Miksi on niin yleistä, että ihminen ei näe vikoja itsessään ja saattaa suureen ääneen moittia jossakussa toisessa sellaista piirrettä, joka on hänessä itsessään vielä selkeämpänä? Voiko tällainen taipumus suojata ihmisen psyykeä romahdukselta? Mitä tapahtuu, jos ihmisen silmät hänen itsensä suhteen avautuvat?
Epäilen nimittäin, että itselleni on käynyt juuri niin ja seurauksena on pahanlainen henkinen lamaannus. Olen oivaltanut, että nekin piirteet, joita olen aikaisemmin ylpeänä kantanut, ovat objektiivisesti tarkasteltuna kielteisten piirteiden ilmenemismuotoja. Olen vain aikaisemmin kääntänyt ne positiiviseen valoon. Ja tätä omien piirteiden paremmaksi kääntämistä huomaan nykyään toisissa ihmisissä jatkuvasti.
Olen myös huomannut ihmisten menevän hyvin hämilleen, kun usein heidän haukkuessaan tai pilkatessaan jotakuta kolmatta henkilöä minulle, totean hetken mietittyäni, että minä olen juuri tuollainen.
Terapeutit usein pitävät toipumiseni kannalta lupaavana sitä, että osaan analysoida itseäni niin tarkoin. Minusta se taas on kaikkien ongelmieni alkusyy. Ihmisen ei ole tervettä nähdä itseään viileän analyyttisesti ja purkaa ajatusmaailmaansa osiin jokaisessa tilanteessa. Suurin osa ihmisistä tuntuu elävän tyytyväisinä omassa itsepetoksessaan, minun kohdallani se rakennelma jostakin syystä hajosi ja suuresti epäilen että sitä voisi enää saada uudelleen kasaan.
Subjektiivinen itsekäsitys
1
68
Vastaukset
- Takkiinsa saanut
Muisto nuoruudesta ja koulun urheilutunnin vaatteittenvaihtohuoneen oppilaiden välisestä ilmapiiristä. Minä arvostukseni oli siinä vaiheessa jo vähän noussut. En kuulunut enää pahiten kiusattaviin, mutta eräs tyttö oli perinyt paikkani,
Kuulin, että oli tapahtunut jotakin, että sillä kertaa kiusattu tyttö itki. Minä istuin koviksien takana eräällä penkillä ja sanoin heille sieltä takaa MIKSI TE SITÄ AINA KIUSAATTE?
Kövikset hätkähtivät ja kääntyivät minuun päin ja sanoivat, että kuka se siellä vikisee? Tarkoittivat minun pelokasta ääntäni, joka sillä kertaa ja usein muulloinkin puhui asiaa. Olin nuori tyttö, joka tunsi empatiaa ja olin puolustanut luokkatoveriani. Koulu oli vanhan ajan tyttölyseo, ettei siellä kiinni käyty. Soitettiin vaan suuta, naurettiin uhrille ja jopa matkittiin uhrin olemusta ja tapoja,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448229Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442224Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262102- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811657- 321327
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860