kysely kasvissyöjille

anskukkanen

Olisin tosi kiitollinen jos viitsisitte vastata muutamiin kysymyksiin. Mun pitäis huomenna kirjottaa artikkeli kasvissyönnistä ja tarvisin vähän materiaalia...

1.Sukupuoli & ikä

2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?

3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis miten perustelet ruokavaliosi muille?

4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto-ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?

5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?

6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?



Suuri kiitos kaikille jotka vaivautuvat :)

23

1911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sari

      1.Sukupuoli & ikä
      nainen, 25 v.

      2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?
      Kolme vuotta sitten

      3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis miten perustelet ruokavaliosi muille?

      En halua tukea eläinten tehotuotantoa ja järjetöntä kohtelua. Kasvispainotteinen ruoka on myös minulle terveellistä, kun muistan vitamiinit.

      4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto-ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?

      Olen ns. semivegetaristi, eli syön kasviksia, luomumaitotuotteita, luomumunia ja kalaa. Ei siis puhdasta kasvissyöntiä. Perusperiaatteeni on, että esim. metsästäminen on ok, samoin kalastus, koska kysymys ei ole moraalittomasta eläinrääkkäyksestä.

      5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?

      Ei kovinkaan paljon. Itse asiassa ruokavalioni vain monipuolistui muutoksen myötä. Voin paremmin sekä henkisesti että fyysisesti.

      6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?

      Useat asiasta tietämättömät ihmiset leimaavat oudoksi ja jopa terrorisoivaksi kettutytöksi. Mutta ei se mitään, itse tiedän miksi teen miten teen.

      • bluemoon56

        1. Nainen, 48 v.
        2. Ryhdyin kasvissyöjäks 18-vuotiaana, eli vuonna 1974
        3.Se oli ensalkuun eettinen päätös, halusin sanoutua henkisellä ja tietosella tasolla irti eläinten teurastuksesta, ja lisäks vegetarismi alko noihin aikoihin olemaan suosittua tietyissä piireissä. Olen myös lapsesta saakka valtavasti pitäny kasviksista.
        4. Syön nykyään kerran viikossa myös kalaa, lisäks jonkun verran kananmunia, äyriäisiä; en kanaa jonka jotkut pitää mukana vaikka väittää olevansa vegejä.
        Kalassa on naisen elimistölle tärkeitä kalarasvohappoja, omega-sun muut. Ja kala (kuten myös periaatteessa riista) on luontevaa ravintoa vailla tehokasvatusta ja teurastamoja.
        5. Sillon aikoinaan ei hirveen radikaalisti koska harrastin paljon papuruokia ja nuorena sitä jaksaa ja pystyy kaikkeen poikkeukselliseen. Omituisena jotkut tietysti piti. Joissakin työpaikoissa ei tietenkään ollu paljo mitään syötävää lautasella, pari perunaa, kiinankaalia, pala leipää, lasi maitoa. Omat eväät piti olla mukana, tosin duuneistani johtuen siin ei ollu ongelmia.
        6. Kohtasin sellasii ongelmia et välillä tais olla jotain raudanåuutosta tai jotain koska ravitsemuksellinen tietämykseni oli vähäsempi ku nykyään. Ravintoloissa kasvisannokset oli: pari lusikallista pakastevihanneksia (herne-maissi-paprika), pari purjosuikaletta, juustokuutioita.
        Yhdessä työpaikassa toinen työkaveri sano mulle:"Kasvissyöjät painukoot helvettiin", vuosi oli jotain 79. Ja vielä 80-luvun lopulla eräällä kurssilla jossa oli rrrrunsaat safkat sekasyöjille, kun ilmotin et haluisin kasvisvaihtoehdon, niin sain sitte seuraavana päivänä annokseks lautasella niit valmiita kaupan pinaattilettuja ja sitä seuraavana päivän lautasellisen pinaattikeittoa...eli siis keskitysleirin ruokavalio. Siirryin sit takas sekaruokaan, koska siit saatto noukkii itelleen enemmän syötävää.

        Tän jouluna sattuneesta syystä (ei ny aikaa kertoo) yritin kahtena peräkkäisenä päivänä syödä äitini mulle antamaa jotain palvattuu kinkkuu, leivän päälle tai salaattiin. Viipaloin sitä oikeen, mut viime hetkessä ku ois pitäny alkaa syödä molemmil kerroil alko etomaan ja heitin kinkut veke. Et näin.


    • Etmo

      1. Mies, 25
      2. 14-vuotiaana, yläasteella
      3. Sanon: "Olen kasvissyöjä, vaihdammeko puheenaihetta?". Minua ei siis kiinnosta keskustella koko asiasta.
      4. Latko-ovo
      5. Ei muuttanut mitenkään
      6. En minkäänlaisia

    • Minä vaan

      1 Mies, 25.

      2 Ryhdyin kasvissyöjäksi noin 17-vuotiaana.

      3 Päätökseen vaikutti se että siskoni oli ja on kasvissyöjä ja se että esim lihan tehotuotannon epäkohdat ja tuotantoeläinten olosuhteet yleisemminkin arvelluttivat minua kovasti.

      4 Aloitin kasvissyönnin niin että vältin kaikkia eläinperäisiä tuotteita 7 vuotta, mutta nykyään syön kyllä maitoa ja kalaa. Tarkoitus on välttää eläinperäistä ravintoa, mutta kuitenkin kuunnella omaa elimistöä ja syödä aina tarpeen mukaan.

      Kalan ja maidon syömisen aloitin koska elimistöni tuntui niitä tarvitsevan, on käynyt hyvin selväksi että se todella niitä tarvitsikin.

      Myöhemmin on tarkoitus taas poistaa kala ja maito ruokalistalta ja yrittää syödä niin monipuolisesti että ei enää tarvitse kalaa ja maitoa syödä.

      5 Ei kasvissyöjäksi ryhtyminen ole muuttanut elämääni oikeastaan mitenkään.

      6 Ongelmia oli lähinnä armeijassa kun muonituksessa eivät olleet varautuneet siihen että varusmies voi oikeasti noudattaa kasvisruokavaliota. Kasvistavaraa oli ruokalan varaston hyllyissä vaikka kuinka ja paljon, mutta niiden käyttämiseen ei ollut varauduttu. Varuskunnan ruokalassa kasvisruoka oli kyllä yleensä hyvää, vaikkakin ei kovin monipuolista, mutta kenttämuonituksessa oli erittäin paljon ongelmia. Lämmin ruoka esim jäi usein saamatta erilaisilla leireillä. Keittiöväki oli erittäin mukavaa, mutta muutaman keittäjän mielestä kasviskeitto tehdään niin että esim kalakeitosta siivilöidään isommat kalat pois. Muutaman kerran näin kävikin! :P

    • Ällä

      1. Nainen 23v.

      2. 17-vuotiaana (v.98, olen siis ollut vege 6 1/2 vuotta)

      3. Aloitin sairauden, nivelreuman, takia, koska olin kuullut, että kasvisruokavaliosta olisi apua. Pian kasvisruoasta tuli elämäntapa, johon liittyy myös eettiset seikat, kuten se etten halua, että eläin joutuu kuolemaan vuokseni. Lisäksi kasvisruoka on sopivan kevyttä ja siitä tulee hyvä olo. Ainiin, ja varsinkin opiskelijan kantilta hyvä pointti: kasvisruoka on halvempaa!

      4. Lakto-ovo. Sopii elämäntapaani.

      5. Ei kovinkaan. Kouluun piti ilmoittaa olevansa kasvissyöjä. Silloin kasvisruoat eivät kouluissa olleet kovin ravitsevia, mutta edistystä on tapahtunut. Vanhemmat hyväksyivät päätökseni heti ja äiti mielellään kokkaili minulle maukkaita kasvisruokia.

      6. Ongelmia on tullut lähinnä matkustellessa, koska muualla kasvissyönti ei välttämättä ole niin tuttu termi kuin meillä täällä Suomessa onneksi on.

    • mima

      1.Sukupuoli & ikä
      18vuotias tyttönen

      2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?
      vähän vajaa puolitoista vuotta sitten

      3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis miten perustelet ruokavaliosi muille?
      en halua olla osallisena eläinten tehotuotantoon, lisäksi mukana ovat ympäristönsuojelullisett syyt;lihan tuottaminenhan on kauhea rasite luonnolle ja jos me kaikki söisimme kasvisruokaa, mailmassahan tuskin olisi läheskään nykyisen kaltaista nälänhätää.. eli haluan vaatimattomasti pelastaa maailman..=)

      4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto-ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?
      lakto-ovo-vegetaristi ja tokihan suosin maidon ja kananmunien kohdalla luomua. tämä siksi että koen luomutuotteet melko eettisinä ja en tiedä olisinko valmis näkemään niin paljon vaivaa ruokani eteen kuin vegaani ruuassa on nähtävä.. eli myös laiskuutta

      5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?
      eipä juuri mitenkään

      6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?
      no muiden kanssa sama ruoka ei enää kovin usein kelpaa, muttei sekään mikään suuri ongelma ole. ja monet tietysti "epäilevät" ja kyselevät, mutta sen nyt ei mielestäni ole yleensä ongelma, joskus vain vähän rasittavaa..

    • sissi82

      "1.Sukupuoli & ikä"

      Nainen, 22 vuotta.


      "2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?"

      N. 16-vuotiaana.


      "3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis miten perustelet ruokavaliosi muille?"

      Uskontoni (olen buddhalainen) sekä eettiset ja ekologiset syyt. Olen kasvissyöjä myös terveydellisistä syistä. Uskon että jokainen olento on samanarvoinen enkä koe että on olemassa mitään arvoeroa muiden eläinten sekä ihmisten välillä. Kunnioitan pienintä muurahaista yhtä paljon kuin suurta valasta.


      "4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto-ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?"

      Olen vegaani, tosin ravintoloissa saatan joskus syödä lakto-ovo vegetaarisesti mahdollisuuksien mukaan. Olen ollut vegaani nyt pari vuotta ja koen että se on minulle kaikkein terveellisin ja moraalisin tapa elää.


      "5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?"

      Jonkin verran. Ravintoloissa joutuu kysymään mitä ruoka sisältää, kaupoissa käyn läpi uusien ostoksien ravintosisällöt ja joskus joutuu kuuntelemaan ihmisten päivittelyä kasvissyöjistä. En kuitenkaan vaihtaisi koskaan tätä pois, sillä voin paremmin kuin koskaan ennen. Kaikki lääkärini ja terveydenhoitajani jotka ovat koskaan hoitaneet minua ovat todenneet että kasvisruokavalio on minulle vain terveellistä. Aikaisemmin kärsin mm. hirvittävistä kuukautiskivuista, jotka katosivat alettuani kasvissyöjäksi. Lakto-ovo vegetaristina laihduin enemmän kuin vegaanina, johtuen kyllä myös osittain liikuntatottumuksistani. Hemoglobiini joka oli aikaisemmin hädin tuskin 120 on ollut aina yli 130. En kärsi enää laktoosi-intoleranssin vaikutuksista. Kasvissyönti on tuonut elämääni pääasiassa vain hyvää. Tulevat lapseni tulen mieheni kanssa kasvattamaan vegaaneiksi (American Dietetic Association pitää nykyisin lasten vegaaniruokavaliota terveellisinä, mikäli ne on koottu monipuolisesti kuten mikä tahansa muukin ruokavalio).


      "6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?"

      En juurikaan mitään. Kaikki kehuivat kuinka terveeltä ja onnelliselta näytin. Vegaanina oleminen on taas ollut hieman vaikeampaa, koska ihmiset saattavat joskus arvostella kuullessaan pelkän sanankin. Samoin myös jotkut kauemmat sukulaiset kokevat hankalaksi kanssani syömisen ravintolassa (kestää jonkin aikaa ennen kuin saan uudessa paikassa tilauksen sujumaan, jos pitää pyytää erikoisannosta tai muuttamaan olemassaolevaa hieman). Kaupoista saa jo helposti vegaanisia tavaroita, se ei ole niinkään ongelmana.

    • anskukkanen

      Kiitos kaikille jotka jaksoivat vastata :) Artikkelin teko siirtyi joten jos joku vielä innostuu vastaamaan niin olisin TOSI kiitollinen :)

    • Syöjä

      > 1.Sukupuoli & ikä

      Mies, hiukan yli 50 v

      > 2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?

      Olen syönyt kasviksia lapsesta alkaen.

      > 3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis
      > miten perustelet ruokavaliosi muille?

      Minulla ei ole mitään velvollisuutta perustella ruokavaliotani kenellekään.

      > 4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto
      > ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?

      Liha-, kala- & kasvissyöjä. Nähtävästi leipä ja puuro lasketaan myös kasviksiksi.

      > 5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?

      Niin mikä? Minä olen syönyt kasviksia koko ikäni.

      > 6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?

      En ole lopettanut lihan syöntiä koskaan - mitä nyt aterian lopetettuani vähäksi aikaa, kuten myös kasvisten syönnin.

      Huom. En myöskään suostu nimitettäväksi miksikään sekasyöjäksi, se on negatiivinen termi kuten olisi myös rehunmässyttäjä. Olen kaikkiruokainen, en siis ronklaaja, kuten on ollut ihmisrotu siitä alkaen, kun meitä ihmisiksi saattoi sanoa.

      • Ällä

        "En myöskään suostu nimitettäväksi miksikään sekasyöjäksi, se on negatiivinen termi kuten olisi myös rehunmässyttäjä."

        Odotas hetki.
        Minä en syö lihaa, olen kasvissyöjä. Sinä syöt lihaa ja kasviksia, olet sekasyöjä. Termi 'sekasyöjä' ei ole mitenkään negatiivinen, niinkuin ei ole kasvissyöjäkään. 'Rehunmässyttäjä' taas ON negatiivinen ilmaisu.


      • toinen kaikkiruokainen
        Ällä kirjoitti:

        "En myöskään suostu nimitettäväksi miksikään sekasyöjäksi, se on negatiivinen termi kuten olisi myös rehunmässyttäjä."

        Odotas hetki.
        Minä en syö lihaa, olen kasvissyöjä. Sinä syöt lihaa ja kasviksia, olet sekasyöjä. Termi 'sekasyöjä' ei ole mitenkään negatiivinen, niinkuin ei ole kasvissyöjäkään. 'Rehunmässyttäjä' taas ON negatiivinen ilmaisu.

        "Minä en syö lihaa, olen kasvissyöjä. Sinä syöt lihaa ja kasviksia, olet sekasyöjä."

        En minäkään syö mitään seka-nimistä ruokaa enkä syö kaikkea sekaisin, vaan kasvikset ja lihan eri suupaloina.

        "Termi 'sekasyöjä' ei ole mitenkään negatiivinen,"

        Kyllä se silti vaikuttaa. Ja jos se sellaiselta vaikuttaa, niin sitä se silloin on. Siinä on selvä negatiivinen sävy.

        Tuon Syöjän ehdottama kaikkiruokainen on parempi.


      • Porkkana
        toinen kaikkiruokainen kirjoitti:

        "Minä en syö lihaa, olen kasvissyöjä. Sinä syöt lihaa ja kasviksia, olet sekasyöjä."

        En minäkään syö mitään seka-nimistä ruokaa enkä syö kaikkea sekaisin, vaan kasvikset ja lihan eri suupaloina.

        "Termi 'sekasyöjä' ei ole mitenkään negatiivinen,"

        Kyllä se silti vaikuttaa. Ja jos se sellaiselta vaikuttaa, niin sitä se silloin on. Siinä on selvä negatiivinen sävy.

        Tuon Syöjän ehdottama kaikkiruokainen on parempi.

        Sana "sekasyöjä" on mulle tuttu jo peruskoulun biologiankirjasta. Se on tieteellinen määritelmä, jolla erotetaan sekaravintoa syövät eläimet kasvis- ja lihansyöjistä. Kissa ja leijona ovat lihansyöjiä. Lehmä ja kani ovat kasvissyöjiä. Ihminen ja karhu ovat sekasyöjiä, eli voivat syödä sekä lihaa että kasviksia.

        Ihmisten eri ruokavalioista puhuttaessa puhutaan yleensä vain kasvissyöjistä, koska se täällä hyvinvointivaltiossa on vielä erikoinen valinta. "Normaaliruokaa" syövät ihmiset voidaan kuitenkin määritellä sekäsyöjiksi, ja määritelläänkin. Puhtaalla liharuokavaliolla ihminen ei voi hyvin eikä elä vanhaksi, monipuolisella kasviruokavaliolla taas pärjää hyvin.

        Itse olen sekasyöjä, enkä koe nimitystä negatiivisena tai ongelmallisena kuten en ruokavaliotanikaan. Ja selvyyden vyoksi, en koe muidenkaan ruokavalioita ongelmallisina. Oma asia, mitä jokainen pistää suuhunsa. :-)


      • Ällä
        Porkkana kirjoitti:

        Sana "sekasyöjä" on mulle tuttu jo peruskoulun biologiankirjasta. Se on tieteellinen määritelmä, jolla erotetaan sekaravintoa syövät eläimet kasvis- ja lihansyöjistä. Kissa ja leijona ovat lihansyöjiä. Lehmä ja kani ovat kasvissyöjiä. Ihminen ja karhu ovat sekasyöjiä, eli voivat syödä sekä lihaa että kasviksia.

        Ihmisten eri ruokavalioista puhuttaessa puhutaan yleensä vain kasvissyöjistä, koska se täällä hyvinvointivaltiossa on vielä erikoinen valinta. "Normaaliruokaa" syövät ihmiset voidaan kuitenkin määritellä sekäsyöjiksi, ja määritelläänkin. Puhtaalla liharuokavaliolla ihminen ei voi hyvin eikä elä vanhaksi, monipuolisella kasviruokavaliolla taas pärjää hyvin.

        Itse olen sekasyöjä, enkä koe nimitystä negatiivisena tai ongelmallisena kuten en ruokavaliotanikaan. Ja selvyyden vyoksi, en koe muidenkaan ruokavalioita ongelmallisina. Oma asia, mitä jokainen pistää suuhunsa. :-)

        Asiaa.

        Ja vielä pienen pieni korjaus:
        Eläimestä puhuttaessa kasvinsyöjä, ihmisestä puhuttaessa kasvissyöjä.

        Pilkunviilausta, kai :)


    • Kasvissyoja

      1. Nainen, 25 vee
      2. Ryhdyin kasvissyojaksi reilu vuosi sitten.
      3. Paatokseen vaikutti terveydelliet edut.
      4. Olen lakto-ovo.
      5. Ei se mitenkaan radikaalia ollut. Jatin lihan syonnin vain kertaheitolla pois. Olo tuntui paremmalta.
      6. En kohdannut mitaan ongelmia. (Miksi siita tulisi ongelmia etta jattaa lihan syonnin pois)??

    • hmm.

      Tässä vastauksia, vaikka vähän myöhässä työtäsi varten.

      1.Sukupuoli & ikä
      Nainen 25 v.

      2.Milloin ryhdyit kasvissyöjäksi?
      15-vuotiaana

      3.Mitkä asiat vaikuttivat päätökseesi, siis miten perustelet ruokavaliosi muille?
      Alun perin ajattelin vain, että mitä sitä suotta lihaa syö, kun ilmankin pärjää - eli ei ollut mitään erityistä syytä. Vuosien varrella syitä on löytynyt enemmän, ympäristönäkökohdat, eläinten oikeudet ja oma terveys.

      4.Minkälainen kasvissyöjä olet ( vegaani, lakto-ovo, vai mikä) ja miksi juuri sellainen?
      Lakto-ovo. Syynä on se, että koen lakto-ovovegetaarisuuden helpoimmaksi jatkaa koko elämän ajan. Monipuolinen ruokavalio on helpointa järjestää, eikä vitamiineista tule puutetta yhtä herkästi kuin vegaaniruokavaliolla. Niin, enkä halua mennä missään asioissa äärimmäisyyksiin - siitä ei seuraa hyvää :). Ja no, juusto on aika hyvää...

      5.Kuinka radikaalisti se muutti elämääsi?
      Ei hirveästi muuttanut, koska ajatusmaailmani oli jo aikaisemmin sellainen, että kasvissyönti oli ikään kuin sopiva seuraava askel otettavaksi.

      6.Mitä ongelmia kohtasit kun lopetit lihan syönnin?
      Isoin ongelma oli kouluruokailu - pienessä koulussa ei vielä tuolloin ollut erikseen ruokaa kasvissyöjille. Mutta ruokailu järjestyi, kun pidin asiasta meteliä ja puolustin oikeuksiani (olin ekoja kasvissyöjiä koulussa). Mutta ysiluokan jouduin pärjäämään vähän köyhillä ruuilla, ja omilla eväillä.

      Sitten hiukan hankaloitui esim. ulkona syöminen, kun joka paikassa ei aina saanut kasvisruokaa - mutta tämäkin asia on parantunut viime vuosina, ja toisaalta on oppinut vähän valkkaamaan ruokapaikkojaan paremmin.

      Yksi ongelma on ollut se, että herkästi tulee laitettua ruokiin liikaa rasvaa. Mutta tämänkin pystyy kyllä välttämään, kun kiinnittää asiaan huomiota.

    • paxpax

      1. Mies 26 vuotta.

      2. Noin 20 vuotiaana.

      3. Ensinnäkään mä en perustele kenellekkään ruokavaliotani, mutta eettisyys, ekologisuus, maku ja terveys ovat syyt kasvissyöntiini.

      4. Vegaani. Vaatteissa saattaa olla esim. eläinperistä liimaa ja on minulla yksi about 5 vuotta sitten kirpputorilta ostama mokkatakki, sekä vanha villapaita.

      5. Elämän laatu parani välittömästi aivan uskomattomasti ;)

      6. Varsinaisesti lihansyönnin lopettaminen ei aiheuta mitään ongelmia, mutta täysi vegaanius on Suomessa paikoin hiukan hankalaa. Esimerkiksi Ruotsissa ollaan valovuoden päässä Suomesta tässäkin asiassa. Tarkoitan lähinnä vegaanisia tuotteita. Pääkaupunkiseudulla asiat on kuitenkin kohtalaisesti.

    • Asafoetida

      1. Mies, 52 v.

      2. 15 v. sitten.

      3. Ekologiset (vähemmän viljelymaata minun ruokkimiseeni) ja eettiset (teollinen lihantuotanto on kaameaa) syyt.

      4. Lakto-ovo; tasapainoinen ravinto helpolla.

      5. Eipä ihmeemmin, kun ruoanlaitto on ollut harrastus jo vuosikymmeniä ja joka tapauksessa etsin aina uusia reseptejä ja tyylejä.

      6. Ei mitään. No, paino on noussut.

      • no meat

        1. Nainen, 23 v.

        2. n. puoli vuotta sitten

        3. Eettisistä syistä.

        4. En osta kotiini tai käytä itse ruokaa laittaessani maitotuotteita tai kananmunia, enkä tuotteita jotka sisältävät eläinperäisiä aineita, esim. liivatetta. Saatan kuitenkin ravintolassa syödä sitä kasvisruokaa mitä tarjolla on, vaikka olisi lakto-ovovegetaarista.

        5. Eipä mitenkään, paitsi tuoteselosteita on tietenkin joutunut tutkimaan tarkemmin. Hyvähän se vain on, tietää paremmin mitä suuhunsa pistää.

        6. En juuri mitään, paitsi sen miten laittaa kotona ruokaa kun kämppis syö lihaa.


    • PescoN

      1. nainen 44

      2. 8 vuotta sitten

      3. terveydelliset syyt (reumatyyppinen sairaus)

      4. pesco-vegetaristi

      5. Olen tyytyväinen päätökseeni, sillä kivuliaat niveltulehdukset vähenivät merkittävästi.

      6. Lihan syönnin lopettaminen ei ole aiheuttanut ongelmia, työ hieman lisääntyi, kun usein täytyy tehdä kahta eri ruokaa.

    • Amelie

      1. Nainen 25v
      2. reilu 2 vuotta sitten
      3. olin jo pitkään harkinnut.. eläinten huonot elinolot, se etten itse voisi tappaa esim sikaa tai lehmää, isoisän sepelvaltimotauti, kaverin vegaanius...
      4. lähinnä lakto-ovo-vege. nykyään syön myös karkkeja joissa on liivatetta ja eläinperäisellä juoksetteella valmistettuja juustoja. paljon ulkona/kylässä syövänä nuo aiheutti kohtuuttomasti ongelmia. Itse jos ostan, niin silloin ostan liivatteettomia ja mikrobiologisella juoksetteella valmistettuja tuotteita. Ruoanvalmistuksessa pyrin minimoimaan eläinkunnan tuotteiden käyttöni (esim kerman tilalle kauravalmiste). Kananmunia siis käytän tarvittaessa, mutta aina luomu/vapaan kanan.

      Tämmöinen olen lähinnä siksi että se onnistuu ilman kohtuutonta vaivaa. Lihaa en missään tapauksessa halua syödä, en varsinkaan älykkäitä eläimiä. Sika on älykkäämpi kuin koira. Voisin kuvitella vielä joskus syöväni esim kalaa, mutta nisäkkäitä en koskaan enää. Ja mielestäni eläinten hyödyntämisessä ei ole mitään pahaa, kunhan se tehdään niitä kunnioittaen. Villaa voi käyttää jos lampaat saavat elää hyvää elämää, maitoa voi käyttää jos lehmien olot ovat "lehmäisät" jne.

      5. eipä mun elämä ole muuttunut mielestäni juuri lainkaan.

      6. aluksi oli vaikea kun joutui laajentamaan ruokatottumuksiaan (tofu, soija, palkokasvit, pähkinät..). Myöhemmin olen ollut tosi onnellinen siitä, että tutustuin tähän maailmaan. Sekasyöjäpoikakaverinikin kiittelee kun on saanut tutustua uusiin makuihin ja ruokakulttuuriin. Eli kaipa sitä muutostakin sitten vähän on tullut.

      Ja hirveän hyvin kaikki on mun ruokatottumuksiini suhtautuneet. Kukaan ei ole tuputtanut lihaa tai arvostellut pahemmin.

    • heipähei.

      1. nainen, 17 vuotta

      2. kun menin lukioon. yläasteella ei ollut koulussani kasvisruokaaliota, mutta kiinnostuin jo aikaisemmin. yläasteen aikana sitten hankin tietoa ja reseptejä, ja tutustuin paremmin aiheeseen lukemalla kirjoja jne.

      3. ihminen kun pärjää ilmankin lihaa, ei sitä ole pakko sitten syödä. enkä halua tukea tehomaataloutta, siis eläinten oloja jne.

      4. tällä hetkellä täysin vegaani. aluksi totuttelin siihen jättämällä ensin lihan, ja sitten maidon jne. pois.'

      5. erityisesti se muutti, että aloin tehd ruokani itse. joka päivä oli huolehdittava, että jääkaapista löytyy jotain minullekkin, muut perheen jäsenet kun eivät juuri minun hankkeestani olleet kiinnostuneita. muutama vuosi takaperin huomasin myös, kuinka äitini alkoi suhtautua minuun eritavalla. äitini ei antanut minun yläasteella alkaa vegaaniksi, mutta nyt sain lukiossa alkaa. äiti luuli varmasti aluksi, että se nyt vain oli sellainen villitys, mutta kun ihan tosissani aloitin, ja kaikki ruuat hankin itse ja vaatteetkin aloin ostaa kirppareilta jne. alkoi hän suhtautua minuun varmasti paljon "aikuisemmin" siis etten olekkaan mikään lapsi enää.

      6. no, aluksi lihan jättäminen pois ei haittanut mitään. minä en ikinä ole juuri pitänyt lihasta, kyllä tosin olisi joskus tehnyt mieli jotain jauheliha kastiketta ja spagettia, mutta kyllä minä pidin kasviksista ehkä silti enemmän. aluksi join joskus maitoa, mutta ruuan laitossa vältin sen käyttöä. söin myös alusta alkaen vain soijajäätelöä. kananmunia en muutenkaan koskaan juuri syönyt.

    • KiteKati

      1. Nainen 35

      2. 1998

      3. Uskonnolliset. Enpä ole tarvinnut perustella

      4. Porco-Vegaani

      5. Kun ruoka aine allergioiden ilmennettyä olen puhdistanut ruokavalioni joten jätin maidon, soijan ym linssit, pavut, herneet, munat, tietyt lihat ym. terveyteni on parantunut ja allergiat ovat kurissa

      6. En oikein mitään. Syön vain sikaa. Jotkut tuntuvat oudoksuvan liha rajoitteisuutta jostain syystä

    • eiiiongelmia

      1. Mies 64
      2. 1982
      3. terveyteen liittyvä syy
      4. kasvissyöjä
      5. ei ole tullut ongelmia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe