Taas on aika häikäistyä automaailman turhimmasta keksinnöstä. Sumuvaloista. Vaan eipä hätää, täältä pesee. Sumari-idiootin tullessa vastaan vaihdetaan pitkät päälle noin 50m ennen kohtaamista. Ääliö ehtii katsella tovin valoja ennenkuin tajuaa mitä tapahtui. Kun käsi ehtii valonvaihtajalle siitä ei ole idiootille mitään iloa. Kohtaaminen meni jo. Ainoastaan edellä ajava ihmettelee peräkammarinpojan tarkoituksia. Onhan sumuvalot tietyn suuntautumisen osoitus.
Sitten koittaa pitää linttansa viivojen välissä.
Ehkä oppii... todennäköisesti ei.
Sumaripellet heränneet
25
202
Vastaukset
- Häikäistynyt
Kiitos vinkistä.
On nämä sumuvaloilla ajajat vähentyneet siitä mitä oli silloin kun niitä alettiin laittaa autoihin vakiovarusteiksi. Onneksi ja hyvä myös ettei enään moni aja takasumuvalo päällä aina kuten ennen tehtiin kun ikävä kyllä sallittiin. Järki vähitelen voittaa autoilijat
- ei tipan tippaa
autoilija kirjoitti:
On nämä sumuvaloilla ajajat vähentyneet siitä mitä oli silloin kun niitä alettiin laittaa autoihin vakiovarusteiksi. Onneksi ja hyvä myös ettei enään moni aja takasumuvalo päällä aina kuten ennen tehtiin kun ikävä kyllä sallittiin. Järki vähitelen voittaa autoilijat
Sinulla pelle sitä ei ainakaan ole, meinaan sitä järkeä.
- wanha auto harmittaa
Oletko varma, että erotat sumuvalot päiväajovaloista jotka palavat ajovalojen kanssa aina?
- valoa kansalle
Olen varma. Päiväajovalojen kuuluu syttyä automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä. Toisaalta niiden kuuluu sammua automaattisesti, jos lähivalot kytketään päälle.
Pullakuskit nyt ainakin ovat tuunanneet kaninkoppejaan ripustamalla keulalle päiväajovalot, homovalot ja vielä "angel eyes" = teinimallin lisäkaukovalot, jotka on kytketty kaikki palamaan samaan aikaan.
Vaan enpä hirveästi ota paineita, jos tulee vahingossa tarjoiltua kaukovaloja sumarihomon sijaan em. pellevirityksiä tehneen silmille. - eikö nyt nolota?
valoa kansalle kirjoitti:
Olen varma. Päiväajovalojen kuuluu syttyä automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä. Toisaalta niiden kuuluu sammua automaattisesti, jos lähivalot kytketään päälle.
Pullakuskit nyt ainakin ovat tuunanneet kaninkoppejaan ripustamalla keulalle päiväajovalot, homovalot ja vielä "angel eyes" = teinimallin lisäkaukovalot, jotka on kytketty kaikki palamaan samaan aikaan.
Vaan enpä hirveästi ota paineita, jos tulee vahingossa tarjoiltua kaukovaloja sumarihomon sijaan em. pellevirityksiä tehneen silmille.Voi voi, ei ne päiväajovalot sammu kun ajovalot syttyy. Ei ainakaan mun 2014 vuosimallin autossa ja valot automaattiasennossa.
Olet siis kuvitellut koko ongelman vai keittänyt hernettä päiväajovalojen takia, noloa ja melko tietämättömän tyhmää touhua. - eipä nolota
eikö nyt nolota? kirjoitti:
Voi voi, ei ne päiväajovalot sammu kun ajovalot syttyy. Ei ainakaan mun 2014 vuosimallin autossa ja valot automaattiasennossa.
Olet siis kuvitellut koko ongelman vai keittänyt hernettä päiväajovalojen takia, noloa ja melko tietämättömän tyhmää touhua.Jos häikäisevä valo on jokin muu valo kuin sumuvalo, se ei haittaa. Sekö on avautumisesi tarkoitus?
Jos edelläolevassa autossa on peruutusvalot päällä pimeällä, ne eivät häikäise kun eivät ole takasumuvalo. Nyt ei taida kaikki muumisi olla laaksossa. - KIAmän
Voi voi, ei ne päiväajovalot sammu kun ajovalot syttyy. Ei ainakaan mun 2014 vuosimallin autossa ja valot automaattiasennossa.
Olet siis kuvitellut koko ongelman vai keittänyt hernettä päiväajovalojen takia, noloa ja melko tietämättömän tyhmää touhua.2014 vuosimallin autossa tod. näk. sama valaisin toimii sekä päiväajovalona että etuvalona, mutta etuvalona toimiessaan valaisin toimii himmennettynä/osateholla.
On melko noloa tulla paukuttamaan henkseleitä valaisimia koskevaan ketjuun, jos ei edes näin perusjutut ole tiedossa. Taidat olla just niitä pölvästejä, jotka vetelee uudella autolla moottoritiellä kaatosateessa & ilman takavaloja. Kun ei säästömallin kiposta löytynytkään hämäräkytkinautomatiikkaa... merkinkin voin melkein arvata: KIA - ,,..,,
Olet siis kuvitellut koko ongelman vai keittänyt hernettä päiväajovalojen takia, noloa ja melko tietämättömän tyhmää touhua.MIks täälä jauhetaa noista päiväAJOVALOISTA? Nehän on vaa normaalit ajovalot, mitkä joissain palaa vieläpä alennetulla jännitteellä...
- mullebemari
Taas on alkanut valitus sumuvalojen turhasta käytöstä. En ymmärrä miksi. Mikä helvetti siinä niin vituttaa? Ihan sama, onko ne sumarit päällä vai ei. Ei ne mitättömät tuikut mitään häikäise, eikä niistä kyllä mitään hyötyäkään ole käyttäjälle.
Joidenkin autojen väärin suunnatut, tai muuten paskat lähivalot sensijaan häikäisee. Itse en sumareita vaivaudu edes päälle laittamaan sumussakaan. Harmi vaan, että takasumareita ei saa päälle yksinään. Ne kuitenkin olisivat joskus pahoilla lumipöllykeleillä tarpeen, ehkä.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sumarit on yksi turhimpia keksintöjä. Ihan turhan takia jouduin hiljakkoin vaihtamaan kiveniskemästä hajonneen sumarin, pirullinen homma.- ei armoa ääliöille
Ei minunkaan kaukovalot häikäise, kunhan et tuijota niitä. Viikonloppuna saikin antaa apuvaloa parille kymmenelle sumarohomolle.
Ja syynä on se, että kyllä ne sumarit häikäisee, kun tien pinta on märkä tai jäinen. Sumarit valaisevat aika pientä länttiä auton edessä, joten tämä läntti on paljon kirkkaampi kuin lähivalojen valaisema alue. Muutaman kerran on saanut pimeällä todeta, että jopa takana ajavan homovalot häikäisevät (siis ajo homovalojen heijastus tien pinnasta & sivupeilin kautta silmille ... taustapeili sentään himmenee automaattisesti).
> Harmi vaan, että takasumareita ei saa päälle yksinään. Ne kuitenkin olisivat joskus pahoilla lumipöllykeleillä tarpeen, ehkä.
^tuota kytkentää on lähinnä japseissa. Laitonhan sekin on, jos ihan tarkkaan pykäliä luetaan, joten melkoista lepsuilua viranomaisilta tällaisen markkinoille päästäminen. Vissiin jossain Euroopan maassa katsottu läpi sormien ja silloin pitää olla samat pelisäännöt muuallakin. - enkäytäsumareita
ei armoa ääliöille kirjoitti:
Ei minunkaan kaukovalot häikäise, kunhan et tuijota niitä. Viikonloppuna saikin antaa apuvaloa parille kymmenelle sumarohomolle.
Ja syynä on se, että kyllä ne sumarit häikäisee, kun tien pinta on märkä tai jäinen. Sumarit valaisevat aika pientä länttiä auton edessä, joten tämä läntti on paljon kirkkaampi kuin lähivalojen valaisema alue. Muutaman kerran on saanut pimeällä todeta, että jopa takana ajavan homovalot häikäisevät (siis ajo homovalojen heijastus tien pinnasta & sivupeilin kautta silmille ... taustapeili sentään himmenee automaattisesti).
> Harmi vaan, että takasumareita ei saa päälle yksinään. Ne kuitenkin olisivat joskus pahoilla lumipöllykeleillä tarpeen, ehkä.
^tuota kytkentää on lähinnä japseissa. Laitonhan sekin on, jos ihan tarkkaan pykäliä luetaan, joten melkoista lepsuilua viranomaisilta tällaisen markkinoille päästäminen. Vissiin jossain Euroopan maassa katsottu läpi sormien ja silloin pitää olla samat pelisäännöt muuallakin.Taitaa olla enempi korvien välissä se sumareiden häikäisy. Kun jostain ihmeellisestä syystä niiden turha käyttö vituttaa, niin täytyyhän siihen vitutukseen jokin syykin keksiä. Ainakin, kun puhutaan vakiosumareista. Oikeat sumarit saattaa olla asia erikseen, väärinhän ne tietty on suunnattukkin. Mutta monessako autossa semmosia on.
Itse häikäistyn aika helposti, mutta yleensä, kun niin käy, on vastassa vain yhdet valot. Sumareita en ole kokenut ongelmaksi. - pemarisulle
En ole sinulle silmiäni lainannut, joten et voi tietää häikäiseekö vai ei. Jos olet typerä, kaikki muutkin ovat typeriä. Sinun logiikkasi mukaan.
Sumarit häikäisevät. Ei kai niistä muuten keskustelua heräisi.
-häikäisevät suoraan jos suunnattu liian ylös
-häikäisevät märästä tiestä jos suunnattu liian alas.
Eikä tollovaloista ole edes hyötyä, haittaa kaikille. Myös käyttäjilleen. Helppo testata. Mene pimeällä ulos. Valaise taskulampulla 10-15m:n päähän. Näet hyvin eteenpäin tämän matkan. Suuntaa lamppu 2m:n etäisyydelle. Kuinka pitkälle nyt näet?
Autossa ero ei ole näin dramaattinen koska lähivalot jäävät päälle. Kuitenkin silmä reagoi siihen keulan edessä olevaan valoläikkään.
Jotkun yrittävät perustella tollovalonkäyttöä hirvien havaitsemiseksi. Juu, havaitseehan ne. Juuri ennenkuin tömähtää keulaan. Kun valolla on kantomatkaa muutama metri, reagointiaikaa ei jää.
Ainoa oikea käyttö sumareille on sankka sumu. Kun muut valot heijastuvat sumusta takaisin, on sumareiden aika. Kun valo tulee alhaalta se on "sumun alla". Nopeus on tietenkin max 50 km/h. Jo valon kantomatkankin takia.
Turhaa näitä kirjoittelen. Onhan minulla tuo 50m:n sääntö. Ehkä joku oppii... - näinkin myös
enkäytäsumareita kirjoitti:
Taitaa olla enempi korvien välissä se sumareiden häikäisy. Kun jostain ihmeellisestä syystä niiden turha käyttö vituttaa, niin täytyyhän siihen vitutukseen jokin syykin keksiä. Ainakin, kun puhutaan vakiosumareista. Oikeat sumarit saattaa olla asia erikseen, väärinhän ne tietty on suunnattukkin. Mutta monessako autossa semmosia on.
Itse häikäistyn aika helposti, mutta yleensä, kun niin käy, on vastassa vain yhdet valot. Sumareita en ole kokenut ongelmaksi.Taitaa olla vain korvien välissä, jos kaukovalot häikäisee
- mullebemari
No hyvä on, en voi tietää häikäiseekö sumarit muita. Saan kai silti ainakin ihmetellä ongelman suuruutta. Itse en kuitenkaan ole niitä ongelmaksi kokenut.
Jonkun verran noita on tullut sumussa kokeiltua, mutta en ole tavannut sellaista sumua, että noista tuikuista olisi jotain hyötyä ollut.
Muuten kyllä pitkälti samaa mieltä sumuvalojen tarpeellisuudesta. Aivan naurettava peruste niiden käytölle tuo hirvien havaitseminen. Ja muutenkin, mitä enempi valoa lähellä, auton edessä, missä vähempikin riittää, sitä huonommin näkee kauemmas, missä valoa on vähemmän. - xenonit+sumuvalot
Itse en ainakaan katso vastaantulijan valoja niin antaa tulla pitkiä vaan.
- 4x100
"Vaan eipä hätää, täältä pesee. Sumari-idiootin tullessa vastaan vaihdetaan pitkät päälle noin 50m ennen kohtaamista"
Vaarallista leikkiä, joku? teki viimesyksynä samoin ja vastasin kaikilla valoilla, taisi häikäistyä koska kovasti jarruvalot jäi palamaan tienlaitaan. Valot olivat 4x100 auton omat. Että omalla vastulla kannataa leikkiä.- pemarisulle
Vai jarruvalot jäi palamaan tienlaitaan. Mitä muulle autolle tapahtui? Jatkoiko loput autosta matkaansa?
Miksiköhän vastaantuleva vaihtoi pitkät päälle? Oliko jokin syy?
Jäit räpsyttelemään valojasi tyhjälle tielle vltutusta purkaaksesi. Vastaantulija meni jo.
- Menkää bussilla
Todella lapsellista sakkia, sekä aloittaja, että muut provosoituneet. Likenne ei ole oikea paikka "valosodalle" Hankkikaa taskulamput ja sohikaa nillla toisianne navetan takana.
- Sairas maailma
Näinköhän kohta laki muuttuu ja sumuvalo"miehet" voi mennä keskenään naimisiin?
- vilkku.
Onkohan nämä valojen kanssa pelleiliät ajatellut sitä että, ainakin ennen autoilijoilla oli tapana ilmoittaa valoilla jos ja kun tiellä oli jotain sinne kuulumatonta.
Iteselläni ollut kyllä tapana hiljentää jos joku vilkauttaa valoja, hyvin monesti ollut hirviä tienlaidassa. - pemarisulle
Hyvää päivää ja iltaa...
Opetelkaa ne autonne valonappulat. Kaikkia missä on jokin lampun merkki ei tarvitse painaa. Tänään pimeällä valtatiellä edessä ajoi auto takasumuvalo kiiluen, joka sopivasti peilautui märästä tiestä. Ilmassa hennosti sumua, kuitenkin näkyvyy useita satoja metrejä.
Ilmeisesti liikkeellä oli kokematon ja osaamaton kuski. Nopeus oli n 60km/h, rajoituksen ollessa 80 km/h.
Ja kyllä, kun ohitin nysvärin, kiiluivat idioottivalot edessäkin.
Pysyisi kotonaan ja ajelisi aurinkoisena kesäsunnuntaina. - TarkoitusOn Kaikella
KUN autolla ajaa 80km/h nopeus rajoituksella 60km/h, on Kuski laittanut "vanhan majakan" takasumuvalon päälle. joten haluaa kertoa takana tulioille että ajaa huomattavasti alempaa nopeutta kun toiset. siis käyttää varoitus valona.
hyvin yleinen tapa.. ja on hyvä tapa.... - --------------
pemarisulle, onko sulla niin vaatimaton kulkuneuvo, ettei siinä ole kuin ajovalot, vai miksi täällä itket olemattomista valoista. Ei se ole iso vika joka päässää on.
- pemarisulle
Autossani on tosiaankin lakisääteinen perusvarustus valoissa. Ei huomioledejä, eikä todellakaan sumuvaloja. Niistä ei ole mitään hyötyä. Sattuneesta syystä olen suunnitellut kunnon lisäpitkiä. Koska auton keula on matala ja virtaviivaisesti muotoiltu, ei asiallisen näköistä asennuspaikkaa löydy. En lisäpitkiä laita.
Xenonvalotkin kiinnostaisi. Niissä polttimon kestoikä on hintaansa nähden lyhyt, jäänee sekin. Ja auton arvoon nähden alkuperäiset xenon-umpiot automaattisine korkeudensäätöineen ovat arvokkaat. Kiinalaiset xenon muutossarjat ovat hyvät ainoastaan kaupan hyllyllä. Sinne saavat jäädäkin.
Mitä tarkoitat itkulla olemattomista valoista? Itkusta en tiedä, liikoja valoja olen ihmetellyt. Ehkäpä kerrot kysymyksesi tarkoituksen kun olet päässäsi olevan vian korjauttanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1551957
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131876- 1181317
- 911276
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961238Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4271176- 62899
- 49851
- 50846
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä220721