Muo vai mua?

muosuo

Kumpaa käytätte puhekielessä minua-sanan tilalla, muo vai mua? Ja mistäpäin ootte kotosin?
Oon miettiny, et onko kyseessä joku murre juttu, mut en oo saanu vastausta. Ite oon Etelä-Suomesta ja käytän muotoa "muo", mut lähes kaikki muut tuttavat tuntuvat käyttävän mua-sanaa. Voisko joku valasta tyhmää?

11

3845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmää

      Voisko joku valasta tyhmää MITÄ? Huomauttaisin, että valaat ovat rauhoitettuja, joten tyhmiäkään valaita ei saa pyytää, kiusata tai häiritä.

      Koska kuitenkin oletan sinut maanisäkkääksi, epäilen, että olet joko a) tylsä trollaaja tai b) sairaalloisen hyperkorrekti pers., jonka miälestä on hianoa sanoa "muo", ihan niin kuin on hianoa sanoa "suomi" pro "suami", "pieno" pro "piano", "Kiesma" pro "Kiasma" etc. ad inf. & nauseam.

      • muosuo

        Itseasiassa, en ole a enkä b vaihtoehtosi. Ihan tosissani esitin kysymykseni. Muo-sana tuntuu vaan paljon luonnollisemmalta mulle kuin sana mua. Sen takia oisin halunnut tietää, johtuuko se jostain murteesta.


    • äidinkielenopettaja.

      Käytän aina sanaa "mua" minua-sanan puhekielisenä muotona. Järkytyin aikoinaan suuresti, kun huomasin joidenkuiden käyttävän "muo"-sanaa tässä merkityksessä. Ja olen kotoisin Itä-Suomesta.

      • Anonyymi

        Ensimmäistä kertaa satuin kyseisen sanan muo yhden ihmisen WhatsApp viesteissä. Olin hetken silleen, et voi ..tu, mikä ihme se tämmöinen sana on ja vedin kieltämättä itseni suunnilleen hermoromakduksen partaalle. Sen verran jostain kumman syystä sana resonoi ja oli pupillit sulaa siihen paikkaan varsin hyvää artikulointia muo nio = uonio. Toisaalta en yhtään ihmettele faktaa, että natiiveilla suomalaisilla on vaikeaa nykyään kirjoittaa oikein Suomen kieltä tai osata kielioppia.


    • hämmästyttävää

      En ole koskaan kuullutkaan "muo"-sanaa vaikka olen ikäni asunut Etelä-Suomessa.

    • Minäkään ei ole koskaan kuullut "muo"-muotoa, vaikka olen Uudellamaalla asunut koko ikäni.

    • kuulotestiin?
    • 13+9

      Täysin uusi juttu minulle, ikäni Etelä-Suomessa asuneelle mutta muuallakin Suomessa aika paljon liikkuneelle ja eri murrealueiden ihmisiä paljon tuntevalle tuo "muo".

    • kysymys..

      Miksi et ole muuttanut muotoa oikeaksi, jos kerran tiedät, että oikea muoto on mua?

      Miten muut kielesi voivat?

    • Hypokorrekti

      Miksi ihmeessä se olisi "muo"? Ei sellaista murretta olekaan, jossa partitiivin pääte olisi -o. Tai onhan niitä yksilömurteita, idiolektejä, joissa voi esiintyä ihan mitä ilmiöitä tahansa. Ymmärretyksi tullakseen kannattaa se idiolektikin tietysti pitää jonkinnäköisessä ruodussa.

      Ehkä kielesi ei vain taivu tuollaiseen diftongiin. Puhutaanhan sitä samantapaisesta syystä olumppialaisista ja hylä-tuotteista.

      Olen minä kuullut joidenkin laulelevan "Suo vain yli kaiken mä rakastan", kun pelätään vissiin niin kovasti 'sua'n kuulostavan maalaiselta.

      • Anonyymi

        Miksi muota sorretaan, vaikka on auo, duo, juo, luo, nuo, puo, quo, suo, tuo, vuo...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe