Muo vai mua?

muosuo

Kumpaa käytätte puhekielessä minua-sanan tilalla, muo vai mua? Ja mistäpäin ootte kotosin?
Oon miettiny, et onko kyseessä joku murre juttu, mut en oo saanu vastausta. Ite oon Etelä-Suomesta ja käytän muotoa "muo", mut lähes kaikki muut tuttavat tuntuvat käyttävän mua-sanaa. Voisko joku valasta tyhmää?

15

6338

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmää

Voisko joku valasta tyhmää MITÄ? Huomauttaisin, että valaat ovat rauhoitettuja, joten tyhmiäkään valaita ei saa pyytää, kiusata tai häiritä.

Koska kuitenkin oletan sinut maanisäkkääksi, epäilen, että olet joko a) tylsä trollaaja tai b) sairaalloisen hyperkorrekti pers., jonka miälestä on hianoa sanoa "muo", ihan niin kuin on hianoa sanoa "suomi" pro "suami", "pieno" pro "piano", "Kiesma" pro "Kiasma" etc. ad inf. & nauseam.

• muosuo

Itseasiassa, en ole a enkä b vaihtoehtosi. Ihan tosissani esitin kysymykseni. Muo-sana tuntuu vaan paljon luonnollisemmalta mulle kuin sana mua. Sen takia oisin halunnut tietää, johtuuko se jostain murteesta.

• äidinkielenopettaja.

Käytän aina sanaa "mua" minua-sanan puhekielisenä muotona. Järkytyin aikoinaan suuresti, kun huomasin joidenkuiden käyttävän "muo"-sanaa tässä merkityksessä. Ja olen kotoisin Itä-Suomesta.

• Anonyymi

Ensimmäistä kertaa satuin kyseisen sanan muo yhden ihmisen WhatsApp viesteissä. Olin hetken silleen, et voi ..tu, mikä ihme se tämmöinen sana on ja vedin kieltämättä itseni suunnilleen hermoromakduksen partaalle. Sen verran jostain kumman syystä sana resonoi ja oli pupillit sulaa siihen paikkaan varsin hyvää artikulointia muo nio = uonio. Toisaalta en yhtään ihmettele faktaa, että natiiveilla suomalaisilla on vaikeaa nykyään kirjoittaa oikein Suomen kieltä tai osata kielioppia.

• hämmästyttävää

En ole koskaan kuullutkaan "muo"-sanaa vaikka olen ikäni asunut Etelä-Suomessa.

• Minäkään ei ole koskaan kuullut "muo"-muotoa, vaikka olen Uudellamaalla asunut koko ikäni.

• kuulotestiin?
    • 13+9

Täysin uusi juttu minulle, ikäni Etelä-Suomessa asuneelle mutta muuallakin Suomessa aika paljon liikkuneelle ja eri murrealueiden ihmisiä paljon tuntevalle tuo "muo".

• kysymys..

Miksi et ole muuttanut muotoa oikeaksi, jos kerran tiedät, että oikea muoto on mua?

Miten muut kielesi voivat?

• Hypokorrekti

Miksi ihmeessä se olisi "muo"? Ei sellaista murretta olekaan, jossa partitiivin pääte olisi -o. Tai onhan niitä yksilömurteita, idiolektejä, joissa voi esiintyä ihan mitä ilmiöitä tahansa. Ymmärretyksi tullakseen kannattaa se idiolektikin tietysti pitää jonkinnäköisessä ruodussa.

Ehkä kielesi ei vain taivu tuollaiseen diftongiin. Puhutaanhan sitä samantapaisesta syystä olumppialaisista ja hylä-tuotteista.

Olen minä kuullut joidenkin laulelevan "Suo vain yli kaiken mä rakastan", kun pelätään vissiin niin kovasti 'sua'n kuulostavan maalaiselta.

• Anonyymi

Miksi muota sorretaan, vaikka on auo, duo, juo, luo, nuo, puo, quo, suo, tuo, vuo...

• Anonyymi

Mua

• Anonyymi

Muo järkytti kieles, en vielä tuntenut suo.

Kielipalsta järkyttää muota, ihan kuin tarpoisi suota.

• Anonyymi

Mä sanon muoa.

• Anonyymi

Missään Pirkanmaalla ja Tampereella ei sanota muo. Aina sanotaan MUA. Muo on jonkun toisen murre. Muori ja muo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit minusta mies

Meidän tilanne on ns.vaikea, eikä olla koskaan puhuttu tai edes ehditty puhua siitä, että mihin me tällä kaikella säätäm
      Ikävä
      88
      1398
    2. Niin se mies

Mikä sen miehen etunimi muuten on ketä kaipailet
      Ikävä
      57
      1153
    3. Kun olet noin varovainen, niin tehdään näin

Ollaan luontevia kun tavataan. Ei mitään paineita. Halataan lämpimästi toisiamme, ja sitä hetkeä voi viivyttää, kunnes s
      Ikävä
      47
      1094
    4. Martina Aitolehti ja Nanna Karalahti - Rajua röykytystä nyrkkeilymatsista "Ettei naisten botoksi..."

Martina Aitolehti ja Nanna Karalahti nyrkkeilevät toisiaan vastaan Immu Fight Nightissa. Naiset ovat saaneet osakseen k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1005
    5. Harmittaa kun en saa edes tietää

miten elämässäs menee. Niinkin tärkeä asia, et miten jaksat. Kuinka terveys jne. Olet niin tärkeä, että haluaisin tietää
      Ikävä
      73
      943
    6. Martina ja Levin kiinteistö

Ei ole enää "mun Leviä". Kiinteistöllä uudet omistajat ja välillä palautui takaisin rakennuttajallekin, miksköhän.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      898
    7. Selvitetään tämä meidän välinen juttu

Kertoisin sulle, mitä sinussa näen ja mikä viehättää eniten. Pitkä tarina tulisi siitä, mutta haluisin nähdä, kun kuunte
      Ikävä
      21
      774
    8. Onko jo liian törkeää? Selviytyjät Suomi herättää kummastusta

Selviytyjät Suomi juhlistaa 10. tuotantokauttaan - ja tiedossa on entistä ankarampaa menoa. Mutta mennäänkö jo liian pi
      Tv-sarjat
      12
      773
    9. Mikä on ollut

Paras kuva kaivatustasi?
      Ikävä
      40
      757
    10. Teköäly löytää teidät

Tästä on ollut ennenkin puhetta. Muistan Sergein tehneen aiheesta aloituksen, ja Disse analysoi minua ja kirjoituksiani
      Sinkut
      183
      689
    Aihe