Suomi ja Turkki

Perinteinen suomalai

Minulle on kerrottu, että näillä kahdella kielellä olisi sama alku.
Molemmissa maissa on myös sauna, ovat ainoita saunallisia maita. Kieliopissa olisi muka samaa.

Onko tosiaan niin, että alkuperämme olisi sama?

4

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tenekeci

      Suomi kuuluu uralilaisiin kieliin, turkki puolestaan turkkilaisiin, joiden katsotaan kuuluvan altailaisiin kieliin. Lähinnä 1800-luvulla jotkut uskoivat altailaisten ja uralilaisten kielten puhujien olevan kielellisesti ja rodullisesti läheisiä sukulaisia, mutta nykyaikainen tutkimus (kielitiede ja perinnöllisyystiede) on osoittanut nuo uskomukset vääriksi.

      Ymmärtääkseni turkkilainen sauna (hammam) on peräisin islamilaisesta kulttuurista, joka omaksui tavan roomalaisilta, jotka puolestaan omaksuivat saunomisen kreikkalaisilta. Tiettävästi juuri kreikkalaiset ensimmäisinä Välimerellä rakensivat saunoja.

      • Käsitykset turkin ja suomen sukulaisuudesta perustuvat paljolti typologisiin yhteyksiin kuten vokaalisointuun. Sellaiset asiat eivät kuitenkin kerro kielten yhteisestä alkuperästä, kuten ilmenee jo siitä, että vokaalisointu puuttuu virosta, joka on suomen lähimpiä sukukieliä.

        Hamam (tämä on turkinkielinen asu, "hammam" on arabiaa) on lähinnä höyrykylpy. Ihan mukava kokemus. Mutta sen tai sen alkumuotojen kutsuminen "saunaksi" on yhtä mielivaltaista kuin olisi vaikkapa kutsua halvaa turkkilaiseksi mämmiksi.

        Sen sijaan venäläinen banja muistuttaa aika lailla suomalaista saunaa


      • ottakaa selvää asioi

        Sitä paitsi ei ole olemassa altailaisia kieliä. Tämä on ollut myöskin jo selvä asia vuosikymmeniä.


      • Röörimokari
        ottakaa selvää asioi kirjoitti:

        Sitä paitsi ei ole olemassa altailaisia kieliä. Tämä on ollut myöskin jo selvä asia vuosikymmeniä.

        Yö altailla – natten på lavoarer – lienee vähintään yhtä vanha juttu.

        http://www.youtube.com/watch?v=Ur8zP5svuik


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe