Olen kuivattannut kuivurilla litroittain suppilovahveroita. Minua on
jäänyt askarruttamaan, että ovatko nämä sienet kuivaamisen jälkeenkin vielä ns. raakoja.
Eli uskallanko maistella kuivattuja sieniä (suppilovahveroita, kantarelleja)
sellaisenaan, ilman keittämistä/paistamista, ja voiko niitä sellaisenaan
lisätä myös melkein valmiiseen ruokaan ruuanvalmistuksen loppuvaiheessa.
En haluaisi rapeita, kuivattuja sieniä kovin kauaa keitellä, jotta niiden
herkullinen rapeus ei katoaisi...Kiitos, jos joku viitsii vastata!
Kuivatut suppilovahverot
6
3963
Vastaukset
- linda
Moi!
Kun aijot laittaa ruokaa kuivatuista sienistä niin murskaa ensin ne pienemmiksi, sitten laitat veteen likoamaan tunniksi.Siten sienet keräävät takaisin kuivuneen nesteen.Sen jälkeen voit käytttä sieniä ruoan valmistukseen.Itse teen paljon kanttarellista- ja tatista sienikastiketta.Mukaan toki voit heittää tuorettakin, esim, herkkusieniä kaupasta.Pataruokiin voit myös murskata kuivatut sienet suoraan. HUOM! mikäli olet kuivattanut KORVASIENIÄ, TÄMÄ OHJE EI PÄDE!!!- titta.o
Kaikilla sienten ystävillä on varmaan omat salaiset niksinsä.
Mie laitan välillä kuivatut torvisienet vesitilkkaan turpoamaan ja hyvää tulee. Vettähän ei suinkaan saa heittää pois, vaan se pitää käyttää hyväkseen.
Hyvin kuivattuja sieniä sopii myös ropsautella ruokiin mukaan mennen tullen :) ja hyvää on aina :::)))) - titta.o
Hei linda, mukava kun olet palannut taas palstoille :)
Kaikki korvasienten ystävät tietänevät kuinka niitä käsitellään.
Itse olen aina ryöppäillyt niitä muutaman kerran ja voi että ovat hyviä.... - linda
titta.o kirjoitti:
Hei linda, mukava kun olet palannut taas palstoille :)
Kaikki korvasienten ystävät tietänevät kuinka niitä käsitellään.
Itse olen aina ryöppäillyt niitä muutaman kerran ja voi että ovat hyviä....Moi!
Kiitos paluuterveisistä! Olen tosiaan ollut useamman kuukauden hiljaiselossa,mutta nyt taas täällä! Kiva kun huomasit!
oikein mukavaa päivän jatkoa Sinulle ja kaikille muillekkin!
kirjoitellaan reseptejä ja muuta mukavaa! ;)
Kysymys on varmaankin älytön. Mutta kun löysin kaapista v. 2004 kuivattuja Suppilovahveroita, niin voiko niitä käyttää. Päällisin puolin näyttävät hyviltä. Säilytetty pimeässä kaapissa kahdessa litran lasipurkissa ja huonelämmössä. Jotenkin unohtunut sinne takse.
Voi käyttää, jos ne ovat edelleen rutikuivia eivätkä ole välillä käyneet kosteampina. Jos kuivatut sienet jäävät nahkeiksi eivätkä ole murskaksi rapistuvan kuivaa niin niihin saattaa tulla hometta. Joka tapauksessa pintapuolinen tarkastus ja jos ei ole hometta niin on turvallista syödä.
Tuoreena tai kuivattuina ilman kuumennusta turvallisia metsäsieniä ovat torvisienet (kantarellit, suppilovahverot, mustatorvisienet), tatit ja lampaankääpä. Varmsti muitakin on, mutta nämä meillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi812050En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201874- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2111431- 291336
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361319- 261083
- 881060
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23847Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä20846