Subjektiivinen itsekäsitys

Itseinho

Miksi on niin yleistä, että ihminen ei näe vikoja itsessään ja saattaa suureen ääneen moittia jossakussa toisessa sellaista piirrettä, joka on hänessä itsessään vielä selkeämpänä? Voiko tällainen taipumus suojata ihmisen psyykeä romahdukselta? Mitä tapahtuu, jos ihmisen silmät hänen itsensä suhteen avautuvat?

Epäilen nimittäin, että itselleni on käynyt juuri niin ja seurauksena on pahanlainen henkinen lamaannus. Olen oivaltanut, että nekin piirteet, joita olen aikaisemmin ylpeänä kantanut, ovat objektiivisesti tarkasteltuna kielteisten piirteiden ilmenemismuotoja. Olen vain aikaisemmin kääntänyt ne positiiviseen valoon. Ja tätä omien piirteiden paremmaksi kääntämistä huomaan nykyään toisissa ihmisissä jatkuvasti.

Olen myös huomannut ihmisten menevän hyvin hämilleen, kun usein heidän haukkuessaan tai pilkatessaan jotakuta kolmatta henkilöä minulle, totean hetken mietittyäni, että minä olen juuri tuollainen.

Terapeutit usein pitävät toipumiseni kannalta lupaavana sitä, että osaan analysoida itseäni niin tarkoin. Minusta se taas on kaikkien ongelmieni alkusyy. Ihmisen ei ole tervettä nähdä itseään viileän analyyttisesti ja purkaa ajatusmaailmaansa osiin jokaisessa tilanteessa. Suurin osa ihmisistä tuntuu elävän tyytyväisinä omassa itsepetoksessaan, minun kohdallani se rakennelma jostakin syystä hajosi ja suuresti epäilen että sitä voisi enää saada uudelleen kasaan.

1

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takkiinsa saanut

Muisto nuoruudesta ja koulun urheilutunnin vaatteittenvaihtohuoneen oppilaiden välisestä ilmapiiristä. Minä arvostukseni oli siinä vaiheessa jo vähän noussut. En kuulunut enää pahiten kiusattaviin, mutta eräs tyttö oli perinyt paikkani,

Kuulin, että oli tapahtunut jotakin, että sillä kertaa kiusattu tyttö itki. Minä istuin koviksien takana eräällä penkillä ja sanoin heille sieltä takaa MIKSI TE SITÄ AINA KIUSAATTE?

Kövikset hätkähtivät ja kääntyivät minuun päin ja sanoivat, että kuka se siellä vikisee? Tarkoittivat minun pelokasta ääntäni, joka sillä kertaa ja usein muulloinkin puhui asiaa. Olin nuori tyttö, joka tunsi empatiaa ja olin puolustanut luokkatoveriani. Koulu oli vanhan ajan tyttölyseo, ettei siellä kiinni käyty. Soitettiin vaan suuta, naurettiin uhrille ja jopa matkittiin uhrin olemusta ja tapoja,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      14
      4453
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1682
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      265
      1516
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1495
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      242
      1381
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1150
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1110
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1089
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1034
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1013
    Aihe