työntekijäpuudelit silmät pyörien ja ylennystä toivoen rakentamaan kulttiaan Hangon metsässä.

        Olenpa kuullut, että naisopiskelijat (jotka ovat miesopettajien suosiossa) koitetaan saada pukeutumaan tiukkoihin tai avariin paitoihin näkyvyyden parantamiseksi. Uralla eteneminen ilmeisesti helpottuu (vaikka sitä ei todellisuudessa ole edes olemassa). Kuvitelmat tästä on kuitenkin näennäisellä tärkeydellä luotu ja alaisten mieliin iskostettu.

        Seksiasennot kuitenkin oli tärkeä teema raamattutunneilla. voi voi

        Ei kannattaisi välttämättä huhuja kuunnella. Neljä vuotta Santalan metsässä olleena tiedän että ei pidä paikkaansa. Ainoa kerta kun pukeutumiseen puututtin oli kun naisopettaja sanoi, että ei tarvitsisi näyttää ihan metsäläiseltä. Sekin oli vain pieni toivomus. Monet tytöt eivät siellä edes meikkaa, paitsi jos on juhlia tai lähtevät viikonlopuksi ihmisten ilmoille. Ei jaksa usein laittautua, minkä ymmärrän kyllä kun opisto on niin syrjässä. Noista työkuvioista: Osa naisopiskelijoista on työllistynyt kotimaahan seurakuntatyöhön, osa ulkomaille lähetyskentille, vaikka toki on myös konservatiivisia seurakuntia jotka toivovat miestyöntekijää.


      • Sieltäpäselöytyy
        hovi kirjoitti:

        Piilojohtaja ei jää eläkkeelle. Loputon vallanhimo pitää hänet vauhdissa ja niinpä koulutus pysyy kirkon tärkeimpänä toimintona. Sinne mustaan aukkoon menevät kaikki rahat; mukaan lukien leskien rovot, kuten lipevin sanakääntein pyydellään. Evankelioiminen ja lähetystyö - niistä joudutaan tinkimään. jmmikkonen: olet varmasti vilpitön ja hyvä kristitty ja haluat ajatella kaikista hyvää. Kulissien takana on kuitenkin toinen maailma, usko tai älä.

        "Tulin opistolle koska halusin oppia tuntemaan miehen joka muutti maailman, jotta voisin tehdä samoin."
        https://www.facebook.com/tietoajajumalantuntemista/photos/a.417514674952328.86587.307355162634947/799643266739465/?type=1&theater

        Mitäpä tuohon lisäämään..kukahan vastaa markkinoinnista?


      • Sieltäpäselöytyy kirjoitti:

        "Tulin opistolle koska halusin oppia tuntemaan miehen joka muutti maailman, jotta voisin tehdä samoin."
        https://www.facebook.com/tietoajajumalantuntemista/photos/a.417514674952328.86587.307355162634947/799643266739465/?type=1&theater

        Mitäpä tuohon lisäämään..kukahan vastaa markkinoinnista?

        Minustakin oli ehkä turhan rohkea veto verrata itseään Jeesukseen maailman muuttamisessa. Roni on kuitenkin fiksu ja kiva nuori aikuinen. Ei hän kuvittele, että voisi yksin kertoa kaikille Jeesuksesta. Hän toivoo kuitenkin seurakunnalta, että näkisimme enemmän mahdollisuuksia.


      • Raamattuunuskova
        jmmikkonen kirjoitti:

        Nyt en oikein ymmärrä. Hannu Vuorinen on tällä hetkellä kirkkokunnanjohtaja. Toki hän on yhteisöllemme vastuussa saamastaan tehtävästä, mutta kirkkokunnanjohtajalla ei ole esimiestä, paitsi toki seurakunnan Herra.

        " Markus Nikkanen, vapaakirkon työntekijä ja teologian opiskelija kirjoitti joskus artikkelin, jossa sanoi että kristittyjen lopullinen päämäärä on
        ruumiin ylösnousemus ja uusi luomakunta, eikä taivas"
        Markus on vähän lennokas julistaja ja nythän hän oli tehnyt uuden R-käännöksenkin..?? Ja mitä kaikkea Skotlannissa oppiikaan..
        Mutta opettipa kuka mitä oppia tahansa, jos se ei ole yhtä pitävää RAAMATUN kanssa, on se hyljättävä. Siitä olen surullinen , että V.kirkko hyväksyy kaiken ulkomailta tulevan hölynpölyn, kuten aiemmin torontolaisuuden.
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle 1
        Niinkuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15
        50. Mutta tämän minä sanon, veljet,

        ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
        51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku,

        mutta kaikki me muutumme,

        52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

        53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen,

        ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

        Aika outo tuo Markuksen sanominen, mutta Raamattuhan opettaa, että emme me taivaassa ole, hääjuhlan jälkeen , vaan UUSIMAA, on olinpaikamme. Ja tämä ruumis MUUTTUU, uudeksi ruumiiksi.

        "Homot saa minun puolestani rakastella. En sitä ole kieltämässä. "

        RAAMATTU , sen kyllä kieltää !
        Ja toivon todellakin, että tuo ei ole VAPAAAKIRKON yleinen kanta (en tarkoita, että sinä edustaisit V.K.kantaa ).
        Asiasta en ole kuullut mitään opetusta.Hell.srk. sanoutui julkisesti tuosta irti ja hyvä niin.
        Mutta jokaiselle uskovalle, joka lukee Raamattua tuon luulisi olevan täysin selvä.
        http://www.svk.fi/?sid=231
        KOLMAS MOOSEKSEN KIRJA, LEVITICUS 18
        ... Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.
        Kirje heprealaisille 13
        4. Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken,
        ja aviovuode saastuttamatonna;
        sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.

        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6
        Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten ...


      • Jos jotain opin Suomen teologisella opistolla, niin ainakin sen, että Suomen vapaakirkolla ei ole kirjoitettua dogmatiikkaa tai laajaa tunnustuskirjaa. Jokainen seurakunta on omanlaisensa ja monenlaisia ovat seurakuntalaisetkin. Tietysti on tiettyjä yhteisiä asioita, joihin mm. tunnustus ja yhteiskuntajärjestys velvoittaa. Yhdessä sitten keskustellaan ja sovitaan asioista. Raamattua Vapaakirkossa pidetään suuressa arvossa. Vapaakirkon virallinen kanta on se, että Raamatun mukaan kristityn ei tule harrastaa avioliiton ulkopuolista seksiä, oli homo tai hetero.

        Jatkan vielä, että en todellakaan menetä yöuniani sen takia, että Suomessa on homoja. En ole kieltämässä homojen suhteita. Toivon, että luterilainen kirkko ei hyväksyisi Suomessa homojen vihkimistä, mutta se on luterilaisten oma päätös. Vapaakirkossa siihen ei olla menossa. Jos oltaisiin, niin oltaisiin jo sen verran liberalisoiduttu, että joutuisin itsekin miettimään uutta hengellistä kotia. Homoseksi ei ole kuitenkaan käsittääkseni sen kummempi synti kuin aviorikoskaan. Ainakin jos katsellaan Raamatun tekstejä, niin tällaista vaikutelmaa saa tiettyjen tekstien äärellä. Kristityn tulee Raamatun mukaisesti kilvoitella että harrastaisi petipuuhia vain aviovuoteessa aviopuolisonsa kanssa. Minusta homoja tulisi rakastaa ihmisinä ja heille kertoa evankeliumia, kohdella niin kuin muitakin ihmisiä. Itsekin olemme syntisiä.

        Markus ei ole tehnyt uutta Raamatun käännöstä, se on ihan älyttömän iso urakka sellainen. Toki hän on kääntänyt hepreasta ja kreikasta raamatuntekstejä suomeksi (ja aivan varmasti myös englanniksi opinnoissaan). Sitä kääntämistä harjoittelimme jo Suomen teologisella opistolla kun alkukieliä luimme. Suomenkielinen käännös on käännös, alkuteksti on alkuteksti. Markus osaa hyvin alkukieliä ja minusta on viisasta kuunnella sellaisia ihmisiä, varsinkin jos ei itse ole ollut mahdollisuutta tutustua Raamatun kieliin.

        Torontolaisuutta vapaakirkossa ei lopulta hyväksytty, mutta se johti jakaantumisiin joillakin paikkakunnilla ja syntyi City-seurakuntia. Olen samaa mieltä, että se ei ollut hyvä asia. Vineyard-liikkeen Toronton seurakunnan touhu oli niin villiä että Vineyardkin lopulta erotti kyseisen seurakunnan. Voisin lisätä tähän, että näin lähiaikoina David Herzog sai kiertää joissakin vapaaseurakunnissa ja opettaa diipadaapaa. Kyllä olisi minustakin parannettavaa siinä, että ketkä saa julistaa ja opettaa seurakunnissa.

        Tuosta uudesta luomakunnasta voi lukea vaikka Johanneksen ilmestyksen luvuista 20-22. Ajatus ei ole suinkaan uusi oppi, vaan ihan Raamatun teksteistä nouseva käsitys. "Minä näin uudet taivaat ja uuden maan." Taivaallinen Jerusalem laskeutui alas taivaasta maan päälle. Taivas ja maa yhdistyivät näyssä ja Jumala asui kansansa keskellä.

        Kristinuskossa korostetaan ruumiin ylösnousemusta, platonilaisuudessa sielun kuolemattomuutta. Platonilaisuus on vaikuttanut lännen kirkkoon, idän ortodoksisuuteen ei niinkään paljon. Meillä on ajatus, että kun kuolen niin sielu menee taivaaseen. Raamattu puhuu kuitenkin ylösnousemuksesta, viimeisestä tuomiosta, kadotuksesta ja uudesta luomakunnasta. Voi hyvinkin olla että sielu odottaa välitilassa ylösnousemusta Jumalan läsnäolossa, mutta tämä välitila, missä ihmisellä ei ole ruumista, ei ole ihmisen lopullinen tila.

        Vielä tuosta haureudesta, niin totesin että vapaakirkossa on jäseniä jotka elävät avoliitossa ja että on avioeroja ja uudelleenavioitumisia. Se vain on niin. Niin on helluntaiseurakunnissakin, olen siitä lukenut mm. Ristin Voitosta ja olen ollut jäsenenäkin hellareilla ja tiedän. Toivon että heitäkin rakastetaan ja tuetaan molemmissa liikkeissä ja muuallakin, niin kuin varmaan ainakin jossain määrin tehdäänkin. Kuitenkin Raamatussa ei avoliittoa hyväksytä, eikä oikein käsittääkseni uudelleen avioitumistakaan puolison eläessä, toki tästä jälkimmäisestä on jonkinverran eriäviä tulkintoja. On käsittääkseni kuitenkin kyse asiasta, jossa tarvitaan anteeksiantamusta.

        Vapaakirkon työntekijä voi kieltäytyä omantunnonsyistä vihkimästä eronneita. Osa vihkii. En halua tuomita ketään ihmistä valinnoistaan, siihen minulla ei ole myöskään oikeutta eikä valtaa. Jumala tuomitsee lopulta minut ja koko ihmiskunnan.


      • Raamattuunuskova
        jmmikkonen kirjoitti:

        Jos jotain opin Suomen teologisella opistolla, niin ainakin sen, että Suomen vapaakirkolla ei ole kirjoitettua dogmatiikkaa tai laajaa tunnustuskirjaa. Jokainen seurakunta on omanlaisensa ja monenlaisia ovat seurakuntalaisetkin. Tietysti on tiettyjä yhteisiä asioita, joihin mm. tunnustus ja yhteiskuntajärjestys velvoittaa. Yhdessä sitten keskustellaan ja sovitaan asioista. Raamattua Vapaakirkossa pidetään suuressa arvossa. Vapaakirkon virallinen kanta on se, että Raamatun mukaan kristityn ei tule harrastaa avioliiton ulkopuolista seksiä, oli homo tai hetero.

        Jatkan vielä, että en todellakaan menetä yöuniani sen takia, että Suomessa on homoja. En ole kieltämässä homojen suhteita. Toivon, että luterilainen kirkko ei hyväksyisi Suomessa homojen vihkimistä, mutta se on luterilaisten oma päätös. Vapaakirkossa siihen ei olla menossa. Jos oltaisiin, niin oltaisiin jo sen verran liberalisoiduttu, että joutuisin itsekin miettimään uutta hengellistä kotia. Homoseksi ei ole kuitenkaan käsittääkseni sen kummempi synti kuin aviorikoskaan. Ainakin jos katsellaan Raamatun tekstejä, niin tällaista vaikutelmaa saa tiettyjen tekstien äärellä. Kristityn tulee Raamatun mukaisesti kilvoitella että harrastaisi petipuuhia vain aviovuoteessa aviopuolisonsa kanssa. Minusta homoja tulisi rakastaa ihmisinä ja heille kertoa evankeliumia, kohdella niin kuin muitakin ihmisiä. Itsekin olemme syntisiä.

        Markus ei ole tehnyt uutta Raamatun käännöstä, se on ihan älyttömän iso urakka sellainen. Toki hän on kääntänyt hepreasta ja kreikasta raamatuntekstejä suomeksi (ja aivan varmasti myös englanniksi opinnoissaan). Sitä kääntämistä harjoittelimme jo Suomen teologisella opistolla kun alkukieliä luimme. Suomenkielinen käännös on käännös, alkuteksti on alkuteksti. Markus osaa hyvin alkukieliä ja minusta on viisasta kuunnella sellaisia ihmisiä, varsinkin jos ei itse ole ollut mahdollisuutta tutustua Raamatun kieliin.

        Torontolaisuutta vapaakirkossa ei lopulta hyväksytty, mutta se johti jakaantumisiin joillakin paikkakunnilla ja syntyi City-seurakuntia. Olen samaa mieltä, että se ei ollut hyvä asia. Vineyard-liikkeen Toronton seurakunnan touhu oli niin villiä että Vineyardkin lopulta erotti kyseisen seurakunnan. Voisin lisätä tähän, että näin lähiaikoina David Herzog sai kiertää joissakin vapaaseurakunnissa ja opettaa diipadaapaa. Kyllä olisi minustakin parannettavaa siinä, että ketkä saa julistaa ja opettaa seurakunnissa.

        Tuosta uudesta luomakunnasta voi lukea vaikka Johanneksen ilmestyksen luvuista 20-22. Ajatus ei ole suinkaan uusi oppi, vaan ihan Raamatun teksteistä nouseva käsitys. "Minä näin uudet taivaat ja uuden maan." Taivaallinen Jerusalem laskeutui alas taivaasta maan päälle. Taivas ja maa yhdistyivät näyssä ja Jumala asui kansansa keskellä.

        Kristinuskossa korostetaan ruumiin ylösnousemusta, platonilaisuudessa sielun kuolemattomuutta. Platonilaisuus on vaikuttanut lännen kirkkoon, idän ortodoksisuuteen ei niinkään paljon. Meillä on ajatus, että kun kuolen niin sielu menee taivaaseen. Raamattu puhuu kuitenkin ylösnousemuksesta, viimeisestä tuomiosta, kadotuksesta ja uudesta luomakunnasta. Voi hyvinkin olla että sielu odottaa välitilassa ylösnousemusta Jumalan läsnäolossa, mutta tämä välitila, missä ihmisellä ei ole ruumista, ei ole ihmisen lopullinen tila.

        Vielä tuosta haureudesta, niin totesin että vapaakirkossa on jäseniä jotka elävät avoliitossa ja että on avioeroja ja uudelleenavioitumisia. Se vain on niin. Niin on helluntaiseurakunnissakin, olen siitä lukenut mm. Ristin Voitosta ja olen ollut jäsenenäkin hellareilla ja tiedän. Toivon että heitäkin rakastetaan ja tuetaan molemmissa liikkeissä ja muuallakin, niin kuin varmaan ainakin jossain määrin tehdäänkin. Kuitenkin Raamatussa ei avoliittoa hyväksytä, eikä oikein käsittääkseni uudelleen avioitumistakaan puolison eläessä, toki tästä jälkimmäisestä on jonkinverran eriäviä tulkintoja. On käsittääkseni kuitenkin kyse asiasta, jossa tarvitaan anteeksiantamusta.

        Vapaakirkon työntekijä voi kieltäytyä omantunnonsyistä vihkimästä eronneita. Osa vihkii. En halua tuomita ketään ihmistä valinnoistaan, siihen minulla ei ole myöskään oikeutta eikä valtaa. Jumala tuomitsee lopulta minut ja koko ihmiskunnan.

        " Jos jotain opin Suomen teologisella opistolla, niin ainakin sen, että Suomen vapaakirkolla ei ole kirjoitettua dogmatiikkaa tai laajaa tunnustuskirjaa. Jokainen seurakunta on omanlaisensa ja monenlaisia ovat seurakuntalaisetkin."

        Niin tuossa Vapaakirkon linkissäkin sanottiin. Se , että ei ole on vähän kaksijakoinen, toisaalta hyvä ja toisaalta huono. Ihminen ehkä kuitenkin kaipaa rajoja, no toki ne Raamatusta löytää, mutta oli se hyvä, jos ne olisi kirkkokunnallakin.
        Siksi kai vapiksessa on porukkaa laidasta laitaan... En ole kuullut, että D.Hertzok olisi tulossa kiertueelle..? Hän on aika kiistanalainen persoona ja suoraan sanottua, ei kaipais sekoittamaan kenttää.


      • En ole kuullut minäkään että olisi tulossa, Pasi Turunen kirjoitti hänestä aika kipakasti. Oli kävimäärät niin pieniä viime kerralla sen johdota, että uhkaili Turusta Jumalan vihalla ja rangaistuksella. Turunen kuuluu muuten vapikseen, vaikka puuhaa enimmäkseen siellä Mellerin kerhossa. Tykkään Pasista aika paljon, ihan samaa en voi Leosta sanoa. Mutta kyllä se Herzog tosiaan joitakin vapaaseurakuntia ainakin sillä eka reissulla kiersi. Kuulin eräästä seurakunnasta että oli aiheuttanut sen verran hämminkiä vierailu että pitivät purkukeskustelun asiasta. Ainakaan siihen seurakuntaan ei varmaan ole enää asiaa hänellä.

        Olen samaa mieltä että on kaksijakoinen asia. Melkein kaikilla asioilla on hyviä ja vähemmän hyviä puolia. Vaikka meillä ei ole vapiksessa niin selkeitä opillisia linjauksia, kuin ehkä joskus toivoisi, niin SVK:ssa on toisaalta tilaa, mistä itse tykkään tosi paljon. Näkisin että tulevaisuutta on tällä kirkkokunnalla kyllä Suomessa, vaikka toki haasteita on myös paljon.


      • entinenvapaakirkollinen kirjoitti:

        Sattuu olemaan hyvän ystäväni aviomies. Rehti, reilu ja rehellinen ihminen, uskon,että opettajakin samanlainen. Olen tuntenut hänet 30 vuotta eikä koko tuona aikana ole näkynyt mitään niistä asioista, mistä häntä on syytetty. On ollut rankkaa seurata vierestä, millaiset kärsimykset Vapaakirkon johto on tälle perheelle aiheuttanut. Vapaakirkossa on paljon seurakuntia, jotka tekevät hyvää työtä, siitä huolimatta en voi olla enää tämän kirkkokunnan jäsen. Niin paljon valhetta ja kieroilua. Minulle on syntynyt se käsitys, että ko. opettaja on vaan ollut liian suosittu narsistisesti käyttäytyvälle johtajalle.

        On ilmeisesti kyse Rantasen Pentistä. Tunnen Penttiä ja minustakin hän on rehti, reilu ja rehellinen ihminen. Neljä vuotta hän minua opetti. Pentti on ollut suosittu opiskelijoiden keskuudessa, hän on huumorintajuinen ja hänellä on massiiviset tiedot mm. kirkkohistoriasta. Monet on tykänneet hänestä, mutta myös melkein kaikista opettajista, ainakin lähes kaikki ne, joiden kanssa olen asiasta jutellut. Saat toki pitää käsityksesi, minä en sitä jaa. En usko, että Penttikään hirveästi ilahtuisi, jos lukisi näitä keskusteluja täällä. Hänellä siihen tuskin on kuitenkaan ylimääräistä aikaa, kun opiskelee nyt Helsingin yliopistossa.

        Sen kerron, että kerran Simon kanssa hieman väänsin yhdestä asiasta ja valitin siitä Pentille. Pentti kuunteli ja tuki mutta sanoi kuitenkin minulle, että "Simoakin pitää ymmärtää". Simon kanssa sitten juttelin myöhemmin asiasta ja tällä kerralla oli kyse omasta väärinkäsityksestäni ja elämä jatkui. Simo joskus olettaa mielestäni ehkä vähän liian optimistisesti, että opiskelijoilla olisi suhteellisen hyvät pohjatiedot asioista. Kuitenkaan ei kaikki ole teologiaa lukeneet ennen opistoa. Sanoin hänelle, että minusta kannattaisi mielummin pyrkiä mahdollisimman selkeästi asioita ilmaisemaan, ettei tulisi väärinkäsityksiä.

        On mielestäni yleensä todellisuuden yksinkertaistamista väittää, että toiset on hyviä ihmisiä ja toiset pahoja. Uskoisin, että ajatus siitä, että meissä kaikissa on jotain hyvää ja jotain pahaa on lähempänä todellisuutta,


      • ExVapislainenmyös kirjoitti:

        Kyllä hän on erottanut opiskelijoitakin tuosta vaan, jos ovat mitenkään koittaneet puolustautua johtajan vallankäytöltä. Kritiikin esittäminen johtajan käytöksestä on johtanut välittömästi eristyssulkuun ja potkuihin. Johtajan vallankäyttö on voinut olla todella henkilökohtaista ja tunkeutunut alueille, johon tuollaisella tyypillä ei pitäisi olla mitään asiaa.

        Yksi opiskelija oli ollut talossa neljä vuotta. Kun valmistuminen lähestyi ja rahat oli imetty, johtaja antoi opiskelijalle potkut. Opiskelija oli vissiin erehtynyt kritisoimaan johtajan tapaa kosketella ja puhua hempeitä opiskelijan vaimolle.

        Kokonaisuudessan pelottava ja arvaamaton kuvatus.

        Uskon tietäväni kenestä puhut. En halua kovin paljoa sanoa ystävästäni. Sen sanon kuitenkin, että hän kertoi minulle, että hän lähti omasta tahdostaan ja ettei halua kantaa kaunaa ketään kohtaan. Pidän hänestä. Hän ei myöskään halua levittää toisista ihmisistä juoruja.

        Ymmärrän sen, että ihmisiin on helppo pettyä, oli missä tahansa yhteisössä. Itsekin olen pettynyt välillä toisiin ja minuunkin on varmasti petytty. Toivon, että tähänkin keskusteluketjuun osaa ottaneet voivat käsitellä pettymyksensä, antaa anteeksi niille, jotka ovat heitä vastaan rikkoneet, vapautua sisäisesti ja jatkaa elämää.


      • hooohhhhoijaaa kirjoitti:

        Onko eettistä, että Tampereella etenee >4 miljoonan euron projekti opiston siirtämiseksi ja samaan aikaan opiston opiskelijat kiertävät maata teemalla "Opiston talous on edelleen tiukalla. Olemme todella kiitollisia kaikille niille vapaakirkollisille, jotka vastasivat äskettäiseen keräyksen muodossa toteutettuun avunhuutoomme. Keräys tuotti yli 20 000 euroa. Se auttoi meitä niin paljon, ettei ketään ole tarvinnut irtisanoa, vaan kahden viikon pituiset lomautukset riittivät tällä kertaa."
        http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=182405

        Eikös tässä ole hieman kusetuksen makua?

        Niin, lomautuksia on jouduttu antamaan viime aikoina antamaan käsittääkseni useampana vuotena. Yleinen taloustilanne on maassamme aika heikko, kuten tiedämme, ja valtio on leikannut useammin kuin kerran reilusti osuuksiaan kansanopistoilta. Tämä on aiheuttanut taloudellista ahdinkoa myös muualla, kuten vaikkapa helluntailaisten Isossa Kirjassa, joka on myös kansanopisto.

        Vapaakirkko on sitten jonkinverran tullut vastaan, niin että opiston toiminta on ylipäätään voinut jatkua leikkauksista huolimatta, toki pyritään säästämään myös opistolla. Tuo Tampereen projekti on budjetoitu. Ennen kuin Santalan maita myydään (en tiedä myyvätkö minkä verran ja milloin, mutta kuullut olen, että myyvät ainakin jonkinverran) budjetin pitää pysyä suunnilleen kaavailluissa raameissa.


      • Anonyymi
        Surullista kirjoitti:

        Yllättävän keskeistä oli klitoriksesta, nyrkkikyllikistä, panemisesta, pano:sta, rinnoista, seksiasennoista, viinanjuomisesta, anaaliyhdynnästä jne. opettaminen raamattutunneilla.

        Hmh.. kirkollinen tulevaisuus - tässäkö?

        Olkoon puheemme rakentavaista ja mieluista niille, jotka kuulevat.
        Kannattaisi ko henkilön kerrata Raamatusta neuvot, joita Paavali antaa nuorelle Timoteukselle.


    • Syrjiminen on synti?

      Onko syrjiminen ja toisen vähätteleminen Jumalan sanan noudattamista kyllä sitä noudatetaan mutta ei kaikki noudata ja kaikissa kohdissa varsinkaan nuoriso valitsee ympärilleen ihmiset sen mukaan ketä h pitävät mahtavana, huumorintajuisena mukavana tyyppinä mutta hiljaisemmat ja totisemmat tyypit eivät kelpaa tämäkö on lähimmäisen rakkautta josta he itse samaan aikaan vaahtoavat.

    • älykääpiöiden joukko

      On muutakin syrjimistä tai ainakin sitä seurakuntien kaitsijoilta jotka itseään pastoriksi tituleeraavat.
      Pahin ja törkein tapaus on tässä muutama vuosi sitten kun eräs entinen jehovantodistaja halusi liittyä seurakuntaan.Häntä kohdeltiin seurakuntaan liittymisen yhteydessä kuin vierasta sikaa.
      Aivan ennen kuulumatonta oli hänen kohtelunsa.
      Eipä ole häntä sen jälkeen paljoa näkynyt,enkä kyllä ihmettele. Ei näkyis minuakaan jos sellaiseen kohteluun joutuisin.

      • kavahtakaa heitä

        Ihan mielisairaita suurin osa.Kuuluis hoitolaitokseen.Ei kovin montaa tervejärkistä koko sakissa.


      • Tipale
        kavahtakaa heitä kirjoitti:

        Ihan mielisairaita suurin osa.Kuuluis hoitolaitokseen.Ei kovin montaa tervejärkistä koko sakissa.

        Ootko meihin jokaiseen 15 000 jäseneen tutustunut, kun noin viiltävän analyysin pystyt esittämään. :) Epätäydellisten ihmisten toimiessa tapahtuu valitettavasti silloin tällöin ikäviä asioita. Sellaista yhteisöä tuskin on, jossa näin ei olisi.


      • seli seli
        Tipale kirjoitti:

        Ootko meihin jokaiseen 15 000 jäseneen tutustunut, kun noin viiltävän analyysin pystyt esittämään. :) Epätäydellisten ihmisten toimiessa tapahtuu valitettavasti silloin tällöin ikäviä asioita. Sellaista yhteisöä tuskin on, jossa näin ei olisi.

        Samaa liirumlaarumia kun muissakin tapauksissa.
        Minkähän takia se sama pelle-pastori saa huseerata edelleen?
        Onko niin että vapaakirkon pastorit määrittelevät ketkä saa olla Jeesuksen seuraajia ja ketkä eivä?
        Samanlainen huuhaa lahko kuin muutkin.


    • Jeesus pelastaa

      Otantani on 25:stä.Sieltä löytyi vajaat puolet tervejärkistä.Muut mielenterveyspotilaita,itsekseen hihittelijöitä,y.m. ADHD,maanis-debressiivisiä.
      Jos tuollaisessa joukossa alkaa liikuskella,tule itsekin samanlaiseksi.

      Pastoreistakin löytyy pahasti narsistisia tyyppejä joiden saarnat on lähinää:"minä silloin.minä tällöin.Et kait sinä vain aio tulla meidän seurakuntaan"?
      Joten parasta pysyä pois.

      Olen keskustellut tästä ilmiöstä muidenkin "uusien kanssa" ja ovat huomanneet saman.
      Mitäs tästä pitäisi tehdä yhteenvetona?
      "Teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi".

    • kysykääs

      Sen vähän mitä olen haastatellut näitä "heränneitä", niin melkein kaikilla on erittäin synkkä menneisyys.
      On murhamiehiä, rosvoja, linnankiertäjiä ja kaikenlaista kolttostentekijää. Miksi?
      Sitten kun aikansa hallelujaa huudellaan, alkaa elämä luistaa ja rahaakin tulee, niin jopa uskonnon opit alkavat kummasti hämärtyä.
      Usein heistä tulee kieroista kieroimpia, toisia tuomitsevia mutta eivät itse elä lainkaan sen 'ison kirjan' mukaan. Miksi?
      Tähän on helppo vastata että me ihmiset olemme vajavaisia mutta kun ei edes yritetä. Miksi?

      • älä sure

        Jaahas! Massapostittaja.


    • kusetus lahko

      Kuka pöhkö sitä rahoittaa tuollaista palikka kirkkoo, ateistit voi kokoontua vaikka kaatopaikalla! Valtion kirkossa levitetään evankeljumii riittävästi luulis riittävän hihhuloille!

      • Tipale

        Minäkin pöhkö yhtenä sinne kymmenykseni lahjoitan. Oli taas todella siunaava kokous tänään. Valitettavan vähälle se Jumalan Sanan levittäminen tuntuu "valtion kirkossa" usein jäävän.


    • Juuonkokemusta

      Suomen teologisessa opistossa tapahtuu opiskelijoiden keskuudessa erittäin paljon avioeroja opintojen aikana. Monet henkilökunnan jäsenet ovat näin sanoneet.

      Johtunee lähinnä siitä pärstäkertoimen perusteella tapahtuvasta erottelusta. Taistelu kuitenkin johtajan suosiosta on kovaa ja kun yleinen käytäntö on, että esim. puolisoista toinen eristetään kaikesta toiminnasta jos ei onnistu miellyttämään johtajaa. Tämä on omiaan aiheuttamaan vakavia ristiriitoja ja eriarvoisuutta avioliiton sisälle, joka sitten kulminoituu eroon. Saatu arvostus on suoraan verrannollinen johtajaa kohtaan osoitettuun kyseenalaistamattomaan kunnioitukseen. Tämä ei kuitenkaan aina riitä, sillä aina ei tiedä mistä johtaja loukkaantuu. Jos hän loukkaantuu, voi olla ainakin varma, että peli on menetettty.

      Johtaja tietää, että opiskelemaan lähtevien tarve "seurata kutsumusta" on niin voimakas, että hänen toimiaan ei siten voi arvostella - siinähän voi joutua kyseenalaistamaan kutsumuksensa tai peräti luopumaan siitä minkä "Jumala on kohtaloksi määrännyt".

      Kokonaisuudessaan opiskelijoissa on kolme ryhmää:
      1. julkisesti korotetut
      2. mitäänsanomattomat
      3. eristetyt

      Sinkuilla on helpompaa, koska heihin on helpompi toteuttaa "kaikkea kivaa".
      Lisäksi kannattaa tarkoin harkita mitä suustaan päästää. Kaikkea omaa tekemistä ja sanomista kierrätetään sitten muiden luokkien keskuudessa ja muualla.

      Väsytti kuunnella sitä joidenkin opiskelijoiden ylistämistä ja toisten vähättelyä selän takana opettajien toimesta. Hienointa tuntui olevan, kun johtaja pääsi julistamaan nöyryyttäneensä jotakuta opiskelijaa oikein kunnolla muiden edessä.

      Vallankäytön muotoja ja seksuaalisia omituisuuksia oli lukemattomia, joista voin kertoa lisääkin. Kuitenkin melko tyypillistä suljetun yhteisön toimintaa, josta kukaan ei ääneen uskalla puhua. Sen verran pienet on piirit ja luonnollisesti organisaatiossa ei ole tulevaisuutta itsenäisesti ajatteleville tai muuten "yksinäisiksi susiksi" luokitelluille henkilöille.

      Millähän ne tuhannet eurot saisi takaisin, jotka tuohon kammottavaan laitokseen tuli syydettyä. Saattaa olla kohta ajankohtaista.

      • Fyidå

        Hyvä tietää mihin p.skaan olen kynteni pistänyt.


      • tarinoitaoiskertoa
        Fyidå kirjoitti:

        Hyvä tietää mihin p.skaan olen kynteni pistänyt.

        Joo... itse kadun lopun elämääni sitä, että tuhlasin siellä vuosia elämästäni, tajuttomasti rahaa, melkein mielenterveyteni ja uskoni siinä samalla.
        Todella per*eestä se mesta ja ne narsistijohtajat. Voi vielä julkisuus koittaa tuolle huijariporukalle.

        Neuvoni on: katso eteesi ja ympärillesi, pidä pääsi ja itsenäisyytesi, ajattelusi ja uskosi. Lähde pois jos vähänkään siltä tuntuu tai kun asiat alkaa häiritsevällä tavalla vaikuttamaan omituisilta. Sitä ei tarvitse hävetä eikä se ole uskosi mittari!


      • surusilmä
        tarinoitaoiskertoa kirjoitti:

        Joo... itse kadun lopun elämääni sitä, että tuhlasin siellä vuosia elämästäni, tajuttomasti rahaa, melkein mielenterveyteni ja uskoni siinä samalla.
        Todella per*eestä se mesta ja ne narsistijohtajat. Voi vielä julkisuus koittaa tuolle huijariporukalle.

        Neuvoni on: katso eteesi ja ympärillesi, pidä pääsi ja itsenäisyytesi, ajattelusi ja uskosi. Lähde pois jos vähänkään siltä tuntuu tai kun asiat alkaa häiritsevällä tavalla vaikuttamaan omituisilta. Sitä ei tarvitse hävetä eikä se ole uskosi mittari!

        Kiitos neuvostasi. Harkitsen vakavasti, sillä olen riekaleina. Jeesus auta!


      • liikaanähnyt
        tarinoitaoiskertoa kirjoitti:

        Joo... itse kadun lopun elämääni sitä, että tuhlasin siellä vuosia elämästäni, tajuttomasti rahaa, melkein mielenterveyteni ja uskoni siinä samalla.
        Todella per*eestä se mesta ja ne narsistijohtajat. Voi vielä julkisuus koittaa tuolle huijariporukalle.

        Neuvoni on: katso eteesi ja ympärillesi, pidä pääsi ja itsenäisyytesi, ajattelusi ja uskosi. Lähde pois jos vähänkään siltä tuntuu tai kun asiat alkaa häiritsevällä tavalla vaikuttamaan omituisilta. Sitä ei tarvitse hävetä eikä se ole uskosi mittari!

        Ihan vain tiedoksi. Narsistijohtajia on vain yksi ja muut kuuluvat "hoviin"' eli ovat niitä, joiden tehtävä on mielistellä johtajaa. Jos seisot omilla jaloillasi etkä lähde pers..en nuolemiseen sinusta tulee mitätön ja joudut huonoon valoon. Et saa töitä vapaakirkosta, koska narsistijohtajalta tietty kysytään ensin. Vain suosikkeja suositellaan.


      • aivanliikaanähnytmyös
        liikaanähnyt kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi. Narsistijohtajia on vain yksi ja muut kuuluvat "hoviin"' eli ovat niitä, joiden tehtävä on mielistellä johtajaa. Jos seisot omilla jaloillasi etkä lähde pers..en nuolemiseen sinusta tulee mitätön ja joudut huonoon valoon. Et saa töitä vapaakirkosta, koska narsistijohtajalta tietty kysytään ensin. Vain suosikkeja suositellaan.

        Näinhän se on. Minkähänlaisia palveluksia siellä opiskelijaparat joutuvat tarjoamaan uralla etenemiseksi? Tosiasiassahan Vapaakirkko ei pysty edes palkkaamaan ketään, joten petoksellehan nekin odotukset perustuvat, joilla isä aurinkoinen alaisensa valtaansa sulkee.

        Kuulin, että joku oli joutunut lähtemään sieltä. Itse ongelmaan ei näköjään kukaan uskalla kuitenkaan puuttua.

        Vaikka ei tavoittelisikaan mitään töitä ja haluaisi vaan olla ns. riviopiskelija mielenkiinnosta teologiaa kohtaan, isä aurinkoinen tekee mielellään elämästä h*lvetin. Häntä loukkaa melkein mikä tahansa, eikä hänellä elämästä oikein näytä tulevan mitään jos ei saa jatkuvaa ylistystä. Taitaa olla puudelilla vähän vaikea lapsuus tai jotain.

        Autokauppiaana (mallia häkki) voisi olla ihan hyvä. Tosin ei kovin suuren autokaupan.


      • aikapahajuttu

        Tein muuten sen havainnon myös, että rumat ihmiset eivät oikein pärjänneet. He yleensä lopettivat aika nopeasti alkuinnon muututtua täydelliseksi romahdukseksi. Kauniit pojat ja nätit tytöt olivat joillekuille opettajille niitä mieluisimpia. Muut sitten katosivat pikkuhiljaa, paitsi jos olivat sukua isä aurinkoiselle.

        Asia oli erikseen, jos muuten sattui suututtamaan johtajan tai ei osannut miellyttää oikealla tavalla.


      • surusilmä

        Näistä vääryyksistä pitäisi nostaa iso meteli. Niin moni kärsii hiljaa mielessään.


      • Liianpaljonnähnytmyös
        surusilmä kirjoitti:

        Näistä vääryyksistä pitäisi nostaa iso meteli. Niin moni kärsii hiljaa mielessään.

        Tiedän. Tiedän myös paljon tapauksia ja historiaa - tietysti myös omani. Jonkinlaista koontia pitäisi varmaan tehdä ja viedä putiikki oikeuteen. Naisuhreja lienee aikalailla, vaikka ei kai sieltä kukaan muukaan ilman väkivaltaa selviä.

        Itse maksoin niin kovan hinnan noiden sekopäiden touhusta, että ois takaisinsaannin paikka.

        "älä moiti kättä, joka sinua ruokkii", onko kellekään tuttu lause? :)


      • Toivottavasti helpottaa, jos saa purkaa sydäntään. Ikävä kuulla, jos on näin kielteisiä kokemuksia mitä kommenttien perusteella saa kuvaa. Vaikka itselläni on hyvin erilainen kokemus, niin en halua mitätöidä kenenkään kokemusta.

        Tiedän hieman näistä parista avioerosta viime ajoilta, mutta en halua niistä puhua juuri sen enempää. Kyse on ystävistäni. Heidän asioistaan ja yksityisyydestään. Yleisesti sanon, että avioerot on varmasti aina kipeitä. Sen sanon kyllä, että Simoa ei kannattaisi niistä kuitenkaan syyttää. En oikein usko, että näille ystävilleni tulisi edes mieleen sellainen.

        Tuosta jaottelusta. Opistolla on pienet resurssit. Opettajia on aika vähän ja he ovat aika tiukilla kun työtä on paljon. Varmasti olisi parempi, että opiskelijoita huomioitaisiin enemmän. Kyllä opettajat pyrkivät sen ajan ja resurssien puitteissa mitä heillä on keskustelemaan ja tukemaan. Ja opiskelijat tukevat myös toisiaan. Ihan hyvä henki on minusta opiskelijoiden kanssa ollut, sen minkä neljä vuotta olin.

        Noista piireistä. On totta, että Suomen vapaakirkko on pieni kirkkokunta. Jäseniä on vähän yli 14 000. Pienillä liikkeillä on joskus se vaara, että ollaan liikaa oman liikkeen parissa. Eräskin nuori nainen sanoi minulle, että on "kasvanut pumpulissa". Suomen vapaakirkko ei kuitenkaan ole lahko, vaan kirkko. Näin sanoi mm. edesmennyt ekumeniikan prfessori Seppo A. Teinonen Helsingin yliopistolta. Teemme kyllä yhteistyötä muiden kirkkojen kanssa Suomessa, sekä myös yhteistyötä julkisen sektorin kanssa. Toivoisin kyllä, että vuorovaikutusta muuhun yhteiskuntaan ja muihin kirkkoihin olisi vieläkin enemmän.


      • Haluan vielä erikseen mainita, etten edusta täällä vapaakirkon virallista kantaa. En ole vapaakirkon työntekijä, olen vain vapaakirkollinen teologianopiskelija.


      • nähtyon

        Pieni on joo....ja pieneksi jää,kunnes tajutaan että höyrypäiden ei pidä sallia ruveta seurakunnassa pastoriksi.
        Ihmisiä on aivan turha huijata.
        Ne jotka ovat hengellä täytetyt eivät ole eksytettävissä.
        Raatelevat sudet pyörii seurakunnissa nimellä:pastori.


      • Tästä keskustelusta tuli mieleen sanoa vielä, että minusta Simo Lintinen on hyvä tyyppi. Hän osaa opettaa ja johtaa. Ehkä enemmän vielä opin hänen rohkeasta elämänasenteestaan ja rakkaudellisesta suhtautumisesta toisiin ihmisiin, kuin luennoista, vaikka ne luennotkin oli hyviä.

        Hyvässä seurassa hän on siinäkin mielessä, että myös VT:n profeettoja ja Jeesuksen ensimmäisiä opetuslapsia parjattiin. Kirkkohistoriastakin löytyy monia esimerkkejä siitä, miten todellisia kristillisiä vaikuttajia on parjattu, kuten Athanasiosta, Johannes Krysostomosta, Lutheria, Spurgeonia jne. Kuuluu varmaan toimenkuvaan.

        Kotimaassammekin esim. luterilaisia herätysliikkeitten johtajia, kuten Laestadiusta ja Paavo Ruotsalaista haukuttiin. Lähempänä omaa aikaamme esim. Ison Kirjan entinen apulaisrehtori Jouko Ruohomäkikin sanoi, että kyllä tuli sitä asiatonta arvostelua.

        En usko, että tässä on kyse tietyillä kommentoijilla siitä, että haluttaisiin aidosti keskustella asioista, vaan enemmänkin siitä, että halutaan puhua pahaa. En tiedä keitä olette, mutta toivon teille kuitenkin hyvää jatkoa.


      • nähtyon

        Jos pastori yrittää estää aidosti ja vilpittömästi seurakuntaan haluavan seurakuntaan liittämisen vain sen takia että hän ei pidä jäseneksipyrkivän menneisyydestä, vaikka muut seurakuntalaiset ovat hänet jo hyväksyneet,niin eikö sellainen pastori ansaitsisi myllynkiven kaulaan laittamisen ja pastorin heittämisen keskelle meren selkää?
        Sitten ihmetellään miksi enemmistö kirkossa käviöistä kohta liukenee muihin seurakuntiin.

        Mainitsemasi henkilöt eivät ole tässäkohdin kyseessä vaan aivan muu.
        Yks lahtelainen minä,minä tyyppi,minä silloin minä sitä ja tätä ja mun lapset.

        Paavali kirjoitti susista jotka livuttautuvat seurakuntiin ja näillä on paimenen kaapu.
        Myöskin koiriksi Paavali heitä nimitti.


      • Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

        Toivottavasti helpottaa, jos saa purkaa sydäntään. Ikävä kuulla, jos on näin kielteisiä kokemuksia mitä kommenttien perusteella saa kuvaa. Vaikka itselläni on hyvin erilainen kokemus, niin en halua mitätöidä kenenkään kokemusta.

        Tiedän hieman näistä parista avioerosta viime ajoilta, mutta en halua niistä puhua juuri sen enempää. Kyse on ystävistäni. Heidän asioistaan ja yksityisyydestään. Yleisesti sanon, että avioerot on varmasti aina kipeitä. Sen sanon kyllä, että Simoa ei kannattaisi niistä kuitenkaan syyttää. En oikein usko, että näille ystävilleni tulisi edes mieleen sellainen.

        Tuosta jaottelusta. Opistolla on pienet resurssit. Opettajia on aika vähän ja he ovat aika tiukilla kun työtä on paljon. Varmasti olisi parempi, että opiskelijoita huomioitaisiin enemmän. Kyllä opettajat pyrkivät sen ajan ja resurssien puitteissa mitä heillä on keskustelemaan ja tukemaan. Ja opiskelijat tukevat myös toisiaan. Ihan hyvä henki on minusta opiskelijoiden kanssa ollut, sen minkä neljä vuotta olin.

        Noista piireistä. On totta, että Suomen vapaakirkko on pieni kirkkokunta. Jäseniä on vähän yli 14 000. Pienillä liikkeillä on joskus se vaara, että ollaan liikaa oman liikkeen parissa. Eräskin nuori nainen sanoi minulle, että on "kasvanut pumpulissa". Suomen vapaakirkko ei kuitenkaan ole lahko, vaan kirkko. Näin sanoi mm. edesmennyt ekumeniikan prfessori Seppo A. Teinonen Helsingin yliopistolta. Teemme kyllä yhteistyötä muiden kirkkojen kanssa Suomessa, sekä myös yhteistyötä julkisen sektorin kanssa. Toivoisin kyllä, että vuorovaikutusta muuhun yhteiskuntaan ja muihin kirkkoihin olisi vieläkin enemmän.

        "Suomen vapaakirkko ei kuitenkaan ole lahko, vaan kirkko. "
        Tämä on totta. Vaikka itsekin olen nykyään kriittinen ja ei tahdo tuntea Vapaakirkkoa enää kodikseen, niin se on selvä, että lahkosta ei ole kyse. Jossain yksittäisessä seurakunnassa voi ehkä olla siihen viittaavia elementtejä ( en ole itse törmännyt), mutta kirkkokuntaa tai sen jäseniä on turha syyttää lahkolaisuudesta.


      • Anonyymi
        nähtyon kirjoitti:

        Jos pastori yrittää estää aidosti ja vilpittömästi seurakuntaan haluavan seurakuntaan liittämisen vain sen takia että hän ei pidä jäseneksipyrkivän menneisyydestä, vaikka muut seurakuntalaiset ovat hänet jo hyväksyneet,niin eikö sellainen pastori ansaitsisi myllynkiven kaulaan laittamisen ja pastorin heittämisen keskelle meren selkää?
        Sitten ihmetellään miksi enemmistö kirkossa käviöistä kohta liukenee muihin seurakuntiin.

        Mainitsemasi henkilöt eivät ole tässäkohdin kyseessä vaan aivan muu.
        Yks lahtelainen minä,minä tyyppi,minä silloin minä sitä ja tätä ja mun lapset.

        Paavali kirjoitti susista jotka livuttautuvat seurakuntiin ja näillä on paimenen kaapu.
        Myöskin koiriksi Paavali heitä nimitti.

        Miten haluta srk,kun saarnaaja vähän ennen kokousta soitti vanhemmille,että väsynyt yön toihuissa täytyy ny herättää ja tuoda siunattavaksi seurakuntaan.Ei siin omaa minää ollut ku molemmin puolin tuupattiin autoon sekä horjuen penkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomen vapaakirkko ei kuitenkaan ole lahko, vaan kirkko. "
        Tämä on totta. Vaikka itsekin olen nykyään kriittinen ja ei tahdo tuntea Vapaakirkkoa enää kodikseen, niin se on selvä, että lahkosta ei ole kyse. Jossain yksittäisessä seurakunnassa voi ehkä olla siihen viittaavia elementtejä ( en ole itse törmännyt), mutta kirkkokuntaa tai sen jäseniä on turha syyttää lahkolaisuudesta.

        Kirkko nimitys ei ole todellakaan lahkolaisuudesta pois vievä. Raamattu ei tunne kuinnPyhien Seurakunnan, jotka ovat uloskutsutut maailmasta ja sen riennoista , opettaa Jeesus Kristus .
        Ev. Lut kirkko on maan suurin lahko, koska se ei kunnioita Jumalan Sanaa .
        Syntiä.ei ole ja haureus rehoittaa, joka suuntaan .Uusliittoja syntyy, kuin sieniä sateella .Ja homoliitot ovat edelleen Jumalalle kauhistus . Paholainen on astunut kirkon puikkoihin,

        Siksi kavahdan srk.tia , jotka ovat vapaossa suunnissa alkaneet ratsastaa kirkon tavoin. Kohta ovat yhtä hukassa .
        Pahin harha on lapsi kaste, joka perustuu papin palkkaan, ei kristillisiin tapoihin , mitkä löytyy Sanasta ! Kastetaan lapset automaatio takaa pappien palkat kirkollisveron myötä .
        Pieni lapsi menee taatusti taivaan kotiin kastamattakin . Ymmärrys joko pelastaa tai kadottaa ihmisen, siihen katsoen, miten hän Suhtautuu Herraan Jeesukseen ja sybtiensä sovitukseen Jeesukden veren kautta .
        Sillä kahta herraa ei voi palvella kukaan.
        Syntiset tunnustivat syntinsä ja sen jälkeen OTTIVAT KASTEEN , kun Jeesuksen veri oli vapauttanut huonosta omastatunnosta.
        Ja niin heitä lisääntyi, jopa 3000 yhden päivän aikana.

        Kirkon oppi ja ajattelutapa ei ole Jumalasta, jos olisi, ei vankilat olisi täynnä evlut srk.n kuuluineita .
        Sillä kasteessa ihminen ei uudestisynny , vaan kun hän tunnustaa syntinsä Jumala antaa hänelle voiman tulla Jumalan lapseksi . Eleina


    • Tunnustan

      Taivastenvaltakunta on perustettu, ettei ihmisen tarvitsisi etsiä totuutta yhteiskunnista.

    • Anonyymi

      warrenhöpötysenjälkeenvoiollaliianmyöhäistähuutaaapua

    • Anonyymi

      vapaakirkollisuusraitaitaaollaameriikkalaisenmenestyteologianwarrenisminlumoissajahaluaaselkokielistääpyhääraamatunsanomaaseköonhoukutinuskonnolliseenyhteyteen

      • Anonyymi

        Karttakaa väärää vapaaseurakunnan oppia!
        Raamattu on oikein kirjoitettu, mutta capaaseuranta vääristää sitä ihmistekoisesti, ei ole ainoa Suomessa....niitä löytyy lähes 160 eri seurakuntaa, kirkot mukaan luettuna, Suomesta.
        Melkoista eksytystä!!!
        Tämä on mahdollista, kun ihmiset eivät itse lue Raamattua...mennään vaan massan mukana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karttakaa väärää vapaaseurakunnan oppia!
        Raamattu on oikein kirjoitettu, mutta capaaseuranta vääristää sitä ihmistekoisesti, ei ole ainoa Suomessa....niitä löytyy lähes 160 eri seurakuntaa, kirkot mukaan luettuna, Suomesta.
        Melkoista eksytystä!!!
        Tämä on mahdollista, kun ihmiset eivät itse lue Raamattua...mennään vaan massan mukana!

        Niin monet julistajat julistavat valheellisesti, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin monet julistajat julistavat valheellisesti, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.

        1234567---

        Kristittyjä ei vaadita viettämään viikoittaista sapattipäivää.
        He ovat ”Kristuksen lain” alaisia, eikä sapatinvietto sisälly tähän lakiin.
        Galatalaisille 6:2
        Kolossalaisille 2:16, 17
        Hakeudu eroonlahkostasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristittyjä ei vaadita viettämään viikoittaista sapattipäivää.
        He ovat ”Kristuksen lain” alaisia, eikä sapatinvietto sisälly tähän lakiin.
        Galatalaisille 6:2
        Kolossalaisille 2:16, 17
        Hakeudu eroonlahkostasi!

        Eipä löydy teiltä totuutta !

        1700-luvun Luterilaisten virsien sanoin. Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
        136.1. Ken tahtoo olla kristitty, ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Adventistien Adventtilauluja. 80. 1. On Herra , kaikki käskysi Vakaat ja oikeat. On täydellinen LAKISI, Sanasi vanhurskaat.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä löydy teiltä totuutta !

        1700-luvun Luterilaisten virsien sanoin. Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
        136.1. Ken tahtoo olla kristitty, ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Adventistien Adventtilauluja. 80. 1. On Herra , kaikki käskysi Vakaat ja oikeat. On täydellinen LAKISI, Sanasi vanhurskaat.

        1234567---

        Keskity vain Raamattuun.
        Virretkin on ihmistekoista mössöö, joista niitäkin moni on raamatunvastainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskity vain Raamattuun.
        Virretkin on ihmistekoista mössöö, joista niitäkin moni on raamatunvastainen!

        Keskityn Raamattuun: LAKIIN ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
        Myöskin: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa.

        Raamatut vuosilta 1642 ja 1903. Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskityn Raamattuun: LAKIIN ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
        Myöskin: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa.

        Raamatut vuosilta 1642 ja 1903. Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        1234567---

        Uskosi on turhaa, jos pidät Jeesusta jumalana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskosi on turhaa, jos pidät Jeesusta jumalana!

        Jeesus sanoi: Isä on minua suurempi. Jeesus myöskin sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristittyjä ei vaadita viettämään viikoittaista sapattipäivää.
        He ovat ”Kristuksen lain” alaisia, eikä sapatinvietto sisälly tähän lakiin.
        Galatalaisille 6:2
        Kolossalaisille 2:16, 17
        Hakeudu eroonlahkostasi!

        Myöskin Presidenttin Mauno Koiviston isä Juho Koivisto piti uskoon tultuaan Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. Näitä ymmärtäväisiä löytyy aina sieltä täältä.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin monet julistajat julistavat valheellisesti, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.

        1234567---

        Se kuuluu juutalaisille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskity vain Raamattuun.
        Virretkin on ihmistekoista mössöö, joista niitäkin moni on raamatunvastainen!

        Ei ole tämä virsi Raamatun vastainen !

        PSALMI 92. YLISTYSLAULU VANHURSKAAN JUMALAN KUNNIAKSI. . . VIRSI, SAPATINPÄIVÄ-LAULU. HYVÄ ON HERRAA KIITTÄÄ JA VEISATA KIITOSTA SINUN NIMELLESI, SINÄ KORKEIN.

        1234567---


    • Anonyymi

      Tv seiskassa pastori Helena Penttilä, alkoi saarnaamaaan, ja millä nuotilla. Piti vaihtaa kanavaa ja joutuin, otti niin korviin.

      • Anonyymi

        Naisten tulisikin vaijeta seurakunnassa. Naiset huutakoot kotonaan muksuilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisten tulisikin vaijeta seurakunnassa. Naiset huutakoot kotonaan muksuilleen.

        Älä sitten kattele TV7, ei sitä tosi uskovat koskaan kattele.

        Sitäpaitsi, TV7 ei oo seurakunta, niinku ei oo tämäkään palsta. Täällä saa kirjoittaa vaikka puupäät!


      • Anonyymi

        Nuotti oli teeskentelyä. Eikö naiset osaa mennä syrjemmälle. Hiljaa olemalla olisivat paljon viisaamman näköisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisten tulisikin vaijeta seurakunnassa. Naiset huutakoot kotonaan muksuilleen.

        Mille muksuille siis 50-70 naisilla harvemmin,kun aika mikä vähentää muksuja päiväkodit ja koulut vähenee väen vähetessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuotti oli teeskentelyä. Eikö naiset osaa mennä syrjemmälle. Hiljaa olemalla olisivat paljon viisaamman näköisiä.

        Kaikki eivät ole ihmiskunnain kipeitä. Eivätkä kenenkään nyrkin alla.

        Tekevät sitä, mitä HERRA On johtanut tekemään...

        Ihmisten mielipiteet eivät siinä paina.
        JK: Painu itse syrjemälle että JEESUS saa sijaa!


    • Anonyymi

      Vapaakirkon loppu on myös lähellä, samoin muut kirkot.
      Näin on käynyt jo monissa muissa maissa, esim Canadassa!

      • Anonyymi

        Juuri näin ja kolminaisuus ja sielunkuolemattomuus opin takia, joita vapaakirkko opettaa raamatunvastaisesti!
        Karttakaa, älkää mieltykö raamatunvastaisuuteen.


    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat? Missä asiassa ?

      • Anonyymi

        Raamattu ei opeta kolminaisuusoppia
        Ei opeta siemunkuolemattomuusoppia
        Raamattu opettaa, että Jeesus on Jumalan poika.
        Vapaakirkko opettaa, että Jeesus oli itse jumala.

        Törkeää ihmisten huijaamista, mutta ihmisten on syy, kun eivät itse lue Raamattua!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei opeta kolminaisuusoppia
        Ei opeta siemunkuolemattomuusoppia
        Raamattu opettaa, että Jeesus on Jumalan poika.
        Vapaakirkko opettaa, että Jeesus oli itse jumala.

        Törkeää ihmisten huijaamista, mutta ihmisten on syy, kun eivät itse lue Raamattua!!!

        Totta haastat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu ei opeta kolminaisuusoppia
        Ei opeta siemunkuolemattomuusoppia
        Raamattu opettaa, että Jeesus on Jumalan poika.
        Vapaakirkko opettaa, että Jeesus oli itse jumala.

        Törkeää ihmisten huijaamista, mutta ihmisten on syy, kun eivät itse lue Raamattua!!!

        Eikö se niin mene, että Jumala = Jeesus = ihmiset. Jeesus oli Jumalan fyysinen ilmestys maailmassa. Jumala on kaikissa, mutta hänet pitää vain löytää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se niin mene, että Jumala = Jeesus = ihmiset. Jeesus oli Jumalan fyysinen ilmestys maailmassa. Jumala on kaikissa, mutta hänet pitää vain löytää?

        Teet Jeesuksesta suuren valehtelijan!
        Hän puhui aina isästään, joka oli hänet lähettänyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet Jeesuksesta suuren valehtelijan!
        Hän puhui aina isästään, joka oli hänet lähettänyt!

        Juuri näin!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe